Underlig kobling
Fra : TheTransporter

Dato : 23-04-07 13:18

Hejsa Folkens

Har haft et underligt problem idag som jeg ikke lige helt kan greje
selv og efter besøget hos mekanikeren er jeg endnu mere forvirret.

Jeg skulle have været et smut til haderslev idag, men på vej op af
bakken fra hvor jeg bor begynder koblingen at være underlig og da jeg
endelig skal dreje ud fra vejen så kan jeg slet ikke få den i gear
andet end hvis at jeg slukkede motoren.

Men jeg får den da humpet til mekanikeren med hjælp af at starte den i
første gear og skifte gear uden kobling :(. Kom derop og hans diagnose
var den samme som jeg kom frem til = død kobling og en regning på
4000,- kr. :/

Nu skulle man så tro at det betød død kobling og det var da også det
mekanikeren sagde. Men det hele blev mere underligt af at jeg blev nød
til at kører den hjem fordi at mekanikeren ikke havde plads til at
have den stående til på mandag. Prøvede så at trykke et par gange på
koblingen på vej hjem og der tog den pludselig ved :S.

Prøvede at skifte fra 1-4 og retur og sætte i bakgear ved hjælp af
koblingen og det hele skete uden problemer eller mislyde. Er det bare
mig der er forvirret nu?. For hvad pokker er det lige at der sker
siden at koblingen virker kort, for så slet ikke at virke og så virker
fint igen :S

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : alexbo

Dato : 23-04-07 13:42

"TheTransporter" skrev i

<For hvad pokker er det lige at der sker
> siden at koblingen virker kort, for så slet ikke at virke og så virker
> fint igen :S

Jeg tror din bil, som jeg ikke ved hvad er for en, har hydralisk kobling, og
en dårlig hovedcylinder, muligvis har mekanikeren oven i købet hældt
koblingsvæske på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 15:22

> [...]
> mig der er forvirret nu?. For hvad pokker er det lige at der sker
> siden at koblingen virker kort, for så slet ikke at virke og så virker

Hydraulisk kobling

Skift koblingsslavecylinderen (det er et kendt problem på Almeraen), og du
burde have en dejlig stabil kobling igen.

Tjek iøvrigt koblingsvædsken (kan være samme beholder som den til
bremsevædsken)

Troels

Fra : TheTransporter

Dato : 23-04-07 15:52

On Mon, 23 Apr 2007 16:22:17 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote:

> [...]
>burde have en dejlig stabil kobling igen.
>
>Tjek iøvrigt koblingsvædsken (kan være samme beholder som den til

Er det noget du er næsten 100% sikker på er det?. for så er det da en
god nyhed selvom at der er en "skurrende" lyd fra motoren nogle gange
når at den står i frigear, men kan jo som sagt også skyldes den
hydraliske kobling.

---

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 19:03

> [...]
> god nyhed selvom at der er en "skurrende" lyd fra motoren nogle gange
> når at den står i frigear, men kan jo som sagt også skyldes den

Det skyldes dit udrykkerleje

Det er nok ikke kaput - men på vej hen imod det (kan sikkert holde mange
1000 km endnu) . Sådan et skifter man sædvanligvis kun når man også skifter
kobling.

Troels

Fra : TheTransporter

Dato : 24-04-07 06:03

On Mon, 23 Apr 2007 20:03:20 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"

> [...]
>1000 km endnu) . Sådan et skifter man sædvanligvis kun når man også skifter

Fik at vide af ham jeg købte bilen af at den knold der skiftede
kobling i den sidste gang ikke fik gjort et eller andet rigtigt med
fjederen til udrykkerlejet, hvorfor at den har den der skurrende lyd
til tider.

---

Fra : TheTransporter

Dato : 23-04-07 15:53

> [...]
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote:

>Tjek iøvrigt koblingsvædsken (kan være samme beholder som den til

Noget bestemt jeg skal være på vagt overfor?

---

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 19:03

"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i meddelelsen

> Noget bestemt jeg skal være på vagt overfor?

Ja - vædskestanden.

Derudover om der er nogle utætheder i systemet. (Følg rørene)

Troels

Fra : alexbo

Dato : 23-04-07 16:09

"Troels Plougmann-Olsen" skrev

> Hydraulisk kobling

Ja, jeg tænkte at det var mere forståeligt,
ligesom jeg brugte ordet koblingsvæske, selv om det er bremsevæske.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 23-04-07 16:59

"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote in message
> [...]
> mig der er forvirret nu?. For hvad pokker er det lige at der sker
> siden at koblingen virker kort, for så slet ikke at virke og så virker

Jeg har engang haft samme fejlsymtom som du beskriver, hvor det var lejet
ved højgearsakslen som var ødelagt,

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 23-04-07 21:38

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev

> Jeg har engang haft samme fejlsymtom som du beskriver, hvor det var lejet
> ved højgearsakslen som var ødelagt,

Det er den mest sandsynlige forklaring, et leje kan sætte sig og løsne igen.
Det er mere tvivlsomt med hydraulikken, som jeg ellers foreslog.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 21:43

> Det er den mest sandsynlige forklaring, et leje kan sætte sig og løsne
> igen.
> Det er mere tvivlsomt med hydraulikken, som jeg ellers foreslog.

Lejet ved højgearsakslen (altså lejet i selve gearkassen) har da intet at
gøre med om du kan koble ud...

Troels

Fra : alexbo

Dato : 23-04-07 23:21

"Troels Plougmann-Olsen" skrev i

> Lejet ved højgearsakslen (altså lejet i selve gearkassen) har da intet at
> gøre med om du kan koble ud...

Det er ikke lejet i gearkassen men i krumtappen, hvis det sætter sig er
krumtap og aksel låst sammen.
Motor og højgearsaksel vil have samme omdr., man springer faktisk koblingen
over.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 23:37

> Det er ikke lejet i gearkassen men i krumtappen, hvis det sætter sig er
> krumtap og aksel låst sammen.
> Motor og højgearsaksel vil have samme omdr., man springer faktisk
> koblingen over.

Aaah.. Du må næsten tænke på udrykkerlejet.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 23-04-07 23:57

"Troels Plougmann-Olsen" skrev

> Aaah.. Du må næsten tænke på udrykkerlejet.

Nej på lejet i krumtappen.
På nedenstående link er det vist som en bøsning, "pilot bushing", men det
har samme funktion.

Denne bøsning sidder i krumtappen, højgearsakselen går gennem kobling og ind
i denne bøsning, der kan den dreje frit,
hvis denne bøsning sætter sig fast i akslen er aksel og krumtap låst
sammen.

Det normale er et leje, yderring i krumtap inderring på aksel, hvis dette
leje sætter sig sker det samme.

http://clutchwizard.com/images/clutch_components.png

mvh
Alex Christensen

Fra : TheTransporter

Dato : 24-04-07 06:05

On Tue, 24 Apr 2007 00:56:45 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>sammen.
>
>Det normale er et leje, yderring i krumtap inderring på aksel, hvis dette

Og jeg er tabt på gulvet :P.

I må spørge hvis at jeg skal prøve at uddybe min forklaring over selve
"eventen" yderligere så at vi/i kan komme en mulig løsning nærmere da
jeg godt vil have det her problem løst før at det bliver værre eller
kommer igen :/

---

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 24-04-07 11:42

> [...]
> "eventen" yderligere så at vi/i kan komme en mulig løsning nærmere da
> jeg godt vil have det her problem løst før at det bliver værre eller

Du kan jo starte med det simple: Følg røret der går fra "gearkassen" (den
dims på siden af kassen som så er koblingsslavecylinderen), og se hvilken
beholder den ender i. Tjek vædskestanden i den, og tjek iøvrigt for
utætheder ved koblingsslavecylinderen og andet der ellers er i samme
kredsløb.

Troels

Fra : TheTransporter

Dato : 24-04-07 12:23

On Tue, 24 Apr 2007 12:42:28 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"

> [...]
>beholder den ender i. Tjek vædskestanden i den, og tjek iøvrigt for
>utætheder ved koblingsslavecylinderen og andet der ellers er i samme

Jeg har ikke selv en lift eller nogen mulighed for at få bilen op og
se under den

---

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 24-04-07 12:32

> Jeg har ikke selv en lift eller nogen mulighed for at få bilen op og
> se under den

Jeg mindes heller ikke at have snakket om nedenunder.

Troels

Fra : TheTransporter

Dato : 24-04-07 12:31

> [...]
>beholder den ender i. Tjek vædskestanden i den, og tjek iøvrigt for
>utætheder ved koblingsslavecylinderen og andet der ellers er i samme

Men kan se at den ikke står og drypper når a den holder stille, så det
kan vel ikke engang være den hydraliske kobling?

---

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 24-04-07 12:37

> Men kan se at den ikke står og drypper når a den holder stille, så det
> kan vel ikke engang være den hydraliske kobling?

Væskestanden kan vel godt være hen i vejret.

Troels

Fra : TheTransporter

Dato : 24-04-07 15:01

On Tue, 24 Apr 2007 13:37:15 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"

>Væskestanden kan vel godt være hen i vejret.

True. Men den har så ikke hydralisk kobling har jeg fundet ud af :P

---

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 24-04-07 17:07

> True. Men den har så ikke hydralisk kobling har jeg fundet ud af :P

Det var ellers pudsigt, det havde min x-svigermors Almera, samme årgang.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 24-04-07 16:57

"TheTransporter" skrev

> Og jeg er tabt på gulvet :P.

Det kan jeg godt forstå, men hvis koblingpedalen føltes normalt hele tiden
er det ikke hydraulikken.

Jeg kan nu læse i et andet indlæg du slet ikke har hydraulik.

Hvis The Transporter hentyder til bilen, har den formnetlig VW's
selvjustrende kabel, men igen hvis pedalen ikke ændrede karakter, er det
ikke forbindelsen det er glat med.
Transporteren har en tendens til at koblingsarmen giver efter indtil den
slet ikke kan koble ud, men det retter ikke sig selv.

Jeg tror stadig på højgearsakslens krumtapleje.

4.000 kr. er forøvrigt en rimelig pris hvis det er en T4.

Når værkstedet får bilen så gør mekanikeren opmærksom på dette leje, det er
ofte overset og bliver ikke skiftet automatisk, og det vil være ærgeligt at
få ny kobling på, og om en uge er problemet der igen.

Hvis du finder et billede af din gearkasse, så er der sådant en leje hvis
den aksel der stikker ud er glat i enden.
Har den stråler har den ikke leje, så er akslen så kort at man har sprunget
styrelejet over

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 24-04-07 17:16

> Hvis The Transporter hentyder til bilen, har den formnetlig VW's
> selvjustrende kabel,

Det tvivler jeg på, nu når manden har en Nissan Almera.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 24-04-07 17:43

"Troels Plougmann-Olsen" skrev

> Det tvivler jeg på, nu når manden har en Nissan Almera.

Jaså, ikke fordi det ændrer så meget, koblingen og de tilhørende lejer er
stort set ens på alle biler.
Det er bare ærgeligt at jeg har spildt tid på at finde et billede af en
Transportergearkasse.
Men jeg har før undret mig over at man ikke engang gider skrive hvilken bil
man spørger til.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 24-04-07 18:30

> Men jeg har før undret mig over at man ikke engang gider skrive hvilken
> bil man spørger til.

Det med Almeraen er faktisk også et gæt, men den er på værksted konstant, så
mon ikke det er den :)

Troels

Fra : TheTransporter

Dato : 25-04-07 02:55

On Tue, 24 Apr 2007 19:30:22 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"

>Det med Almeraen er faktisk også et gæt, men den er på værksted konstant, så
>mon ikke det er den :)

Har nu kun "2" biler da taxaen ikke er min som sådan. Og at Almera'en
holder på værksted konstant er nu ikke helt rigtigt. Den har da kun
været afsted 1 gang indtil videre sårn virkeligt.

Men har været forbi den lokale autoriserede Nissan mekaniker som tror
på at det altså er noget med koblingen da det udfra min beskrivelse i
hans øre lød til at nogle af de gribearme der trækker i
koblingspladerne måske var slappe i det eller noget i den stil.

Nævnte det med med højgearsakslen men han var ret sikker på at det
ikke var det.

---

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 25-04-07 13:39

> [...]
> koblingspladerne måske var slappe i det eller noget i den stil.
>
> Nævnte det med med højgearsakslen men han var ret sikker på at det

Lad være med at blive "blændet" af et det er en aut. Nissan mekker. Det
betyder ikke nødvendigvis han kan finde ud af hans kram.

Troels

Fra : alexbo

Dato : 25-04-07 13:44

"TheTransporter" skrev

> [...]
> koblingspladerne måske var slappe i det eller noget i den stil.
>
> Nævnte det med med højgearsakslen men han var ret sikker på at det

Til gengæld mente han at en arm kunne være slap i det den ene dag, og være
helt på toppen den næste.

Uanset hvilken teori man vælger til dit koblingsproblem, skal den dække at
koblingen går fra at virke perfekt, til slet ikke at virke, og til at virke
perfekt igen.

Det er efter min mening kun noget hydraulik-noget, eller et dårligt leje,
hvor en halv kugle kan skifte mellem at låse lejet og lade det rulle frit.

Jeg mener også du har skrevet om en lyd ved udkobling, der er kan være
tryklejet, men det kan også være det omtalte krumtapleje.

mvh
Alex Christensen

Fra : TheTransporter

Dato : 25-04-07 15:05

On Wed, 25 Apr 2007 14:44:13 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"TheTransporter" skrev

>Til gengæld mente han at en arm kunne være slap i det den ene dag, og være
>helt på toppen den næste.

Nej nej nu blander du to ting sammen :)

Var først ved 1 mekaniker med den som sagde at koblingen var gået helt
og aldeles. Dagen efter kørte jeg så forbi det lokale autoriserede
værksted der har med Nissan at gøre, som i dette tilfælde er vores
lokale toyota værksted som jeg altid har haft gode erfaringer med i
andre henseender. Og det var så ham der sagde at det lød lettere
usandsynligt at det var højgearsakslen da bilen kører udemærket nu og
uden problemer.

Men som sagt så er det dem der får lov til at kigge på bilen og ikke
ham den anden mekaniker.

---

Fra : alexbo

Dato : 25-04-07 15:35

"TheTransporter" skrev

> Nej nej nu blander du to ting sammen :)

Hvad blander jeg sammen?
Er det ikke den samme mekaniker der mente det var en dårlig arm, som mente
det ikke kunne være lejet?

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-04-07 20:50

alexbo skrev:
> "Troels Plougmann-Olsen" skrev

> Nej på lejet i krumtappen.
> På nedenstående link er det vist som en bøsning, "pilot bushing", men det
> har samme funktion.

Det leje er bare ikke så almindeligt mere. Det er mest på baghjulstrukne
biler det ses.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Tom

Dato : 24-04-07 20:11

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote in message

> Lejet ved højgearsakslen (altså lejet i selve gearkassen) har da intet at
> gøre med om du kan koble ud...

Det troede jeg heller ikke men blev klogere. Jeg troede også det var
koblingen i min som var gået, så derfor havde jeg en ny klar til montage op
til weekenden hvor jeg lavede det. Da jeg fik skilt tingene ad, viste det
sig at koblingen intet fejlede og udrykkerlejet eller kablet heller intet.
Men det lille leje på størrelse med en tommelfinger var fuldstændig
pulveriseret og derfor virkede koblingen ikke.
Det var så bare ærgeligt at det var i weekenden at jeg ville lave bilen, så
jeg måtte vente helt til mandag før ford havde åben igen. Lejet kostede 100
Kr.
Det er heller ikke første gang at dette leje er røget, jeg har læst om to
andre i denne gruppe der havde samme problem, den ene var Thomas Krath i sin
Sierra Cosworth husker jeg.

--
Tom,

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 24-04-07 20:26

> Det troede jeg heller ikke men blev klogere.

Der kan man bare se. Jeg beklager min fejl :)

Troels

Fra : TheTransporter

Dato : 25-04-07 02:56

On Tue, 24 Apr 2007 21:11:25 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>andre i denne gruppe der havde samme problem, den ene var Thomas Krath i sin

Det underlige er så at jeg faktisk sagtens kan koble ud nu og bilen
kører helt som normalt :S. Ig har gjort det de sidste 2 dage uden
problemer.

---

Fra : Tom

Dato : 25-04-07 15:40

> Det underlige er så at jeg faktisk sagtens kan koble ud nu og bilen
> kører helt som normalt :S. Ig har gjort det de sidste 2 dage uden
> problemer.

Bare rolig, fejlen kommer nok først igen NÅR du er midt nede i tyskland i
din sommerferie og bilen er toplæsset....sådan plejer det altid at være

--
Tom

Fra : TheTransporter

Dato : 11-05-07 01:21

On Mon, 23 Apr 2007 14:18:27 +0200, TheTransporter
<praetorian@t_n_f_s.dk> wrote:

Bilen er kommet fra værksted da den for ca 2 uger led nådenstødet med
koblingen og dommen var at koblingen var samlet af helvedes til af den
sidste mekaniker der havde haft fingrene i den. Han havde brugt de
forkerte noter/bolte og havde sågar glemt at skrue nogle af boltene på
med det resultat at koblingsarmen faktisk endte med at gå direkte
gennem koblingen.

---

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-05-07 11:02

"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forkerte noter/bolte og havde sågar glemt at skrue nogle af boltene på
> med det resultat at koblingsarmen faktisk endte med at gå direkte

Så kan jeg ikke lade være med at tænke, om han har lavet andre ting på
bilen.
Det lyden som en GDS'er der skulle holde hænderne i lommerne

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : TheTransporter

Dato : 11-05-07 13:33

On Fri, 11 May 2007 12:02:11 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bilen.
>Det lyden som en GDS'er der skulle holde hænderne i lommerne

Tja toyotaværkstedet spurgte mig om jeg godt vidste at den venstre
bagskærm var spartlet op og det ja det var jeg da bekendt med.
Kommentaren der så kom flyvende var at det kunne en 2 årig gøre bedre.
*av av* siger jeg bare og er glad for at det ikke er mig der har lavet
det stykke arbejde :P

---