Dykkerbåd ?? Hvad skal vi købe ?
Fra : michael@jeilsoe.dk

Dato : 15-04-07 19:10

Hej

Vi står i vores dykkerklub for at skulle udskifte vores gamle båd af
typen JW570 til noget der er nyere, mere komfortabelt, mere økonomisk
og hvad man ellers kunne komme i tanke om.

Vi har følgende behov/krav/ønsker:
- max 6m lang (7,2m ink. trailer)
- plads til ca. 6-8 dykkere med fuldt udstyr (dobbeltsæt)
- Gerne ny båd, max. kr. 285.000,-

Har i nogle gode erfaringer selv med hvad der er godt ? Hvad bruger
jeres egen klub (gerne links til billeder eller beskrivelser, setup og
pris!)

- RIB...
- Glasfiber....
- Aluminium.....

Kom med jeres bedste bud/båd

Hilsen
Michael

Fra : Jesper Munk

Dato : 15-04-07 21:50

Hej Michael.
Jeg har selv en Alumaster 550 med 115hp yamaha motor. der kan godt være 6
dykkere med dobbeltsæt og stageflasker plus bådfører, men så heller
ikke mere. også kan den stadig gå 25 knob. den er robust og
vedligeholdelsesfri, men er også "hård" at sejle med. Jeg overvejede selv en
Rib, men
synes ikke de er "sejlivede" nok til mig. alu kan du trods alt svejse ,hvis
det skulle gå så galt.
Skulle jeg ønske noget anderledes, skulle den være 1,5 meter længere.
mvh Jesper Munk
kan iøvrigt ses på denne side under tx kursus bornholm
http://www.stevnsdykkerskole.dk/Galleri_tx.htm

Fra : michael@jeilsoe.dk

Dato : 16-04-07 10:41

Hej Jesper

En af årsagerne til at vi søger efter en ny rib er også at vores gamle
glasfiber RIB kan være hård at sidde på under lange ture.
Kan vi derfor finde en gummi rib tror jeg det vil være det bedste....
alternativt må vi blive lidt bedre polstret....

Fra : Jesper Munk

Dato : 16-04-07 10:56

¨Hej Michael.
lige nøjagtig. husk bare at en gummi rib ikke holder helt så længe. og slet
ikke i en klub, hvor alle har ansvaret.....= ingen tar` ansvaret. bare min
erfaring.....
Hilsen Jesper

Fra : michael@jeilsoe.dk

Dato : 18-04-07 11:23

Nå... har gjort lidt mere hjemmearbejde og vil høre om der er nogen
der har erfaringer med følgende mærker ?

Pris, holdbarhed, service m.m.....

- Arimar Scuba 540 ?? (http://netbaad.com/product.asp?
product=1652&sub=0&page=1)
- Tornado 5,8 ?? (http://www.pablo.dk/marine/tornado/58m/Tornado%20RIB
%2058m.html)
- Prosafe ?? (http://www.scanhydro.dk/d/produkter/RIB.shtml)
- Zodiac Pro Man 15 ?? (http://www.unisafe.dk/default.asp?
mode=cmsview&page=733&page2=861)

Fra : Henrik Jensen

Dato : 18-04-07 12:25

Hej,

Jeg "kører" på min nr. 2 Tornado. De er meget velegnede til dykning.
Tony fra Dykkertaxien i Helsingør havde en 5,8m, det er en fin
størrelse båd og den går godt i søen. Med en 115hk, så tror jeg den
vil være perfekt. Jeg mindes han havde en 90 hk Mercury og det var
måske lidt i underkanten. Når det så er sagt, som jeg også har skrevet
andet steds, så er Tornado måske et andet produkt nu end før. De
bliver lavet i Kina, så jeg kender ikke kvaliteten og lige meget hvor
lang eller kort tid leverandøren siger der er på leveringstiden, så
vil jeg afsætte et halvt år Se min kommentar andetsteds vedrørende
køb i UK) Dykkertaxien lever vist endnu et eller andet sted = god
kvalitet.

Arimar:
Den ser ud til at være lidt mere fladbundet end Tornadoen, desuden
tror jeg de er masseproducerede, så man har ikke megen indflydelse på
layout.. På billedet er det ikke særlig hensigtsmæssig placering af
styrepult. Nok noget billigere end en Tornado.

Prosafe/Zodiac
Jeg ved at der sejler en del af dem rundt omkring. Jeg synes der går
en del plads til spilde med for mange støbte stuverum og sæder.
Pladsen i en RIB, pga. pontonerne, er i forvejen ringe, så i den
størrelse båd ville jeg have så meget dæksplads som muligt. De er god
kvalitet, dybt V og sejler sikkert godt.

Kig evt. på: www.ribs.co.uk De sælger XS-ribs, et meget tilsvarende
produkt som Tornado og man får super service, jeg har købt 2 både fra
nye af Laurence Lock.

I er velkomne til at ringe og høre om mine erfaringer hvis det er.
40981193

Mvh.
Henrik