Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Udskrive fra Lightroom
Fra : Bo Hellum

Dato : 17-04-07 07:14

Hej alle

Jeg har lige fået mit nye D2xs med 17-55 2.8 så det skulle testes. Så jeg
tog nogle skud af en buket røde blomster i går aftes, og de står knivskarpt
med de flotteste blodrøde blomster. Så ind i lightroom og under print valgte
jeg "print" og satte printeren op til fotopapir, bedste kvali o.s.v. som jeg
plejer. Så kom der et billede ud hvor farverne næsten er blevet orange og
ser meget "fiset" ud. Da jeg så kørte det samme billede ud bare ved at
højreklikke på det i XP med samme printer indstilling, så står det 100% som
blomsten.

Er der en opsætning jeg har misset?

Bo

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-04-07 12:33

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> blevet orange og ser meget "fiset" ud. Da jeg så kørte det samme billede
> ud bare ved at højreklikke på det i XP med samme printer indstilling, så

Svært at sige, når du ikke præcists skriver, hvad du har gjort. Men det
kunne tyde på at du har skudt i jpg. Men hvorfor bruger du Lightroom til
jpg? Det kan man men hvorfor ikke raw?

Jeg bruger LR til print og med de farveprofiler, der fulgte med printeren
(pt. Archival Matte på Epson R2400). Jeg bruger Print sharpening High (har
testet det mod PK Sharpener og LR er ligeså god). Color management er profil
for Archival MAtte valgt. Rendering Intent perceptual. I printer driver er
color management i printeren slået fra, da jeg har valgt at lade Lightroom
om farvestyringen. Hvis printeren skal styre så skal color management vælges
til managed by printer.

Set billedet i LR korrekt ud i dine øjne?

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-04-07 12:38

> [...]
> management vælges til managed by printer.
>
> Set billedet i LR korrekt ud i dine øjne?

Iøvrigt: Har du husket at adderedin opsætning som en ny template efter at du
har lavet alle indstillinger? Du kan lave en template for hver
printopsætning du har brug for. F.eks. papirtype, format, color management,
placering på papiret etc. Når man så vil bruge en opsætning så clicker man
selvfølgelig på den template, som du lavede. Alle indstillinger incl.
printerdriver instillinger huskes sammen med den givne template. Man skal
altså ikke lave nonen indstillinger også selvom man f.eks. har flere
printere og mange forskellige indstillinger. Alt huskes et sted.

Fra : Bo Hellum

Dato : 17-04-07 13:37

> [...]
> template. Man skal altså ikke lave nonen indstillinger også selvom man
> f.eks. har flere printere og mange forskellige indstillinger. Alt huskes

Hej Hans

Jeg skyder i Raw og det eneste jeg har gjort er at hente mit raw image ind i
LR, redigeret i det og valgt PRINT. Der har jeg så valgt PRINT igen, og
ændret i egenskaberen for printeren til bedste, fotopapir o.s.v. som jeg
plejer. (HP 3310). Og som sagt så satte jeg samme parameter op da jeg
printede direkte fra XP.

Se forskel her http://www.hellums.dk/farve hvor øverste er print fra
windows, og nederste print fra LR Når billedet vises i LR så ser det ud som
det øverste.

Bo

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-04-07 14:02

> [...]
>
> Se forskel her http://www.hellums.dk/farve hvor øverste er print fra
> windows, og nederste print fra LR Når billedet vises i LR så ser det ud

Ok, men så er det jo en anden raw konvertering, der sker, men hvis billedet
vises korrekt i LR, så er det printeropsætning. Du har ikke kommenteret
printeropsætning i LR tilsvarende som jeg skrev. Kan du gøre det kan jeg
måske hjælpe dig. Det er jo klart at farvestyringen ikke er korrekt.

Fra : Bo Hellum

Dato : 17-04-07 14:19

> [...]
> kommenteret printeropsætning i LR tilsvarende som jeg skrev. Kan du gøre
> det kan jeg måske hjælpe dig. Det er jo klart at farvestyringen ikke er

Tak for din hjælp Hans, jeg kigger lige på den printeropsætning, der må være
noget galt med LR hen til printeren.

Du hører nærmere.

Bo

Fra : Bo Hellum

Dato : 18-04-07 07:00

Nu har jeg sat Color Management til HP PS 3300 og Rendering Intent til
Perceptual

Farvestyring i printersetup har jeg sat til "styres af programmet"

Og så virker det sku. Tak Hans, det er kanon.

Lige et tillægsspørgsmål, i LR under print er der 3 knapper. Page setup,
print settings og print. Alle 3 går direkte ind i printerindstilling. Hvad
er forskellen på de 3, ud over at print selvfølgelig aktivere selve printet.

Bo

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-04-07 09:11

> [...]
>
> Farvestyring i printersetup har jeg sat til "styres af programmet"
>
> Og så virker det sku. Tak Hans, det er kanon.

Det var da rart. Du skal også kunne printe med at printeren styrer printet,
men fidusen er selvfølgelig at LR og printerdriveren skal være enige om,
hvem der styrer så der ikke kommer dobbelt colormanagement.

Iøvrigt vil du sikkert finde ud af at dine blomster ser lidt andeledes ud i
Internet Explorer end i LR, hvis du tager begge op på samme skærm selvom du
eksporterer til jpg med sRGB som farverum.

> [...]
> print settings og print. Alle 3 går direkte ind i printerindstilling. Hvad
> er forskellen på de 3, ud over at print selvfølgelig aktivere selve

Det har også undret mig, da jeg ikke ser nogen forskel mellem page setup og
print settings. Husk iøvrigt en lille ting, som jeg synes er lidt bagvendt,
men måske logisk nok. Når man har valgt en template til print og oipdager at
der er noget, der skal ændres, så skal jo huske at gemme ændringerne, hvis
man vil bruge dem igen. Der skal man være omhyggelig med at højre-clicke på
den givne template i venstre side og vælge update with current settings.

Fra : Bo Hellum

Dato : 18-04-07 10:10

> [...]
> at højre-clicke på den givne template i venstre side og vælge update with

Takker Hans. Jeg har altid brugt Rawshooter, men da jeg fik mit nye kamera
var jeg "tvunget" til at bruge LR. Det virker faktisk som et utroligt stærkt
produkt.

Hygge
Bo