Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
moderne canon 400d + gammel blitz Agfatron~
Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 17-04-07 20:03

hej

Er der nogle der ved om der kan være problemer ved at bruge et canon 400d
sammen med en "gammel" blitz

Enten elektrisk - camera brænder af ?

eller fotografisk - kan det bruges.

Med Venlig Hilsen

Lars

Fra : Thomas Jensen

Dato : 17-04-07 20:48

Hej,

Prøv at bladre lidt tilbage og se tråden:
"Canon EOS 400D og gammel Panasonic blitz" fra den 26/3

Svaret var,

> Er der nogle der ved om der kan være problemer ved at bruge et canon 400d
> sammen med en "gammel" blitz

Måske. Under alle omstændigheder kan den kun bruges på manuel programmet

> Enten elektrisk - camera brænder af ?

Blitzen finden ikke i overisgten
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html men de fleste andre
Agfatronic's vil ikke fungere pga. for høj trigger spænding så jeg ville
ikke forsøge.

> eller fotografisk - kan det bruges.

Jeg tror det vil give bedre resultater at bruge den indbyggede blitz.
Efter min mening er blitzen ikke det rigtige sted at spare - lys er
tords alt en rimelig vigtig del af det at fotografere :)

-Thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-04-07 20:52

"Lars B. Nielsen" <oz1iaj@XXXmail.tele.dk> wrote in message
> hej
>

> Er der nogle der ved om der kan være problemer ved at bruge et canon 400d
> sammen med en "gammel" blitz
>
> Enten elektrisk - camera brænder af ?

Den mulighed findes.
Ifølge uofficielle oplysning fra Canon
http://www.digitaljournalist.org/issue0703/tech-tips.html
kan 400D klare op til 250V, så det lyder som om den burde kunne tåle det
(ingen garanti herfra).

> eller fotografisk - kan det bruges.

Den kan formodentlig bruges med manuel styring af lysstyrken eller hvis
flashen selv har noget måling, hvor man kan bruge manuel eksporing.

Der er sket meget med flash styring de senere 10 år, så jeg forstår ikke
hvorfor du ville ønske at gøre det.
Se eventuelt
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : MW

Dato : 18-04-07 08:49

> [...]
> http://www.digitaljournalist.org/issue0703/tech-tips.html
> kan 400D klare op til 250V, så det lyder som om den burde kunne tåle det

400D er da ikke nævnt, det er 6V via skoen og 250V via stikket (30D) hvis
der er et.

> Den kan formodentlig bruges med manuel styring af lysstyrken eller hvis
> flashen selv har noget måling, hvor man kan bruge manuel eksporing.

Funktionen er da den samme som med blitzen på et gammelt mekanisk kamera,
blitzens målesystem bestemmer, og det virker ganske fint med min gamle
Vivitar 283 som jeg desværre ikke kan bruge til mit 30D pga. spændingen
(276V)

mvh/MW

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-04-07 19:38

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> 400D er da ikke nævnt,

3. linie i afsnittet "Canon Digital SLRs safe for TCV up to 250 volts" står
400D (Rebel XTi) nævnt

> det er 6V via skoen og 250V via stikket (30D) hvis der er et.

I afsnittet lige efter de forskellige kamera modeller og spændinger er
nævnt, står:
"The trigger circuit voltage (TCV) rating for any EOS SLR is the same on the
hot shoe as it is on the PC terminal (if the camera has one)"

[8<8<8<]
> [...]
> blitzens målesystem bestemmer, og det virker ganske fint med min gamle
> Vivitar 283 som jeg desværre ikke kan bruge til mit 30D pga. spændingen

Ja.
Hvis blitzen har et målesystem og man bruger det, skal kameraet sættes på
manuel eksponering så lukketiden er flash-sync tiden eller længere og
blænden svarer til hvad der er stillet på blitzen - fuldstændig som man
altid har skullet.
Eventuelt kan man bruge blænde prioriteret automatisk med valgt blænde
svarende til hvad der er stillet på blitzen, men risikerer så at få lukketid
som er kortere end flash-sync tiden.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : MW

Dato : 19-04-07 09:53

> [...]
> "The trigger circuit voltage (TCV) rating for any EOS SLR is the same on
> the hot shoe as it is on the PC terminal (if the camera has one)"

I manualen til Canon 30D står: Kameraets PC stik må ikke bruges til
flashenhed med en triggerspænding på 250V eller højere. Monter ikke en
højspændingsflashenhed i kameraets hot shoe. I flashsammenhæng er 250V
højspænding.

Hvis skoen på 350/400D kan tåle 250V står det med garanti i manualen, min
30D kan ikke

mvh/MW

Fra : Per O.

Dato : 17-04-07 20:55

"Lars B. Nielsen" <oz1iaj@XXXmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> hej
>

> Er der nogle der ved om der kan være problemer ved at bruge et canon 400d
> sammen med en "gammel" blitz

Brug nogle penge på en flash som passer til kameraet. Hvis du ikke har
pengene nu, så brug den indbyggede til du har råd til en ordentlig extern
flash som arbejder sammen med kameraet.

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Tonni

Dato : 17-04-07 21:03

> Er der nogle der ved om der kan være problemer ved at bruge et canon 400d
> [...]

Hej Lars!

Der kan sagtens være problemer med at bruge en ældre blitz!
Faktisk er der to overordnede problemstillinger...

Den ene er om der ligger en for høj spænding (Volt) over terminalerne.
Denne må på flere dSLR's max være på mellem 5 og 25 Volt!
I følge en tråd på:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=22144780
Må den, på 400D, max. være på 6 Volt

Spændingen kan i øvrigt måles med et multimeter, stillet på DC-Volt, med den
sorte målepind til blitzens stel / sidekontakt på hot-shoe'en, og den røde
målepind til midterstiften på samme ( hot-shoe )...

Men der er en indikation om mulige problemer med agfas blitze på:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
- Hvor der er flere Agfa-blitze testet med nedslående resultat!

Den anden er at man, selv hvis blitzen er tilpas lav i triggerspænding,
normalt ikke kan køre nogle af kameraets automatikker sammen med de gamle
blitze.
Dette skyldes at de nye "dedicatede" blitze er designede til at snakke
sammen med kameraets lysmålere, og vise versa...
Så gamle blitze betyder fuldt manuel betjening af blænde m.m.

Med venlig hilsen
Tonni

Fra : Ole Pedersen

Dato : 17-04-07 23:11

Hej Lars

Jeg tror nok at jeg vil nære mig for at sætte min gamle Metz 45 til mit
D200, af frygt for at brænde kameraet af. Men jeg har med succes brugt
blitzen ved hjælp af en lysfølsom slave og kameraet sat til at give 1/64 del
af fuld udladning på flashen. Jeg lader så Metzen bestemme hvilken blænde
jeg skal stille kameraet på. Det burde vel også virke på din kombination.

mvh
Ole