Motor ?
Fra : Ivan Gerner Jensen

Dato : 16-04-07 05:39

Hej NG

Jeg tænkte om der måske var nogle tekniske folk her på NG, som ved noget om
hvilken type og str. motor vi bør montere på vores båd.

I forhold til prisen, er det jo nok en fordel med en så lille motor som
muligt, men 6 dykkere vejer jo godt til.

Vi har en RIB med alu -skrog, også kaldt en MOB. Der er plads til 6 dykkere
med udstyr.
Hvor stor en motor, og evt. hvilken type, bør vi anskaffe, for at kunne
holde en fornuftig fart på vandet ?

--
M.v.h
Ivan Gerner Jensen

Fra : michael@jeilsoe.dk

Dato : 16-04-07 10:37

Hej Ivan

Hos Nikon har vi en glasfiber RIB der er 570cm lang, hvortil vi har en
140 hk Evinrude motor....
Vi kan være ca. 6-8 dykkere med fuldt udstyr og til lidt længere ture
til diverse vrag, vil jeg nok ikke gå meget længere ned i
motorstørrelse.

Som sagt er dykkere et 'tungt' folkefærd, så der skal lidt til for at
få den op og plane ordentligt

Af ren nysgerrighed.....Hvad mærke er jeres Alu-rib og hvad er
nyprisen for sådan en fætter ?

Fra : per@jumpingjack.dk

Dato : 16-04-07 11:44

On Apr 16, 11:37 am, mich...@jeilsoe.dk wrote:

> Hos Nikon har vi en glasfiber RIB der er 570cm lang, hvortil vi har en
> 140 hk Evinrude motor....

Nu havde vi jo fornøjelsen af jeres selskab på Minos igår...

Bare af nysgerrighed.
Får man ikke mange tæsk når man sejler i den type båd ? virker som om
det ikke var så bekvemt at sidde på den hårde ponton..

Mvh Per Sørensen, www.hydrofobia.dk

Fra : per@jumpingjack.dk

Dato : 16-04-07 11:46

Ups, så lige dit svar i den anden tråd....

Glem det...

Per

Fra : anders

Dato : 16-04-07 16:07

On 16 Apr., 12:43, p...@jumpingjack.dk wrote:

> [...]
> Får man ikke mange tæsk når man sejler i den type båd ? virker som om
> det ikke var så bekvemt at sidde på den hårde ponton..

I min klub har vi også en 5,5m alu-rib. Den er forholdsvis flad i
bunden (ikke v-formet skrog) og den får man tæv i selv med begrænset
krapsø, med mindre man står nede bag i. Den er direkte ubehageligt at
plane med den i når der er deciderede bølger, pga. dens relativt flade
bund.
Motoren er en gammel 110hk. Den er fin med 6 dykkere når vandet er
fladt, men der skal ikke meget sø til før den har besvær med at trække
sig ud af vandet.

Jeg har ligeledes adgang til en 5,7m rib med 115hk. Den er langt mere
behagelig at sejle i når der er sø - dels skærer den bedre gennem
bølgerne og dels er pontonerne oppustede.

Begge både har i underkanten af motorkraft - 140hk ville nok værre
passende for dem begge...

mvh
Anders

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-04-07 15:58

Ivan Gerner Jensen wrote:
> [...]
> med udstyr.
> Hvor stor en motor, og evt. hvilken type, bør vi anskaffe, for at kunne

Der er meget stor forskel på de forskellige både, så at pege på en
bestemt motorstørrelse som værende den 'bedste' er nok næsten umulig.

I aalborgdyk.dk har vi en 5m (mener jeg den er) RIB med en 70hk
totakt-motor og den trækker 6 dykkere inkl. udstyr (hvert fald 4
dobbeltsæt og 2 15L sæt pakket rigtigt) op at plane uden de store
problemer (man skal lære hvad det vil sige at trimme motoren) og så
sejler den ca. 20 knob i march-fart.

Skruen har også rigtig meget at sige... da vi fik motoren på først, der
var det en anden skrue og den kunne ikke trække båden op at plane hvis
der var 6 dykkere ombord, men med anden skrue var det ikke længere et
problem.

En marinebutik burde kunne komme med et godt bud på en fornuftig motor
hvis du beskriver båden for ham... ellers så er der jo den sædvanlige:
Kraft kan man næsten ikke få for meget af... så vælg den største motor
der må sidde på båden (ok, økonomien bliver nok smadret så)

Thomas

Fra : Henrik Jensen

Dato : 17-04-07 16:53

Hej,

En lidt simpel formulering: Køb så mange heste der er råd til! En
større motor vil ikke blive belastet så hårdt og kan spare brændstof
og holde længere. Lad være med at være for fokuseret på antal hk, men
også på hvilken blok der ligger i de forskellige motorer. En evinrude
E-tec 90 hk er f.eks. den samme som 115 og 150hk, den samme som
175hk.. En 4 - takter er dyrere i vedligehold end en 2 - takter (en 2-
takter bruger til gengæld olie) og bruger heste på at slæbe sig selv
da de er tungere.

Der er en del kampagne-priser på motorer rundt omkring i øjeblikket og
hvis man selv henter i Tyskland så sparer man på momsen. Garantier er
som regel dækkende, hvis ikke world wide, så inden for EU. Jeg har
selv købt motor i UK og Mercury (Ketner marine i DK) har ikke noget at
indvende mod det.

Hvis jeg skulle ud og købe en RIB i 5,5 til 6m og skulle vælge motor
og være virkelig økonomisk, så ville jeg vælge en 115 hk ETEC, eller
en 150/175hk hvis der ku fråses lidt.

Mvh.
Henrik

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-04-07 17:40

"Ivan Gerner Jensen" <ivan.gerner@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dykkere
> med udstyr.
> Hvor stor en motor, og evt. hvilken type, bør vi anskaffe, for at kunne

Mellem 135 og 150 Hk, lidt afhængig af skrogform og pengepung.

Søren Arnvig

Fra : Ivan Gerner Jensen

Dato : 19-04-07 16:42

Hej
Tak for hjælpen.

--
M.v.h
Ivan Gerner Jensen

Fra : anders

Dato : 19-04-07 20:17

Hej Henrik,

On 17 Apr., 17:52, Henrik Jensen <henrik_h_jen...@hotmail.com> wrote:

> Hvis jeg skulle ud og købe en RIB i 5,5 til 6m og skulle vælge motor
> og være virkelig økonomisk, så ville jeg vælge en 115 hk ETEC, eller
> en 150/175hk hvis der ku fråses lidt.

Hvorfor lige Evinrude?

mvh
Anders

Fra : Henrik Jensen

Dato : 20-04-07 11:17

Hej,

At jeg nævner Evinrude skal ikke tages så bogstaveligt.. Jeg mener
mener mere 2-takt generelt og af dem (F.eks. Mercury Optimax, Yamaha
HPDI), har jeg bedst erfaringer med Evinrude og jeg tror E-tec er den
mest økonomiske. Jeg tror når alt kommer til alt, så er det mere
eftersalget der har den store betydning, altså hvor man får den bedste
service...

Mvh.
Henrik