antal kg på krogen kontra bilvægt/hk
Fra : tp

Dato : 22-04-07 19:27

Hvad pokker er systemet i hvad en bil må trække

Vi skal ha ny bil (gerne mpv) og den skal kunne trække et halvt hus.

Vi har kigget på avensis der må trække 1300kg og kan "opvejes" til at trække
1500kg. Fint, men mit hoved går mod taget, så den duer desværre ikke

Multipla. Fin bil, dårligt rygte og dårlig crashtest, men må trække 1300kg
Bedre crashtest har så en scenic. Lige så tung, 140hypper, men må kun
trække 950kg?!?!?!

HVAD er systemet. Jeg troede at hvis bilen var tung og havde masser af
hypper, så... ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-04-07 19:38

tp wrote:
> [...]
> men må kun trække 950kg?!?!?!
>
> HVAD er systemet. Jeg troede at hvis bilen var tung og havde masser

Franske biler må normalt ikke trække ret meget (der er undtagelser, jeg ved
det). Japanske biler er som regel gearet for højt til at trække en
campingvogn, så det ser du sjældent (eller den du har mødt bliver klogere
efter at du har mødt ham :).

Men en bil skal kunne tåle 5 starter inden for et vist antal minutter på en
12% stigning uden at koblingen gør sig bemærket, og kølersystemet skal også
kunne klare den større belastning.

Nogle gange bliver bilerne "vejet ned" til en 8% stigning, - så må den så
trække lidt mere.

Heste har også noget at sige - det er ikke noget ved at trække en
campingvogn tværs hen over Fyn med en Kadett foran - og det siger sig selv
at bilens vægt også bestemmer vægten på krogen - ellers er det under visse
forhold campingskuret/hestetraileren der bestemmer hvilken retning bilen
skal køre i, og det er jo ikke meningen.

Såhh du skal nok se dig om efter en 4-hjulstrækker eller en Tysk bil :)

Hvor meget har du behov for at trække - totalvægt?
Har du B/E kørekort?
--
Per, Esbjerg

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-04-07 11:54

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Såhh du skal nok se dig om efter en 4-hjulstrækker eller en Tysk bil :)

Husk at kigge godt efter. Audi 80 2,3E avant må trække 1200kg. Egenvægt
1310 (fabriksopg.)

--
vh
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-07 19:46

tp skriver:

> Hvad pokker er systemet i hvad en bil må trække

Bremser, undervogn, heste vægt og godkendelse, den sidste er jokeren der
gør at du ikek kan regne emd en skid.

> Multipla. Fin bil, dårligt rygte og dårlig crashtest

Crashtesten er ikke udført på den bil der sælges i dag, nærlæs:

http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-07 19:52

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Crashtesten er ikke udført på den bil der sælges i dag, nærlæs:

Jeg fortsætter lige, nærlæs testen
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=7&id2=95

Fiat decided to modify the Multipla substantially after initial tests.
However, cars carrying the improvements will not begin sale until later
this year. Euro NCAP is publishing the original test now and will
announce results for the upgraded car later if subsequently tested. The
unmodified Multipla did badly in the frontal test but fared well in the
side impact considering it was without side airbags.

Så en 2002 model og nyere er aldrig blevet testet.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-04-07 22:22

On 22 Apr., 20:26, "tp" <skods...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> trække 950kg?!?!?!
>
> HVAD er systemet. Jeg troede at hvis bilen var tung og havde masser af

For et års tid siden var der en artikel om reglerne i et campingblad,
og det var nogenlunde som Per skriver. Artiklen som var fyldt med
detaljer jeg ikke husker mere, og gik primært ud på at påpege at
reglerne ikke var fornuftigt skruet sammen. De mente det var tåbeligt
at reglerne var som de var (og sikkert stadig er), så reglerne er som
du har opdaget ikke sådan lige til at gennemskue. De brugte som
eksempel at en Opel Corsa uden kræfter nok til at slå en bule i en
pakke varm smør, måtte trække det samme som en Citroen Xsara 2,0.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-04-07 22:54

"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

eksempel at en Opel Corsa uden kræfter nok til at slå en bule i en
pakke varm smør, måtte trække det samme som en Citroen Xsara 2,0.

Mnjah - det er faktisk mere indviklet en som skrevet her.

Hvad bilen må trække er fabrikkens beslutning - og 12%'s regelen er
faktisk - svjh - EU-standard. Men denne standard er ikke fast gældende i
DK - endnu.
Derfor kan mange biler få vejet trækvægten op til at følge fabrikkens
angivelse for 8% stigning i stedet.
Franske bilfabrikanter ønsker at undgå at påtage sig ansvar - Citroen satte
C5'erens trækvægt ned en overgang angiveligt pga et par koblingsnedbrud ifbm
anhængerkørsel.

Det blir først rigtigt sjovt når man trækker de danske regeler for
anhængere, vægte og kørekort ind i billedet.
Vores eget vogntog er et af de sjove eksempler; campingvognen har en
egenvægt på 900 kg og en totalvægt på 1.200 kg. Focus'en må trække 1.200 kg.
OK - 1.200 + 1.200 = 2.400 kg - langt under 3.500 kg, så jeg kan roligt køre
med vogntoget.....for så vidt angår den del af loven.
Hvis vi så lige blander loven om kørekort og anhængervægt ind begynder det
sjove: den siger nemlig at vi desuden skal drage bilens egenvægt ind i
regnestykket: bilens egenvægt + 50 kg = anhængerens maksimale vægt med
bremser. Holder du dig indefor denne grænse har du et lovligt vogntog med
almindeligt kørekort. Overskider anhængerens tilladte totalvægt denne grænse
skal du have E-kortet også (stor anhænger til alm kørekort - ikke at
forveksle med anhængekort til lastvogn). Du må naturligvis (?) stadig ikke
overskride bilens tilladte trækvægt.
Er i med så langt ? Godt - så kommer det rigtig sjove: jeg syntes jo at med
vor bils egenvægt på 1.100 kg + 50 kg = 1.150 kg som maksimal trækvægt med
alm. kørekort at det var temmeligt åndssvagt at skulle tage E-kortet for 50
kg - jeg må da ku få vejet campingvognen de 50 kg ned.
Jeg havde et andet ærinde på motorkontoret og tog cv'ens reg.attest med,
smed den på disken og bad damen lige rette tallet. "Nej, det kan du ikke
uden at køre til syn med cv'en først. Men jeg kan nedsætte trækvægten på din
bil i stedet. Det kræver ikke syn og er gratis".
Hun har da fuldstændigt tabt sutten, tænkte jeg. Men ku alligevel ikke
slippe det - hun måtte da trods alt ha en grund til at sige sådan. Men det
lød da helt tosset - syn af cv'en, der ikke skulle have foretaget nogen som
helst konstruktive ændringer !
Jeg begyndte så at søge efter emnet og jo - den er sgu god nok ! Ved at
nedsætte bilens trækvægt med de samme 50 kg (gratis + uden syn) må jeg nu
køre med samme cv - blot jeg sørger for at cv'en ikke rent faktisk vejer
mere end 1.150 kg når jeg kører med den !
Faktisk må den have en totalvægt helt op til 3.500 - 1.150 = 2.350 kg - bare
den ikke vejer mere end 1.150 kg, nå jeg kører med den. Bevares - rent
praktisk blir det nok svært at finde en anhænger med totalvægt 2.350 kg og
en egenvægt på højst 1.150 kg

Men der er ikke noget at sige til at dansk politi selv har svært ved at
finde rundt i det - og at det somme tider går helt galt i udlandet !
--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-04-07 01:19

Jesper Hedegaard wrote:

> Men der er ikke noget at sige til at dansk politi selv har svært ved
> at finde rundt i det - og at det somme tider går helt galt i udlandet
> !

Jeg havde engang en Mondeo på 1250 kg og en cv med en totalvægt på 1500 kg.
Det krævede B/E-kørekort.

Skiftede jeg nu bilen ud med en bil der vejede 1450 kg - altså en tungere
bil - så krævede det ikke B/E-kørekort. Ikke særlig logisk!

--
Per, Esbjerg

Fra : tp

Dato : 25-04-07 08:46

<snip en masse>
> [...]
>
> Men der er ikke noget at sige til at dansk politi selv har svært ved at
> finde rundt i det - og at det somme tider går helt galt i udlandet !

Jep reglerne er godnat. Og endnu en sjov : Jeg har købt en trailer med
totalvægt 2000-lasteevne 1700kg. Den spænder jeg helt lovligt efter en bil
der må trække 1000kg og jeg har IKKE hængerkort!

Reglen er, at hvis bilens egenvægt er > end hvad bilen må trække, så gælder
kun reglen om at jeg aldrig må læsse mere end de 1000kg bagpå uanset
trailers totalvægt.
´
Og hvorfor har jeg så købt sådan en trailer når jeg nu kunne have fået en
1000kgs billigere?!?! Jo, jeg er bange for at komme til at overlæse en dag
og knække en aksel midt på en landevej et sted. 2000kg er en del, så jeg
formoder at mine arme bliver meget lange inden jeg får læsset det på.
Desuden er det en fremtidssikring da jeg forventer at få en bil der kan
trække 1300-1500kg, og så er det jo rart at have en trailer der kan være
med. Kan forøvrigt nedvejes i spring af 100 ned til 1300kg... (variant
2006)

TP

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-04-07 22:30

On 22 Apr., 20:46, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Er du sikker på at bremserne betyder noget når påhænget selv har
bremser?

Min forrige bil med tromler bag og ventilerede skiver for, måtte
trække tungere påhæng uden bremse end svigermekanikkens bil. Deres
måtte omvendt trække tungere påhæng med bremse, de havde også tromler
bag men uventilerede skiver for (og 15 hk mindre).

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 23-04-07 07:12

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi har kigget på avensis der må trække 1300kg og kan "opvejes" til at
> trække 1500kg. Fint, men mit hoved går mod taget, så den duer desværre

?? Huskede du at sænke sædet helt? Jeg er 190 cm, og har massere af afstand
til loftet, i en Avensis.

M.v.h.