Dykkercomputer
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 07-04-07 11:49

Jeg overvejer at købe en begynder computer til når jeg er ude at dykke. Mest
af alt fordi jeg er teknik-tosset, but anyway...

Jeg overvejer at købe en Suunto Gekko:
http://www.ts-heinemann.com/tauchshop/suunto-dive-computer-gekko-wrist-p-172.html

Er der nogen her der kender den eller kan fortælle lidt om hvorfor det er et
godt/dårligt køb?

--
/Kasper Katzmann

Det er kun i Jeopardy at svaret kommer før spørgsmålet.

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 07-04-07 14:17

"Kasper Katzmann" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen her der kender den eller kan fortælle lidt om hvorfor det er

Jeg har en Suunto Vyper. Så vidt jeg ved har Gekko'en næsten samme
specifikationer bortset fra baggrundsbelyst display og mulighed for
udlæsning til pc. Jeg er meget glad for min Vyper, men indrømmet; jeg har
endnu ikke brugt pc-interfacet, som kræver særligt software og kabel, eller
lys i displayet (en lygte virker lige så godt når det alligevel er mørkt
omkring én).

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by email)

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 07-04-07 15:03

> [...]
>
> --
> /Kasper Katzmann
>
> Det er kun i Jeopardy at svaret kommer før spørgsmålet.

Hvis man kan undvære udlæsning til pc (bruger det ikke selv) så er den
perfekt. Let at læse og forstå. Nogle vil sikkert mene den er lige lovlig
konservativ (mere sikker) mht dykketid. Har selv en Suunto Mosquito, som
bruger samme program.

Bjarne

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 07-04-07 19:04

Bjarne Rosenkrands skrev noget i stil med:

> [...]
> perfekt. Let at læse og forstå. Nogle vil sikkert mene den er lige
> lovlig konservativ (mere sikker) mht dykketid. Har selv en Suunto

At den er konservativ passer mig helt fint. Tak for svarene, jeg tror jeg
springer på den.

Fra : Nicolai

Dato : 07-04-07 19:41

> At den er konservativ passer mig helt fint. Tak for svarene, jeg tror jeg
> springer på den.

God plan. Imponerende pris!

Jeg har fundet vyperen i DK til 2600,- - det er en lidt anden pris for ikke
ret meget

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-04-07 19:08

On 7 Apr., 12:49, "Kasper Katzmann" <n...@microsoft.com> wrote:
> [...]
>
> Er der nogen her der kender den eller kan fortælle lidt om hvorfor det er et

Det er jo lidt svært, når vi kke ved hvad du skal bruge den til. Hvis
du starter med at gøre dig det klart, så er chancen for at få købt den
"rigtige" computer langt større.

Altså f.eks.:
- Vil du dykke med nitrox? (produceres der stadigvæk computere der
ikke håndtere dette?)
- Skal den også bruges til fridykning?
- Skal den også bruges som armbåndsur?
- Hvilken matematisk model vil du have at den skal anvende?

Jens Olsen

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 07-04-07 20:42

jenspolsen@hotmail.com skrev noget i stil med:

> [...]
> "rigtige" computer langt større.
>
> Altså f.eks.:
> - Vil du dykke med nitrox? (produceres der stadigvæk computere der

Det har jeg ingen planer om

> - Skal den også bruges til fridykning?

Absolut ikke

> - Skal den også bruges som armbåndsur?

Nope

> - Hvilken matematisk model vil du have at den skal anvende?

Har jeg ikke noget specielt forhold til (læs: viden om).

Det skal udelukkende bruges til blomsterdyk og vragdyk ned til maks. 30
meter. Ikke noget med specielt komplicerede dyk.

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 07-04-07 20:32

Fandt så lige den her:
http://www.scubastore.com/product.asp?pais=United%20States%20Of%20America&idioma=eng&id_familia=7&id_subfamilia=24&id_modelo=4861&id=24&marca=MARES&desde=0&fromhbx=subfamilia

Den virker egentlig også ok.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 08-04-07 13:49

On 7 Apr., 21:41, "Kasper Katzmann" <n...@microsoft.com> wrote:

> Det har jeg ingen planer om
>
> Det skal udelukkende bruges til blomsterdyk og vragdyk ned til maks. 30
> meter. Ikke noget med specielt komplicerede dyk.

Med en holdning, så vil jeg gætte på at du er ret inden for
sportsdykningen. Blomster og vragdyk i dybdeområdet 20 til 30 m er
lige netop der hvor nitrox er mest anvendeligt. Så hvis du forsætter
inden for sportsdykningen vil jeg tro, at du meget hurtigt finde ud
af, at selvfølgelig skal der da dykkes med nitrox. Nede sydpå (f.eks.
i Ægypten) går udviklingen i retning af, at nitrox er gratis for dem
der ønsker nirtox i flasken.
Så jeg vil stærkt råde dig til at få en computer der kan håndtere
nitrox.

Da du ikke selv har nogen preference mht. anvendt matematisk model, så
vil jeg råde dig til at finde en med en ægte bobblemodel. Det vil også
komme dig til gode ved multidykning i flere dage, som man gør det
under en dykkerferie sydpå. En bobblemodel giver en langt mere
realistisk modellering af hvad den krop kan tåle ved den slags
dykning.

Suunto har et godt ry for pålidelighed, og pålidelighed er jo det
vigtige når talen er om dykkerudstyr.

Jens Olsen

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 08-04-07 15:08

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

dykning.

Suunto har et godt ry for pålidelighed, og pålidelighed er jo det

Som Peter Fjelsten skrev i en anden tråd findes der vist kun en computer som
kører med ægte RGBM (Reduced Gradient Bubble Model). De andre virker vha en
modificeret udgave incl. Suunto Gekko.Gekko'en kan for iøvrigt også håndtere
nitrox dyk.

Kasper ønsker sig en begynder computer og som sådan er både Gekko'en og
Mares M2 ( Begge modificeret RGBM og Nitrox) gode valg.

Bjarne

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 08-04-07 15:14

> [...]
> dykning.
>
> Suunto har et godt ry for pålidelighed, og pålidelighed er jo det

Tak for de gode råd. Jeg er allerede på vej for at google "bobblemodel"

Og ja du har ret, jeg er meget ny indenfor sportsdykning og troede faktisk
at nitrox var til de dyk der gik ned under 30 meter. Tak for infoen.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 08-04-07 23:10

On 8 Apr., 16:07, "Bjarne Rosenkrands" <dsl196...@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
> modificeret udgave incl. Suunto Gekko.Gekko'en kan for iøvrigt også håndtere

Det skal du nok have ret i. Det er et stykke tid siden jeg har
undersøgt markedet, og den gang var det skuffende. Det er da trist
hvis det stadigvæk er lige skuffende.
Heldigvis er jeg ude over da problemer, da jeg nu planlægger alle dybe
dyk på PDA'en med V-planner inden jeg hopper i. Nede sydpå nøjes jeg
så med min Suunto Cobra, selvom det vist kun er en opløstgas model med
noget bobbletracking oveni.

Jens Olsen

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 09-04-07 15:14

wrote:

> [...]

dyk på PDA'en med V-planner inden jeg hopper i. Nede sydpå nøjes jeg
så med min Suunto Cobra, selvom det vist kun er en opløstgas model med

Ja det var heller ikke fordi jeg ville gøre mig klog på RGBM. Ved i
hovedtræk hvad det går ud på, men så heller ikke mere. Har været godt
tilfreds med de computere jeg har haft, RGBM eller ej. Var dog lidt mere
forsigtig med de første computere. De var vist mere end large med
dykketiden

Venlig hilsen

Bjarne