Piloter og arbejdstid
Fra : John

Dato : 22-04-07 10:11

Har lige hørt i radioavisen at piloters arbejdstid er
sat til op til 60 timer/uge mod nu 45 timer/uge.

Jeg sammenligner det med lastbilchaufførers køre
hviletidsbestemmelser........og det ansvar der er på
de to faggrupper, og de ulykker der kan ske med
hhv. en flyver og en lastbil.

Fra : alexbo

Dato : 22-04-07 10:46

"John" skrev

> Jeg sammenligner det med lastbilchaufførers køre
> hviletidsbestemmelser........og det ansvar der er på
> de to faggrupper, og de ulykker der kan ske med
> hhv. en flyver og en lastbil.

Det er svært at sammenligne,
En chauffør skal være påpasselig hele tiden, piloter kan sove den halve tid
væk.
En chauffør har et splitsekund til at rette en fejl, en pilot har masser af
tid.
En chauffør er alene om det hele, en pilot har altid en makker, plus folk på
jorden der siger til hvis han ikke holder kurs og højde.
En lastbil der kommer ud af kurs rammer noget 2 sekunder efter, et fly har
flere minutter til at rette fejl.
En chauffør i vanskeligheder kan ikke få andre til at flytte sig, en pilot
kan få alle andre væk fra flyets bane.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim

Dato : 22-04-07 11:16

> [...]
> flere minutter til at rette fejl.
> En chauffør i vanskeligheder kan ikke få andre til at flytte sig, en pilot

Men det er ski..svært at parkere en Airbus i 30.000ft for at lige gå ud
og checke hvad det er for en mislyd

Mvh, Kim

Fra : ena

Dato : 22-04-07 11:28

> Men det er ski..svært at parkere en Airbus i 30.000ft for at lige gå ud
> og checke hvad det er for en mislyd

Og det er også ligegyldigt da piloterne ikke reparerer flyet - det ved de
intet om - det har de mekanikere til. Desuden har de 2 eller 4 motorer -
lastbilen kun 1

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-04-07 15:00

alexbo skrev:
> [...]
> flere minutter til at rette fejl.
> En chauffør i vanskeligheder kan ikke få andre til at flytte sig, en pilot

I et fly skal man ikke indrette sin færden efter alle mulige mærkelige
Legobiler.

Men nu er jo hverken de 60 eller de 45 timer nonstop arbejde.

--
Mvh Finn

Fra : Leonard

Dato : 22-04-07 17:01

On Sun, 22 Apr 2007 11:46:10 +0200, alexbo wrote:

> [...]
> flere minutter til at rette fejl.
> En chauffør i vanskeligheder kan ikke få andre til at flytte sig, en pilot

Det kan undre at det tager 3 uger at blive chauffør og 3 år at blive
trafikpilot.
Det kan undre at en chauffør for en løn på under det halve af en pilot,
når chaufførens arbejde er så meget mere stressende og ansvarsfuldt.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : alexbo

Dato : 22-04-07 17:37

"Leonard" skrev

> Det kan undre at det tager 3 uger at blive chauffør og 3 år at blive
> trafikpilot.

Det tager uden tvivl længere tid at lære at flyve end at køre.

Det tager også længere tid at blive arkæolog end politimand.

Det har ikke meget med stressfaktor eller ansvarfuldhed at gøre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 22-04-07 11:19

> [...]
> hviletidsbestemmelser........og det ansvar der er på
> de to faggrupper, og de ulykker der kan ske med

Nu ved jeg ikke hvad arbejdstid er for en pilot, men jeg kunne forestille
mig det også er med hviletid.

Mvh Niels

Fra : TheTransporter

Dato : 23-04-07 15:28

On Sun, 22 Apr 2007 11:11:25 +0200, "John" <jl.transport@mail.dk>
wrote:

>Har lige hørt i radioavisen at piloters arbejdstid er
>sat til op til 60 timer/uge mod nu 45 timer/uge.

Og så er der os der kører taxa der har 76 timer om ugen ;)

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-04-07 15:41

Det er da ikke noget at prale af.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 23-04-07 15:54

Folmer Rasmussen wrote:

> Det er da ikke noget at prale af.

Jeg tænkte det samme - er det virkelig nødvendig at ligge så mange timer,
for at opretholde en anstændig løn ?

/Brian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-04-07 16:01

On Mon, 23 Apr 2007 16:54:13 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Jeg tænkte det samme - er det virkelig nødvendig at ligge så mange timer,
>for at opretholde en anstændig løn ?

>--

Det kunne jeg godt forestille mig.

Det afhænger selvfølgelig også af, hvor i landet man driver
virksomhed.

Det kunne jo godt bringe nogen i uføre, idet der så vidt jeg ved skal
føres kørebog. En sådan indeholder både en rubrik med starttid og med
sluttid.

Konklusionen er, at enten bliver man på et tidspunkt taget i en
virksomhedskontrol, og hvis der ikke er noget at komme efter, bliver
der svindlet med kørebøgerne..o(

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : TheTransporter

Dato : 23-04-07 16:04

On Mon, 23 Apr 2007 17:01:24 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Konklusionen er, at enten bliver man på et tidspunkt taget i en
>virksomhedskontrol, og hvis der ikke er noget at komme efter, bliver

Jeg svindler ikke med kørebogen og min vognmand kører den del af det
helt efter reglerne. Men jeg har da hørt kolleger snakke om 26 timers
vagter med mere. Og 26 timers vagter er lovlige så længe man har haft
11 timers rest både før og efter.

---

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-04-07 16:18

On Mon, 23 Apr 2007 17:04:07 +0200, TheTransporter
<praetorian@t_n_f_s.dk> wrote:

> [...]
>helt efter reglerne. Men jeg har da hørt kolleger snakke om 26 timers
>vagter med mere. Og 26 timers vagter er lovlige så længe man har haft

Det kan jeg ikke afvise, for jeg er ikke inde i reglerne for
hyrevognskørsel.

Men jeg véd noget andet, og det handler om generelle
arbejdstidsregler. De har ikke noget med færdselsloven at gøre.

De tilsiger at der ikke må arbejdes mere end 90 timer over en 2-ugers
periode, så jeg kan regne ud, at du ikke kører taxi(a) hele ugen.

Der findes selvfølgelig en underskov af §§, der bøjer lidt på
reglerne, men ikke noget der kan bringe min påstand om
uregelmæssiheder af den ene eller den anden art, i vanære.

Mit kendskab til hyrekørsel ligger tilbage i 70'erne.

På daværende tidspunkt ville det ikke være muligt at opretholde en
fornuftig løn, hvis de nye arbejdstidsregler skulle overholdes.

Det vil dog glæde mig, hvis forholdene er blevet så meget bedre, at
det kan lade sig gøre i dag.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : TheTransporter

Dato : 24-04-07 05:56

On Mon, 23 Apr 2007 17:18:23 +0200, Folmer Rasmussen
> [...]

>De tilsiger at der ikke må arbejdes mere end 90 timer over en 2-ugers
>periode, så jeg kan regne ud, at du ikke kører taxi(a) hele ugen.

Kører mandag til lørdag hvilket er 76 timer morgenvagter fraregnet. Og
det er pr uge.

>På daværende tidspunkt ville det ikke være muligt at opretholde en
>fornuftig løn, hvis de nye arbejdstidsregler skulle overholdes.

Det ville også være svært eller tæt på umuligt idag medmindre at man
ved hvor man skal holde og så videre eller "fusker" systemet.

---

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-04-07 20:34

Folmer Rasmussen skrev:

> [...]
> De tilsiger at der ikke må arbejdes mere end 90 timer over en 2-ugers
> periode, så jeg kan regne ud, at du ikke kører taxi(a) hele ugen.

Nu bruger du køre/hviletidsreglerne for lastbiler og busser på
hyrevognene. Det kan man ikke.

Der er et europæisk arbejdsdirektiv som jeg ikke kan blive klog på om
det gælder eller ej. Det afhænger hvor man læser om det.

Men "Gummihjulsdirektivet" er en udløber af det.

Men hvis direktiver gælder for hele arbejdsmarkedet er det de samme 48
timer i snit om ugen, og max 60 på en uge som der gælder for os i
lastbilerne.

Hvis det ikke gælder er det den almindelige danske arbejdsmiljølov der
sætte begrænsningen. Og den siger blot at man skal have 11 timers hvil
mellem at man går hjem fra arbejde og til man møder igen.

Så flere døgn på vagt i en taxi lader sig gøre så længe man ikke kommer
i konflikt med færdselslovens regel om at man ikke må køre hvis man er træt.

> [...]
> På daværende tidspunkt ville det ikke være muligt at opretholde en
> fornuftig løn, hvis de nye arbejdstidsregler skulle overholdes.

Det var det heller ikke i 90'erne.

> Det vil dog glæde mig, hvis forholdene er blevet så meget bedre, at
> det kan lade sig gøre i dag.

Det kan det vist ikke - endnu. Der skal nok et lovkrav om timeløn til
før det lader sig gøre.

--
MVH Finn
Når nu regeringen går så meget op i at lave ordninger med smileys og

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-04-07 16:21

Brian wrote:

> Jeg tænkte det samme - er det virkelig nødvendig at ligge så mange
> timer, for at opretholde en anstændig løn ?

Jeg har kørt taxa engang, så jeg kender det rigtige svar på det spørgsmål:

Det kommer an på om man bruger af dem også.

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : TheTransporter

Dato : 23-04-07 15:58

On Mon, 23 Apr 2007 16:41:21 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Det er da ikke noget at prale af.

Pralede nu heller ikke. Kostaterede bare. Er sq ikke fordi jeg er
vildt glad for at skulle arbejde så meget for at få mine ca 17-20k
efter skat hver måned

---

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-04-07 11:19

"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse

> Pralede nu heller ikke. Kostaterede bare. Er sq ikke fordi jeg er
> vildt glad for at skulle arbejde så meget for at få mine ca 17-20k
> efter skat hver måned

Det er så en hyre som mange ville misunde dig.
Det er langt fra alle faglærte der har så høj en hyre.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Brian

Dato : 24-04-07 13:01

Uffe Bærentsen wrote:

> Det er så en hyre som mange ville misunde dig.
> Det er langt fra alle faglærte der har så høj en hyre.

Jeg er faglært elektronikmekaniker, og får svært ved at nærme mig sådan en
udbetaling efter skat. Til gengæld lever jeg heller ikke for at arbejde, men
arbejder for at leve.

Det er jo alt sammen et spørgsmål om prioriteringer. Personligt prioriterer
jeg min fritid og et job jeg trives i, højere end lidt ekstra i lønposen

/Brian

Fra : Henning

Dato : 24-04-07 13:27

On Tue, 24 Apr 2007 14:01:26 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Jeg er faglært elektronikmekaniker, og får svært ved at nærme mig sådan en
>udbetaling efter skat. Til gengæld lever jeg heller ikke for at arbejde, men
>arbejder for at leve.

Tja, skylder du tilpas mange penge væk er det ikke svært at få fradrag
nok...

Fra : Brian

Dato : 24-04-07 15:12

Henning wrote:

> Tja, skylder du tilpas mange penge væk er det ikke svært at få fradrag
> nok...

Det kan der være noget om... jeg foretrækker dog en lidt mindre udbetaling,
fremfor at skylde en masse penge.

/Brian

Fra : TheTransporter

Dato : 24-04-07 15:04

> [...]
>jeg min fritid og et job jeg trives i, højere end lidt ekstra i lønposen

Tja jeg trives i mit arbejde og har alligevel ikke rigtigt noget
spændende at give mig til i min fritid. Så hvorfor ikke arbejde
istedet for at ligge der hjemme og gå til.

---

Fra : Brian

Dato : 24-04-07 15:14

TheTransporter wrote:

> Tja jeg trives i mit arbejde og har alligevel ikke rigtigt noget
> spændende at give mig til i min fritid.

Det lyder da som om at din bil kan fylde din fritid ud

> Så hvorfor ikke arbejde
> istedet for at ligge der hjemme og gå til.

Det er jo smag og behag. Hvis alternativet er at ligge på sofaen, kan jeg
godt følge dig.

/Brian

Fra : TheTransporter

Dato : 24-04-07 15:15

On Tue, 24 Apr 2007 16:13:43 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Det lyder da som om at din bil kan fylde din fritid ud

Jo tak, det må du nok sige :P

>Det er jo smag og behag. Hvis alternativet er at ligge på sofaen, kan jeg
>godt følge dig.

Ja det er det desværre i mange tilfælde.

---

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-04-07 14:04

> [...]
> spændende at give mig til i min fritid. Så hvorfor ikke arbejde
> istedet for at ligge der hjemme og gå til.

Det var vel ikke tordenfugl tidligere?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Brian

Dato : 25-04-07 14:28

Uffe Bærentsen wrote:

> Det var vel ikke tordenfugl tidligere?

Isåfald var der da vist noget med en ret pikant fritidsbeskæftigelse

/Brian

Fra : TheTransporter

Dato : 25-04-07 15:43

On Wed, 25 Apr 2007 15:28:18 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Isåfald var der da vist noget med en ret pikant fritidsbeskæftigelse

Hehe, ej helt så slemt er det nu heller ikke. Har trods alt en bil at
trille rundt i nu her (når den ikke står på værksted.)

---

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-04-07 22:35

> Isåfald var der da vist noget med en ret pikant fritidsbeskæftigelse

Som du kan se, så blev mistanken bekræftet.
Jeg siger ikke mere )))))

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : TheTransporter

Dato : 25-04-07 15:42

On Wed, 25 Apr 2007 15:04:02 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse

>Det var vel ikke tordenfugl tidligere?

Ganske rigtigt. Det var skam mig, kunne ikke huske mit gamle "navn" så
måtte jo lave et nyt :P

---

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-04-07 20:36

Uffe Bærentsen skrev:
> Det er så en hyre som mange ville misunde dig.
> Det er langt fra alle faglærte der har så høj en hyre.

Så er det da vist deres egen skyld.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-05-07 00:20

> Så er det da vist deres egen skyld.

Du kan lave et meget simpelt regnestykke.
Regn livslønnen dvs. lønnen gennem hele arbejdslivet ud,
for en hhv. ufaglært, faglært og højt uddannet.
Find så ud af om det økonomisk kan svare sig at uddanne sig.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-05-07 13:00

Uffe Bærentsen skrev:
> Du kan lave et meget simpelt regnestykke.
> Regn livslønnen dvs. lønnen gennem hele arbejdslivet ud,
> for en hhv. ufaglært, faglært og højt uddannet.
> Find så ud af om det økonomisk kan svare sig at uddanne sig.

Som tingene ser ud nu har man da ingen problemer med at tjene lige så
meget som udlært håndværker som man har som eksportchauffør.

Hvis du begynder at blande "direktørlønninger" ind i det ser tingene
selvfølgelig anderledes ud.

--
Mvh Finn