Så er testen fuldendt!! Og bilen er købt!!
Fra : Lars Holst

Dato : 23-04-07 20:47

Udgangspunktet var køb af gulpladebil med styrke, køreegenskaber og
udstyr.

Opel Zafira Flexivan Cosmo 1.9 CDTI DPF
Pris m/moms: 199.459

Toyota Sportsvan 2.2 sol D-4D Diesel 5d m/tagræling og VSC 177 HK
Pris m/moms: 225.336

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDi 138 VTR van E6G
Pris m/moms: 204.583

Ford Focus C-.max 2,0 TDCi Ghia 135HK Van 6g
Pris m/moms: 194.886

Peugeot 307 Griffe 2,0 HDI 136HK Van 6g
Pris m/moms: 209.537

Honda FR-V 2,2 CTDI Executive 140HK Van 6g
Pris m/moms: 243.544
Comfort udgave: 217.544

Mazda 5 2,0 D Touring 143HK Van 6g
Pris m/moms: 196.756
Sport udgave: 208.183

Renault Scénic 2,0 DCI Sport 150HK Van 6g
Pris m/moms: 211.794

Seat Altea 2,0 16V TDI PD FR 170HK Van 6g
Pris m/moms: 213.144

VW Golf plus van Sportline 2.0 TDI DPF
Pris m/moms: 214.392

Fiat Croma Van 1,9 JTD Dynamic
Pris inkl. moms: 224.128,-

P.g.a. mediernes skræmmekampagne hvor hver eneste morgendag indeholder
truslen om et lovindgreb har vi valgt at medtænke personbilsmarkedet.

I prisklassen op til 250.000 kan jeg kun finde meget få biler på hvide
plader som har rimelig styrke, splitbagsæde og en smule udstyr uden at
være
sådan nogle Aldi biler fra Korea.
Derfor har vi valgt at strække budgettet lidt eller acceptere biler som
har
op til 10-15 tusinde kilometer på klokken.

Citroën C4 i 2.0 benzin udgave eller i 1.6 110 udgave i
personvognskarrosse.
Pris 2.0i 16V Prestige: 233.990
Pris HDi 110 Prestige: 261.790

Honda Civic 1.8 comfort 5d
Pris: 256.950

Enkelte Fiat og Alfa modeller med den glimrende 1.9 JTD maskine er
endvidere tilgængelige på brugtmarkedet.
Desuden fås de nævnte Citroën og Honda måske en smule billigere med nogle
få tusinde på klokken.

Konklusion:

Peugeot kører godt og har en dejlig motor som fungerer tyst og
overbevisende men førepladsen er krampagtig og i forsøget på at skabe en
gulpladebil er alle mennesker over 185 cm overset.
Kasseret

Renault kører rimeligt omend den føles lidt højbenet men alle detaljer
ved bilen virker meget plasticagtige. Efterlader et indtryk af en bil fra
Aldi.
Kasseret.

VW kører dejligt og har en dejlig føreplads selvom man umiddelbart føler
at den er noget skrabet ligemeget hvor udstyr man propper den med.
Detaljerne er bare gemt bag menuer som kun er tilgængelige i stilstand.
Øv.
Motoren føles overbevisende med god trækkraft men hold da op hvor er
maskinen en irriterende støjkilde.
Desuden koster alt udstyr en milliard.
Den er nu overgået i køreegenskaber og især overgået i maskinen af andre
mere velkonstruerede.
Kasseret

Citroën har muligvis samme power som de andre men har bare mere at slæbe
på og det kan mærkes. Karossen føles lidt som en klods om benet for os
uanset om vi taler om præstationer eller køreegenskaber og handyness.
Dette til trods kører den faktisk godt. Man føler bare den ville gøre det
meget bedre hvis ikke det var for den store kasse.
Bilen føles meget appelerende i indretning og alle detaljer er
velfungerende. Kabinen og indretningen er den bedste af de 4 hidtil
testede. Hvis den nye C4 Picasso (ikke grand) var tilgængelig på gule
skilte var kandidaturet straks udskiftet med den.
For stor, uhandy og føles for meget som en lastbil når man sidder så højt
og langt fra hinanden. Meget sidevindsfølsom.
Kasseret.

Ford har den klare ford-el/hehehe/fordel at man får pokkers meget udstyr
med til en bil som har ganske udemærkede maskiner og køreegenskaber som
er
nutidige uden dog at være nogen wauw oplevelse.
Desværre er det som om Forden ikke er gennemtænkt i flere detaljer.
F.eks. så sidder konsolen til gearstangen irriterende meget i vejen for
ens
knæ. Træindlæg i Ghia modellen er til at brække sig over fordi de er så
syntetiske. Levering af bilen kan ikke ske før efter sommerferien hvis
man
ønsker den med ESP (og hvem vil have en MPV karosse uden ESP) alene fordi
der er sket en kommunikationsfejl mellem importøren og fabrikken omkring
Van bestilling. Sikke nogle kvaj.
Ny faceliftet model kommer til Maj men selv ikke den kan leveres med ESP
før efter sommerferien.
Maskinen er dejlig, køreegenskaberne rimelige, udstyret mangfoldigt men
ikke i helt tilfredsstillende kvalitet.
Kasseret.

Toyota Sportsvan har en totalt overlegen maskine (177 HK) i forhold til
de
andre.
Støjsvag, kraftig og veltrimmet.
Af en så stor karosse må køreegenskaberne siges at være tæt på toppen.
Den er imødekommende og funktionel i kabinen uden dog at være så
indbydende
som f.eks. Citroën's kabine.
Designet er hverken kønt eller grimt. Det er ligegyldigt.
Denne bil vil egne sig super til de lange stræk på autobahn men måske
være
mindre afslappende på de små Alpe veje i Schweiz p.g.a. størrelsen.
Dejlig men en smule kedelig bil.
Kasseret.

Seat Altea FR er en bastard.
En varevogn som er forsøgt skabt som sportsvogn.
Det er næsten lykkedes til fulde. Den har de bedste køreegenskaber af de
hidtil beskrevne.
Maskinen virker mere overbevisende (nok p.g.a. det mindre karrosseri) i
styrke end selv Toyotaen men har dog ikke samme smidighed og
veltrimmethed
og kan heller ikke være med på Toyotaens tyste virkemåde.
Den er depressiv at opholde sig i desværre. Der er da udstyr men det er
som
om at de skabte en køremaskine og bagefter tænkte: "Så lad os smide
hylderesterne ind i kabinen"
Og designet, det udvendige, er efter min smag heller ikke kønt. Denne bil
bør bære en knald rød farve for at kompensere.
Denne bil appelerer til kørsel på småveje..............men føles en smule
opmærksomhedskrævende på lange motorvejsstræk.
Kasseret.

Honda FR-V har tre sæder.
Hvorfor har den det?
De er nemlig så små hver især og rattet er presset helt ud til venstre så
man sidder med låret oppe på dørens armlæn mens man i den anden side må
leve med at den højre røvballe kommer i klemme mellem førersædet og det
midterste passegaersæde.
Jeg overdriver måske en smule men det var i hvert fald ikke noget der
hjalp på komforten.
Jeg er ikke vild med instrument layotet men maskinen er da superskøn og
køreegenskaberne matcher Seat. Havde den dog bare haft 2 i stedet for tre
sæder.
Alene derfor valgte vi ikke at gøre os flere overvejelser.
Kasseret.

Opel Zafira.
Gaaaaaab
Kasseret.

Mazda 5.
Hvor er denne bil tæt på Toyotaen. Blot fornemmer man generelt et lavere
kvalitetsniveau i Mazda end i Toyota. Makinen er en smule mere brystsvag
og designet er lige så anonymt som Toyotaen. Så alene p.g.a. Toyotaens
tilstedeværelse er denne kasseret.

Honda Civic.
Denne bil var kun med i overvejelserne som en plan B hvis lovændringen
trådte i kraft inden vi satte en underskrift.
Men for dælen da hvor er det bare en skøn bil.
Der er kælet for føreren med alle funktioner bygget op rundt om
førerpladsen på fornemeste vis. Bilen var fyldt med praktiske detaljer.
Bilen kører meget sportsligt og har absolut gode køreegenskaber og en
super villig kværn.
Jeg ville såmænd ikke have været ked at skulle ty til plan B med denne
skønne bil i overvejelserne.
Blot er designet ikke lige så langtidsholdbart som på vores nuværende
Alfa 156 SW og køreegenskaberne i Civic er til småveje og ikke til lange
motorveje.
Til gengæld ville jeg nok udforske alle småvejene i min landsdel i den
øse som jeg gjorde hvor jeg boede da jeg fik min Alfa.

Men man skal jo overveje hvor meget bil man får for pengene og jeg er ked
af at denne Civic er uden for rækkevidde med deres dieselmaskine.

Fiat Croma.
Med flere distancer den mest komfortable af alle gulpladebilerne.
Mest udstyr for pengene.
Bedre køreegenskaber end dem alle dog med skarp konkurrence af Seat. Men
Seat er sat til vægs af muligheden for yderligere sportstrimning af Fiats
undervogn.
Absolut den mest personbilsagtige.
Den mindst grimme. Fra nogle vinkler endda køn med et strejf af Alfa
bagfra.
Den absolut fedeste diesel maskine af dem alle.
Super rejse vogn med super gode småvejs køreegenskaber med en
sportstrimmet undervogn.
Langt højere kvalitetsfornemmelse end selv i Toyota og kun med
konkurrence fra Honda Civic i den fornemmelse.

Den købte vi.

Det er ikke nemt når man er vant til Alfa'ens niveau.
Ingen har endnu matchet dens køreegenskaber, følelse af aktiv sikkerhed
eller følelsen af en helstøbt bil (ingen stilforvirring eller halvt
gennemtænkte designmæssige eller tekniske detaljer).

--
Lars Holst

Fra : Brian

Dato : 23-04-07 20:59

Lars Holst wrote:

> Fiat Croma.
>
> Den købte vi.

Tillykke med potten så, det kunne vel heller ikke andet end blive noget
italiensk

/Brian

Fra : Lars Holst

Dato : 23-04-07 21:03

"Brian" <nej@tak.du> said in news:462d0fdc$0$90273$14726298
@news.sunsite.dk:

> Tillykke med potten så, det kunne vel heller ikke andet end blive noget
> italiensk
>
> /Brian

Læg lige mærke til alle de roser jeg gav Honda!!

--
Lars Holst

Fra : Brian

Dato : 23-04-07 21:16

Lars Holst wrote:

> Læg lige mærke til alle de roser jeg gav Honda!!

Jep, og jeg er fuldstændig enig omkring den bil. Jeg havde selv fornøjelsen
af et par ture i den bil i sidste uge, og jeg var altså solgt på stedet.

Der er jo heller ikke så mange nye Croma'er på gaden, så det skader ikke at
få lidt ud på vejene

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-07 21:03

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> eller følelsen af en helstøbt bil (ingen stilforvirring eller halvt
> gennemtænkte designmæssige eller tekniske detaljer).

Tillykke med købet, det er nok ikke den jeg havde valgt, men jeg må sige, at
det er sjældent, at nogle gør så meget ud af bilkøb, selvom det burde være
tilfældet det er jo trods alt mere end en jakke, selvom man ofte oplever, at
nogle bruger mere tid på tøj til 1000 kr. en bil til 250 kkr.

jeg tester måske over en længere periode, og ved så nogenlunde hvad jeg vil
have når jeg skal skifte, hvor jeg så er nede på 3-4 stk.

Da jeg købte min første bil testede jeg en 4-5 stk. og lejede så den jeg
mente skulle være min bil i en weekend.

bil nr. to lånte jeg i en uge, og skulle så købe den, men der var
leveringstid, så jeg fik en leveret i den farve den nu kunne leveres i, og
det havde slet ingen indvirkning på køreegenskaberne eller vognen som sådan,
selvom beige ikke er særlig ophidsende.

I virk.øko. lærte jeg engang noget om værdianalyse, og fik så at vide, at de
der brugte den til at vælge bil ud fra, måtte sande, at hvis konen bedre
kunne lide den røde bil af et andet mærke, så var det den der blev købt:
Ja det svage køn har alt for stor magt, og så vil de have ligestilling, mon
de kunne affinde sig med at komme ned på vores niveau i indflydelse på
husholdning m.v.

Møller
"Bag enhver mand står der en kvinde med himmelvendte øjne"

Fra : Lars Holst

Dato : 23-04-07 21:46

"Møller" <eamzget2net.dk> said in

> [...]
>
> jeg tester måske over en længere periode, og ved så nogenlunde hvad
> jeg vil have når jeg skal skifte, hvor jeg så er nede på 3-4 stk.

Åh ja.
Jeg kører rigtig mange forskellige biler om året.

Så pejlemærkerne er i orden.
Jeg er bare sådan skruet sammen uanset om det er biler, både,
stereoanlæg, madvarer, jakker, briller, toiletpapir, ja stort set hvad
som helst.
Det skal bare være kvalitetsmæssigt tilpasset vore behov og ønsker og så
skal varen eller være value for monye.

> [...]
> niveau i indflydelse på husholdning m.v.
>
> Møller
> "Bag enhver mand står der en kvinde med himmelvendte øjne"

Tja.
Både min kone og jeg havde lige stor indflydelse på valget af bil ligesom
vi som regel samarbejder i køkkenet når vi fremdriver eksotiske retter
fra fjerne egne af verden.
Så jeg kan ikke helt genkende problemet.
Vi var endda enige om farven på bilen.

--
Lars Holst

Fra : Bruno

Dato : 23-04-07 23:13

Lars Holst wrote:
> [...]
> fra fjerne egne af verden.
> Så jeg kan ikke helt genkende problemet.

Det betyder formodentlig bare kun har styret din underbevidsthed, måske
talt til dig mens du sov eller noget i den stil

Biler er nu noget sjovt noget, bare det at man siger "der var nogen som
kørte ind i mig" og ikke "der var nogen som kørte ind i min bil" siger
meget.

Mvh
Bruno

Fra : BJ

Dato : 23-04-07 23:34

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> fra fjerne egne af verden.
> Så jeg kan ikke helt genkende problemet.

Stort tillykke med potten.

PS: Bruger du også neglelak og går med netstrømper..?..
--
Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-04-07 09:11

> [...]
> der brugte den til at vælge bil ud fra, måtte sande, at hvis konen bedre
> kunne lide den røde bil af et andet mærke, så var det den der blev købt:

Det er selvfølgelig en grov generalisering ...

Her i huset er der mange andre kvaliteteter end farven der er afgørende. Men
da jeg stod ved forhandleren endte jeg alligevel med at ringe hjem, Hvilken
farve vil du have den i koksgrå eller stormgrå

Dvs modefarver som kunne påvirke gensalgsværdien negativt var ikke aktuelt,
og begge ovenstående var på lager hos importøren så de kunne leveres hurtigt
.... En ikke uvæsentlig parameter når beslutningen først var taget ...

Men stod det til mig kørte vi (hun) stadig fabia kombi istedet for C5 - Men
det er hende der er daglig bruger og masser af bagageplads er vanedannende.
Vi købte lige en ekstra brugt barnevogn i weekenden og begge kunne nemt
ligge under bagagenettet så de ikke tog udsyn bagud.

Fra : KASO

Dato : 24-04-07 07:46

Tillykke med købet!

Det er sjovt, som man opfatter ting forskelligt - og smag og behag er
forskellig

Du skriver f.eks. at Scénic er "Aldi-agtig", men skamroser Civic. Jeg synes
Civic kører fremragende (den er _meget_ sjov) og jeg kan også godt lide
designet, men "kvalitetsfornemmelsen" i kabinen synes jeg faktisk er bedre i
Scénic. At der så kan være stor forskel på kvalitets_fornemmelse_ og reel
kvalitet er jo så en anden sag (som VW demonstrerer fint )

Du roser Fords motorer (jeg synes ikke helt, jeg kunne se, hvilke(n) du
havde prøvet. Jeg har prøvet Smax 1.8Tdci - og syntes den var larmende,
ukultiveret - og fuldstændig uden trækkraft ved lave omdrejninger.
Ketchuppen kommer flyvende v. 17-1800 rpm - derunder kan den ikke anvendes,
og man må køre i et lavere gear, end jeg er vant til.

Nå - det godt at smag og behag er forskellig - det vil blive så kedeligt på
vejene, hvis vi alle kører i ens biler

Croma'en (som jeg ikke har prøvet) er jo egentlig en forklædt Opel Vectra,
men motoren roses meget i Alfa'erne. Spændende, hvordan den klarer sig i
længden!

Fra : Lars Holst

Dato : 24-04-07 20:48

"KASO" <a@b.dk> said in

> [...]
>
> Croma'en (som jeg ikke har prøvet) er jo egentlig en forklædt Opel
> Vectra, men motoren roses meget i Alfa'erne. Spændende, hvordan den

Nu har jeg lige været i Tyskland hele dagen for at hente en BMW R1200 ST
hjem så derfor det sene svar.

Men Scenic har bare tynd eftergivende plastiv overalt i kabinen, dørene
smækker "hult", sæderne er mere bænkagtige etc. etc. end samtlige andre
afprøvede biler.
Honda er mange klasser over Scenic i kvalitet. Ikke kun i smagsbedømmelse
men i _kvalitet_!!

Men nu er jeg så heller ikke typen der køber anlæg i Kvickly og Cykler i
Harald Nyborg.

Eneste fællesskab med Opel er bunden..........uden ophæng og stumper.
Så slægtskabet med Opel er lille men efterhånden har alle fabrikker noget
med hinanden at gøre.
Alfa 159's motorblok er også en Aussie GM blok men det gør slet ikke
motorerne på nogen måde opfører sig eller lyder ens.
Til gengæld har Fiat Croma mere slægtskab med Alfa og Lancia end nogen
anden idet maskinen bruges i Alfa og bilen oprindelig blev udviklet til
at blive en Lancia lancering.

Den Ford jeg testede var 138 hk 2,0 TDCI. Den var ok men heller ikke
mere. Toyota, Mazda og Honda's og sidst men absolut ikke mindst var
Fiat's maskiner var klasser bedre end Ford's. Min ros kom rimelig tidligt
i testperioden af de mange biler vi kasserede og de få vi godkendte.

Smag og behag er nok forskellig men kvalitetskontrol har intet med smag
at gøre.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-07 21:24

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Nu har jeg lige været i Tyskland hele dagen for at hente en BMW R1200 ST
> hjem så derfor det sene svar.

Nåh.. Det forklarer det med de brede balder i Honda FR-V
Folk der kører på sådan en cykel er som regel lidt vel polstret.
Kunne ikke lige forstå det du skrev om de 3 sæder, da vi fint kan sidde 3
voksne på forreste række, og jeg er såmænd i 100+ klassen

/HB

Fra : Lars Holst

Dato : 24-04-07 21:34

"HB" <hbsnabela.dk> said in

> [...]
> Kunne ikke lige forstå det du skrev om de 3 sæder, da vi fint kan
> sidde 3 voksne på forreste række, og jeg er såmænd i 100+ klassen

Rigtige mænd vejer over 0,1 ton.
Men så heller ikke meget mere. Så mon ikke vi er samme størrelse sådan ca.
I længden er jeg jo nok ca. 0,0195 hektometer

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 09:57

Fra : KASO

Dato : 25-04-07 18:06

> [...]
>
> Men Scenic har bare tynd eftergivende plastiv overalt i kabinen, dørene
> smækker "hult", sæderne er mere bænkagtige etc. etc. end samtlige andre

Øhh - enten har de ændret den ved faceliftet, eller også har du været inde i
en forkert bil
Der er absolut intet "hult" over "dørlyden" i min Grand Scénic - de lukker
med en tung, dump lyd - meget lig min hedengangne MB S-klasse?!?!

> Honda er mange klasser over Scenic i kvalitet. Ikke kun i smagsbedømmelse
> men i _kvalitet_!!
Øhh - det kan du jo ikke bedømme på en køretur. Det ved du først efter X
måneder/år. At noget _ligner_ kvalitet er jo ikke det samme som at det _er_
kvalitet. Jeg synes som nævnt, at Civic lignede noget fra BR - smart,
futuristisk design, men følelsen af kvalitet manglede fuldstændigt. Til
gengæld ved jeg, at Honda plejer at lave driftsikre biler - så jeg ville
ikke være nervøs af den grund - og jeg vælger ikke bil efter om kabinen
_ligner_ kvalitet.

> Men nu er jeg så heller ikke typen der køber anlæg i Kvickly og Cykler i
> Harald Nyborg.

Heller ikke jeg!

> Eneste fællesskab med Opel er bunden..........uden ophæng og stumper.
> Så slægtskabet med Opel er lille men efterhånden har alle fabrikker noget
> med hinanden at gøre.

I Cromas tilfælde, er slægtskabet (minus motor) nu forholdsvis stort. Signum
har ikke levet forgæves....
Men ellers har du da ret - de er alle rodet godt sammen efterhånden!

> [...]
> Fiat's maskiner var klasser bedre end Ford's. Min ros kom rimelig tidligt
> i testperioden af de mange biler vi kasserede og de få vi godkendte.

OK - jeg har ikke prøvet 2.0 (som formentlig er en PSA i modsætning til
1.8'eren).

> Smag og behag er nok forskellig men kvalitetskontrol har intet med smag
> at gøre.

Nej - og kvalitet har heller intet med kabineudseende at gøre.

Faktisk ligger de nye Scénic'er blandt de bedste MPV'er iflg. tysk
statistik - og vi har tidligere haft et par stykker, der hver var fejlfri i
de 4 år/80.000km vi havde dem, så jeg ville ikke være nervøs for kvaliteten.
Tværtimod ville jeg være langt mere nervøs for en Fiat - trods en kabine,
der måske _ligner_ kvalitet mere, men kun tiden kan vise, om Fiat
efterhånden har lært lektien (jeg tror det faktisk).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-07 19:54

KASO skriver:

> [...]
> de 4 år/80.000km vi havde dem, så jeg ville ikke være nervøs for kvaliteten.

Jeg kan se på ADAC's nyeste statistik at 4 år er en god alder at komme
af med en Scenic, her begynder den for alvor at falde igennem...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 20:12

selv renault lover de vil gøre mere ved den generelle kvalitet,
så at scenic skulle være et direkte fund tror jeg næppe..

Fra : KASO

Dato : 26-04-07 22:52

"Egue" <-> skrev i en meddelelse
> selv renault lover de vil gøre mere ved den generelle kvalitet,

Jeps - og det gør Toyota, Mercedes og mange andre også - så det skal man
ikke lægge så meget i. Rustbeskyttelsen er f.eks. bedre end Saab, Volvo,
Audi m.fl.

> så at scenic skulle være et direkte fund tror jeg næppe..

Tjah - det er fordi du ikke ved bedre

(Men nej - et "fund" er den ikke - det er en fin bil med høj sikkerhed,
komfort og fleksibilitet + en fremragende rustbeskyttelse (f.eks. synes jeg
at en rustfri udstødning er mere værd end "smart" plastik i kabinen), men
der er også mange andre fine biler at vælge imellem. Faktisk er der ikke så
mange "fund" derude - de har alle fordele og ulemper - og så må man
prioritere. Sidst betød det, at vi valgte en Grand Scénic - idag havde vi
måske valgt en Smax, en C4 Grand Picasso - eller noget helt tredie....)

Fra : KASO

Dato : 26-04-07 18:56

> KASO skriver:

> Jeg kan se på ADAC's nyeste statistik at 4 år er en god alder at komme
> af med en Scenic, her begynder den for alvor at falde igennem...

Tjah - muligvis - jeg har af gode grunde ikke erfaring efter de 4 år med
Scénic, men vi har da en Megane Coupé med samme teknik, der efter 8 år ikke
har budt på de store overraskelser/fejl....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-04-07 22:46

> Øhh - enten har de ændret den ved faceliftet, eller også har du været inde
> i en forkert bil

Konen og jeg var ude, at prøvekøre en spritny... for saatan hvor blev vi
skuffede.

Ringe plastkvalitet, ringe sæder, elendig trækkraft (1,5 diesel)... generelt
en meget "billig" oplevelse.

DEN blev hurtigt fravalgt.. den var lige 100kkr for dyr af hvad man
fik/følte man fik.

Fra : KASO

Dato : 26-04-07 22:41

> Konen og jeg var ude, at prøvekøre en spritny... for saatan hvor blev vi
> skuffede.
>
> Ringe plastkvalitet, ringe sæder, elendig trækkraft (1,5 diesel)...
> generelt en meget "billig" oplevelse.

Plastkvalitet - tjah - måske. Eller også _ligner_ den bare ikke kvalitet.
Under alle omstændigheder er det helt sikkert set flottere, men den
egentlige kvalitet må tiden vise...

Sæderne derimod er fremragende og roses alle steder. Jeg har kørt til
Italien i 1 stræk uden problemer - det er min første bil, hvor jeg ikke er
blevet træt i ryggen på så lange ture.

Trækkraften i 1.5dCi (de nyere med +100 hk) er egentlig forbavsende fin, men
en Scénic er tung og bilen er derfor ingen sprinter. Jeg blev positivt
overrasket over 1.5dCi - men valgte 1.9 (den er alligevel en hel del
sjovere). Idag fåes også 2.0 m. 150hk (motoren findes også i 180hk - men
vist ikke i Scénic).

> DEN blev hurtigt fravalgt.. den var lige 100kkr for dyr af hvad man
> fik/følte man fik.

Tjah - smag og behag....

Fra : Lars Holst

Dato : 26-04-07 22:55

"KASO" <a@b.dk> said in

> [...]
> positivt overrasket over 1.5dCi - men valgte 1.9 (den er alligevel en
> hel del sjovere). Idag fåes også 2.0 m. 150hk (motoren findes også i

Tja.
Hvis du kan lide den så er det da fint.
Sammenlignet med samtlige af de andre biler min kone og jeg testede var
Renault Scenic bare den ringeste....................Kvalitetsmæssigt.

--
Lars Holst

Fra : Mogens

Dato : 27-04-07 05:25

> Sammenlignet med samtlige af de andre biler min kone og jeg testede var
> Renault Scenic bare den ringeste....................Kvalitetsmæssigt.

Så I vælger istedet en Fiat, hvor der i denne gruppe har været
eksempler på ringe teknisk kvalitet. På mit tidligere job opgav
vi en Fiat, grundet den ringe kvalitet og den total manglende
værkstedsopbakning (vidst ikke hvad der kunne/skulle gøres).
Good luck siger jeg bare...

Fra : Lars Holst

Dato : 27-04-07 09:55

"Mogens" <jow@jow.dk> said in news:EWeYh.39473$E02.15826@newsb.telia.net:

> [...]
> vi en Fiat, grundet den ringe kvalitet og den total manglende
> værkstedsopbakning (vidst ikke hvad der kunne/skulle gøres).

Det er korrekt at serviceorganisationen bag Fiat ikke har det bedste
rygte.

Nu er det sådan at jeg i mange år har brugt et bestemt Alfa/Fiat værksted
til vores Alfa 156 og det har været en meget positiv oplevelse.
Der har aldrig været tilfælde hvor de har svigtet til trods for at jeg er
en meget "krævende" kunde.
I dag er vi alle på fornavn og de yder mig den bedste service med
mobilitetsgaranti på en 7 år gammel bil uden at det koster ekstra og
mobiliteten er ofte deres bedste "reservebil".
De tager ikke penge for arbejdstimer som indeholder problem research.
Så måske er jeg heldig stillet på det område.
Jeg kender til Alfa/Fiat værksteder jeg ikke ville tiltro at servicere en
Lada fra '75.

Der er det ved denne Fiat Croma at den skiller sig ud fra mængden af Fiat
i ...................alt.
Maskinen er den meget roste, dynamiske, kraftige og støjsvage 1.9 JTD fra
Alfa som også Saab, Cadilac og mange andre benytter.

Kabinekvaliteten, undervognen og karosseriet skiller sig også ud fra
andre Fiat generelt derved at platformen er fra Signum, vi får
sportsundervognen fra Alfa 156 sportskit 1, kabinen er bygget i den høje
Lancia luksusstandard (den var oprindelig ment som en Lancia bil) og
karosseriet lader intet tilbage at ønske i forhold til Saab, BMW,
Mercedes, Alfa og mange andre.
Bilen har da også bevist sin sikkerhedsmæssige styrke med højest
opnåelige vurdering i EuroNCAP nogensinde med kommentaren om at den er
foregangsbillede for andre biler på flere områder med bl.a. knæairbags og
samlet 9 airbags i kabinen, sikkerhedszoner og alt det andet sikkerhed
der allerede er opfundet.
Iøvrigt er den designet af samme mand som slog stregerne til de
fantastiske biler: Alfa Romeo Brera, Lotus Elite, Bugatti EB112, Lancia
Delta, Fiat Punto, De Lorean, BMW M1, Maserati Merak, Maserati Ghibli
Spider, Fiat 850 Spider, Iso Grifo, BMW 3200 CS og Gordon Keeble GT.

Da vi købte vores Alfa mente alle at Alfa biler rustede værre end alle
andre.
I dag er der ikke et eneste spor af rust på den. I stedet har Mercedes nu
overtaget det rygte.

Jeg føler mig 100% tryg ved dette køb, specielt i kraft af at den bare på
alle områder var flere klasser over alle andre som vi havde i kikkerten.
Ubetinget bedre.

Men jeg tror dig gerne med dine erfaringer for at Fiat har svigtet totalt
i service på produktet.
Det er dog isoleret set et Nordeuropæisk problem. FDM har påpeget det
gennem flere år. Fiat burde tage sig sammen her.
Det betyder så ikke at selve produktet er ringe.

--
Lars Holst

Fra : KASO

Dato : 28-04-07 08:12

> [...]
> foregangsbillede for andre biler på flere områder med bl.a. knæairbags og
> samlet 9 airbags i kabinen, sikkerhedszoner og alt det andet sikkerhed

Tjah - den få da lige så mange point som den mange år ældre Laguna

Check www.vibilagara.se - rostregistrett

> [...]
> gennem flere år. Fiat burde tage sig sammen her.
> Det betyder så ikke at selve produktet er ringe.

Husk bare, at det også gælder andre mærker, som du hakker på

Fra : KASO

Dato : 28-04-07 08:10

> [...]
> Sammenlignet med samtlige af de andre biler min kone og jeg testede var
> Renault Scenic bare den ringeste....................Kvalitetsmæssigt.

Det er jo så noget vrøvl - alene fordi du ikke kan bedømme kvalitet af en
bil udfra kabinen. Det har VW demonstreret ret tydeligt. Se en detalje som
rustbeskyttelse: www.vilbilagara.se se rostregistrett. Nyeste Fiat (Grand
Punto) får 2 stjerner - alle nye Renuault'er få 5 (maksimum) - mere end
f.eks. Audi, VW, Saab etc.

Men bliv du bare i din tro - og glæd dig over din nye bil!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-04-07 23:17

KASO skriver:

> Det er jo så noget vrøvl - alene fordi du ikke kan bedømme kvalitet af en
> bil udfra kabinen.

Til dels, det kommer jo an på, hvad man opfatter som kvalitet.

> [...]
> rustbeskyttelse: www.vilbilagara.se se rostregistrett. Nyeste Fiat (Grand
> Punto) får 2 stjerner - alle nye Renuault'er få 5 (maksimum) - mere end

Eksemplet med VW golf har jeg lige seperaret for dig. Det eneste der
adskiller den fra at opnå samme karakter som en Renault er at de ikke
aner, hvoran dørkonstruktionen vil være modstandsdygtig overfor rust og
så filtskærmene. Det er rene gætterier og ikke facts fra det virkelige
liv.

Til gengæld har Reanulten ringe hulrumsbeskyttelse i dørene. Det er
åbenbart ikke vigtigt.....

> Men bliv du bare i din tro - og glæd dig over din nye bil!

I lige måde

Fra : KASO

Dato : 29-04-07 09:56

> KASO skriver:

> Til dels, det kommer jo an på, hvad man opfatter som kvalitet.

Kvalitet: Slidstyrke, holdbarhed, driftsikkerhed (til dels overlappende
begreber) - _ikke_ "udseende", "fornemmelse", "tro", "følelse".

Jeg vil f.eks. hellere have en udstødning af rustfri stål end en "smart"
blød plast i kabinen. Den bløde plast (som nu også findes i Renault'en - den
ser bestemt bare ikke lige så flot ud) er da lækker, men den giver dig ikke
færre problemer i hverdagen, får ikke bilen til at holde længere eller giver
dig andre funktionelle fordele.

> [...]
> aner, hvoran dørkonstruktionen vil være modstandsdygtig overfor rust og
> så filtskærmene. Det er rene gætterier og ikke facts fra det virkelige

Tjah - og at man hos Renault har været tilpas gennemført til at f.eks.
udstødning er lavet i rustfri stål. Men jeg er enig i, at det er en
_prognose_ og ikke virkelighed, men den rammer sjældent helt ved siden af.
Det interessante i VWs tilfælde er jo, at de i forrige generation fik 5
stjerner, men nu kun 4 - mao.: de har forringet rustbeskyttelsen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-07 10:11

KASO skriver:

> Tjah - og at man hos Renault har været tilpas gennemført til at f.eks.
> udstødning er lavet i rustfri stål.

Men ringe rustbeskyttelse af dørene.
Hvad vil du helst skifte døre eller udstødning ?

> [...]
> Det interessante i VWs tilfælde er jo, at de i forrige generation fik 5
> stjerner, men nu kun 4 - mao.: de har forringet rustbeskyttelsen.

Nej, de har ændret dørskonstruktionen, hvilket folkene bag
rostregisteret ikke ved hvordan vil virke.....derfor gætter de at
rustbeskyttelsen er forringet.

Fra : Lars Holst

Dato : 29-04-07 11:43

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> [...]
>
> Nej, de har ændret dørskonstruktionen, hvilket folkene bag
> rostregisteret ikke ved hvordan vil virke.....derfor gætter de at

Både Renault og VW er fravalgt fordi de på hver deres måde er ringere
biler end de andre.
Længere er den ikke.

Både Honda, Fiat, Toyota, Mazda og Seat distancerede begge i denne test.
Men selvfølgelig er det meget komplekst da f.eks. Mazda havde samme ringe
kabinekvalitet som Renault og Seat havde næsten samme støjhelvede fra
maskineriet som VW.
Mazdaen kørte bare klasser bedre end Renault og Seat kørte bedre end VW.

Om en dør holder længere end en udstødning er i denne sammenhæng
irellevant.
Hvem gider have en bil der larmer, kører skidt og føles som en "clay-
model" indvendigt bare fordi udstødningen er rustfri eller fordi dørene
er gode?

--
Lars Holst

Fra : KASO

Dato : 29-04-07 17:50

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> Både Renault og VW er fravalgt fordi de på hver deres måde er ringere
> biler end de andre.
> Længere er den ikke.

Tjah - det afhænger af kriterierne for "ringe"
Heldigvis er smag og behag forskellig.

> [...]
> Hvem gider have en bil der larmer, kører skidt og føles som en "clay-
> model" indvendigt bare fordi udstødningen er rustfri eller fordi dørene

Tjah - eller: Hvem gider køre i en bil, der kun _ligner_ kvalitet, når man
kan køre i en bil, der _er_ kvalitet?

Det er jo med bilvalg sådan, at vi hver har vores prioriteringer. Du vælger
efter dine preferencer, Klaus efter sine, og jeg efter mine. Det er helt
OK - faktisk er jeg glad for denne mangfoldighed - det er med til at holde
konkurrencen igang og sikre valgmuligheder til alle. Problemet er, når nogle
hårdnakket postulerer, at en bil er i dårlig kvalitet blot fordi de ikke kan
lide kabinedesign/materialer. Det er noget vrøvl og sludder, for de udtaler
sig om noget de intet aner om. De kan sige, at de ikke kan lide den - fair
nok - men det har intet med "kvalitet" at gøre.

Som nævnt har VW i en årerække lavet flotte kabiner, der fik bilerne til at
ligne "luksusbiler" - og de satte prisen derefter. I starten hoppede pressen
også på den og roste VW for kvaliteten. Idag er de lidt mere
tilbageholdende - for erfaringerne har vist, at bilerne hverken var værre
eller bedre end andre europæiske biler (franske og italienske inkl.). Som
med alle andre, har de deres styrker og svagheder - og det har de stadig -
ligesom Fiat, Renault og Toyota.

Stort set alle biler er kompromiser - og så må vi bare vælge udfra vores
preferencer. Jeg går ikke op i, om kabinen ser "lækker ud" - for mig er
plads, komfort, sikkerhed, flekibilitet og økonomi vigtigere.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-04-07 17:57

> Stort set alle biler er kompromiser - og så må vi bare vælge udfra vores
> preferencer. Jeg går ikke op i, om kabinen ser "lækker ud" - for mig er
> plads, komfort, sikkerhed, flekibilitet og økonomi vigtigere.

Det er også vigtigt for os - derfor blev/bliver det ikke en Scenic.. sæderne
er simpelthen for ringe.

Fra : Brian

Dato : 29-04-07 18:15

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er også vigtigt for os - derfor blev/bliver det ikke en Scenic..
> sæderne er simpelthen for ringe.

Mon ikke i har forskellige forventninger ? Den Scenic der er i familien (½
år gammel) synes jeg nu har gode sæder, rent komfortmæssigt. Men skal det gå
hurtigt i et sving, rutsjer jeg rundt i dem - selv om jeg ikke er en
størrelse small.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-04-07 18:29

> Mon ikke i har forskellige forventninger ?

Næh. Ikke af hvad jeg kan læse.

Vi kørte den som man kører en Scenic - manglede kun de 20 børn bagi... og
det var ikke en særlig behagelig tur mht sæder. De var altså en del for
hårde og støttede ikke særlig godt.

Ikke en bil jeg gad køre bare 100km i.

Fra : Mogens

Dato : 29-04-07 19:09

> Ikke en bil jeg gad køre bare 100km i.

Jeg har på 7 mdr kørt 35.000 km i min - det har ikke været
noget problem, Tværtimod er jeg hamrende glad for mit valg!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-04-07 19:13

> Jeg har på 7 mdr kørt 35.000 km i min - det har ikke været
> noget problem, Tværtimod er jeg hamrende glad for mit valg!

Det er dejligt, at høre ;)

Fra : Tom

Dato : 29-04-07 19:14

"Mogens" <jow@jow.dk> wrote in message
> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har på 7 mdr kørt 35.000 km i min - det har ikke været
> noget problem, Tværtimod er jeg hamrende glad for mit valg!

ellers må du gerne bytte lige over med min mondeo

--
Tom1

Fra : Mogens

Dato : 29-04-07 19:21

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> ellers må du gerne bytte lige over med min mondeo

Nu taler vi om Scenic - og den er du næppe køber til?

Fra : Tom

Dato : 29-04-07 19:27

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Nu taler vi om Scenic - og den er du næppe køber til?

nåeh, nej så er det ligemeget

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 29-04-07 20:46

> Næh. Ikke af hvad jeg kan læse.
>
> Vi kørte den som man kører en Scenic - manglede kun de 20 børn bagi... og
> det var ikke en særlig behagelig tur mht sæder. De var altså en del for
> hårde og støttede ikke særlig godt.

Sjovt - franske biler er ellers blevet kritiseret for at have for bløde
sæder. Når de så laver dem fastere, er dét også galt

Er du sikker på, at du huskede at indstille dem rigtigt - inkl.
lændestøtten?

> Ikke en bil jeg gad køre bare 100km i.

Jeg har nu foreløbig kørt 44.000km i den - og glæder mig hver dag og de gode
sæder. Jeg har f.eks. kørt godt 1600km i ét stræk (selvfølgelig med
spise/tank pauser) - uden at blive det mindste træt eller øm i ryggen. Det
har jeg ikke prøvet i nogen anden bil før (og jeg har da prøvet nogle
stykker efterhånden).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-04-07 21:09

> Sjovt - franske biler er ellers blevet kritiseret for at have for bløde
> sæder. Når de så laver dem fastere, er dét også galt

Jeg er ikke en af dem der har kritiseret dem for bløde sæder :)

> Er du sikker på, at du huskede at indstille dem rigtigt - inkl.
> lændestøtten?

Jeg stillede ikke på dem, men derfor mærkede jeg stadig det hårde sæde.

> [...]
> spise/tank pauser) - uden at blive det mindste træt eller øm i ryggen. Det
> har jeg ikke prøvet i nogen anden bil før (og jeg har da prøvet nogle

Mine udtalelser baserer sig jo på en kort prøvetur. Det er muligt mit syn
vil ændre sig på komforten hvis det var over en længere tur.

Fra : Lars Holst

Dato : 29-04-07 21:10

"KASO" <a@b.dk> said in

> [...]
> eller øm i ryggen. Det har jeg ikke prøvet i nogen anden bil før (og
> jeg har da prøvet nogle stykker efterhånden).

Jeg har såmænd kørt hjem fra Lago de Como i Nord Italien til Rostock i et
stræk i en Alfa Romeo Giulia TI fra 60'erne. Igen selvfølgelig med spise
og tankpauser men uden overnatning.
Gennemsnitshastigheden var over 155 km/t.
Sad fint hele vejen.

De væste sæder af de afprøvede biler havde Opel Zafira (bænk), Honda FR-V
(for smalle), Peugeot 307 (mangler benplads) og Renault (rutchebaneagtige
glatte og uden støtte).

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-07 21:17

> [...]
> og tankpauser men uden overnatning.
> Gennemsnitshastigheden var over 155 km/t.

Nice!

/HB

Fra : KASO

Dato : 29-04-07 21:20

> [...]
> og tankpauser men uden overnatning.
> Gennemsnitshastigheden var over 155 km/t.

Man skal ikke altid "skue hunden på hårene". Ældre biler kan skam godt have
fine sæder. I en primitiv Fiat 127 uden nogen former for indstilling, sad
jeg f.eks. forbavsende godt. Jeg har dog aldrig kørt længere ture i den.

> De væste sæder af de afprøvede biler havde Opel Zafira (bænk), Honda FR-V
> (for smalle), Peugeot 307 (mangler benplads) og Renault (rutchebaneagtige
> glatte og uden støtte).

Værste sæder jeg har prøvet var i en Daihatsu Charade. Jeg havde ondt i
ryggen af at køre 35km til arbejde

Bedste sæder er i min nuværende Scenic samt i min Mégane Coupé (sportssæder
med _megen_ støtte - men man skal ikke fylde for meget). Det er rigtigt, at
der ikke er megen sidestøtte i en Scénic, men det er heller ikke en bil til
at køre med fuld fart om hjørnerne i. Den er dog betragteligt bedre end
forgængeren, som vi også har haft. Jeg kørte til daglig i Coupéen (sænket)
og var vant til at man stort set ikke behøvede at sænke farten før jeg tog
hjørnerne. Det hændte, at jeg glemte forskellen, når jeg så kørte i
Scénic'en - og da den krængede betragteligt mere end den nye model - og
havde mindre sidestøtte i sæderne, blev man hurtigt mindet om forskellen

Fra : KASO

Dato : 29-04-07 17:37

> KASO skriver:

> Men ringe rustbeskyttelse af dørene.

Nope - de var netop godt forseglet - derfor maksimum point. Så jeg behøver
hverken at skifte udstødning eller døre - du må skifte begge - men kan glæde
dig over den fine kabine

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-07 18:02

KASO skriver:

> Nope - de var netop godt forseglet - derfor maksimum point. Så jeg behøver
> hverken at skifte udstødning eller døre - du må skifte begge - men kan glæde
> dig over den fine kabine

Direkte fra Renault Scenic (2004)

"Men några minus finns. Dörrar och baklucka saknar invändning
behandling, men det kompenseras delvis av de välgjorda limningarna i
fogarna. Håller dessa tätt är rostrisken minimal, trots avsaknaden av
behandling."

"Kompenseres delvist", "holder disse tæt"

Fra : KASO

Dato : 29-04-07 20:43

> [...]
> behandling."
>
> "Kompenseres delvist", "holder disse tæt"

Tjah - ifht.:

"VW Passat når inte riktigt upp till sin föregångares nivå när det gäller
rostskyddet. På minuskontot noteras bland annat att hela karossen är i plåt,
att bilen har fuktbindande filtinnerskärmar bak och att bakluckans
dräneringshål är totalt igentäppta.

En rostfälla på längre sikt är de helt otätade skarvarna i
fjäderbensholkarna fram. Plastsköldarna som täcker större delen av
underredet är heller ingen bra lösning från rostskyddssynpunkt, särskilt som
plåten under dem saknar slitskydd. "

Lukkede dræningshuller, rustfælder, intet slidlag, ....

Jeg synes da ikke, at det ser så kønt ud .....

Fra : KASO

Dato : 29-04-07 20:57

Eller Golf+:
"På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt, att slitskyddet under
bilen är tveksamt, att bilen har fuktbindande innerskärmar bak och att
stänklappar saknas.

Plastsköldarna som täcker större delen av underredet är heller ingen bra
lösning från rostskyddssynpunkt, särskilt som plåten under dem saknar
behandling. Där finns också flera helt öppna skarvar"

Intet slidlag, ingen beskyttelse af undervogn etc. ....

Touran:
"På minussidan noteras att VW bantat bort limningen i fogarna på dörrar, huv
och baklucka. Dessutom saknas invändig behandling i motorhuven och
slitskyddet under bilen är ersatt av plastsköldar, som inte håller fukten
borta lika bra som ett traditionellt PVC-skikt"

Polo:
"Hela karossen är av plåt och behandling med rostskyddsmedel saknas i huv
och dörrar"

Dvs. at Polo er lige så ringe beskyttet i døre og hjelm som du kritiserer
Scenic for - den er bare ikke beskyttet på anden vis - igen 4 stjerner....

Jetta mangler også behandling i dørene - og har som flere af de andre utætte
samlinger. Joohh - VW - dét er kvalitet

Faktisk skal man idag op i en Phaeton for at få lige så god rustbeskyttelse
som i en Renault Clio

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-07 22:25

KASO skriver:

> Eller Golf+:
> "På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt, att slitskyddet under
> bilen är tveksamt, att bilen har fuktbindande innerskärmar bak och att
> stänklappar saknas.

Samme stænklapper mangler på Scenic.
Som også mangler hulrumsbeskyttelse i dørene.

Alligevel får den 5 stjerner, selvom de ikke ved om sealingen holder.

Gætværk ikke andet.

Kig på resultaterne af rigtige rustundersøgelser.

Fra : KASO

Dato : 30-04-07 11:16

> KASO skriver:

> Samme stænklapper mangler på Scenic.
> Som også mangler hulrumsbeskyttelse i dørene.
>
> Alligevel får den 5 stjerner, selvom de ikke ved om sealingen holder.

Nej - og de ved heller ikke, om VW'en holder. Tåbeligt argument. Og du
klipper behændigt alle bemærkninger om utætte samlinger, manglende
beskyttelse af undervogn etc. på VW'erne væk. Du er ved at være langt ude i
tovene....

> Gætværk ikke andet.

Ahh- men gætværket ville være fint, hvis det roste VW - nu kan du ikke lide
det, fordi det ikke skamroser dit yndlingsmærke?

Vær nu lidt seriøs! Uanset, hvad du får af dokumentation på, at VW "kun" er
en hverdagsbil som på niveau med andre europæiske "hverdagsbiler" - uanset
om de kommer fra Frankrig, Tyskland, Tjekkiet eller Spanien, er det
undersøgelsen, testen, eller andet det er galt med. Du nægter at acceptere
fakta!

> Kig på resultaterne af rigtige rustundersøgelser.

Dem kan du jo heller ikke lide

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-07 15:43

KASO skriver:

> Nej - og de ved heller ikke, om VW'en holder. Tåbeligt argument.

Næh.

For på en bil kan man få stjerne med tvivl om dørene holder, på en anden
kan man ikke på præcist samme grundlag.

> Og du
> klipper behændigt alle bemærkninger om utætte samlinger, manglende
> beskyttelse af undervogn etc. på VW'erne væk. Du er ved at være langt ude i
> tovene....

Nu var det netop Golf vi talte om...

> Ahh- men gætværket ville være fint, hvis det roste VW - nu kan du ikke lide
> det, fordi det ikke skamroser dit yndlingsmærke?

Sludder.

> [...]
> om de kommer fra Frankrig, Tyskland, Tjekkiet eller Spanien, er det
> undersøgelsen, testen, eller andet det er galt med. Du nægter at acceptere

Nej. Jeg accepterer det, men betvivler deres "gætværk".

> Dem kan du jo heller ikke lide

Hvilke ?

Kig på dem FDM køber sig adgang til, hvor de skærer biler i stykker.....
De viser virkeligheden.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-04-07 15:53

> Kig på dem FDM køber sig adgang til, hvor de skærer biler i stykker.....
> De viser virkeligheden.

Tænker du på den hvor Touran bliver haglet ned?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-07 17:12

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Tænker du på den hvor Touran bliver haglet ned?

Den ene test af et enkelt eksemplar ?

Ja.

Ellers kig lidt på ADAC's pannenstatestik.

Klau
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-04-07 17:45

> Ja.

Godt så.

Fra : KASO

Dato : 30-04-07 16:19

> KASO skriver:

> Næh.
>
> For på en bil kan man få stjerne med tvivl om dørene holder, på en anden
> kan man ikke på præcist samme grundlag.

Stjernerne er en total vurdering - og de vurderer VW'erne til at have lidt
lavere sandsynlighed for at kunne holde. Længere er dén ikke.

> Nu var det netop Golf vi talte om...

Næh - jeg skrev om hele den nye generation VW vs. den nye generation
Renault! Det fremgår også af tidligere indlæg.

> Sludder.

> Nej. Jeg accepterer det, men betvivler deres "gætværk".

Ligesom du "betvivler" alt andet, der dokumenterer, at VW ikke er bedre end
andre europæiske mærker....

> Hvilke ?

F.eks. A+ undersøgelsen.

> Kig på dem FDM køber sig adgang til, hvor de skærer biler i stykker.....
> De viser virkeligheden.

Det gør A+ vel også - eller det gør den måske ikke, hvis VW ligger dårligere
end franske biler?

Fra : Lars Holst

Dato : 30-04-07 16:54

"KASO" <a@b.dk> said in

> [...]
> bedre end andre europæiske mærker....

> F.eks. A+ undersøgelsen.

> Det gør A+ vel også - eller det gør den måske ikke, hvis VW ligger

Jeg forstår ikke helt hvorfor i tærsker langhalm på VW og Renault når det
er biler man gør bedst i ikke at købe.

--
Lars Holst

Fra : Brian

Dato : 30-04-07 17:19

Lars Holst wrote:

> Jeg forstår ikke helt hvorfor i tærsker langhalm på VW og Renault når
> det er biler man gør bedst i ikke at købe.

ROFL - og vi kan hver især tilføje et mærke eller to til den liste

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-07 17:13

KASO skriver:

> Stjernerne er en total vurdering - og de vurderer VW'erne til at have lidt
> lavere sandsynlighed for at kunne holde. Længere er dén ikke.

Ja, de gætter.

> Ligesom du "betvivler" alt andet, der dokumenterer, at VW ikke er bedre end
> andre europæiske mærker....

Næh.

> Det gør A+ vel også - eller det gør den måske ikke, hvis VW ligger dårligere
> end franske biler?

Hvilken A+ test er det der viser Golf V ???

Fra : KASO

Dato : 30-04-07 19:10

> KASO skriver:

> Ja, de gætter.

> Næh.

Uden undtagelse!

Eksempelvis er Touran-testen, som Martin hentyder til, jo også bare "ene
test af et enkelt eksemplar" - og sådan er det med alle tests, statistikker,
undersøgelser - der er altid en "god" grund til at den er uvederhæftig.

Sorry - men det kan jeg altså ikke tage seriøst!

> Hvilken A+ test er det der viser Golf V ???

Hvilken FDM-test viser Golf V?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-07 21:40

KASO skriver:

> [...]
> undersøgelser - der er altid en "god" grund til at den er uvederhæftig.
>
> Sorry - men det kan jeg altså ikke tage seriøst!

Hvordan hænger den test sammen med ADAC's pannenstatestik ?

Den statestik er ikke bygget på en enkelt bil, men en kæmpe vognpark.

> Hvilken FDM-test viser Golf V?

Ingen endnu.

Fra : KASO

Dato : 30-04-07 22:15

> KASO skriver:

> Hvordan hænger den test sammen med ADAC's pannenstatestik ?

Nu ved jeg ikke præcist, hvilken ADAC-statistik, du hentyder til, men en bil
kan sagtens have masser problemer uden at ADAC bliver tilkaldt. Det er jo -
som nævnt før - ingen hemmelighed for alle andre end dig, at netop Touran
har en hel del børnesygdomme - ligesom enkelte franske

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-07 22:27

KASO skriver:

<http://www.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2006/Modelle_in_der_Statistik/default.asp?ComponentID=179503&SourcePageID=179528>

Fra : KASO

Dato : 30-04-07 22:45

> KASO skriver:

> <http://www.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2006/Modelle_in_der_Statistik/default.asp?ComponentID=179503&SourcePageID=179528>

Tak!

Det er rart at se, at min bil iflg. ovenstående har færre driftsstop end en
Touran af samme årgang
Samtidig er den mere sikker og forventes at ruste mindre, motoren siger
mindre - og den har ikke den irriterende "kardantunnel", der ødelægger idéen
i en MPV. Rart at blive bekræftet i sit valg....

(Nå - ret skal være ret: Touran er velkørende og med et godt bagagerum - og
dieselmaskinerne gør et godt arbejde omend de siger lidt for meget. Faktisk
var bilen seriøst med i opløbet - men netop detaljer som kardantunnelen var
med til at den dumpede til sidst.)

Skal vi bare ikke blive enige om, at du lever med din tro på VWs
fortræffeligheder og jeg forbeholder mig ret til et lidt mere nuanceret
billede af samme?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-07 05:08

KASO skriver:

> Det er rart at se, at min bil iflg. ovenstående har færre driftsstop end en
> Touran af samme årgang

Og at Renault efter ganske få år dumper fuldstændigt bagud af dansen.
Husk at skifte den ud hurtigt.

> Skal vi bare ikke blive enige om, at du lever med din tro på VWs
> fortræffeligheder og jeg forbeholder mig ret til et lidt mere nuanceret
> billede af samme?

Eller at du lever med din tro på Renaults fortræffeligheder ?

Fra : KASO

Dato : 01-05-07 06:43

> KASO skriver:

> Og at Renault efter ganske få år dumper fuldstændigt bagud af dansen.
> Husk at skifte den ud hurtigt.

Bemærk, at der er tale om forskellige modeller, der stort set intet har til
fælles. Der er et kraftigt "filosofiskift" mellem modellerne, hvilket
forskellen i rustbeskyttelse er et eksempel på. Den "gamle" er ikke nær så
godt rustbeskyttet som den nye generation. Kun tiden kan vise, hvordan det
går mht. kvaliteten iøvrigt.

Pt. har vi dog ikke haft nogen driftstop på vores 8 år gl. Coupé - kun et
par småfejl, hvilket er forventeligt. Skulle jeg reducere risikoen for
småfejl og driftstop, skulle jeg have købt Toyota eller Mazda - men jeg
lever gerne med risikoen for 2-3 fejl mere i bilens levetid mod at få en
bil, der iøvrigt passer bedre til mit behov.

> Eller at du lever med din tro på Renaults fortræffeligheder ?

Forskellen på os to er, at jeg ikke har en blind tro på, at min bil er
ufejlbarlig. Jeg har valgt den bil, der passede bedst til mine behov -
hvilket på købstidspunktet bedst blev matchet af Renault. Jeg er klar over,
at jeg risikerer at få - statistisk set - 2-3 fejl mere i bilens levetid,
hvilket jeg lever med. Du vil derimod ikke indse, at VW ikke er fejlfri og
at de har mandagsmodeller, børnesygdomme etc. - ligesom så mange andre
europæiske biler (herunder Renault). Du tror, at en højere pris og en
flottere kabine er lig med højere kvalitet, hvilket beviseligt ikke er
tilfældet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-07 14:48

KASO skriver:

> [...]
> godt rustbeskyttet som den nye generation. Kun tiden kan vise, hvordan det

Nå, du har da ellers talt højt og flot om kvalitet. ADAC viser netop
kvalitet (eller mangel på samme).

> Pt. har vi dog ikke haft nogen driftstop på vores 8 år gl. Coupé - kun et
> par småfejl, hvilket er forventeligt.

Og sådan havde jeg det på min 8 år gamel golf da jeg solgte den.

> Du vil derimod ikke indse, at VW ikke er fejlfri og
> at de har mandagsmodeller, børnesygdomme etc.

Nå, læs hvad jeg skriver om Sharan eksempelvis. Det passer ingenlunde
med det du lige skriver der...

> Du tror, at en højere pris og en
> flottere kabine er lig med højere kvalitet, hvilket beviseligt ikke er
> tilfældet.

Kig nu på ADAC,s statestik, så kan du jo se, hvad kvalitet er. Det er
biler der ikke falder totalt bagud af dansen efter 3-4 år.

Eksempelvis Touran.....

Fra : KASO

Dato : 01-05-07 20:54

> KASO skriver:

> Nå, du har da ellers talt højt og flot om kvalitet. ADAC viser netop
> kvalitet (eller mangel på samme).

Nej - de viser antal assistanser - ikke antal problemer. Og jeg har
konstateret, at VW ikke leverer en kvalitet, der berettiger prisen. Jeg har
også sagt (og dokumenteret) at Renault - specielt i nyeste generationer -
har en fremragende rustbeskyttelse - og jeg har konstateret, at jeg ikke har
haft nævneværdige problemer med mine biler. Jeg har ikke postuleret en
generel, høj kvalitet. Den er - som med VW - på niveau med øvrige europæiske
biler - sikkerhed og rustbeskyttelse er blot en tand bedre end
gennemsnittet.

> Og sådan havde jeg det på min 8 år gamel golf da jeg solgte den.

Og det er vel også forventeligt....

> [...]
>
> Kig nu på ADAC,s statestik, så kan du jo se, hvad kvalitet er. Det er
> biler der ikke falder totalt bagud af dansen efter 3-4 år.

Eller kig på FDMs brugttest - den har det fulde billede. En bil med
børnesygdomme hele livet (Passat), en Touran med mange elektroniske
drillerier etc. - det kalder jeg ikke "kvalitet".

> Eksempelvis Touran.....

Tourans problemer fanges ikke af en ADAC statistik - men Autobild, FDM m.fl.
har et mere "helt" billede af alle problemer - og det er ikke et specielt
kønt syn. Indtil flere fejl med brandrisiko og elektriske fejl er ikke noget
ADAC beskæftiger sig med.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-07 21:17

KASO skriver:

> Nej - de viser antal assistanser - ikke antal problemer.

Altså er det fuldt berettiget at Laguna II falder helt og aldeles
igennem ?

Sådan en er der ingen problemer med kan jeg forstå.

Spændende læsning, Renault har flest bilmer med rød anmærkning, det er
kun fiat der kan følge med der med 1 rød anmærkning, mod Renaults 5

> Og jeg har
> konstateret, at VW ikke leverer en kvalitet, der berettiger prisen.

Nå okay det er derfor at de ligger på de øverste pladser i ADAC's
statestikker. Det har intet med kvaliteten at gøre, det er bare snyd.

> Jeg har
> også sagt (og dokumenteret) at Renault - specielt i nyeste generationer -
> har en fremragende rustbeskyttelse

Ud fra gærværk

> og jeg har konstateret, at jeg ikke har
> haft nævneværdige problemer med mine biler.

Samme her.

> Jeg har ikke postuleret en
> generel, høj kvalitet. Den er - som med VW - på niveau med øvrige europæiske
> biler

Derfor de falder igennem, når først de bliver 4 år gamle - fuld
kvalitet.

> Og det er vel også forventeligt....

Næh, en Golf er jo bare noget dyrt bras der ruster (or not).

> Eller kig på FDMs brugttest - den har det fulde billede. En bil med
> børnesygdomme hele livet (Passat), en Touran med mange elektroniske
> drillerier etc. - det kalder jeg ikke "kvalitet".

Nu er der jo ingen der til stadighed har kunnet specifcere "elektriske
drillerier"

Men vi ved jo også alle at en Lupoo 3L er noget af det dyreste at holde
kørende, da gearkassen skal skiftes hele tiden (i følge FDM).

Fra : KASO

Dato : 02-05-07 19:31

> KASO skriver:

> Altså er det fuldt berettiget at Laguna II falder helt og aldeles
> igennem ?

Vel lige så berettiget som at Passat kan have børnesygdomme hele livet -
eller at Touran er spækket med fejl - der blot ikke kræver ADACs assistance.

> Sådan en er der ingen problemer med kan jeg forstå.
>
> Spændende læsning, Renault har flest bilmer med rød anmærkning, det er
> kun fiat der kan følge med der med 1 rød anmærkning, mod Renaults 5

Hmm - Modus er placeret over de to VW, og i de "værste" tilfælde, er
risikoen for driftsstop 5-6% på en 6-7 år gl. bil. Det mener jeg ærligt talt
ikke er bekymrende - og ADAC fortæller som sagt kun en lille del af
sandheden - men du kan jo så godt lide den - fordi VW ikke falder helt
igennem her som så mange andre steder.

> Nå okay det er derfor at de ligger på de øverste pladser i ADAC's
> statestikker. Det har intet med kvaliteten at gøre, det er bare snyd.

Næ - det er kun en del af billedet - og ser du på de nyere biler, ligger VW
ikke specielt godt ifht. mange andre.

> Ud fra gærværk

Ud fra fakta!

> Samme her.

Hvilket jeg heller ikke har påstået. Du bør hverken få flere eller færre
fejl end ejere af andre europæiske mærker. Jeg har aldrig påstået, at VW er
specielt dårlig, men de er heller ikke bedre.

> Derfor de falder igennem, når først de bliver 4 år gamle - fuld
> kvalitet.
Næh - de "falder ikke igennem". For det første sammenligner du biler af
forskellige generationer, for det andet ser du på en lille del af det
samlede billede.

Du kan jo sammenligne:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/669F32A6-CEA1-4AC8-8FDF-DAB112088A15/0/070073.pdf

med

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8CD4AC57-D95C-4EF9-9310-A4D4C096A18B/0/5255.pdf

Det er en gennemgang af "det fulde billede".

> Næh, en Golf er jo bare noget dyrt bras der ruster (or not).

Nej - det har jeg aldrig påstået - den er en uforholdsmæssig dyr
gennemsnitsbil med en fornuftig rustbeskyttelse, der ifht. forrige
generation er forringet.

> Nu er der jo ingen der til stadighed har kunnet specifcere "elektriske
> drillerier"

Ligesom du ikke har specificeret punkterne i ADACs test. Acceptér dog, at
problemet eksisterer og kom videre med dit liv!

> Men vi ved jo også alle at en Lupoo 3L er noget af det dyreste at holde
> kørende, da gearkassen skal skiftes hele tiden (i følge FDM).

Hvis det er, hvad ejerne oplever - tjah - så er det jo sådan. Hvis 95% af
"problembørnene" har fået skiftet gearkasser for en mindre formue, så nytter
det ikke at fortælle ejerne, at der fandtes en anden løsning - de _har_ haft
udgiften!

Tilsvarende ved du jo ikke, hvor mange driftstop i din elskede
ADAC-undersøgelse, der kunne have været undgået med forskellige tiltag.
Statistikker er ikke den evige sandhed - heller ikke de, der placerer VW i
den pæne halvdel.

Hvordan kan der forekomme så megen negativ omtale fra seriøse kilder, hvis
VW virkelig havde en kvalitet, der hævede dem over gennemsnittet og
berettigede prisen? Det burde jo slet ikke kunne forekomme.

Uanset, hvor mange gange du forsøger at "føre krigen over i fjendens lejr",
lykkes det ikke. Som jeg har skrevet temmeligt mange gange, postulerer jeg
ikke, at Renault leverer en højere kvalitet (generelt) end andre. De har
nogle punkter, hvor de er bedre (f.eks. rustbeskyttelse på nyeste
generation - (selv om den gl. 19 lå bedre end Golf i A+ statistikken) og
sikkerhed ) mens de ligger på niveau med eller under gennemsnittet på andre
punkter. Jeg kører Renault pt., men har tidligere kørt Fiat, Seat, MB,
Daihatsu, Citroën - og vælger utvivlsomt noget helt andet en anden gang. Du
tror imidlertid blindt på VW-reklamerne og nægter at indse, at der er et
misforhold ml. pris og kvalitet hos VW - at en smart kabine ikke er det
samme som høj kvalitet. Det er hele essensen - at VW ikke leverer den
kvalitet, nogle påstår - og i den sammenhæng er det fløjtende ligegyldigt,
om Renault ligger i top eller bund i en tilfældig ADAC-undersøgelse - for
ingen påstår, at de leverer en generelt højere kvalitet, ligesom deres pris
heller ikke er højere end konkurrenternes - som VW. De leverer dermed en
vare, der passer til prisen - i modsætning til VW.

Sålænge du ikke kan forholde dig realistisk til de mange tests,
undersøgelser etc., hvor VW ikke klarer sig i top, men blot kan fokusere på
den ene (ADAC) hvor de klarer sig pænt, er det svært at tage dig seriøst.
Derfor: EOD!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-07 19:41

KASO skriver:

> Vel lige så berettiget som at Passat kan have børnesygdomme hele livet -

Men de kommer ikke frem i ADAC's statstikker.

> eller at Touran er spækket med fejl - der blot ikke kræver ADACs assistance.

Hvilke fejl ?

> [...]
> ikke er bekymrende - og ADAC fortæller som sagt kun en lille del af
> sandheden - men du kan jo så godt lide den - fordi VW ikke falder helt

Se nu er du præcis som du beskylder mig for at være....

> Ud fra fakta!

Fakta er at eksempelvis Scenic har en elendig hulrumsbeskyttelse af
dørene. Er det "fremragende rustebeskyttelse" ?

> Næh - de "falder ikke igennem". For det første sammenligner du biler af
> forskellige generationer, for det andet ser du på en lille del af det
> samlede billede.

Hvordan er det med Laguna eller Megane ?

Begge falder hult bagud af dansen når de bliver 4 år gamel. Ingen af dem
kan lide af børnesygdomme, da de er midt (eller nærmere ved slut) af
deres levetid. Så kan jeg da kun se at det er dårlig kvalitet.

> Nej - det har jeg aldrig påstået - den er en uforholdsmæssig dyr
> gennemsnitsbil med en fornuftig rustbeskyttelse, der ifht. forrige
> generation er forringet.

Det aner du intet om.

> Ligesom du ikke har specificeret punkterne i ADACs test. Acceptér dog, at
> problemet eksisterer og kom videre med dit liv!

Hvilke problemer ?

> [...]
> det ikke at fortælle ejerne, at der fandtes en anden løsning - de _har_ haft

Sjovt nok - det er kun ganske ganske få der har oplevet det (1 eller 2
svjh), men alligevel fremstår Lupo som en bil med yderst dyre
reperationer på grund af gearkasserne.

> Du tror imidlertid blindt på VW-reklamerne

Hvor ?

> og nægter at indse, at der er et misforhold ml. pris og kvalitet hos
> VW

Det er ikke min og mange andres oplevelser.

> Sålænge du ikke kan forholde dig realistisk til de mange tests,
> undersøgelser etc., hvor VW ikke klarer sig i top, men blot kan fokusere på
> den ene (ADAC) hvor de klarer sig pænt, er det svært at tage dig seriøst.

Så vis mig dem dog.

> Derfor: EOD!

Okay. Du kommer med en masse løse henvisninger, men vil ikke underbygge
dem.

Fra : Lars Holst

Dato : 02-05-07 20:35

> [...]
>
> Det er ikke min og mange andres oplevelser.

> Så vis mig dem dog.

> Okay. Du kommer med en masse løse henvisninger, men vil ikke

Det er også ligemeget hvorvidt I videre ønsker at diskutere om Renault
eller VW er en bedre eller dårligere bil når de begge er ringere end
mange andre mærker.

--
Lars Holst

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-05-07 15:25

> Det er også ligemeget hvorvidt I videre ønsker at diskutere om Renault
> eller VW er en bedre eller dårligere bil når de begge er ringere end
> mange andre mærker.

Lige præcis.

Selv Kia og Hyundai er klasser over VW når vi snakker kvalitet/fejl.

Meeen.. det er jo ikke populært, at udtale sig om - det er jo lidt en svær
pille, at sluge for dem der ejer slige mærker.

Fra : KASO

Dato : 07-05-07 08:49

> KASO skriver:

> Men de kommer ikke frem i ADAC's statstikker.

Præcis!

> Hvilke fejl ?

Du er meget tungnem, er du ikke? Læs nu alle de links, der er kommet i
tråden - om elektriske fejl, brande etc.

> Fakta er at eksempelvis Scenic har en elendig hulrumsbeskyttelse af
> dørene. Er det "fremragende rustebeskyttelse" ?

"elendig"? næ - Det står der intetsteds. Fakta er, at Renault'erne får 5
stjerner, VW 4 - bedømt af nogle med større erfaring end dig (og mig)!

Du "glemte" vist de 2 brugttests, jeg linkede til....

> Det aner du intet om.

Jo - og det har jeg (også) dokumenteret!

> Sjovt nok - det er kun ganske ganske få der har oplevet det (1 eller 2
> svjh), men alligevel fremstår Lupo som en bil med yderst dyre
> reperationer på grund af gearkasserne.

Ahh - du kender alle Lupo ejere - og kender det nøjagtige antal skiftede
gearkasser? Og den samlede motorpresse vrøvler bare - du (og andre
VW-fanatikkere) er de eneste der kender sandheden?

> Så vis mig dem dog.

Du har fået stribevis af links - dem klipper du væk eller afviser, fordi de
ikke giver dig ret. Dybt useriøst!

> Okay. Du kommer med en masse løse henvisninger, men vil ikke underbygge
> dem.

Du har fået rigelig underbygning - men som skrevet ovenfor: Du benægter
deres eksistens eller berettigelse, fordi de ikke deler din
verdensopfattelse.

Fra : KASO

Dato : 07-05-07 08:55

> Det er også ligemeget hvorvidt I videre ønsker at diskutere om Renault
> eller VW er en bedre eller dårligere bil når de begge er ringere end
> mange andre mærker.

Alt afhængig af personlige preferencer, er nogle biler bedre og andre
dårligere. Ingen bil er perfekt for alle. Jeg har for nylig lånt en nyere
Punto - magen til skrammelkasse skal man lede længe efter. Sammenlignet med
en Polo og en Clio af samme årgang, som jeg har kørt, er den klasser
ringere - men mange vælger alligevel Punto'en. Det må være fordi, at de kan
lide den - og så har vi bare forskellige preferencer.

Fra : KASO

Dato : 07-05-07 09:00

> Lige præcis.
>
> Selv Kia og Hyundai er klasser over VW når vi snakker kvalitet/fejl.

Jeps - når vi ser bort fra sikkerhed og rustbeskyttelse, hvor VW står klart
bedre.

> Meeen.. det er jo ikke populært, at udtale sig om - det er jo lidt en svær
> pille, at sluge for dem der ejer slige mærker.

Tjah - det er et spørgsmål om at være realistisk. Jeg er ikke i tvivl om at
nyere koreanere har bedre driftsikkerhed (statistisk set) end mine
Renault'er, men jeg betaler så gerne forskellen for at få den højere
sikkerhed, bedre rustbeskyttelse, høje komfort og praktiske indretning. Det
er utvivlsomt blot et spørgsmål om tid, før disse ting også er bedre på
koreanerne - Cee'd har angiveligt en ganske god rustbeskyttelse, kører
godt - og tiden vil vise, om sikkerheden også er iorden. Hvem ved - måske
snupper jeg en koreaner næste gang?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-05-07 09:13

> Jeps - når vi ser bort fra sikkerhed og rustbeskyttelse, hvor VW står
> klart bedre.

Ja det kan man ikke tage fra VW.

> koreanerne - Cee'd har angiveligt en ganske god rustbeskyttelse, kører
> godt - og tiden vil vise, om sikkerheden også er iorden. Hvem ved - måske
> snupper jeg en koreaner næste gang?

Vi har valgt ihvertfald :)

Fra : Lars Holst

Dato : 07-05-07 10:37

"KASO" <a@b.dk> said in

> [...]
> rustbeskyttelse, kører godt - og tiden vil vise, om sikkerheden også
> er iorden. Hvem ved - måske snupper jeg en koreaner næste gang?

Når det kommer til praktisk sans i kabinen, aflæggerplads og lignende er
der ingen der slår Renault.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-05-07 16:25

KASO skriver:

Hvad du ikke EOD'et ?

> Du er meget tungnem, er du ikke? Læs nu alle de links, der er kommet i
> tråden - om elektriske fejl, brande etc.

Hvilke links ?

> "elendig"? næ - Det står der intetsteds.

Det har du ret i. der står: "Dörrar och baklucka saknar invändning
behandling" Altså er der slet ingen behandling.

> Du "glemte" vist de 2 brugttests, jeg linkede til....

Næh.

Kig på autobild, de finde maser af fejl ved Laguna, som FDM ikke har.

> Jo - og det har jeg (også) dokumenteret!

Nej, du har henvist til nogle der gætter på, hvordan en dør er bygget.

Dem der også henviser til Scenic uden hulrumsbeskyttelse i døre og
bagklap.

> Ahh - du kender alle Lupo ejere - og kender det nøjagtige antal skiftede
> gearkasser? Og den samlede motorpresse vrøvler bare - du (og andre
> VW-fanatikkere) er de eneste der kender sandheden?

Hvilken samlede motorpresse. Kom nu med nogle facts.

Kig evt over på http://www.lupo3lklub.dk, kender en del medlemmer
der.... se hvor mange der har fået skiftet gearkasse....

> Du har fået rigelig underbygning - men som skrevet ovenfor: Du benægter
> deres eksistens eller berettigelse, fordi de ikke deler din
> verdensopfattelse.

I lige måde.

Har du EOD'et igen ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 17:17

> Når det kommer til praktisk sans i kabinen, aflæggerplads og lignende er
> der ingen der slår Renault.

Jeg har en velourbeklædt mønt-holder som standardudstyr i min.
Kan Renault dêt ? *S*
Flere af mønterne er iøvrigt fra - 1986....) nænner ikke
at 'veksle' dem.

Fra : Lars Holst

Dato : 08-05-07 20:38

"Egue" <-> said in news:4640a267$0$13987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> [...]
> Kan Renault dêt ? *S*
> Flere af mønterne er iøvrigt fra - 1986....) nænner ikke

Og hvilken bil er det så?

--
Lars Holst

Fra : mohr

Dato : 04-05-07 12:31

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev

> Til dels, det kommer jo an på, hvad man opfatter som kvalitet.

Yep - subjektiv og objektiv kvalitet. Andre taler om etos, logos og patos
som kvalitetsformer/appelformer.

\Morten

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-07 17:58

> Plastkvalitet - tjah - måske. Eller også _ligner_ den bare ikke kvalitet.

Hvis det er kvalitet så kunne de godt tage, at få det til, at føles og ligne
samtidig.

> Sæderne derimod er fremragende og roses alle steder.

Jeg følte jeg sad på en bænk...

>Jeg har kørt til Italien i 1 stræk uden problemer

Jeg tager bare toget

> Trækkraften i 1.5dCi (de nyere med +100 hk) er egentlig forbavsende fin,
> men en Scénic er tung og bilen er derfor ingen sprinter.

Bilen føles for tung til den lille motor.

Fra : KASO

Dato : 30-04-07 11:21

> Hvis det er kvalitet så kunne de godt tage, at få det til, at føles og
> ligne samtidig.

Det generer ikke mig - de penge må de godt bruge på noget andet.

> Jeg følte jeg sad på en bænk...

I længden er de meget behagelige - men igen: Smag og behag....

> Jeg tager bare toget

Offentlige transportmidler?!?! - kan du vaske din mund (hænder) med vand og
sæbe!!!

> Bilen føles for tung til den lille motor.

Jeg synes som nævnt, at den klarede det bedre end jeg havde forventet, men
som bekendt, valgte jeg selv en 1.9 (og snuppede gerne 2.0 idag ) - så
jeg ville også gerne have mere motorkraft. Ifht. at de fleste i DK vælger
bilen med en 1.6 benzin, er 1.5dCi klart et bedre valg, men det er jo altid
sjovere med lidt mere ...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-04-07 13:27

> Det generer ikke mig - de penge må de godt bruge på noget andet.

Gør de så også det?

> I længden er de meget behagelige - men igen: Smag og behag....

Som skrevet andetsteds - det var en ganske kort tur så det er muligt mit syn
vil ændre sig på en længere tur.

> Offentlige transportmidler?!?! - kan du vaske din mund (hænder) med vand
> og sæbe!!!

Ska' nok

> [...]
> så jeg ville også gerne have mere motorkraft. Ifht. at de fleste i DK
> vælger bilen med en 1.6 benzin, er 1.5dCi klart et bedre valg, men det er

Mer vil ha' mer. :)

Fra : KASO

Dato : 30-04-07 14:32

> Gør de så også det?

De bruger dem helt sikkert på noget andet - om det så er på min bil, er jo
så en anden diskussion
Men de har da f.eks. udstyret bilen med udstødning i rustfri stål, hvilket
er et særsyn på andre biler, ligesom sikkerheden er i top. Lyddæmpningen er
der da også brugt lidt på, ligesom elektronisk p-bremse og regnsensor er
store behageligheder i hverdagen.

> Som skrevet andetsteds - det var en ganske kort tur så det er muligt mit
> syn vil ændre sig på en længere tur.

> Ska' nok

Tak!

> Mer vil ha' mer. :)

Jeps!

Fra : Lars Holst

Dato : 30-04-07 15:08

"KASO" <a@b.dk> said in

> [...]
> Lyddæmpningen er der da også brugt lidt på, ligesom elektronisk
> p-bremse og regnsensor er store behageligheder i hverdagen.

Alt det der udstyr du nævner kan du sikkert også få til Kia men gør det så
den til en bedre bil?

Rustfri udstødninger er ok men spørgsmålet er om den er blevet standard
fordi deres ikke-rustfri udstødning forsvinder på 1½ sæson?

Jeg mener at de ikke rustfri udstødninger jeg har haft på mine sidste 2-3
biler holdt cirka 7-9 år hvorefter bilen alligevel skulle have katalysator
udskiftet.

Jeg havde så engang en Italiener fra medio 70'erne, en tid hvor det
rygtedes at deres stål til bilproduktion var hentet op fra skibsvrag fra 2.
verdenskrig. Denne bils udstødning rustede væk på meget få år hvis de
overhovedet var i flertal. Her var en rustfri udstødning et must.

--
Lars Holst

Fra : KASO

Dato : 30-04-07 15:36

> "KASO" <a@b.dk> said in

> Alt det der udstyr du nævner kan du sikkert også få til Kia men gør det så
> den til en bedre bil?

Det gør den til en mere behagelig bil at køre i til hverdag. Elektronisk
P-bremse fåes nu iøvrigt ikke til så mange endnu, men er ved at brede sig.

Gør "smart" plastik i kabinen en VW eller en Fiat til en bedre bil?

> Rustfri udstødninger er ok men spørgsmålet er om den er blevet standard
> fordi deres ikke-rustfri udstødning forsvinder på 1½ sæson?

Nu fremstiller ingen bilfabrikant selv deres udstødninger - de køber dem hos
Walker, Bosal, Eberspächer m.fl. - og her kan man jo vælge kvaliteten.
Renault har så valgt den ultimative løsning: Rustfri. De kunne sagtens have
valgt en "standardløsning", der kunne holde længe til en lavere pris.

> Jeg mener at de ikke rustfri udstødninger jeg har haft på mine sidste 2-3
> biler holdt cirka 7-9 år hvorefter bilen alligevel skulle have katalysator
> udskiftet.

Jeg har ikke skiftet på de forrige Scénic'er (der ikke havde rustfri), men
jeg beholdt dem også kun 4 år. På Coupéen (den er også fra før de gik over
til rustfri) skiftede jeg efter ca. 6 år - og det var dybest set for
tidligt. Yderkappen var gået af, men udstødningen var ikke utæt, så den
kunne formentlig have holdt ½-1år længere - jeg gad bare ikke lige pludselig
have en larmende udstødning.

> [...]
> verdenskrig. Denne bils udstødning rustede væk på meget få år hvis de
> overhovedet var i flertal. Her var en rustfri udstødning et must.

Alt på en italiener af den årgang rustede - men de kørte en del sjovere end
de fleste andre. Mest ekstrem var vel en Alfasud, der i værste fald kunne
ruste væk på et par år - men det var sjovt så længe det varede...

Fra : John Sahl

Dato : 24-04-07 21:49

Lars Holst wrote:
> Udgangspunktet var køb af gulpladebil med styrke, køreegenskaber og
> udstyr.

Lars, jeg har sendt dig en mail

--
John Sahl

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 25-04-07 09:34

John Sahl skrev:

> Lars, jeg har sendt dig en mail

Hvaaa hvor er VW Touran henne på den liste?

Fra : Lars Holst

Dato : 25-04-07 09:44

Mikael Antonsen <pc@FJERNMIGthihi.dk> said in news:462f1296$0$199
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hvaaa hvor er VW Touran henne på den liste?

Den er ganske simpelthen valgt fra på forhånd, eller i hvert fald efter
Golf blev testet da motor option var den samme som i Golf og det var
maskinen der væltede Golfen helt.
Da selve kabinen og bilstørrelsen er mere brugbar i en Golf end i en Touran
og maskinen er lettere uheldig så er Touran helt og aldeles uinteressant.

--
Lars Holst

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 25-04-07 12:18

Lars Holst skrev:
> [...]
> og maskinen er lettere uheldig så er Touran helt og aldeles uinteressant.

Hvad er det for en gang SLUDDER.
Kabinen i en Golf+ tåler overhovedet ikke sammenligner med kabinen fra
en Touran.
Man sidder jo fuldstændig klemt i en Golf+ i forhold til en Touran.
Varerummet er heller ikke noget der tåler sammenligning.
Derudover har VW jo DSG gearkassen, som er noget gud har skabt fordi han
elsker os :)

Fra : Lars Holst

Dato : 25-04-07 14:34

> [...]
> Varerummet er heller ikke noget der tåler sammenligning.
> Derudover har VW jo DSG gearkassen, som er noget gud har skabt fordi

Vi vil have manuelt gear.

Hovedargumentet for at fravælge VW's produkter er deres ringe maskiner.

Vores ønske om en gulpladebil var ikke så stort varerum som muligt men så
personvognsagtige egenskaber som muligt.
Det vil sige at køreegenskaberne var første prioritet og komfort var
næste prioritet.

Derfor blev det ikke VW...............hverken Golf eller Touran.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 14:49

"Mikael Antonsen" <pc@FJERNMIGthihi.dk> wrote in message

> Derudover har VW jo DSG gearkassen, som er noget gud har skabt fordi han
> elsker os :)

Skal vi ikke holde guder udenfor
Jeg tror at det sidder nogle ingeniører der har konstrueret den.
Men en sød lille ting:
http://cars.about.com/od/thingsyouneedtoknow/ig/VW-Audi-DSG-S-tronic-transmiss/index.htm

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-04-07 17:59

On 30 Apr., 17:19, "KASO" <a...@b.dk> wrote:

> Stjernerne er en total vurdering - og de vurderer VW'erne til at have lidt
> lavere sandsynlighed for at kunne holde. Længere er dén ikke.

Nogen ide om hvor længe en given rating formodes at holde, er 1
eksempelvis lig en holdbarhed på 3, 5 eller 10 år og er 2 dobbelt så
god som 1? Det er ikke lykkedes mig at finde information der fortæller
noget om den formodede holdbarhed, ud fra Rostregistrets rating. Jeg
vil nok ikke opdage hvis blikket forsvinder på min bil (bortset fra
taget), for om min skriver de:

"hela karossen, utom taket, är behandlad med ett fem-sex mm tjockt
lager av galvanil"

Med mindre man mener noget helt andet med 5-6 mm på svensk, så er det
da et anseligt lag de har klasket på øsen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 30-04-07 19:06

>"hela karossen, utom taket, är behandlad med ett fem-sex mm tjockt
>lager av galvanil"

>Med mindre man mener noget helt andet med 5-6 mm på svensk, så er det
>da et anseligt lag de har klasket på øsen.

Du skal da være glad for at vægtafgiften er afskaffet - 5-6mm zink på hele
karossen er temmeligt tungt