Så er det IGEN tid til en lille fortælling om tidsslugeren..
Lavet i denne uge:
16v motor er helt skildt ad
Motorblokken er modificeret så den store krumtap kan være i blokken.
8v motoren er taget ud af bilen.
Gearkassen er taget af 8v motoren.
Koblingen taget af 8v motoren.
16V motorblok og topstykket er afleveret til cylinderservice.
Servo tandstang er monteret.
Motorrum er renset for rust, og grundet.
Ting der er købt i denne uge:
Anti skvulpe dims til tank tilslutningen
Nå endnu en uge er gået, og jeg kan godt se at min deadline bliver rykket en
lille smule hele tiden
Men det er fandeme heller ikke nemt at beregne når man f.eks, skal tage den
amle motor ud, og den ene bolt, der går igennem et gummiopheng er rustet
uhjælpeligt fast.
SÅ tager en bolt lige pludseligt 3timer+ :( og jeg brugte ALLE kneb, selv
den store muggert var fremme, men nej af ville den ikke.
Det endte med at jeg måte i biltema og købe en lille holder til en
nedstryger klinge og bruge en halv time på at skræe bolten over..
Men så burde problemerne jo også være ovre for denne uge, right? nææh nej...
Da jeg skulle sætte tandstang på med servo, fandt jeg ud af at hele rat
stammen var anderledes, ok dem havde jeg fået med da jeg købte den,
Men dvs lejerne i det rør ratsatmmen kører i, er også forskellige, og nej de
gamle lejer kunne ikke tilpasses
Så enten skal jeg ha lavet en nylon bøsning, eller også skal jeg ha købt de
originale lejer $$$
Jeg har jo også gjort 16v blokken klar til cylinderservice, og for at 2l
krumtappen kan være der skal man modificere blokken, det går ud på at man
tager lidt af den plade hvorpå oliepumpen bliver påspændt..
Uhhaa tænker i sikkert, men hvis man kigger på en longblok der er 2l std. så
er det også gjort fra fabrikkens side.. så det var bare frem med dremmelen,
og så derudaf
Til sidst var det kun oliedysserne der sprøjter olie op på stemplerne nede
fra der kom i kambulage med pejlestængerne, men det var med de originale
stempler og pejlstænger.. så det kan jeg ikke teste, før blokken kommer
tilbage fra cylinder service, så tror jeg at problemet har løst sig selv
fordi 2l pejlestængerne er ikke lige så lange = en anden vinkel..
Og så er jeg rendt ind i gearkasse overvejelser.. den kasse jeg har på nu
har gearing:
1gear 2gear 3gear 4gear 5gear aksel
9A 3,455 2,118 1,444 1,129 0,894 3,667
og så har jeg fundet en defekt 4T diesel gearkassse (er låst i 3. gear), og
den har gearing:
1gear 2gear 3gear 4gear 5gear aksel
4T 3,455 1,944 1,286 0,909 0,745 3,667
Og jeg vil jo gerne have en bil der er lydøs i 5 gear, så man kan cruise på
landevejen uden for mange rpm, og bilen får lige under 170hk, så kræfter er
der nok af..
Så går spørgsmålet på, skal jeg tage de høje gear fra 4T kassen og sætte i
min egen, så jeg får 4 lave og et højt gear?
eller skal jeg tage alle tandhjul fra 4T kassen og sætte i min 9A kasse og
få en hel flok høje gear.. den må jo gerne kunne flytte sig ud af et
lyskryds
Hvad hulen ville i gøre 9A gearkassen er ikke den originale gearkasse til
min bil, det ved jeg for den producerede de ikke da min bil blev født
Nå men der er ingen billeder i denne uge, sviger forældrene er taget på
ferie, og de har taget deres kamera med de satanner
Det var alt for denne gang
Mvh
Morten