Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et lille pudsigt spørgsmål...
Fra : Jesper

Dato : 22-04-07 18:21

Hej.

Jeg interesserer mig lidt for at fotograferer, men det bliver desværre ikke
til så meget, som jeg kunne tænke mig.

En af mange årsager er måske, at jeg indimellem synes, at der er "for mange"
tekniske indstillings muligheder på kameraet, som man "skal" tage stilling
til inden det perfekte billede kan tages, men omvendt, så er alt det
tekniske/teori også enormt spændende.

Nå men nu mit lille spørgsmål/tanke:

Når man nu ser en masse pressefotografer tage en masse fotos ved en aktuel
lejlighed (f.eks ved Danmarks nye Prinsesses fødsel) så har jeg ofte tænkt
på, om den enkelte fotograf står og indstiller og indstiller sit
fotoudstyr - eller om han/hun "bare skyder løs" for derefter at lave en del
efterbehandling på computer bagefter?

Spændt på nogle inputs/kommentarer.

Mvh

Jesper.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-04-07 19:36

"Jesper" <Christop@post1**.dknet.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> fotoudstyr - eller om han/hun "bare skyder løs" for derefter at lave en
> del efterbehandling på computer bagefter?

De har haft god tid til at forberede sig inden kronprinsen kom ned, så de
har formodentligt lavet fornuftige indstillinger så de kan koncentrere sig
om at tage billederne.
Desuden ser lysforholdene rimeligt medgørlige ud, så det _skal_ man som
professionel kunne håndtere med sikkerhed. Politiken viste billedet af
kronprinsen på hjemmesiden ca. 25 minutter efter det var taget. Det er dog
væsentligt langsommere end da Bush besøgte Danmark, hvor der gik 7½ minut.
http://www.pressefotografforbundet.dk/1870
så der er ikke meget tid til efterbehandling.
Det er nærliggende at forestille sig at der er anvendt PhoJo
http://www.pressefotografforbundet.dk/3648
http://www.idruna.com/pocketphojo.html
til at redigere og sende billeder

Hvis du læser
http://www.pressefotografforbundet.dk/2589
vil du se at ca. 70% af billederne ved Året Pressefoto er taget med manuel
eksponering.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-04-07 20:48

Jesper wrote:

> Spændt på nogle inputs/kommentarer.

Der findes nok ikke ret mange proff. fotografer, som tør overlade det til
noget dumt elektronik, at indstille tid, blænde, ISO o.s.v...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henri Gath

Dato : 22-04-07 23:01

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> Der findes nok ikke ret mange proff. fotografer, som tør overlade det til
> noget dumt elektronik, at indstille tid, blænde, ISO o.s.v...

Det ved du ikke en skid om.....

Fra : CanonBonke

Dato : 23-04-07 04:55

| Det ved du ikke en skid om.....

Det ved du ikke en...
Hvis der er god tid til lysindstillinger, er det da direkte dumt
at
lade automatikken og måske et tilfældigt lysglimt bestemme
eksponeringen. Fokus, ja, men alt det andet, det skal være
manuelt.
mvh Knud

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-04-07 07:33

Henri Gath wrote:

> Det ved du ikke en skid om.....

Tja Henri Fnat...
- tag et kig dig selv i spejlet, så kan du se hvordan en 'skid' ser ud...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 23-04-07 08:45

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> Det ved du ikke en skid om.....
Nææ, de fleste proffer overlader det til optikken og teknikken, derfor deres
kameraer er sindsygt dyre. I fordums tid kunne man tage blændende billeder
med en kasse med hul i, se det er kunst. Enhver klovn med et 20k kamera kan
tage gode billeder.

Søren.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-04-07 08:56

"rAnders"

> [...]
> se det er kunst. Enhver klovn med et 20k kamera kan tage gode billeder.

LOL - den er vidst ikke gennemtænkt.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-04-07 10:00

rAnders wrote:

> [...]
> med en kasse med hul i, se det er kunst. Enhver klovn med et 20k kamera kan

Tja Søren...

- ovenstående udsagn er endnu et eksempel på din kæmpe store uvidenhed.

Her i fotogrupperne har vi gennem årene set et utal af eksempler på
'klovne', som troede de blev verdensmestre, hvis bare de købte for 20-30
tusind kroner fotoudstyr.

Men de har allesammen opdaget, at prisen på deres fotoudstyr ikke havde
indflydelse på deres fotografiske talent, deres knipserier blev ikke en
skid bedre, og flere af dem har efter et års tid sat alt udstyret til
salg i markedsgruppen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : jesper outzen

Dato : 23-04-07 14:15

> [...]
> med en kasse med hul i, se det er kunst. Enhver klovn med et 20k kamera kan

Det er nu engang det en fotograf har mellem ørerne der bestemmer et
billedes kvaliteter og ikke teknikken

jesper

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-04-07 14:55

jesper outzen wrote:

> Det er nu engang det en fotograf har mellem ørerne der bestemmer et
> billedes kvaliteter og ikke teknikken

Ja... og det koster rigtig mange års hårdt arbejde, at opbygge den viden
og erfaring, som er forudsætningen for, at en fotograf systematisk kan gå
ud og lave gode billeder, hver gang han trykker på knappen.

Men det handler ikke kun om korrekt belyste og focuserede billeder, en
god fotograf skal også have et talent for at se lyset og de gode motiver.

Her i gruppen er der jo flere eksempler på fotografer, der har slidt så
længe med kameraet, at de er blevet nogenlunde gode teknikere, som laver
skarpe og velbelyste billeder, men de har ikke talentet for det med
lyset, motivet og komposition...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-04-07 15:25

jesper outzen skrev i 1hx13km.1clbt4kj39dvsN%jesper@spamhulfoto.dk
dette:

> Det er nu engang det en fotograf har mellem ørerne der bestemmer et
> billedes kvaliteter og ikke teknikken

Ja ja da - jeg har nok et gammel instamatic du må låne - så kan vi få at se
om du har noget mellem ørene! Var det noget?

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-04-07 21:04

Jan Boegh wrote:

> Ja ja da - jeg har nok et gammel instamatic du må låne - så kan vi få at
> se om du har noget mellem ørene! Var det noget?

Hmm... nu er et Kodak Instamatic et meget dårligt eksempel, da det har en
ringe plastikoptik, og kun kan fotografere på auto.

Men hvis du kan tilbyde mig et tilsvarende kamera, som har en glasoptik
og mulighed for fuld fotografisk kontrol (manuel indstilling af tid,
blænde og focus), så skal jeg gerne påtage mig at lave nogle billeder,
som er bedre end dem du laver med dit store DSLR-kamera, og det endda med
den ene hånd bundet på ryggen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-04-07 21:48

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev :

>Hmm... nu er et Kodak Instamatic et meget dårligt eksempel, da det har en
>ringe plastikoptik, og kun kan fotografere på auto.

Behøver der ikke være, mit første kamera var et Instamatic 250 og
det var fuldt manuelt uden lysmåler og med et rimeligt
kvalitetsobjektiv.

http://www.nwmangum.com/Kodak/I250-1.html

Og så var der Instamatic Reflex og et par af pocket instamatic
havde også et udmærket objektiv.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-04-07 13:07

Kerim Ellentoft skrev i
p96q235p4v1kv38btfhlmti90p0hsbln2l@dtext.news.tele.dk dette:

Nej Niels, det er netop et glimrende eksempel. Men jeg forventer ikke at du
skulle kunne indse det. Og forklaringer plejer heller ikke at trænge gennem
panseret, så jeg afstår.

> [...]
> kvalitetsobjektiv.
>
> http://www.nwmangum.com/Kodak/I250-1.html
>
> Og så var der Instamatic Reflex og et par af pocket instamatic

Ha, jeg havde dækket mig ind! Jeg skrev nemlig ikke et hvilket som helst
Instamatic - men præcist det gamle, som ligger et eller andet sted på mit
loft. Og det er dælme ringe. I LOMO-klassen, vel nærmest.
Jeg var egentlig slet ikke opmærksom på at Instamatic kunne være andet end
billige konfirmandkameraer. Og således oplyst vil jeg så lystigt leve videre
med ny viden om Instamatics!

Fra : ksk

Dato : 23-04-07 23:19

> så skal jeg gerne påtage mig at lave nogle billeder, som er bedre end dem
> du laver med dit store DSLR-kamera, og det endda med den ene hånd bundet
> på ryggen.

tilgængæld ha han sikket nogle vennen han kan hygge sig med

KsK

Fra : rAnders

Dato : 23-04-07 09:31

"Jesper" <Christop@post1**.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fotoudstyr - eller om han/hun "bare skyder løs" for derefter at lave en
> del efterbehandling på computer bagefter?

De billeder som de nævnte presse fotografer tager, bliver brugt i enten
aviser eller kulørte blade. Hvis man kigger på forside billederne fra Ekstra
bladet og B.T kan man på hverken komposition eller lys se at billedet er
taget af en prof. De fleste pocket kamera på auto indstilling vil kunne opnå
samme resultat.

Søren.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-04-07 10:23

"rAnders"

> [...]
> på hverken komposition eller lys se at billedet er taget af en prof. De fleste pocket
> kamera på auto indstilling vil kunne opnå samme resultat.

Og din billeredaktør baggrund er hvilken? Hvad er dine kriterier for
et kvalitets billede og et til skraldespanden ? De to ting du nævner.
lys/kompo - er det de eneste ting man skal vudere et billede på?
Skal alle billeder vuderes ud fra samme facitliste?

Diskutionen er oppe med mellemrum, og rammerne er altid dårligt
eller forkert definerede, så konklutionerne ender i ren syre trip -
hvilket er underholdende nok, og fair nok da det ikke er et område
de fleste folk behøver nogen sinde at beskætige sig med.

Jespers spørgsmål kan besvares med en sammenligning med det
at køre bil, nogle gør det bedre end andre og med erfaring sætter
det sig på rygradden, man er koncentreret og opmærksom, og
gør pr. automatik/intuition det påkrævede i en given siuation.. -max-

Fra : rAnders

Dato : 23-04-07 11:55

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det sig på rygradden, man er koncentreret og opmærksom, og
> gør pr. automatik/intuition det påkrævede i en given siuation.. -max-

Fortæl mig lige hvad det er for en 'ryggrad' der har fremskabt det utydelige
og grovkornede billede af den lille prinsesse http://ekstrabladet.dk/.
Og han/hun har enddog haft mulighed for adskillige 'skud'.
Jeg antager man vælger noget nær det bedste billede der er taget.
Ja jeg kan godt se at det er en 'fantaaaaaaasisk' komposition og man ikke
skal se så meget på kvaliteten af selve billedet (gu' skal man så')

Søren.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-04-07 12:19

rAnders wrote:

> Fortæl mig lige hvad det er for en 'ryggrad' der har fremskabt det utydelige
> og grovkornede billede af den lille prinsesse http://ekstrabladet.dk/.

Billedet er jo netop et godt eksempel på hvad der sker, når fotografen
kører på AUTO.

Fotografen er blevet snydt af kameraets autofocus, der er nemlig stillet
skarpt på forgrunden, og kombinationen af brændvidde og blænde har ikke
været sådan, at det har kunnet sikre den nødvendige dybdeskarphed.

Det er sikkert en ung uerfaren fotoreporter der har kvajet sig, og de
andre fotografer på EkstraBladets fotoafdeling, vil helt sikkert moppe
ham godt og grundigt for den fejltagelse.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 23-04-07 12:30

> [...]
>
> Det er sikkert en ung uerfaren fotoreporter der har kvajet sig, og de
> andre fotografer på EkstraBladets fotoafdeling, vil helt sikkert moppe ham

Tak for din kritik Ebbe, jeg troede ellers du forsvarede alle 'proffer' med
liv og sjæl.
Bortset fra det, hvordan kan du så se at det er taget med AUTO indstilling
?

Søren.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-04-07 13:11

rAnders wrote:

> Bortset fra det, hvordan kan du så se at det er taget med AUTO indstilling
> ?

Tja... det er kun et kvalificeret gæt, at der er kørt med autofocus....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-07 13:21

"Niels Riis Ebbesen" skrev i en meddelelse

> Det er sikkert en ung uerfaren fotoreporter der har kvajet sig, og de
> andre fotografer på EkstraBladets fotoafdeling, vil helt sikkert moppe
> ham godt og grundigt for den fejltagelse.

Det lyder da rigtig sandsynligt at man sender en ung uerfaren fotograf til
sådan en seance.

--
mvh kajo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-04-07 13:37

kajo < wrote:

> Det lyder da rigtig sandsynligt at man sender en ung uerfaren fotograf til
> sådan en seance.

EkstraBladet/Politikens Hus har sikkert haft 2-3 fotografer på stedet, og
da web-redaktionen ikke er så højt prioteret, så de må nok nøjes med de
billeder, som eleven har lavet.

Men bort set fra det, så er det sådan, at når det gælder billeder til
aviserne og ugebladne, så er nyhedskriteriet meget højere prioteret end
de fotografiske kvaliteter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-04-07 14:19

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> ugebladne, så er nyhedskriteriet meget højere prioteret end de fotografiske

Ja vi kan jo allesammen gætte - faktum er at det er redaktionens fejl,
det er et udsnit af et større billede, hvor fokus punktet er rimeligt
logisk - og sådan går det når man bare gætter, og kaster om sig
eksempler man ikke selv gider sætte sig ind i for at lave en pointe.
Ren syre trip, endnu en gang - -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-04-07 14:40

-max- wrote:

> [...]
> logisk - og sådan går det når man bare gætter, og kaster om sig
> eksempler man ikke selv gider sætte sig ind i for at lave en pointe.

Jow... jeg har bemærket, at det pågældne billede er en udsnit, men det
ændrer ikke på, at barnet er det væssentlige i motivet, og derfor burde
det være det højst prioterede i det mulige dybdeskarphedsområde

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-04-07 14:57

"Niels Riis Ebbesen"

> Jow... jeg har bemærket, at det pågældne billede er en udsnit, men det ændrer ikke på,
> at barnet er det væssentlige i motivet, og derfor burde det være det højst prioterede i
> det mulige dybdeskarphedsområde

Niels, det er ikke korrekt at sige at bærnet er hoved motivet,
alle babyer er ens og i armene på en princesse, hvor vi alle
prøver at aflæse følelser og personlighed - uhm jeg er til en
forandring aldeles ikke enig dit argument - fotografen gjorde
det korrekte valg og fokuserede på den rigtige stjerne i dette
full crop billede, et nærbillede af betten har han måske ikke
fået, så red. lavede en hurtig og amatør agtig beslutning, det
er ikke fotografens fejl.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-04-07 15:41

-max- wrote:

> Niels, det er ikke korrekt at sige at bærnet er hoved motivet,
> ...cut....

Hmm... hvis den nyfødte prinsesse ikke skulle være hovedmotivet, så ved
jeg ikke rigtig hvad der skulle være hovedmotivet.

Den pågældne fotograf valgte dog at lave et helhedsbillede af Frederik,
Mary og den nyfødte prinsesse, og det var ikke det redaktionen ønskede,
så de beskar billedet ind til hovedmotivet.

Og så handler det nok også om, at lige netop på dette billede, der har
den nyfødte prisesse hånden dybt begravet i Mary's kavalergang, sådan et
billede kan EkstraBladet jo ikke stå for.

En anden snak er nok, at fotografen er blevet overrasket over den store
sikkerhedsafstand på 8-10 meter, der altid er imellem de kongelige og
pressens knipsende horder, og hans blitz har sikkert været for svag, så
den har ikke kunnet levere lys nok til en mindre blændeåbning og større
dybdeskarphed.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 23-04-07 16:11

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> pressens knipsende horder, og hans blitz har sikkert været for svag, så
> den har ikke kunnet levere lys nok til en mindre blændeåbning og større

Fotograferne måtte ikke bruge blitz, det måtte
de heller da Prins Christian blev vist frem for pressen på
Rigshospitalet.

Mvh.

Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-04-07 17:26

Michael wrote:

> Fotograferne måtte ikke bruge blitz, det måtte
> de heller da Prins Christian blev vist frem for pressen på
> Rigshospitalet.

Tja... så gir' det jo li'som sig selv, en halvlang brændvidde, en høj ISO
og en stor blændeåbning, og så kan det næppe gøres ret meget bedre end
det vi har set...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 23-04-07 21:54

> [...]
> og en stor blændeåbning, og så kan det næppe gøres ret meget bedre end det

Ej hold op Ebbe, selv på 10m afstand må det være muligt at køre med iso
800-1600 og få et godt billede. Der er jo ikke ligefrem mørkt på et
hospital.
Bortset fra det, kan vi vel heller ikke udelukke at der er tale om et
billede taget fra videooptagelse!?
Med tiden vil udviklingen af vidokamera vel også gøre at de begynder at
kunne konkurrere lidt med stillbillede kameraet, en anden diskussion
forstås.

Søren.

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-04-07 17:12

rAnders skrev i 462d1cb4$0$8699$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> Med tiden vil udviklingen af vidokamera vel også gøre at de begynder
> at kunne konkurrere lidt med stillbillede kameraet, en anden
> diskussion forstås.

Det skulle så lissom forudsætte at stillbilledkameraet /ikke/ skulle
udvikles fremover. Det er næppe sandsynligt.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-04-07 09:52

rAnders wrote:

> Ej hold op Ebbe, ...cut...

Tja Søren... jeg må vist slutte af med at sige, at du godt nok har tjek
på det der med fotografi, og derfor mangler vi kun, at du viser os en hel
masse smadder gode billeder fra dit kamera...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 27-04-07 16:07

> Tja Søren... jeg må vist slutte af med at sige, at du godt nok har tjek på
> det der med fotografi, og derfor mangler vi kun, at du viser os en hel
> masse smadder gode billeder fra dit kamera...

Og hvorfor skulle jeg så det !?. Dem er kalder sig proffer og der bliver
betalt for at være det kan jo tilsyndeladende ikke komme med noget der er
værd at sætte i en avis.

Søren.

Fra : rAnders

Dato : 27-04-07 16:22

> Tja Søren... jeg må vist slutte af med at sige, at du godt nok har tjek på
> det der med fotografi, og derfor mangler vi kun, at du viser os en hel
> masse smadder gode billeder fra dit kamera...

Ja nu er jeg jo kun amtatør på begynderstadet så sammenlign ikke disse par
billeder med jer professionelle's

http://www.fotokritik.dk:80/?x=/kritik.html_pic=315793