Jeg er SUR på TDC!!
Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 03-07-01 16:01

Hej Alle.
i midten af maj bestilte jeg adsl hos worldonline og modtog 1 juni
bekræftigelse på tilstedevær. af det rå kobber samt en tid for
teknikerbesøg fra Teledk. Idag ml. 7.30 og 1600.
Kl 15.30 ringer jeg til WO og hører om der kommer nogen idag. De
undersøger og ringer tilbage og siger at Teledk har afvist på gr. a
kvaliteten af det rå kobber. De har bare hverken givet WO el mig besked!!
Jeg har taget fri fra arbejde og siddet og ventet hele dagen; så nu er jeg
fandme sur!!!
.....og skuffet .er der andre muligheder for hurtige forbindelser i samme
prisleje. ellers øv
hilsen Gert

Fra : Asbjørn Måstrup Kris~

Dato : 03-07-01 17:50

Surt!!

Prøv evt. at kigge på denne hjemmeside:
http://www.dixa.net/

De går igang i København i august/september, og tilbyder dig en 2 Mbit -
vist nok - ADSL forbindelse og 2 telefonliner og en fax linie - fri
internettrafik og fri indlands-fastnets-telefoni.

Spørgsmålet er selvfølgelig om de bruger det samme "kobber", som du har fået
at vide er for dårligt???

Med venlig hilsen
Asbjørn Måstrup Kristensen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 03-07-01 16:58

Gert Nielsen /PMF <gert_nielsen_/pmf@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> fandme sur!!!
> ....og skuffet .er der andre muligheder for hurtige forbindelser i samme

TDC har en løsning der benytter sig af hybridnet der hedder WebSpeed.

Kræver USB, TDC yder ikke support på andere systemer end Windows.

http://www.oncable.dk/
--
Jesper Oersted.
"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property

Fra : Dann Pedersen

Dato : 04-07-01 00:16

"Jesper Ørsted" <triton@titancity.com> skrev i en meddelelse
> TDC har en løsning der benytter sig af hybridnet der hedder WebSpeed.
>
> Kræver USB, TDC yder ikke support på andere systemer end Windows.

Tja, det gælder nu kun Web-speed. ISDN, PSTN og ADSL er der fuld support på,
også til Mac. Svjv, så er der ikke blevet afvist en kunde blot fordi de har
mac på support linien. De prøver at hjælpe så godt de kan, men de
_garantere_ ikke at de kan hjælpe med en Mac.

Dann Pedersen

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 05-07-01 23:11

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> TDC har en løsning der benytter sig af hybridnet der hedder WebSpeed.
>
> Kræver USB, TDC yder ikke support på andere systemer end Windows.
>
> http://www.oncable.dk/

Vil det sige, at man selv skal lave sine sign-on-scripts erller sit eget
sign-on program til at logge på?

Jeg har dejlige Stofanet pt. men skal i løbet af efteråret flytte til at
område hvor TeleDK sidder på kablerne.

Er der fornuft iat satse på en ADSL-løsning i stedet for?

Carsten

Fra : Jørgen Skårup

Dato : 06-07-01 13:20

Hej Jesper.

Jaah, det er lidt underligt at de ikke VIL supportere Macintosh.

Specielt når det er så nemt.

Det kræver at maskinen har en RJ45 Ethernetudgang
og så skal men bare indstille TCP/IP til at få TCP/ip nummeret
automatisk via DHCP server.

Det tager under 2 min at sætte en Mac op til ONCABLE.

Med venlig hilsen

Jørgen Skårup

Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 03-07-01 18:13

triton@titancity.com,Ny-Internet writes:
>TDC har en løsning der benytter sig af hybridnet der hedder WebSpeed.
>
>Kræver USB, TDC yder ikke support på andere systemer end Windows.

Tjae, men jeg har ikke hybridnet, såeh... Kan jeg iøvrigt regne med
at mit "kobber ikke virker" eller hvad de nu kalder det . Jeg har ringet
til TDC og de kan ikke se hvad en Tdc tekniker foretager sig når han/hun
er lejet af WOL, men mener iøvrigt at sansynligheden for "dårligt kobber"
er meget lille i Vanløse:
Gert

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 03-07-01 18:57

> [...]

> er lejet af WOL, men mener iøvrigt at sansynligheden for "dårligt kobber"

Det er TDC der ejer og driver fastnettet og hvis de siger "dårligt
kobber"så er det sådan, fordi det er også dem der afgører hvad der er
god og dårlig kobberkvalitet.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-07-01 19:40

> [...]

> fandme sur!!!
> ....og skuffet .er der andre muligheder for hurtige forbindelser i samme

Hej Gert

Jeg kan godt forstå at du er knotten - det er noget pis at sidde hjemme
en hel dag i 28 graders varme for at vente på ingenting.

Jeg kan forstå at du bor i Vanløse. Der er vist noget med at man kan
overdrage sin forbindelse til en anden udbyder, men det ved de mere om i
dk.internet.edb.udbydere.xdls, som jeg vil anbefale dig at læse.

Hvor langt bor du fra centralen ? Bor du i en ejendom ? Kan du få andre
beboere med på at splejse til en frisk linie og så dele via en switch ?

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 03-07-01 19:30

ca.kristensen@get2net.dk,Ny-Internet writes:
>Surt!!
>
>Prøv evt. at kigge på denne hjemmeside:
>http://www.dixa.net/

Se så! Det så jo mere end interressant ud. 995,- i opr. men netværk uden
hub (el indb) og så fri fastnettelf.
Og ikke et ord om kobber.......endnu.
Mange tak for linket. Jeg har allerede kontaktet dem

Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 03-07-01 19:41

> [...]
>Det er TDC der ejer og driver fastnettet og hvis de siger "dårligt
>kobber"så er det sådan, fordi det er også dem der afgører hvad der er
Ja, det ved jeg godt , det der (måske) ligner en tanke er : WOL lejer en
teledk tekniker, der siger dårligt kobber.
Teledk siger meget lidt sandsynligt. Hvad nu hvis jeg bestiller adsl hos
teledk, har jeg så større chance for at få hul igennem?
Venlig hilsen

Gert Nielsen.

"Man skal passe på en markant profil, ikke bli´r til en lang næse"
Erling Olsen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-07-01 22:41

Gert Nielsen /PMF <gert_nielsen_/pmf@net.dialog.dk> wrote:

> Teledk siger meget lidt sandsynligt. Hvad nu hvis jeg bestiller adsl hos
> teledk, har jeg så større chance for at få hul igennem?

ja, for da vil det være kvaliteten på din nuværende telefonlinie der
testes. Hvis det "dårlige" led findes længere ude end den box du er
tilsluttet hjælper det selvfølgelig ikke.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-07-01 20:10

Gert Nielsen /PMF <gert_nielsen_/pmf@net.dialog.dk> wrote:

> er der andre muligheder for hurtige forbindelser i samme prisleje. ellers
> øv

CC er begyndt på at teste en delt kobber løsning. jeg ved ikke hvornår
den kommer på markedet.

Mobilix/Orange har en telefon/adsl løsning

og så er der selvfølgelig TD's egen ADSL

Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 03-07-01 20:38

jesper@gylling.net,Ny-Internet writes:
>Jeg kan forstå at du bor i Vanløse. Der er vist noget med at man kan
>overdrage sin forbindelse til en anden udbyder, men det ved de mere om i
>dk.internet.edb.udbydere.xdls, som jeg vil anbefale dig at læse.

Jeg har været der, men de har vist gang i noget andet; der er ikke rigtig
respons og jeg skulle bare have det ud og så føler jeg mig lidt mere
hjemme her i et mac forum.

>Hvor langt bor du fra centralen ?
jeg ved ikke hvor centralen ligger, men WOL siger indenfor 5 km så mon
ikke det burde være ok

Nix. Villa uden kabel. Men den der med www.dixa.net den så da spændende ud

Fra : Dann Pedersen

Dato : 04-07-01 00:21

> jeg ved ikke hvor centralen ligger, men WOL siger indenfor 5 km så mon
> ikke det burde være ok

Det er faktisk ret langt væk Nu er det selvfølgelig ikke afstanden men
dæmpningen (og nogle andre ting) der afgør dine muligheder. Men en afstand
på 5 km. betyder at du nok kan få svært ved at få mere end den laveste
hastighed, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Hvorvidt du kan få det
hos TDC afhænger af kvaliteten af det kobber, som der løber ind i dit hus
pt., og ikke det nye, som WOL ville installere (medmindre de har brugt den
nye aftale om multiplexing).

Dann Pedersen

Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 03-07-01 20:42

reippuert@mac.com,Ny-Internet writes:
>CC er begyndt på at teste en delt kobber løsning. jeg ved ikke hvornår
>den kommer på markedet.

Betyder det at mit kobber kan bruges i så fald?

>Mobilix/Orange har en telefon/adsl løsning

Som ikke er afhængig af førstesorteringskobber?

Oplys den uvidende; er der forskel på den kvalitet af kobber de
forskellige udbydere kræver for at kunne udnytte en forbindelse?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-07-01 23:39

> Betyder det at mit kobber kan bruges i så fald?

ikke den ledige linie, som allerede er testet og diskvalificeret i
forbindelsen med din bestilling hos WOL. Aftalen om delt kobber, dvs
telefoni hos TD og ADSL hos CC på én og samme linie betyder, at der
måles på din eksisterende telefonlinie - Den er _måske_ afgørende bedre
fra vejens box til dit hus.

Hvis den målte u-udnyttede line er diskvalificeret, fordi den ligger
mere end 5km væk (kabel længde!) fra nærmeste central eller
undercentral, kan du opgive alle forhåbninger om ADSL, indtil der
oprettes en underscentral tættere på dit hjem.

> Som ikke er afhængig af førstesorteringskobber?

jo, din eksisterende linie overdrages til Orange, som derefter vil
forsyne dig med DSTN telefoni og ADSL internetforbindelse via din
eksisterende telefonlinie. dvs samme forbehold som TD eller CC's
kommende løsning.

> Oplys den uvidende; er der forskel på den kvalitet af kobber de
> forskellige udbydere kræver for at kunne udnytte en forbindelse?

Kvalitetskravet er det samme, idet det er TD (branchesalg) som står for
selve kobberet til alle tele og internet udbydere (inkl TD selv).
evtentuelle ændringer på centrale eller undercentral, kan dog betyde at
en ellers diskvalificeret line forbedres.

Fra : Erik

Dato : 03-07-01 22:36

Gert Nielsen /PMF <gert_nielsen_/pmf@net.dialog.dk> wrote:

> ....og skuffet .er der andre muligheder for hurtige forbindelser i samme
> prisleje. ellers øv

Jeg har fået præcis samme behandling og tilbagemeldig tidligere. Jeg
måtte opgive en konventionel ADSL-løsning pga. for dårlig
kobberkvalitet, men i morgen får jeg derimod Tele DK's Bredbånds
ADSL-løsning. Dette kan åbenbart godt lade sig gøre, da løsningen ikke
benytter den dårlige rå kobber.
Mit gæt er, at du kan få samme løsning. Og det tager forbløffende kort
tid. Sikkert fordi Tele DK selv er leverandør på alt.

Erik

Fra : Lars Pallesen

Dato : 04-07-01 01:46

Erik wrote:

> [...]
> Mit gæt er, at du kan få samme løsning. Og det tager forbløffende kort
> tid. Sikkert fordi Tele DK selv er leverandør på alt.

Denne oplysning gør mig nysgerrig - hvis TDC har "diskvalificeret" din
kobberforbindelse til en almindelig ADSL-løsning, hvordan kan de så samtidig
godkende den samme kobberforbindelse til en bredbåds-ADSL-løsning? Hvilket
netværk benytter dette bredbånds ADSL sig af hvis det ikke er det selvsammen
kobber? Jeg synes, at det lyder skandaløst!
Er jeg den eneste som fornemmer ugler i mosen her? Er der ikke tale om, at
TDC med deres de facto monopol på det rå kobber udnytter deres position til
at prakke kunderne deres egne (dyre) produkter på?

Fra : Dann Pedersen

Dato : 04-07-01 02:07

"Lars Pallesen" <lars.pallesen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> netværk benytter dette bredbånds ADSL sig af hvis det ikke er det
selvsammen
> kobber? Jeg synes, at det lyder skandaløst!

Det du skal være opmærksom på i denne forbindelse er at TDC _ikke_ har
diskvalificeret det nuværende kobber, der løber ind i ejendommen og i
øjeblikket bliver brugt til telefoni. Det TDC har diskvalificeret er et
alternativt kobberpar, som WOL skulle have installeret i kundens ejendom for
at etablerer ADSL på ejendommen. Det er altså _ikke_ det samme kobberpar,
som WOL og TDC Internet ville udnytte, hvis kunden bestilte ADSL hos disse
selskaber. WOL ville lægge et nyt kobberpar ind, mens TDC vil bruge det
eksisterende. Der er intet i vejen for at kvaliteten af de to kobberpar er
forskellig, hvorfor det kunne være muligt at få ADSL hos TDC og ikke hos
WOL. Dette er dog lavet om, idet det nu er muligt for WOL at bruge det
eksisterende kobberpar gennem et mulitplekset signal, som TDC er forpligtet
til at levere til WOL. Kravet er dog stadig at WOL er repræsenteret på
centralen. Der er altså _ikke_ tale om det selvsamme kobber.

Til ovenstående skal lægges at den bestilte hastighed har indflydelse på om
det er muligt at levere ADSL på et givet kobberpar. Har du eksempelvis
bestilt 1024 hos WOL og får afslag på grund af kobberparets kvalitet, så kan
det af den grund ikke udelukkes at du kan få en 256 forbindelse, da denne
stiller minder krav til dæmpningen på kobberparet end en 1024, da den
mindste af de to forbindelser kræver mindre båndbredde.

> [...]
til
> at prakke kunderne deres egne (dyre) produkter på?

Tja, når en kunde bestiller ADSL hos TDC, så henvender den sælgende afdeling
svjv. sig til samme afdeling, som eksempelvis WOL gør, når de skal have målt
en given linie. Der er derfor ikke rigtigt nogen forskel på hvilket
resultat, som du får på de forskellige kobberledninger. Eneste grund til at
der kunne være en forskel er hvis de forskellige udbyderer tillader
forskellige grænseværdiger for dæmpningerne. Dette mener jeg dog ikke er
tildfældet, men det ved jeg ikke nok om til at kommenterer yderligere.

Det er klart at det ser ud til at TDC udnytter deres "monopol" som du kalder
det. Dette er bare ikke tilfældet. For det første, så har WOL samme adgang
til din nuværende telefonlinie, som TDC har vha. et multiplekset signal, som
TDC ifølge telestyrelsen er forpligtiget til at stille til rådighed for
andre internetudbyderen end TDC. Rent teknisk, så er BB|ADSL og NetExpres II
(de to ADSL løsninger til det private marked, som kan bruges af Mac'er)
meget forskellige, men multipleksingen af signalet over telefonlinien
stiller de samme tekniske krav, så der er ikke forskel mellem de forskellige
produkter fra TDC.

Dann Pedersen

Fra : Dann Pedersen

Dato : 04-07-01 02:11

"Dann Pedersen" <dann_pedersen@canwetalk.com> skrev i en meddelelse

> Der er intet i vejen for at kvaliteten af de to kobberpar er
> forskellig, hvorfor det kunne være muligt at få ADSL hos TDC og ikke hos
> WOL.

Det modsatte gør sig selvfølgelig også gældende. Man kan sagtens forestille
sig en situation, hvor det er muligt at levere ADSL på det et andet
kobberpar end det nuværende. I dette tilfælde vil TDC ikke være
leveringsdygtig i ADSL, med mindre kunden opretter endnu et telefonnabo. på
det andet kobberpar. WOL vil derimod svjv. gladeligt levere i dette
tilfælde.

Dann Pedersen

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-07-01 23:48

In article <fc.0073fb6b034a12550073fb6b034a1255.34a13af@net.dialog.dk>,
"Gert Nielsen /PMF" <gert_nielsen_/pmf@net.dialog.dk> wrote:

> og siger at Teledk har afvist på gr. a
> kvaliteten af det rå kobber.

Hvilken hastighed havde du bestilt?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-07-01 01:03

I artiklen <fc.0073fb6b034a30e20073fb6b034a1255.34a31f2@net.dialog.dk> ,

> jeg ved ikke hvor centralen ligger, men WOL siger indenfor 5 km så mon
> ikke det burde være ok

Centralen i Vanløse ligger på Tirsbækvej 5.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-07-01 08:23

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> I artiklen <fc.0073fb6b034a30e20073fb6b034a1255.34a31f2@net.dialog.dk> ,

> Centralen i Vanløse ligger på Tirsbækvej 5.
>
> --
> Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Så fik vi opklaret det. Det undrer mig at Gert kan bo 5 km fra en
central, når han bor i Vanløse ?!

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 04-07-01 16:05

jesper@gylling.net,Ny-Internet writes:
>Det undrer mig at Gert kan bo 5 km fra en
>central, når han bor i Vanløse ?!
Ja det undrer osse mig.

Hvilken hastighed havde du bestilt?

256/256 til 400 om måneden

Smadderirriterende, men det er der vel ikke noget at gøre ved. WOL
undersøger sagen men jeg har ikke de store forhåbninger.
Jeg tror jeg lurer lidt på dixa.net; tilslut op til 3 pc el mac på en
fuldtids 2Mb/256 forbindelse og få gratis fastnet/indlandstlf med i købet
for 395,- (0pr. 995,-) men de er da hurtigt tjent ind med 2 teenagere i
huset.
Tak for indlægene. Måske man skulle skabe enfraktion mod
mastodontselskaber, jeg nævner i flæng; telia, viasat osv.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-07-01 17:24

> [...]

> fuldtids 2Mb/256 forbindelse og få gratis fastnet/indlandstlf med i købet
> for 395,- (0pr. 995,-) men de er da hurtigt tjent ind med 2 teenagere i

det er der mange der gør, men pt. har de vist ikke andre produkter på
markedet end luftkasteller (ganske som på deres hjemmemarked, GB)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april