VIIC Ubåd i Cuxhaven ??
Fra : Johnny Christensen

Dato : 12-04-07 18:04

Er der nogle her på gruppen som har været nede og se den tyske 7C ubåd som
er udstillet i Cuxhaven. Er det værd at besøge den ?
Og hvis man alligevel er i området, er ubådsarkivet åbent for offentligheden
?
Mener at det drives af privat interesse af en ældre herre.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Allan Hansen

Dato : 12-04-07 19:23

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er udstillet i Cuxhaven. Er det værd at besøge den ?
> Og hvis man alligevel er i området, er ubådsarkivet åbent for

Ved Laboe som nok er tættere på ligger U-995.
http://en.wikipedia.org/wiki/U-995

Allan Hansen

Fra : Allan Jensen

Dato : 12-04-07 21:52

....i Cuxhaven ? så er det temmelig nyt.

Der ligger en ubåd i La Boe (u-995) og en i Bremen (Wilhelm Bauer). Men i
Cuxhaven ligger et udemærket museum (Wrackmuseum), med en guds velsignelse
af skrammel fra havets bund, men ingen hel ubåd.

mvh. Allan Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-07 09:22

> "Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Her kan du se hvad der er af muligheder vedr. ubåde i Tyskland

http://uboat.net/special/museums/index.html?sortby=country&country=Germany

mvh

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-07 12:38

> [...]
> offentligheden ?
> Mener at det drives af privat interesse af en ældre herre.

Hej,

jeg har netop været på rundtur til de nævnte museer -

Bremerhaven: selve museets indendørs udstilling er tidmæssigt rodet synes
jeg - ikke lige min kop the, men der er da et par enkelte ældre skibe i
vandet som er spændende at se - bl.a. har de en noget muggen, men absolut
originalt udseende Schnellboot liggende (man kan ikke komme ombord på den).
Ubåden i Bremerhaven er en "udstillingsting" som er seperat fra museet - det
koster ekstra at besigtige den indvendigt. Jeg fravalgte den af flere
årsager.

Cuxhaven: Wrackmuseum er et vidunderligt sted - det ligner en nedlagt
skolebygning men rummer rigtigt mange, rigtigt gode ting - også udenfor
bygningen er der diverse "rester" af gamle ubådstårne, kanoner o.s.v. - en
ikke så voldsomt stor, men absolut rigtigt fin udstilling.

Kiel: her er tale om et kombineret by/skibsfartsmuseum - det er hurtigt
gennemgået, ligger i en lille bygning med kun een etage. De har kun ganske
få dykkerrelaterede ting - men har så til gengæld nogle flotte modeller (af
skibe

Laboe: et absolut MUST ! - fantastisk flot ubåd - også indeni. Den ligger på
stranden overfor det store monument fra første verdenskrig. Monumentet
indeholder en udstilling som også bør ses. I den underjordiske krypt, er der
minderum for de forskellige nationers faldne. En underjordisk gang fører op
til en mindre udstilling med modeller af krigenes skibe.

Ehrenmal: En mindelund over de faldne ubådsfolk i WWII - også et sted man
skal se når man alligevel er dernede. Her kan ses alle ubådenes numre, samt
alle navne på besætningsmedlemmerne.

venlig hilsen

JN

Fra : U W

Dato : 15-04-07 20:09

Hej Johnny.
Sidste år var der en artikel i Sportsdykkeren om Ubåden i Laboe
ved Kiel.
En tur værd

Fra : Johnny Christensen

Dato : 16-04-07 05:45

Cool, netop hjemvendt fra god dykning er det en fornøjelse at se svarene.
Tak for hjælpen.