Ny tændspole, kan den bruges ?
Fra : Total-Rex

Dato : 22-04-07 18:49

Hej
Jeg har en Toyota Previa som muligvis har defekt tændspole. Tændrørene
gnister uregelmæssigt og andre steder end mellem elektroderne.
Jeg har en gammeldags tændspole liggende, en rød Bosch højeffekt. Den SKAL
serieforbindes med en modstand på 1.8 ohm på en af polerne, altså sådan som
næsten alle biler fra før de fik benzinindsprøjtning var indrettet.

Kan jeg bruge denne spole på Previa'en ? Er der modstand i ledningsnettet
og hvad sker der hvis den sættes på, og der ikke er en 1.8 ohm modstand.
Brænder man noget af i ledningsnettet, eller er det bare tændspolen som
brænder af ?

Mvh Morten

Fra : F.Syndergaard

Dato : 22-04-07 19:23

Hej.

Så vidt jeg husker var det lavet sådan at denne modstand blev kortsluttet
under start for at give en større gnist.
Hvis du kører uden modstand brænder spolen af..
Men prøv da med modstanden i serie. Det er nemt lige at gøre det så du kan
se om det gør nogen forskel.

--
MVH.
Finni

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-07 19:26

Total-Rex skriver:

> Jeg har en Toyota Previa som muligvis har defekt tændspole. Tændrørene
> gnister uregelmæssigt og andre steder end mellem elektroderne.

Det lugter nu mere af defekte tændrør.

Dem har du vel skiftet (og kablerne)?

> [...]
> og hvad sker der hvis den sættes på, og der ikke er en 1.8 ohm modstand.
> Brænder man noget af i ledningsnettet, eller er det bare tændspolen som

Tændpolen. Ledningsnættet skal nok holde, det kan være værre med den
elektroniske tændig. Ryger den, bliver det _dyrt_.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Total-Rex

Dato : 22-04-07 19:48

On Sun, 22 Apr 2007 20:26:14 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Det lugter nu mere af defekte tændrør.
> Dem har du vel skiftet (og kablerne)?

Ja tændrørene er skiftet to gange. Selv nye rør gnister IKKE alene mellem
elektroderne.

Hvad kan være galt. Når jeg lægger tændrørshætterne med tændrør i, på stel,
og tørner startermotoren, så gnister det også mellem der hvor tændrærene
rører stellet, f.eks mellem gevindet og bilens stel ?

Fra : alexbo

Dato : 22-04-07 20:10

"Total-Rex" skrev

> [...]
> og tørner startermotoren, så gnister det også mellem der hvor tændrærene
> rører stellet, f.eks mellem gevindet og bilens stel ?

Hvis det gnistrer virker tændspolen,
hvis det gnistrer mellem stel og tændrør så rører tændrøret ikke stel, det
hopper nok lidt rundt.
Brug et startkabel, sæt den en ende på stel og sæt tændrøret fast i den
anden.

Det eneste du kan ødelægge med din nye spole er spolen, det er en 9volt
spole.
Ideen er at den til daglig kører med 9 v. p.g.a. modstanden
Når så man starter springer den modstanden over, der er en ekstra ledning
fra starteren, og får de 10-11 volt bilen kan klare, så starter bilen
nemmere, en slags boost af spolen.

Hvis du monterer den så brug modstanden.

mvh
Alex Christensen