Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Usikker på "Uskarp maskning"
Fra : Thomsen

Dato : 12-04-07 10:34

Hej
Er lidt usikker på hvad jeg som en "start" kan sætte "Mængde" og "Radius" på
i "Uskarp maskning" i Photoshop.
Kan forstå at der er lidt forskellige indstillinger i forhold til hvilket
medie billedet skal bruges til.
Men er der en "der-kan-man-i-hvert-tilfælde-starte" indstilling?
Jeg optager RAW-billeder helt uden at mit kamera gør noget ved skarpheden.
(Altså efter billedet er taget

mvh Ole

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-04-07 10:55

"Thomsen" <
> [...]
> Men er der en "der-kan-man-i-hvert-tilfælde-starte" indstilling?
> Jeg optager RAW-billeder helt uden at mit kamera gør noget ved skarpheden.

Desværre, er der ikke lige en enkelt setting der fungerer,
men når du har kørt det over i PS ken du med et fullsize
billede lege i 100-200%, 0,4-0,9, 0,3 - det afhænger af
hvilket kamera, hvilken iso, hvilket objektiv, hvilket slags
motiv - du skal for alt i verden ikke gå så langt at du får
hvide kanter rundt om højkontrast områder. Jo mindre
billedet er i pixel jo mindre radius skal du sansynligvis
bruge, med mindre billedet er meget uskarpt. Threshold
kan du foreløbig la blive på 0,3, går du lavere er du
igang med at sharpne pixel, og det har man sjældent
brug for, så foreløbig piller du ikke ved den. Hvis du
har CS2 er der andre parametre i smart sharpen og
dem kan du ligså godt sætte dig ind i - øvelse )-max-

Fra : CanonBonke

Dato : 12-04-07 19:57

"Thomsen" <oathomsen@@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
| Hej
| Er lidt usikker på hvad jeg som en "start" kan sætte "Mængde"
og "Radius" på
| i "Uskarp maskning" i Photoshop.

Unsharp masking bør udføres i 2 etaper. Inden jeg beskærer,
bruger jeg som udgangspunkt 500 / 0,2-0,3 / 3-4 (treshold på
eng.)
Efter cropning skal man ned omkring 120- 140 / 0,6-0,7 og 1-2
mvh Knud

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-04-07 09:55

CanonBonke wrote:

> Unsharp masking bør udføres i 2 etaper. Inden jeg beskærer,
> bruger jeg som udgangspunkt 500 / 0,2-0,3 / 3-4 (treshold på
> eng.)
> Efter cropning skal man ned omkring 120- 140 / 0,6-0,7 og 1-2

hvad er forskellen på at udføre begge skarpheds processer og beskære
bagefter, eller at beskære mellem de to skarphedforøgelser, eller at
udføre beskæringen først ?

Bo //

Fra : CanonBonke

Dato : 13-04-07 13:31

> [...]
beskære
| bagefter, eller at beskære mellem de to skarphedforøgelser,

Hvis det drejer sig om en meget lille beskæring, har det vel
ikke den store betydning, men hvis du ender op med noget
i stil med 300x300pixels, er det meget væsentligt. Prøv selv.
Jeg har prøvet at finde den artikel jeg læste om fremgangsmåden
i, men
må vist opgive.
mvh Knud

Fra : Thomsen

Dato : 12-04-07 22:24

> [...]
> Men er der en "der-kan-man-i-hvert-tilfælde-starte" indstilling?
> Jeg optager RAW-billeder helt uden at mit kamera gør noget ved skarpheden.

Tak for rådene. Se vist ud til at jeg har kørt med for stor pixel radius.

mvh Ole