Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
åbne raw i Photoshop CS
Fra : Inger

Dato : 28-03-07 21:11

Hejsa

Jeg har her i weekenden fået lov at lege lidt med et Canon 5D og det er
der kommet nogle raw filer ud af som hedder .CR2 til efternavn.

Men jeg kan ikke åbne dem i Photoshop, jeg kører CS. Jeg har prøvet at
hente nogle Camera Raw opdateringer til CS men jeg kan stadig ikke åbne
filerne.

Hvad kan der være galt?

Og er der nogen der har en ide til hvordan jeg ellers kan få konverteret
mine raw filer? Evt. et andet program...

Mvh. Inger

Fra : Hans

Dato : 28-03-07 22:21

"Inger" <nomail@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og er der nogen der har en ide til hvordan jeg ellers kan få konverteret
> mine raw filer? Evt. et andet program...

Ja da. Brug det program, der følger med 5D'eren.

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-03-07 23:35

> [...]
>
> Og er der nogen der har en ide til hvordan jeg ellers kan få konverteret
> mine raw filer? Evt. et andet program...

Du skal have CS2. Du kan downloade en trial version af CS2 fra Adobe's
hjemmeside. Ellers kan du downloade en trial version af Lightroom. Der
findes mange andre RAW convertere, hvor man kan prøve en trial version.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Jacob Ask

Dato : 29-03-07 06:59

On Mar 28, 10:10 pm, Inger <nom...@me.com> wrote:
> Og er der nogen der har en ide til hvordan jeg ellers kan få konverteret
> mine raw filer? Evt. et andet program...
>
> Mvh. Inger

Du kan finde en DNG converter på adobes side:
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows

Med dette kan du lave dine raw filer om til DNG-filer som kan bruges i
PS CS.

Mvh
Jacob Ask

Fra : rt

Dato : 29-03-07 07:11

> Og er der nogen der har en ide til hvordan jeg ellers kan få konverteret
> mine raw filer? Evt. et andet program...

Jeg er meget tilfreds med RawShooter.
Jeg har godt nok hørt lidt rygter om at Adobe
har købt det, så det ikke længere er gratis?

Nogen der kan underbygge denne historie?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-07 07:35

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> wrote in message
> Jeg er meget tilfreds med RawShooter.
> Jeg har godt nok hørt lidt rygter om at Adobe
> har købt det, så det ikke længere er gratis?
>
> Nogen der kan underbygge denne historie?

Det bliver ikke videreudviklet længere. Heldigvis nåede RSP2006 at blive
udviklet til at kunne læse D200 filer, så jeg bruger stadig RSP2006.
Lightroom er i mine øjne for tungt og for gejlet, omend det er et fedt
program med mange fede features.

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : rt

Dato : 29-03-07 07:40

> [...]
> udviklet til at kunne læse D200 filer, så jeg bruger stadig RSP2006.
> Lightroom er i mine øjne for tungt og for gejlet, omend det er et fedt

Ok, på den måde.
Det er sgu' en skam.
Jeg bruger det også til mine 20D-filer, og
det er aldeles glimrende imo. Lille, let, stabilt og
med de nødvendige funktioner.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-07 07:40

> det er aldeles glimrende imo. Lille, let, stabilt og
> med de nødvendige funktioner.

Bestemt

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-07 07:47

http://www.adobe.com/special/pixmantec/

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : rosenauer.dk

Dato : 29-03-07 10:04

Du skal derudover også have en nyere version af "Camera Raw" plugin'et
til Photoshop CS2 for at få 5D support. Dette kan hentes på
www.adobe.com ...

/Martin
www.rosenauer.dk

Fra : Inger

Dato : 29-03-07 16:02

Hej Alle

og tak for jeres svar. Jeg har fundet ud af at 5D'eren kom på gaden
efter CS2, så derfor er der vist ikke nogen mulighed for at bruge CS,
heller ikke med dng converteren som jeg har prøvet.

Så det ser desværre ud til at jeg må installere en prøveversion af CS2
for at få mine raw filer konverteret da jeg ikke har råd til at gå ud og
købe noget lige nu. Desuden er det kun den ene gang, da kameraet ikke er
mit, så det vil nok være lidt voldsomt at investere for den sags skyld.

Men tak for hjælpen

Mvh. Inger

Fra : Inger

Dato : 29-03-07 20:50

Så fandt jeg en løsning

Photoshop Elements 5 har en raw konverter indbygget. Så jeg har hentet
en 30 dages prøve version og nu kan jeg ikke alene konvertere mine
billeder, jeg kan også billedebehandle dem undervejs

Mvh. Inger

Fra : rosenauer.dk

Dato : 30-03-07 09:52

Såfremt du konverterer 5D CR2'erne med nyeste DNG converter fra
www.adobe.com, kan du så ikke åbne dem direkte i din Photoshop CS?

/Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk

Fra : Inger

Dato : 30-03-07 18:55

rosenauer.dk skrev:
> Såfremt du konverterer 5D CR2'erne med nyeste DNG converter fra
> www.adobe.com, kan du så ikke åbne dem direkte i din Photoshop CS?
>
> /Martin Rosenauer
> http://rosenauer.dk

Deet er jeg ikke helt klar over, må jeg indrømme. Jeg for vild i alle de
dng convertere og camera raw updates der er på adobes download side og
gav op til sidst. Jeg troede kun jeg kunne bruge dem der står under
Photoshop CS og den nyeste af dem virkede ikke. Jeg sidder på en 256
forbindelse så det tager en evighed at surfe rundt og se/hente de
forskellige og teste dem.

Fordelen ved rawkonverteren i PSE5 er også at der er mulighed for at
justere fx. lys og støj undervejs i konverteringen og det giver bedre
kontrol med billedebehandlingen

Mvh. Inger