Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gaffa og mig (strøm til en hel dag.
Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-04-07 17:35

Jeg har somme tider brug for meget mere strøm, end der kan rummes et i
et par dyre batterier, der passer i kameraet. Derfor tog jeg et par
solide batterier, der tilsammen er på 24Volt og 4.5Ah. monterede en
converter, der leverer 13.5V som kameraet skal have. Monterede
forskellige kabler og min billedbank, der osse får strøm herfra.

Den ligner noget, der ikke kommer gennem sikkerhedskontrollen i en
lufthavn, men jeg har til hensigt at transportere den i egen bil. Det
eneste, der lige mangler er et voltmeter og en ladelampe...

Uanset hvad jeg gør er der rigeligt med strøm til en hel dag i et
fotoskjul i Hornborga

Åh.. I vil gerne se billederne ?

http://sarek.dk/Gaffa/Gaffa_1.JPG
http://sarek.dk/Gaffa/Gaffa_2.JPG

Bo //

Fra : Preben

Dato : 11-04-07 19:52

> [...]
> converter, der leverer 13.5V som kameraet skal have. Monterede
> forskellige kabler og min billedbank, der osse får strøm herfra.

Hvor mange billeder senere har du opbrugt dit batteri?

Tror jeg tager 1000 billeder med mit D70 uden at have strømproblemer!
Men D70 bruger selvfølgelig nok heller ikke særlig meget strøm!

> [...]
> eneste, der lige mangler er et voltmeter og en ladelampe...
>
> Uanset hvad jeg gør er der rigeligt med strøm til en hel dag i et

Det må jeg nok sige... men nej - igennem en lufthavn kunne der måske godt blive problemer

Håber du finder let gennem Odense i morgen

Mvh / Preben

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-04-07 20:42

Preben wrote:

> Hvor mange billeder senere har du opbrugt dit batteri?

Tjah... Det almindelige faste batteri i kameraet er på 11V og 1.9Ah ca
20Wh, og del leverer normalt ca 2.000 billeder. Med min nye tele, der
har både AF og VR regner jeg ikke med mere end det halve. Gaffa-pakken
har jeg prøvet at aflade, og den leverer 80wh til forbrugeren inden den
dør. Det svarer til 4 fuldt opladede lithium batterier, der normalt
koster 500-800kr. Gaffapakken vejer godt nok mere, men den har ikke
kostet ret meget. Og desuden kan den forsyne min HD bank.

-så mindst 5000 billeder inklusive overførsel til harddisk.

Bo //
-Ja, jeg finder nok Odense i morgen

Fra : F.Larsen

Dato : 11-04-07 22:16

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

> [...]
> 500-800kr. Gaffapakken vejer godt nok mere, men den har ikke kostet ret
> meget. Og desuden kan den forsyne min HD bank.

God ide !

Men hvorfor lige fra 24 til 12 volt - hvor ikke bare et 12 volts batteri ?

Jeg har en billigt start batteri. Har cigarstik, voltmeter og lampe og et
motorcykelbatteri på 12v/12Ah kan vel bruges til noget af det samme. Ideen
hermed givet videre :=) kan bla fås her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=862799998&n=1199131759&pn=1612029431

--
Flemming

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-04-07 13:31

F.Larsen wrote:

> [...]
> motorcykelbatteri på 12v/12Ah kan vel bruges til noget af det samme. Ideen

Kameraet skal have 13.5V, og et 12V blybatteri ender omkring 10.5V
(1.7V/celle) når det har afgivet hele ladningen. Derfor bruger jeg en
DC/DC converter, der giver mig 13.5V uafhængigt af indgangsspændingen.

De 24 V kommer af sig selv: jeg har en del 12V 4.5Ah batterier på lager,
og da jeg gerne ville øge kapaciteten tog jeg 2 af dem. Parallelkobling
af batterier ikke er en god ide, så de blev serieforbandet. Converteren
kan bruge alt mellem 9 og 36Volt, så det gør ingen forskel.

Jeg har haft kameraet sat på min laboratoriestrømforsyning, og det så
ikke ud til at ville virke, når det kom under ca 12Volt.

-så det var en samling begrundelser for at løse opgaven på den måde.
Gaffa var det eneste, jeg ikke havde på lager

Bo //

Fra : F.Larsen

Dato : 14-04-07 22:02

> [...]

> (1.7V/celle) når det har afgivet hele ladningen. Derfor bruger jeg en
> DC/DC converter, der giver mig 13.5V uafhængigt af indgangsspændingen.

Ok, det giver mening ...

> Jeg har haft kameraet sat på min laboratoriestrømforsyning, og det så ikke
> ud til at ville virke, når det kom under ca 12Volt.

Ok, Hvor meget strøm bruger kameraet ?

> -så det var en samling begrundelser for at løse opgaven på den måde. Gaffa
> var det eneste, jeg ikke havde på lager

:=)

--
Flemming

Fra : Jacob Ask

Dato : 12-04-07 08:49

Bo Bjerre wrote:
> Åh.. I vil gerne se billederne ?
>
> http://sarek.dk/Gaffa/Gaffa_1.JPG
> http://sarek.dk/Gaffa/Gaffa_2.JPG
>
> Bo //

Er det ikke en lidt klodset løsning. på http://www.el-fly.dk/start.htm
kan du få et GP 12V 4.3Ah batteri til 630,- og så er du vidst også ret
godt kørende. Jeg ved at de kan fås billige andre steder men kan ikke
lige finde nogle i DK pt. Jeg købte selv 9.6v 3.7Ah til lige under 300.

Mvh
Jacob Ask

Fra :    ab©

Dato : 12-04-07 09:42

"Jacob Ask" <ask@FJERNexo.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke en lidt klodset løsning. på http://www.el-fly.dk/start.htm
> kan du få et GP 12V 4.3Ah batteri til 630,- ....

Eller hvad med en sol-celle 0,5 Amp. lige til at montere på foto-rygsækken -
for kun kr. 500,- ?
http://www.stratosol.dk/strom-paneler.htm

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-04-07 13:03

ab© wrote:
> "Jacob Ask" <ask@FJERNexo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Eller hvad med en sol-celle 0,5 Amp. lige til at montere på foto-rygsækken -
> for kun kr. 500,- ?

virkningsløst i skyet vejr...

Spændingen ligger ikke stabilt på 13.5Volt, som kameraet skal have

Fra :    ab©

Dato : 12-04-07 17:24

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> virkningsløst i skyet vejr...
>
> Spændingen ligger ikke stabilt på 13.5Volt, som kameraet skal have

Nu havde jeg jo ikke tænkt mig, at der ikke skulle være et (lille)
buffer-batteri mellem - ellers bliver resultatet jo "som vinden blæser" -
men selv i temmeligt skyet vejr kommer der mere ud af en 0,5 Amp. solcelle,
end noget kamera kan bruge

ab©

Fra : Kell Christensen

Dato : 12-04-07 11:33

Jacob Ask <ask@FJERNexo.dk> wrote:

> Er det ikke en lidt klodset løsning. på http://www.el-fly.dk/start.htm
> kan du få et GP 12V 4.3Ah batteri til 630,-

Biltema forærer dem væk for 100,-
Sealed type - kører i årevis - lades med 15V stabiliseret.

Kell

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-04-07 13:44

Jacob Ask wrote:

> [...]
> godt kørende. Jeg ved at de kan fås billige andre steder men kan ikke
> lige finde nogle i DK pt. Jeg købte selv 9.6v 3.7Ah til lige under 300.

Klodset?
jeg har mere end den dobbelte kapacitet af det Du henviser til, og
derfor flyder/vejer det mere. Til stationært brug i et fotoskjul er det
ikke noget problem.

Mine batterier koster ca 100 kr i indkøb, i det antal jeg normalt køber
ind. Og bagefter kan jeg bruge batterierne til noget andet.

Bo //

Fra : ksk

Dato : 12-04-07 21:35

> Åh.. I vil gerne se billederne ?
>
> http://sarek.dk/Gaffa/Gaffa_1.JPG
> http://sarek.dk/Gaffa/Gaffa_2.JPG
>
> Bo //

hvad veje den ??? ha du plads til den i din fototaske ???

KsK

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-04-07 23:35

ksk wrote:

> hvad veje den ??? ha du plads til den i din fototaske ???

vejer ca 3kg, og kan ikke være i min fototaske. Men den skal heller ikke
være der. Det er kun til stationært brug og til osse at trække min
billedbank.

Bo //

Fra : ksk

Dato : 13-04-07 11:42

> vejer ca 3kg, og kan ikke være i min fototaske. Men den skal heller ikke
> være der. Det er kun til stationært brug og til osse at trække min
> billedbank.
>
> Bo //

ok tak ,, smart

KsK