"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse
news:4628e2a8$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej derude,
>
> Jeg har netop købt en Knaus Süwind 530 TK 1989 model. Jeg har nu
> tilsluttet 220 til vognen for at prøve det hele af.
>
> Angåedne køleskabet, så kan det (jo) køre på gas, men også 220 og 12 volt.
> der er to knapper til strøm - det ene symbol viser en stikkontakt. Begge
> kan tændes på samme tid.
>
> Hvad sker der hvis begge kontakter er sat til "on"?
>
> Hvor lang går der typisk f.s.a nedkøling føre jeg kan konstare om det
> virker ?
>
> Hilsen Torben Brøndum
Der er en overordentlig god side her
http://www.rvmobile.com/ der virkelig
kommer ud i krogene. Forklaring på alt så at sige. Bla på underside med
teknisk hjælp
http://www.rvmobile.com/Tech/Technical.htm
I følge dem skader "tørkogning", hedeslag f.eks. ved at køre med for høj
varme, flere varmekilder nævnt , systemet, idet antirust og antifrostmidler
brænder fast på kritiske steder. De kan måske senere løsne sig som skaller
og grums i systemet og belægningen nedsætter under alle omstændigheder
ydeevnen.
Væsken inde i rørene er mest vand, ammoniak, brint og nævnte additiver -
der i følge Dometic ved længere stilstand kan udfældes. Men de skulle i
følge kilden opløses når skabet kommer i drift igen.
Henvendelsen opstod fordi der i vejledningen til vores boks rc 1600 står
noget om at vende den på hovedet (og tilbage
hvis den ikke starter efter
lang stilstand. I princippet det samme med de store - og man kunne i nød
først prøve at afmontere luftristene og banke forsigtigt på rørene med en
gummihammer. - (Det er brugt med held af en spørger her i forum !!) Og
ellers er der det med at vippe vognen. men det er formentlig ikke så
effektivt mod udfældninger. Sidste udvej på et skab der i følge
fejlfindingen på siden jeg linker til - ikke virker - vil i gang, må så være
at pille skabet ud og vende det nogle gange.
Det her er IKKE det samme som damplommer sydpå pga. hedeslag.
Udfældningerne er autentisk forklaring fra Dometic. Og jeg kunne godt
forestille mig, at det er derfor at nogle skabe kan være uendelig længe om
at komme i gang. Vi plejer at sammenligne med et lokomotiv der skal fyres
op. Men plejer da at kunne mærke koldt frost på frostlegemet i løbet af en
½ times tid. Jeg tror man anbefaler at tænde skabet dagen før. Siden/linket
har også nogle betragtninger om det.
Mvh