Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gratis tilbud
Fra : JDD

Dato : 10-04-07 13:35

hej

Her er et gratis tilbud til de der skullle have lyst.

Jeg har været ved at programere lidt.
Et lille program til at omdøbe billedfiler .jpg, den omdøber alle filer i en
mappe. Dato + tidspunkt for hvornår billedet er taget bliver til filnavnet.
Det hentes fra billedfilens exif data, hvis der ingen ér tages datoen for
hvornår filen er gemt på disken i stedet.
Er billedet taget d 27-04-2007 kl. 18.00 vil filnavnet blive 27-04-2007
18-00-00.jpg
Programmet er skrevet i Visual Basic .NET, og kræver at .NET framework 2.0
er installeret på windows XP.

Hvis nogen har lyst til at prøve den så kan den downloades fra min
hjemmeside. http://jandamkjaer.homepage.dk/ kom gerne med lidt feadback om
den kører som den skal. Jeg vil måske senere lave så der er flere
mulighedder for filnavne etc.

mvh.
Jan Dahl Damkjær
http://www.damkjaergalleri.dk/
http://jandamkjaer.homepage.dk/

Fra : Henning Andersen

Dato : 10-04-07 15:08

Lige et forslag:

Hvis du ændrer formatet til ex. 2007-04-27 får du en fornuftig sortering.

/Henning

Fra : JDD

Dato : 10-04-07 17:33

"Henning Andersen" <h.a@os2.dk> skrev i en meddelelse
> Lige et forslag:
>
> Hvis du ændrer formatet til ex. 2007-04-27 får du en fornuftig sortering.
>
> /Henning

Det er den formatering der ligger i exif, men det kan da sikkert ændres. det
er noteret

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-04-07 18:16

JDD wrote:

Henning:

> Det er den formatering der ligger i exif, men det kan da sikkert
> ændres. det er noteret

Ifølge EXiF-standarden er tiden specificeret som YYYY:MM:DD HH:MM:SS.
http://www.exif.org/specifications.html

Jeg er selv tilhænger af ex. 20070410_1915 til filnavne, da det er
rimelig kompakt og giver samme korrekte rækkefølge som Henning nævner.
--
JPEGCrops 0.7.4 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : JDD

Dato : 10-04-07 18:21

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er selv tilhænger af ex. 20070410_1915 til filnavne, da det er
> rimelig kompakt og giver samme korrekte rækkefølge som Henning nævner.

Ja det er meget muligt.
jeg laver ikke noget om på formateringen af dato og tid, det kommer direkte
fra exif. Det ligger sikert i, at der er benyttet dansk sprog på kamera,
eller windows. Men jeg kan muligvis specifikt gå ind og omformatere til
engelsk dato format. Men det skal jeg kigge på, det er noteret.

Fra : Klaus Thøstesen

Dato : 10-04-07 19:34

> Et lille program til at omdøbe billedfiler .jpg, den omdøber alle filer i
> en mappe. Dato + tidspunkt for hvornår billedet er taget bliver til
> filnavnet.

De få gange, hvor jeg har haft brug for at få billeder sorteret efter
optaget tidspunkt (f. eks for at "flette" billeder taget med to kameraer
sammen), har jeg brugt XnView.
Her kan man ret frit bestemme hvordan filnavnene skal genereres:
Markere en stak billeder, F2, Indtaster navngivningsskabelonen - f.eks
"<Date Taken [Ymd_HM]>_###".
Så får man navne alá 20070410_2031_001.jpg

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 11-04-07 09:52

Klaus Thøstesen wrote:
> [...]
> "<Date Taken [Ymd_HM]>_###".
> Så får man navne alá 20070410_2031_001.jpg

Aha, den skal jeg have kigget nærmere på.

Indtil nu har jeg brugt et program der hedder Exifer, det er dog ikke
blevet opdateret de sidste mange år, tror jeg...?

Derudover har jeg også brugt http://www.mihov.com/sw/en/er.php, der ser
meget fornuftig ud, blev brugt da jeg skulle rename billeder fra 2
kameraer, der var indstillet til hver deres (forkerte) klokkeslet, så
jeg skulle også forkyde tiden på billederne, det var en lille udfordring.

Men XnView skal da også prøves af, den kan jo en masse andre ting også!
/Finn (2007.04.11)

Fra : JDD

Dato : 20-04-07 17:27

hej igen

Nu har jeg lavet rettelser og et par mulighedder mere, hvis nogen skulle
have lyst...

http://www.jandamkjaer.dk/