/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Os fra Dieselbil.
Fra : MetroHenrik


Dato : 21-04-07 09:18

Hej Experter.
Kia Carnival 2,9 TDI fra 2000.
Når jeg giver gas, eller når jeg trækker min campingvogn (ca. 1200kg), oser
den, synes jeg, temmeligt meget, og sort røg.
Sælgeren påstår at det er fordi det er en mekanisk pumpe, og det er hvad vi
skal forvente.

Nu er det ikke fordi jeg som sådan er ude på ballade. Jeg vil blot sikre mig
at han ikke stikker mig en plade.
Er der regler for hvormeget en bil må ose (forurene)?
Er der noget om det han siger?
Hvad vil i råde mig til at gøre?

Henrik



 
 
ena (21-04-2007)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 21-04-07 09:46


"MetroHenrik" <metrohenrik@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4629c8d3$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej Experter.
> Kia Carnival 2,9 TDI fra 2000.
> Når jeg giver gas, eller når jeg trækker min campingvogn (ca. 1200kg),
> oser den, synes jeg, temmeligt meget, og sort røg.
> Sælgeren påstår at det er fordi det er en mekanisk pumpe, og det er hvad
> vi skal forvente.
>
> Nu er det ikke fordi jeg som sådan er ude på ballade. Jeg vil blot sikre
> mig at han ikke stikker mig en plade.
> Er der regler for hvormeget en bil må ose (forurene)?
> Er der noget om det han siger?
> Hvad vil i råde mig til at gøre?
>
> Henrik

Det lyder ikke rigtigt

Mine dieseler ryger ikke synligt når de trækker campingvogn etc. - jeg har
også en tung båd på trailer som jeg af og til trækker langt - der kommer ved
fuldgas og lave omdrejninger en smule knapt synligt røg lige ved
igangsætning - men det forsvinder straks og så trækker den rent hele vejen
op i omdr selv med fuld gas - bilen er en bmw 320d - og en volvo v40 td.

En mekanisk pumpe skal justeres så løftehøjden er rigtig - ellers ryger
motoren
>



Per Henneberg Kriste~ (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-04-07 10:21

MetroHenrik wrote:

> Er der regler for hvormeget en bil må ose (forurene)?

Ja - og det bliver målt på synshallen. Desværre er testen ikke en meter
værd. Ikke engang en hårdttunet diesel bliver opdaget i den test, fordi den
foretages uden belastning og ved fuld gas.

Ved fuld gas skal der skrues godt ned for brændstoftilførslen for ikke at
motoren skal løbe livet af sig selv - og det gælder også ved en chippet
motor.

> Er der noget om det han siger?
> Hvad vil i råde mig til at gøre?

Hvor meget har bilen kørt - jeg tænker her på risikoen for slidte dyser
m.m.?


--
Per, Esbjerg



MetroHenrik (22-04-2007)
Kommentar
Fra : MetroHenrik


Dato : 22-04-07 07:21


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4629d784$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> MetroHenrik wrote:
>
>> Er der regler for hvormeget en bil må ose (forurene)?
>
> Ja - og det bliver målt på synshallen. Desværre er testen ikke en meter
> værd. Ikke engang en hårdttunet diesel bliver opdaget i den test, fordi
> den foretages uden belastning og ved fuld gas.
>
> Ved fuld gas skal der skrues godt ned for brændstoftilførslen for ikke at
> motoren skal løbe livet af sig selv - og det gælder også ved en chippet
> motor.
>
>> Er der noget om det han siger?
>> Hvad vil i råde mig til at gøre?
>
> Hvor meget har bilen kørt - jeg tænker her på risikoen for slidte dyser
> m.m.?
>
>
> --
> Per, Esbjerg
>

Hej Per.

Der står 168000 på tælleren.
Nu har jeg været ude og "forurene" lidt.
Når jeg strater med en mellemgas, eller med høje omdrejninger ca. 1700, så
oser den ikke videre.
Jeg lagde mærke til i går, at når jeg laver en almindelig udkobling ved
igangsætning, så er det lige som om at den ikke tager ved, og det er dér den
oser, og så er der næsten ikke noget optræk.
Havde det være min første bil, havde jeg sagt at den blev druknet, det var
en benziner. Er det dset samme i en Diesel?

Tak for jeres kommentarer det bestyrker mig i troen på at der ér noget galt.

Henrik



Thomas Buus Andersen (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 21-04-07 10:25


"MetroHenrik" <metrohenrik@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4629c8d3$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej Experter.
> Kia Carnival 2,9 TDI fra 2000.
> Når jeg giver gas, eller når jeg trækker min campingvogn (ca. 1200kg),
> oser den, synes jeg, temmeligt meget, og sort røg.
> Sælgeren påstår at det er fordi det er en mekanisk pumpe, og det er hvad
> vi skal forvente.
>
> Nu er det ikke fordi jeg som sådan er ude på ballade. Jeg vil blot sikre
> mig at han ikke stikker mig en plade.
> Er der regler for hvormeget en bil må ose (forurene)?
> Er der noget om det han siger?
> Hvad vil i råde mig til at gøre?

Det kan vel sagtens være at din pumpe trænger til en justering?

Nu kører jeg godtnok i en noget ældre Golf 2 TD. Den røg slet ikke før jeg
fik en anden pumpe på, som
blev justeret ind, og så fik lidt ekstra power. Men det er kun når den får
fuld øre.
Røgen "fylder" lidt mere, så du får også lidt mere effekt. Men tilgengæld
bliver den også varmere.

>
> Henrik

Thomas
>
>



Søren Jacobsen (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Søren Jacobsen


Dato : 21-04-07 11:41


"Thomas Buus Andersen" <andersen@thomasbuus.dk> skrev i en meddelelse
news:4629d862$0$4165$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "MetroHenrik" <metrohenrik@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4629c8d3$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Hej Experter.
>> Kia Carnival 2,9 TDI fra 2000.
>> Når jeg giver gas, eller når jeg trækker min campingvogn (ca. 1200kg),
>> oser den, synes jeg, temmeligt meget, og sort røg.
>> Sælgeren påstår at det er fordi det er en mekanisk pumpe, og det er hvad
>> vi skal forvente.
>>
>> Nu er det ikke fordi jeg som sådan er ude på ballade. Jeg vil blot sikre
>> mig at han ikke stikker mig en plade.
>> Er der regler for hvormeget en bil må ose (forurene)?
>> Er der noget om det han siger?
>> Hvad vil i råde mig til at gøre?
>
> Det kan vel sagtens være at din pumpe trænger til en justering?
>
> Nu kører jeg godtnok i en noget ældre Golf 2 TD. Den røg slet ikke før jeg
> fik en anden pumpe på, som
> blev justeret ind, og så fik lidt ekstra power. Men det er kun når den får
> fuld øre.
> Røgen "fylder" lidt mere, så du får også lidt mere effekt. Men tilgengæld
> bliver den også varmere.
>
>>
>> Henrik
>
> Thomas
>>
>>
Hej

De har nu strammet rigtigt meget op på det med forurening det magiske tal
hedder 3.0 den skal ligge under der
jeg syntes du skal få tjekke dit røgtal...
kør ned og få målt det det kan blive en bøvlet omgang hvis den sviner.
(jvf. egene erfaringer er selv lige kasseret til syn og er på herrens mark)
mvh Søren
Jumpy der er en svinemikkel



ena (21-04-2007)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 21-04-07 13:26

Hej min 320d fra 2001 har nu gået 250000 km - den fik præventivt renoveret
dyser (nye spidser) ved 200000 km - den lå på 1,2 i opasitet ved det netop
gennemførte syn

Jeg servicerer af og til en bmw 324td fra 1989 - den lå på 7 i opasitet ved
syn og blev kaseret - jeg satte nye spidser i dysserne og justerede dysserne
(åbningstrykket) herefter var den nede på 4 i opasitet - så justerede jeg
løftehøjden på pumpen derefter lå den på 1,9 i opasitet og blev goskendt.

Hvis din ryger så du kan se det er der noget galt - få pumpens løftehøjde
kontroleret og se om det hjælper - ellers skal dysserne ud og prøves i en
prøvebænk - en gang nye spidser kan gøre underværker.

Nu skal det siges at jeg arbejder med lastbiler hver dag - og at vi har
prøvebænke til pumper og dysser så det kostede ikke mig noget af betydning
at renpovere dysserne - nye spidser koster typisk 250 kr stk - men så skal
de demonteres - og monteres og dyssen skal i bænk og åbningstryllet
justeres - hos et Bosch værksted koster en dysserenovering ca 1000 kr pr stk



Per Henneberg Kriste~ (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-04-07 15:25

ena wrote:

> Jeg servicerer af og til en bmw 324td fra 1989 - den lå på 7 i
> opasitet ved syn og blev kaseret - jeg satte nye spidser i dysserne
> og justerede dysserne (åbningstrykket) herefter var den nede på 4 i
> opasitet - så justerede jeg løftehøjden på pumpen derefter lå den på
> 1,9 i opasitet og blev goskendt.

Opasitet ???

Forklar og fortæl :)

--
Per, Esbjerg



ena (21-04-2007)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 21-04-07 16:37

>
> Opasitet ???
>
> Forklar og fortæl :)
>

Opasitet = røggastæthed

Høj Opasitet er det myndigheder og motorfabrikanter kalder det andre
bilister kalder dieselos eller benzinos



Brian (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 21-04-07 19:06

Søren Jacobsen wrote:

> De har nu strammet rigtigt meget op på det med forurening det magiske
> tal hedder 3.0 den skal ligge under der

Hmm, kommer det ikke an på hvad bilen er godkendt til ?

På VW'er står det på et lille mærke i motorrummet, så det gør det sikkert
også på anddre biler.

Chefen har en Transporter 2,5TDI, den må ifølge bilens godkendelse ikke
kommer over 0,8, og den er også fuldstændig umulig at lokke en lille røgsky
ud af.

/Brian



Troels Plougmann-Ols~ (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 21-04-07 20:53

> Chefen har en Transporter 2,5TDI, den må ifølge bilens godkendelse ikke
> kommer over 0,8, og den er også fuldstændig umulig at lokke en lille
> røgsky ud af.

Hvad er charmen egentlig i en dieselbil der ikke ryger når den får høvl?

Troels


Brian (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 21-04-07 21:24

Troels Plougmann-Olsen wrote:
>> Chefen har en Transporter 2,5TDI, den må ifølge bilens godkendelse
>> ikke kommer over 0,8, og den er også fuldstændig umulig at lokke en
>> lille røgsky ud af.
>
> Hvad er charmen egentlig i en dieselbil der ikke ryger når den får
> høvl?

Jeg finder det ærlig talt ikke charmerende med en røgsky bagud, når man
sparker til skidtet - jeg synes det er ulækkert at være modtageren af sådan
en sky.

I de fleste (turbo)diesel øser, behøves man ikke vise de bagvedkørende at
man giver den en spand kul, de ser det når man forsvinder i horisonten

/Brian



Tom (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-04-07 21:35


"Brian" <nej@tak.du> wrote in message
news:462a72e1$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Troels Plougmann-Olsen wrote:
>>> Chefen har en Transporter 2,5TDI, den må ifølge bilens godkendelse
>>> ikke kommer over 0,8, og den er også fuldstændig umulig at lokke en
>>> lille røgsky ud af.
>>
>> Hvad er charmen egentlig i en dieselbil der ikke ryger når den får
>> høvl?
>
> Jeg finder det ærlig talt ikke charmerende med en røgsky bagud, når man
> sparker til skidtet - jeg synes det er ulækkert at være modtageren af
> sådan en sky.
>
> I de fleste (turbo)diesel øser, behøves man ikke vise de bagvedkørende at
> man giver den en spand kul, de ser det når man forsvinder i horisonten

hehe, jeg oplevede så en undtagelse for 2 dage siden. Jeg lå bag en audi
diesel (et eller andet). Da vi kom ud af rundkørslen fik jeg en spand fed
sort røg smidt i hovedet. Jeg skulle lige prøve at se hvad den var til og
blev temmelig overrasket over at min morfarmotor med lethed kunne følge
audien
(Det er eder... ikke noget der sker hver dag)

--
Tom



Brian (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 21-04-07 21:52

Tom wrote:

> hehe, jeg oplevede så en undtagelse for 2 dage siden. Jeg lå bag en
> audi diesel (et eller andet). Da vi kom ud af rundkørslen fik jeg en
> spand fed sort røg smidt i hovedet. Jeg skulle lige prøve at se hvad
> den var til og blev temmelig overrasket over at min morfarmotor med
> lethed kunne følge audien
> (Det er eder... ikke noget der sker hver dag)

Der kan kun være en forklaring på at du kunne følge med - Audi'en kørte på 2
cylindre og turboen var defekt

Eller også blev han bare lidt befippet over at have en ST200 i røven...

/Brian



Martin Johansen [600~ (22-04-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 22-04-07 11:40

> Jeg finder det ærlig talt ikke charmerende med en røgsky bagud, når man
> sparker til skidtet - jeg synes det er ulækkert at være modtageren af
> sådan en sky.

Jeg synes heller ikke det er charmerende.. tværtom synes jeg det er pinligt
direkte...


Brian (22-04-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-04-07 11:58

Martin Johansen [6000] wrote:
>> Jeg finder det ærlig talt ikke charmerende med en røgsky bagud, når
>> man sparker til skidtet - jeg synes det er ulækkert at være
>> modtageren af sådan en sky.
>
> Jeg synes heller ikke det er charmerende.. tværtom synes jeg det er
> pinligt direkte...

Damn... nå, vi kan vel heller ikke være uenige om alting

/Brian



Martin Johansen [600~ (22-04-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 22-04-07 12:22

> Damn... nå, vi kan vel heller ikke være uenige om alting

Nej lidt enighed skal der være ;)


Per Henneberg Kriste~ (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-04-07 21:07

Troels Plougmann-Olsen wrote:
>> Chefen har en Transporter 2,5TDI, den må ifølge bilens godkendelse
>> ikke kommer over 0,8, og den er også fuldstændig umulig at lokke en
>> lille røgsky ud af.

> Hvad er charmen egentlig i en dieselbil der ikke ryger når den får
> høvl?

Der er ingen. Det er ikke noget ved at tæske en benzinbil når vedkommende
ikke kan se at det er en dieselbil der gør det :)

--
Per, Esbjerg



Martin Johansen [600~ (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 21-04-07 14:13

> Kia Carnival 2,9 TDI fra 2000.

Mener du ikke CRDi ?

TDI er noget VW værk...

> Når jeg giver gas, eller når jeg trækker min campingvogn (ca. 1200kg),
> oser den, synes jeg, temmeligt meget, og sort røg.
> Sælgeren påstår at det er fordi det er en mekanisk pumpe, og det er hvad
> vi skal forvente.

Den skal ikke ose temmelig meget. Det lyder som en slidt pumpe, dyser eller
måske bare tid til nyt brændstoffilter.



MetroHenrik (22-04-2007)
Kommentar
Fra : MetroHenrik


Dato : 22-04-07 07:15


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:462a0df3$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>> Kia Carnival 2,9 TDI fra 2000.
>
> Mener du ikke CRDi ?
>
> TDI er noget VW værk...
>
>> Når jeg giver gas, eller når jeg trækker min campingvogn (ca. 1200kg),
>> oser den, synes jeg, temmeligt meget, og sort røg.
>> Sælgeren påstår at det er fordi det er en mekanisk pumpe, og det er hvad
>> vi skal forvente.
>
> Den skal ikke ose temmelig meget. Det lyder som en slidt pumpe, dyser
> eller måske bare tid til nyt brændstoffilter.
>
>
Hej Martin.

Der står TDI på reg attesten.
Henrik



Martin Johansen [600~ (22-04-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 22-04-07 12:21

> Der står TDI på reg attesten.

Med mindre jeg tager frygteligt fejl, så er det en fejl på din attest.


Klaus D. Mikkelsen (22-04-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-04-07 12:27

"Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> > Der står TDI på reg attesten.
>
> Med mindre jeg tager frygteligt fejl, så er det en fejl på din attest.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=kia+tdi&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (22-04-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 22-04-07 12:50

> http://www.google.dk/search?hl=da&q=kia+tdi&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Ja det kan jeg se.. og det kunne jeg også før.

Men derfor mener jeg nu stadig, at det er en CRDi og ikke en TDi..

Jeg holder mig lige lidt i ave... den _kan_ jo være fra dengang hvor man
brugte motorer på licens..

Mener bare ikke at en 2,9 har noget med TDI, at gøre...


Klaus D. Mikkelsen (22-04-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-04-07 13:23

"Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Men derfor mener jeg nu stadig, at det er en CRDi og ikke en TDi..

Eller en TD

> Jeg holder mig lige lidt i ave... den _kan_ jo være fra dengang hvor man
> brugte motorer på licens..
>
> Mener bare ikke at en 2,9 har noget med TDI, at gøre...

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/4B006991-EE00-430D-9BCB-5394450A05D9/0/098099.pdf


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

ena (22-04-2007)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 22-04-07 14:21



>
> Men derfor mener jeg nu stadig, at det er en CRDi og ikke en TDi..
>
> Jeg holder mig lige lidt i ave... den _kan_ jo være fra dengang hvor man
> brugte motorer på licens..
>
> Mener bare ikke at en 2,9 har noget med TDI, at gøre...

TDI kan jo også stå for Turbo Diesel Intercooler - bogstavskombinationen TDI
er brugt af mange og er ikke noget VW har patent på



Martin Johansen [600~ (22-04-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 22-04-07 17:54

> TDI kan jo også stå for Turbo Diesel Intercooler - bogstavskombinationen
> TDI er brugt af mange og er ikke noget VW har patent på

Det har du ret i.. men du må også give mig ret i, at folk sætter lighedstegn
mellem TDi og VW..


Leonard (22-04-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 22-04-07 18:53

On Sun, 22 Apr 2007 18:53:44 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Det har du ret i.. men du må også give mig ret i, at folk sætter lighedstegn
> mellem TDi og VW..

Næh, jeg har brugt tdi om alle slags turbo diesel. Jeg har da godt set
at andre mærker har skrevet noget andet på deres biler, men aldrig tænkt
over hvorfor. For mig er det et fedt, det er en diesel og den har en
turbine til at hjælpe sig, så kan de kalde hvad de vil.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Martin Johansen [600~ (22-04-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 22-04-07 19:15

> Næh, jeg har brugt tdi om alle slags turbo diesel.

Okay det har jeg så ikke..


Per Henneberg Kriste~ (22-04-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 22-04-07 19:42

Martin Johansen [6000] wrote:
>> Næh, jeg har brugt tdi om alle slags turbo diesel.
>
> Okay det har jeg så ikke..

Prøv det! Peugout TDI ... allerede der stiger den flere trin i min agtelse
:)

--
Per, Esbjerg



alexbo (22-04-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 22-04-07 12:28


"MetroHenrik" skrev

> Kia Carnival 2,9 TDI fra 2000.
> Når jeg giver gas, eller når jeg trækker min campingvogn (ca. 1200kg),
> oser den, synes jeg, temmeligt meget, og sort røg.

Jeg tror der er skruet op for pumpen, i håb om noget mere effekt.
Nu kender jeg ikke KIA's pumpe, men det tager som regel ikke mange minutter
at stille.

Nu omtaler du sælgeren, de giver et indtryk af at du lige har købt bilen, er
det rigtigt, så kan du enten brokke dig til sælger, eller få den undersøgt
et andet sted, FDM, APplus eller lign.

mvh
Alex Christensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste