Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan dette beregnes...
Fra : Magnus

Dato : 28-03-07 14:03

Kan man beregne hvor langt man skal stå fra et motiv f.eks. et hus for at få
hele huset med?

Dvs. at har man et 24 mm objektiv skal man stå X antal meter fra huset og
med 50 mm er afstanden X antal meter længere?

/Magnus

Fra : MJ

Dato : 28-03-07 15:03

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dvs. at har man et 24 mm objektiv skal man stå X antal meter fra huset og
> med 50 mm er afstanden X antal meter længere?

Det kan du godt,

Hvis du f.eks har et dslr kamera i apsD format, så er din billed sensor 22,5
mm bred,
En 50 mm normal optik har en billed vinkel på ca 40 grader på en 36 mm bred
sensor
(altså er ca 1,6 faktor forskel), det giver en 50 mm optik en billedvinkel
vinkel på ca. 25 grader på en 22,5 cm bred apsd sensor. og det er så spidsen
i din trekant hvor huset er hypotenusen, det gir så

x/tan(25)=y

Mvh

Morten

Fra : Magnus

Dato : 28-03-07 15:32

> [...]
> vinkel på ca. 25 grader på en 22,5 cm bred apsd sensor. og det er så
> spidsen i din trekant hvor huset er hypotenusen, det gir så

Er det forstået rigtigt at hvis jeg med et Canon 30D og et Canon 50 mm
objektiv skal fotografere en bygning/motiv som er 70 m i bredden så skal jeg
stå ca. 150 m væk dvs:

70/tan(25)= 150,1 m

Er det rigtigt beregnet?

/Magnus

Fra : HKJ

Dato : 28-03-07 17:00

Magnus wrote:
> [...]
> objektiv skal fotografere en bygning/motiv som er 70 m i bredden så skal jeg

Næsten

Prøv at se på
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelPhotoLens.html

Den regner godt nok kun den anden vej (Du skal opgive afstand til
motivet), men det er hurtigt at prøve sig frem.

Fra : mj

Dato : 29-03-07 17:46

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse

> Er det forstået rigtigt at hvis jeg med et Canon 30D og et Canon 50 mm
> objektiv skal fotografere en bygning/motiv som er 70 m i bredden så skal
> [...]

150 m det lyder ikke helt i skoven

mvh
morten

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-03-07 08:40

> [...]
> vinkel på ca. 25 grader på en 22,5 cm bred apsd sensor. og det er så
> spidsen i din trekant hvor huset er hypotenusen, det gir så

Hej

Billedvinklen er fra fabrikanterne oftest opgivet diagonalt!

Det skal lige med i beregningerne

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : mj

Dato : 29-03-07 17:16

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Billedvinklen er fra fabrikanterne oftest opgivet diagonalt!
>
> Det skal lige med i beregningerne
>
> --
Det er den sikkert men det ændre ikke på, at den er en funktion af brændvide
og sensor str. hvad fabrikanten opgiver er derfor fuldkommen ligegyldigt

mvh
morten

Fra : mj

Dato : 29-03-07 17:19

"mj" <spamthisOUT@kkopi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brændvide
> og sensor str. hvad fabrikanten opgiver er derfor fuldkommen ligegyldigt

Har lige læst mit eget indlæg, det lyder lidt arrogant, det var ikke
meningen, har bare rigtig lorte dag

Undkylder mit sure opstød

mvh

morten

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-03-07 15:23

Magnus wrote:
> [...]
>
> Dvs. at har man et 24 mm objektiv skal man stå X antal meter fra huset og
> med 50 mm er afstanden X antal meter længere?

Ja, det er almindelig trekantsregning.

Vi antager at huset er MEGET større end chip'en, så der er ikke er tale
om macrofoto (eller er det på modelbanen...)

Hvis Din chip er 15mm høj, og brændvidden 50mm, vil du på 50 meter se
noget, der er 15 meter højt.
Altså forholdet mellem aftstand og brændvidde er det samme som forholdet
mellem virkeligheden og chip'ens højre. Ingen svære formler...

Bo //

Fra : Magnus

Dato : 29-03-07 13:39

> [...]
> Altså forholdet mellem aftstand og brændvidde er det samme som forholdet
> mellem virkeligheden og chip'ens højre. Ingen svære formler...

Nu er jeg lidt forvirret... så jeg gør det kort.

Hvorlangt skal jeg stå med et Canon 30D og et 50 mm Canon objektiv fra et
objektiv som er 70 meter bredt for at få det hele med?

/Magnus

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-03-07 18:12

Magnus wrote:

> Nu er jeg lidt forvirret... så jeg gør det kort.
>
> Hvorlangt skal jeg stå med et Canon 30D og et 50 mm Canon objektiv fra et
> objektiv som er 70 meter bredt for at få det hele med?

Meget enkelt: Din chip er 22.5mm bred, huset er 70 meter bredt.
Forholdet er derfor70 meter/22.5mm= 3.100 gange

Du ganger de 50mm med 3.100 og får 155 meter

Ingen trigonometri og lommeregnere, kun behændighed

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-03-07 15:44

Bo Bjerre skrev i 460a7a3b$0$4156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> Altså forholdet mellem aftstand og brændvidde er det samme som
> forholdet mellem virkeligheden og chip'ens højre. Ingen svære
> formler...

LOL! Hvis du tror at forholdsregning er enkelt, så tager du fejl. Jeg kunne
finde bundter af gymnasieelever, der IKKE kan genneskue ovenstående. Men
ellers har du helt ret.

vh
Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-03-07 18:25

Jan Boegh wrote:

> LOL! Hvis du tror at forholdsregning er enkelt, så tager du fejl. Jeg
> kunne finde bundter af gymnasieelever, der IKKE kan genneskue
> ovenstående. Men ellers har du helt ret.

gu' har jeg ret

Jeg kender også gymnasieelever, der IKKE kan regne den slags ud. De
læser samfundsfag, fransk, spansk og ikke matematik og fysik. Men det er
ikke svært alligevel. Specielt hvis man lige laver et par streger på en
lap papir. Og når man er i felten er det alle gange lettere end rode med
trigonometriske ligninger.

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-03-07 19:27

Bo Bjerre skrev i 460bf653$0$4163$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> gu' har jeg ret
>
> Jeg kender også gymnasieelever, der IKKE kan regne den slags ud. De
> læser samfundsfag, fransk, spansk og ikke matematik og fysik.

Shhhhhhh!
De unge mennesker er meget følsomme, og du vil vel ikke traumatisere
poderne.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Frandsen

Dato : 04-04-07 09:57

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i meddelelsen
> Shhhhhhh!
> De unge mennesker er meget følsomme, og du vil vel ikke traumatisere
> poderne.

De læser næppe noget der starter med: "Kan dette beregnes..."