Sigten i Storebælt og Langelandsbæltet ?
Fra : kent@wreckdiver.dk

Dato : 22-04-07 16:31

Var lige en tur på Lillegrunden, nord for Fyns hoved, og der var
absolut ingen sigt :(
Nogen der ved hvordan sigten er i Storebælt og Langelandsbæltet ?

Kent

Fra : Peter Rønnehøj Hanse~

Dato : 22-04-07 18:07

Hej Kent
Vi var et par stykker i Dalby bugten, det var også meget ringe
ca. 1m

Det kunne være fedt hvis der kom flere meldinger om vand
kvaliteten i dette forum, jeg frygter at det ikke bliver bedre i
år !

Jeg har været dykker siden 1984 og kan ikke huske at det har
været så ringe på denne årstid før.

Peter

--
Peter R. Hansen
commercialdiver/Divemaster

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-04-07 19:06

"Peter Rønnehøj Hansen (slet 4IH1R)" <peter-alting@4IH1Rmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11772619100.793090396460833@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Det kunne være fedt hvis der kom flere meldinger om vand
> kvaliteten i dette forum, jeg frygter at det ikke bliver bedre i

Vi var ved trykkerdammen idag. En tur ud omkring Twin.

Frisk vind fra Syd drejende lidt mod Øst i løbet af dagen.
Meget lidt strøm, næsten umærkeligt sydgående i overfladen.

Sigten var bedst på 4-5 meters dybde op til 5 meter.
Længere ude ved vraget var sigten omkring 3 meter og
der var en del "fnuller" i vandet.

Desuden virkede mudderbunden mere løs end tidligere.

Der var iøvrigt masser af liv, både flade, stor rød stenbider på vraget,
rigtigt mange stor tangnål, krabber og småfisk.

Vraget er efterhånden helt sammenfaldet, det er kun bagbordsræling
og enderne, som stadig stikker en meter op fra bunden.

Søren Arnvig

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 22-04-07 18:42

Hej Gruppe

Godt nok var det ikke Storebælt eller Langelandsbæltet, men sigten i Øresund
(Johannes L og Livlig) var i går meget dårlig. Jeg vil vurdere sigten til
ca. 0,3 m. Det er den dårligeste sigt, jeg nogen sinde har oplevet i
Øresund.

M.v.h.
Søren BJ

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-04-07 18:52

I dag i Øresund var sigten inden vandet blev tilsat dykkere meget fin .
De først 5 meter med mange alger omkring 3-4 meters sigt. Så blev vandet
godt klart med sigt omkring 6-7 meter ned til ca. 20 meter, på vraget
(Robert S/S) ca. 4 meter dog lidt ringere helt nede ved bunden.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : René

Dato : 22-04-07 20:02

var ude og dykke i øresund ved broen i dag og der var sigten god,
kunne se min bøje i overfladen fra 12m.

mvh

René

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 22-04-07 20:27

Hejsa

Var ved Boesdal i går med omkring 15 meter sigt! Dejligt...

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : kent@wreckdiver.dk

Dato : 22-04-07 21:43

On 22 Apr., 21:27, Lars Skov-Dethlefsen <l...@skov-dethlefsen.dk>
wrote:
> Hejsa
>
> Var ved Boesdal i går med omkring 15 meter sigt! Dejligt...
>
> Mvh
> Lars Skov-Dethlefsen

Det er åbenbart meget forskelligt rundt omkring i Danmark.
Men rundt om Fyn er der ikke noget ved at dykke i øjeblikket.
Vandet ligner grønkålsuppe og totter af trådalger ødelægger sigten.

Jeg tror jeg begynder at gå til bango og ryger cerutter, det er nok
sjovere.

Hilsen

Kent

Fra : Jesper Munk

Dato : 22-04-07 23:07

Hej NG
fat mod folkens.
Vi havde også rigtig dårlig sigt for 3 uger siden (taget årstiden i
betragtning) men den er blevet rigtig god igen. så det håber jeg også det
sker for jer.
mvh
Jesper Munk
Bornholm

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-04-07 07:14

Kronprinz Wilhelm, sigt ca 1- 1½ meter.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Alan

Dato : 23-04-07 21:44

Gad vide om man ikke i feks. Vragguiden.DK, eller på DSF hjemmesiden
(Det kunne måske være DMI) kunne oprette et kort over danmark hvor vi
kunne plotte sigten ind når vi havde besøgt lokaliteten. Noten kunne
så stå et par dage så vi ikke fik for gamle observationer.

Kun en tanke, og det skulle være på en hjemmeside vi i forvejen
bruger.

Mvh Alan

Fra : Bo Poulsen

Dato : 23-04-07 22:53

Hej Gruppe

Når man kigger på DMIs alge kort så ser det helt skævt ud med hensyn til
sigt i kattegat, men prøv selv ar tage et kig på dette link.

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/algekort.htm

Med venlig hilsen

Bo Poulsen

Fra : Allan Jensen

Dato : 25-04-07 06:54

.....Østersøen i går: øst for Krigers Flag var der på 39 meters dybde 15
meter sigt og så lyst at lygten var unødvendig. Senere på dagen rykkede vi
mod nordøst og dykkede på 43 meter vand lidt øst for "Bonita", her var
sigten endnu bedre og jeg lå på omkring 20 meter og kunne se vraget under
mig, hele vraget vel at bemærke!

mvh. Allan Jensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-04-07 07:55

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mod nordøst og dykkede på 43 meter vand lidt øst for "Bonita", her var
> sigten endnu bedre og jeg lå på omkring 20 meter og kunne se vraget under

Men hvordan var det nu, er der ikke være dårlig sigt i Østersøen på denne
årstid, derfor skal man endeligt holde sig derfra?
Det mener jeg der var en"klog mand" der vejledte om, da spørgsmålet kom op.

Fra : Allan Jensen

Dato : 25-04-07 17:51

.....generelt har den kloge mand du refererer til, ret i at forholdene
normalt er sådan. Men måske grundet den relativ milde vinter er forholdene
anderledes i år, vandet er nemlig heller ikke så koldt som det plejer at
være.

Nu var det jeg mente dengang, at sigten i Kattegat er relativt bedre på
denne årstid og at vandet i Østersøen er relativt koldere.

mvh. Allan Jensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-04-07 20:36

> Nu var det jeg mente dengang, at sigten i Kattegat er relativt bedre på
> denne årstid og at vandet i Østersøen er relativt koldere.

Nååe... lidt ligesom Einsteins relativitets teori:
Alt er relativt

Østersøen er god at besøge, dyk lang tid, dyk ofte.

Fra : Peter Rønnehøj Hanse~

Dato : 25-04-07 15:13

Hej Bo

Jeg har selv gået med tanken om hvordan vi kunne få oplyst
sigtbarheden i indre danske farvande. Jeg mener at vores miljø
skibe måler om ikke dagligt så ofte områder med iltsvind og
andre miljø mæssige forhold, jeg mener også at hvis man definere
sigtbarheden fra overfladen og ned i forhold til en hvid
baggrund må det give et mål der er brugbart og hvis vores
miljøskibe alligevel sejler rundt for vores økonomi så var det
oplagt at de leverede en for dykkere så væsentlig oplysning.

Med venlig hilsen

Peter R. Hansen

Fra : Bo Poulsen

Dato : 26-04-07 22:35

Hej Peter

Ja det er sikkert rigtigt at alle de skibe måler den lodrette sigt, men jeg
har engang hørt at der skulle være forskel på den vandrette og lodrette
sigt. jeg har stadig ikke kunne regne helt ud hvorfor, men det kunne have
noget med lyset?
Det kort der ligger på DMI hjemme side er satellit målinger og således et
udtryk for mængden af klorofyl i de overste meter af vandsøjlen (læs: den
lodrette sigt) Jeg har ikke tjekket om der er en sammenhæng mellem de
målinger der er vist på dmi.dk og så den virkelige sigt. Men det må have
nnoget at sige.

Med venlig hilsen

Bo Poulsen