Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiver til Pentax K10D?
Fra : Ukendt

Dato : 14-04-07 19:11

Max henledte min opmærksomhed på det nye Pentax K10D og jeg må da indrømme
at det lyder både godt og billigt, men jeg kan ikke rigtig finde noget om
egnede objektiver til det? Det siges, at der i begyndelsen af dette år vil
komme en række nye til dette kamera.

Hvad hedder de (seriebetegnelse)?
Hvorved udmærker de sig i sammenligning med eksisterende Pentax-objektiver?
Kræver K10D specielle/nye objektiver for at udnytte visse nye funktioner?
Hvad koster de - er der en forhandler med en oversigt?
Testresultater online?

Pentax' zoom-objektiver (med autofokus)
(http://www.fovitech.dk/fotodok/pentax/ptaxobj/zoomobj-auto.htm)
er ikke særligt lysstærke, ser det ud til.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tonni

Dato : 14-04-07 19:20

Her er en test...
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/

mvh:
Tonni.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-07 20:15

On Sat, 14 Apr 2007 20:20:11 +0200, Tonni wrote:

> Her er en test...
> http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/

Takker. Alt ialt en god anmeldelse. Desværre scorer billedkvaliteten kun
7,5 ud af 10, først og fremmest p.g.a. manglende kantskarphed. Det ville
være rart at lave sin egen test af nogle typiske motiver og ikke dem der er
taget i en høvlebænk i et studie.

I vurderingen skal man jo også skele til prisen, som ligger betragteligt
under de tilsvarende Canon og Nikon. Hmmm ...
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-04-07 20:25

Kurt Hansen skrev:

> Takker. Alt ialt en god anmeldelse. Desværre scorer billedkvaliteten kun
> 7,5 ud af 10, først og fremmest p.g.a. manglende kantskarphed.

Har kun skimmet den, men det er vist kun i jpg der er problemer - i raw
(og hvem benytter ikke det) er alt fint, hurtigt set

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, April, 2007

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-07 20:33

On Sat, 14 Apr 2007 21:24:32 +0200, Ole Larsen wrote:

> Har kun skimmet den, men det er vist kun i jpg der er problemer - i raw
> (og hvem benytter ikke det) er alt fint, hurtigt set

Jow, det er vist rigtigt, men i hovedkonklusionen til sidst, scorer det
denne karakter og kniber sig kun lige akkurat op på karakteren "Highly
Recommended". Det er stadigvæk fremragende - især til prisen, men jeg er
desværre en pernittengryn og jeg ville gerne have lejlighed til at skyde et
par testoptagelser. Kan man det hos en fotohandler? det er mange år siden
jeg har handlet sådan et sted, men jeg kan se at billigste pris i Tyskland
kun er 500 kr. lavere og så kan det være lige meget.

Kiggede lige på din billedside i signaturen. Meget spændende billeder.
Måske vil jeg lade mig inspirere lidt
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-04-07 20:41

Kurt Hansen skrev:
og jeg ville gerne have lejlighed til at skyde et
> par testoptagelser. Kan man det hos en fotohandler?

Fotolsen i Odense lader en skyde lidt uden for med objektiver på eget
kort, så mon ikke?

> Kiggede lige på din billedside i signaturen. Meget spændende billeder.
> Måske vil jeg lade mig inspirere lidt

Takker, du er velkommen - og en sjældenhed blandt fotografer

Fra : Tonni

Dato : 14-04-07 22:48

"Kurt Hansen" <"kurt-snabel-towle-de-kå"> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I vurderingen skal man jo også skele til prisen, som ligger betragteligt
> under de tilsvarende Canon og Nikon. Hmmm ...

En af mine venner var for kort tid siden, ude at investere i et dSLR, og han
kasserede K10D'eren på grund af to ting. Objektiver og skarphed...
Han fortalte at han havde læst i adskillige tests, og fora, at der er
problemer med skarpheden. Alle infos fundet via google...

Han endte i øvrigt med at vælge mellem Nikon og Canon.
Og da han prioriterede isostøj i den høje ende valgte han Canon.
Men udtalte at han ellers havde valgt en Nikon D80 ell. D200, grundet
menuerne, og ergomomien!

Mvh.
Tonni

Fra : MW

Dato : 14-04-07 23:04

"Tonni" <hauge@hardware.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Han fortalte at han havde læst i adskillige tests, og fora, at der er
> problemer med skarpheden. Alle infos fundet via google...

Her er der ingen problemer
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/page21.asp med skarpheden, men
Pentax objektiverne er for dyre i forhold til Nikon og Canon, men vel ikke
værre end Sony/Minolta og Olympus
mvh/MW

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-04-07 06:53

Tonni skrev:

> [...]
> Han fortalte at han havde læst i adskillige tests, og fora, at der er
> problemer med skarpheden. Alle infos fundet via google...

På de fem review sites, jeg har bogmærket (dpr/ir/steves/megapixel/dcrp)
er kun et sted, man omtaler manglende skarphed uden eksplicit at nævne
at det kun gælder i jpg. Og benytter man jpg i stedet for raw har jeg
svært ved at se ideen med en dslr.

> Han endte i øvrigt med at vælge mellem Nikon og Canon.
> Og da han prioriterede isostøj i den høje ende valgte han Canon.

Ja, Canons isostøj er i den høje ende )

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-04-07 21:41

"Desværre scorer billedkvaliteten kun 7,5 ud af 10"

Når du læser tests, så vær opmærksom på hvilket objektiv der er brugt. Jeg
læste en test hvor det fik "høvl", men det var med den billige kit-linse.
Jeg har også læst en test (norsk tror jeg det var), hvor det gik lige op med
det noget dyrere Nikon D200. Så man kan få den test man vil....
Yderligere har Pentax for nyligt opdateret deres firmware... Og det er den
du skal sammenligne med nu.
Ellers kan du bare skyde billederne i Raw (evt. DNG, som Pentax vist er de
eneste der kan), så er du fri for eventuelle tab i konverteringen i
kameraets software. Men så kræver det efterbehandling. Men resultatet bliver
så rigtigt godt.

Fordelen ved Pentax er, at du kan bruge alle gamle objektiver til K-bajonet
uden problemer, uanset alder. Der findes mange gode objektiver, bl.a. Pentax
50mm/1,4 som er temmelig skarp. Men du kan også købe uoriginale Sigma,
Tamron, Tokina, Cosina, Chinon mfl.

Jeg har selv købt en K10D, og bliver gladere for det, hver dag. Shake
Reduction bruger jeg faktisk mere end jeg havde forventet. Især en hjælp ved
lyssvage objektiver. Du kan gå 3-4 blændetrin ned med den funktion.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.