Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Motorsport
Fra : Steen Lindved Nielse~

Dato : 14-04-07 17:14

Hej

I morgen skal jeg til Formel 1 løb, og for første gang
forsøge at fange nogle af dem, med kamera.
Jeg har ikke taget billeder af motorsport før.
Hvilken indstillinger anbefaler i ?
Udstyr:Nikon D80 + 18-200VR

Steen

Fra : Martin Vollert

Dato : 14-04-07 18:03

Steen Lindved Nielsen skrev:
> [...]
>
> I morgen skal jeg til Formel 1 løb, og for første gang
> forsøge at fange nogle af dem, med kamera.
> Jeg har ikke taget billeder af motorsport før.

Ja så kan man jo forstå at du befinder dig i Bahrain, heldige skid.. Nå
men pas generelt på med at bruge en lukkertid der er for hurtig F.eks
fra 500/sek og op(500/sek er nok også i overkanten), det vil i mange
tilfælde give nogle billeder som er "frosset" og der er ingen bevægelse,
jeg vil også mener at du med fordel kan bruge panning (hvor du følger
bil med kameraet) når du vil fange bilerne det giver en skarp bil men en
uskarp baggrund og masse bevægelse.
Håber det kunne hjælpe lidt.
Og ha et godt løb i morgen, vi andre må jo se det på TV2

Hilsen Martin Vollert

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-04-07 18:47

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> baggrund og masse bevægelse.
> Håber det kunne hjælpe lidt.
> Og ha et godt løb i morgen, vi andre må jo se det på TV2

Jeg vil foreslå A(perture) indstilling, husk at tjekke histogrammet løbende
for at se, om der skal korrigeres med EV-knappen..
Lyset ændrer sig ikke meget ved sådan et løb, så når man først har skudt sig
ind, så kører det bare

Prøv både panning med lange lukkertider og tag også rigeligt af billeder med
høj lukkerhastighed.
Det er ikke noget ved kun at komme hjem med 5-600 ødelagte eksponeringer,
fordi man ikke lige hevde teknikken helt på plads..

Drop Progam, og vælg enten Aperure (Blændeforvalg eler lukkertids forvalg. -
husk at korrigere med EV-knappen.
Spotmåling kan måske være en fordel.
En 18-200 er nok ret kort til formel 1. Du kommer sandsynligvis ikke ret tæt
på bilerne!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Steen Lindved Nielse~

Dato : 14-04-07 19:35

Martin Vollert <"Mit fornavn"@ertele.invalid> wrote in

> [...]
> uskarp baggrund og masse bevægelse.
> Håber det kunne hjælpe lidt.
> Og ha et godt løb i morgen, vi andre må jo se det på TV2

Mange tak for rådene.
Jeg befinder mig dog i Qatar, så jeg tager flyveren i morgen tidlig.

Steen

Fra : Allan

Dato : 14-04-07 20:16