Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Geotagging af fotografier
Fra : Henrik

Dato : 11-04-07 09:15

Halløjsa.

Jeg er begyndt at lage med Panoramio ( www.panoramio.com ) og Flickr (
www.flickr.com ).
Begge to er on-line services, der tillader at man angiver positioner af
sine billeder; geotagging. Det er jo mega-smart, for det gør at man kan
sætte sine billeder ind på kort, hvilket igen gør at kortnørder som
undertegnede, kan gå ind på et givet område og se hvad der er af
billeder:

http://www.panoramio.com/map/#lt=55.691423&ln=12.594752&z=2&k=2&a=1&tab=1
http://www.flickr.com/map/?&fLat=55.691423&fLon=12.594752&zl=3
&map_type=hyb

Når jeg uploader billeder til såvel Panoramio som Flickr, har jeg en
mulighed for, via en kortvælger, at tagge mine billeder der, men det
betyder at det kun er den uploadede udgave der bliver tagged. Endvidere
er geotagging hos Flickr lidt omstændigt.

I min ideelle verden, så kunne jeg, med et kamera der havde en korrekt
tid, kopiere mine billeder fra kameraet, starte et program, der selv
hentede GPS-tracket fra min GPS-modtager og geotaggede mine raw-filer
(NEF & CR2). Det lader dog desværre ikke til at sådan et program findes,
eller er specielt meget efterspurgt for den sags skyld.

Jeg har kigget på WWMX location stamper ( www.wwmx.org ), men det virker
ironisk nok ikke i Vista :(

Så har jeg kigget på Panorado ( www.panorado.com ) og det virker også
hæderligt, men det er ikke umiddelbart i stand til at hente info fra GPS-
modtageren.

RoboGeo ( www.robogeo.com ) virker faktisk udemærket (jeg har en Garmin
Geko, så den kan selv downloade tracket), men det understøtter hverken
NEF- eller CR2-raw formaterne og virker ikke helt stabil i Vista.

Er der nogle der evt. har nogle forslag til, hvordan jeg kommer tættere
på "min perfekte verden"? :D

Med venlig hilsen
Henrik

Fra : Jacob Ask

Dato : 11-04-07 09:31

Henrik wrote:
> [...]
> NEF- eller CR2-raw formaterne og virker ikke helt stabil i Vista.
>
> Er der nogle der evt. har nogle forslag til, hvordan jeg kommer tættere

Jeg sider lidt i samme situation som dig, og det er endnu ikke lykkedes
mig at finde at program til dette der kan håntere RAW filer....

Jeg følger dog lige med på sidelinien.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Henrik

Dato : 11-04-07 13:49

Jacob Ask <ask@FJERNexo.dk> wrote in news:461c9cc7$0$90263$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jeg følger dog lige med på sidelinien.

Som et lille input til sidelinjen, så har jeg haft skrevet til gutten bag
RoboGeo, men hensyn til at implementere RAW-formater i RoboGeo.
Han svarede, at han tidligere havde forsøgt sig med .NEF- og .CR2-
formaterne, men at det var væsentligt mere kompliceret end først antaget
og derfor i første omgang droppet igen og at han ikke umiddelbart havde
nogle planer om at prøve det igen.
Desuden skrev han at RoboGeo jo har DNG-support (Adobe Digital Negative)
og at man jo bare kan konvertere sine respektive RAW-filer til DNG.

Jeg er dog personligt ikke lige så frisk på at hoppe på DNG-vognen, så
derfor tror jeg, at jeg vil vælge en løsning jeg fik anbefale et andet
sted (med mindre selvfølgelig, der er nogle her der har bedre bud :));
nemlig at gemme .GPX-filerne sammen med RAW-filerne.

MVH
Henrik

Fra : Christian Cederberg

Dato : 11-04-07 15:48

On 11 Apr 2007 08:14:44 GMT, Henrik <henrik@dev.null> wrote:

>Er der nogle der evt. har nogle forslag til, hvordan jeg kommer tættere
>på "min perfekte verden"? :D

Nu skriver du ikke hvilket kamera du bruger, men her er en opskrift på
hvordan man gør med en Nikon D200.
http://www.core5.net/projects/d200GPS/index.html
Så får du geocoden ind i EXIF direkte i kameraet, og skal så ikke
bøvle med at synkronisere senere.

Christian Cederberg
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-04-07 17:01

Christian Cederberg wrote:

> [...]
> http://www.core5.net/projects/d200GPS/index.html
> Så får du geocoden ind i EXIF direkte i kameraet, og skal så ikke

Jeg har selv lavet en meget mindre løsning til min D2X. Den
strømforsynes fra kameraets batteri, og da stikforbindelser er de samme
i D200 skulle den osse kunne bruges her. Men: hvis man slukker kameraet,
skal den bruge et minut eller to til at afsøge himlen. Hvis man ikke
slukker holder batteriet (D2X) en eftermiddag.

Det næste jeg skal have lavet er et separat batteri til GPS'en, så den
ikke dør når kameraet slukkes. Ud over det skal jeg have elegantet
kablet lidt.

http://sarek.dk/D2X_GpS/GPS_2.jpg
http://sarek.dk/D2X_GpS/GPS_1.jpg
http://sarek.dk/D2X_GpS/GPS_3.jpg

Indeni sidder der en Fastrax navigator og et par småkomponenter.
http://sarek.dk/D2X_GpS/DSC00097.JPG

Bo //

Fra : Henrik

Dato : 11-04-07 17:15

Christian Cederberg <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> wrote in

> Nu skriver du ikke hvilket kamera du bruger

Alt efter situationen: Nikon D80, Nikon Coolpix S7c eller Canon 20D.

Coolpix'et evt. i et Fantasea UW-housing (her er problemet så ikke så
stort, da det kun kan lave JPEG's) og 20D'et i en AquaPac.

Så da der ikke er tale om en specifik type og jeg sagtens kan have flere
med ad gangen, er løsningen med en kameramonteret GPS-modtager ikke så
hensigtsmæssig (og desuden er der ingen af de anvendte kameraer man kan
forbinde til en GPS-modtager).

MVH
Henrik

Fra : Christian Cederberg

Dato : 11-04-07 21:45

On 11 Apr 2007 16:14:36 GMT, Henrik <henrik@dev.null> wrote:

> [...]
>med ad gangen, er løsningen med en kameramonteret GPS-modtager ikke så
>hensigtsmæssig (og desuden er der ingen af de anvendte kameraer man kan

Javel. Så har jeg desværre ingen forslag.
Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
The steam locomotive teaches us that there's a viable alternative to the

Fra : Christian Cederberg

Dato : 17-04-07 06:15

>On 11 Apr 2007 16:14:36 GMT, Henrik <henrik@dev.null> wrote:
>
>Alt efter situationen: Nikon D80, Nikon Coolpix S7c eller Canon 20D.

Jeg faldt over beskrivelse om programmet Breeze Systems' Downloader
Pro 2.0 på dpreview. Programmet tilbyder tilsyneladende de features du
ønsker. Læs mere her:
http://www.dpreview.com/news/0703/07032901dlpro2.asp
Med venlig hilsen
Christian Cederberg

Fra : Jacob Ask

Dato : 17-04-07 06:45

Christian Cederberg wrote:

> Jeg faldt over beskrivelse om programmet Breeze Systems' Downloader
> Pro 2.0 på dpreview. Programmet tilbyder tilsyneladende de features du
> [...]

Desværre er det stort set umuligt at se på deres side hvilken type
GPS-data der skal bruges, men der er da en trial og så er det bare at
komme hjem og prøve.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Henrik

Dato : 18-04-07 21:08

Jacob Ask <ask@FJERNexo.dk> wrote in news:46245eef$0$90276$14726298
@news.sunsite.dk:
> Christian Cederberg wrote:

[...]

> Desværre er det stort set umuligt at se på deres side hvilken type
> GPS-data der skal bruges, men der er da en trial og så er det bare at
> komme hjem og prøve.

Jeg har lige downloadet og installeret det (version 2.00).
Generelt skriver de meget om "Sony GPS-CS1 GPS Tracker" og ifølge
softwaren, så er det blot at koble enheden i en USB-port og så finder DL-
Pro, automatisk GPS-modtageren, downloader track og geotagger billeder.
Selve DL-softwaren ser i sig selv ret snedig ud, men den kan ikke
genkende min Garmin Geko 201 og den kan heller ikke læse de standard
..gpx-filer jeg har (den kræver ifølge hjælpefilen[1] "track log files in
NMEA format with a .log or .nmea file extension". Jeg skal lige have
luret hvordan jeg konverterer mine .gpx-filer til det format præcist. Jeg
har forsøgt lidt af hvert med GPSBabel ( http://www.gpsbabel.org/ ), men
har endnu ikke helt haft success :(
Skulle de i næste version, få Garmins protokol eller GPX-formatet så er
det program i mine øjne en vinder :)

[1]:
http://www.breezesys.com/Downloader/help/index.html?gps_geo_tagging.htm

MVH
Henrik

Fra : mj

Dato : 13-04-07 17:14

"Henrik" <henrik@dev.null> skrev i en meddelelse

> [...]
> med ad gangen, er løsningen med en kameramonteret GPS-modtager ikke så
> hensigtsmæssig (og desuden er der ingen af de anvendte kameraer man kan

Jeg mødte en gut på photokina der havde løst det på en 20D, han havde selv
skevet en ny firmware til den
hvorefter alle NMEA kompatible GPS reciverer kunne sættes til via usb
porten, super smart men kræver lige lidt færdigheder ud over det sædvanlige

Mvh
mj