Så er testen mere end halvejs.
Fra : Lars Holst

Dato : 20-04-07 22:48

Udgangspunktet var køb af gulpladebil med styrke, køreegenskaber og udstyr.

Opel Zafira Flexivan Cosmo 1.9 CDTI DPF
Pris m/moms: 199.459

Toyota Sportsvan 2.2 sol D-4D Diesel 5d m/tagræling og VSC 177 HK
Pris m/moms: 225.336

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDi 138 VTR van E6G
Pris m/moms: 204.583

Ford Focus C-.max 2,0 TDCi Ghia 135HK Van 6g
Pris m/moms: 194.886

Peugeot 307 Griffe 2,0 HDI 136HK Van 6g
Pris m/moms: 209.537

Honda FR-V 2,2 CTDI Executive 140HK Van 6g
Pris m/moms: 243.544
Comfort udgave: 217.544

Mazda 5 2,0 D Touring 143HK Van 6g
Pris m/moms: 196.756
Sport udgave: 208.183

Renault Scénic 2,0 DCI Sport 150HK Van 6g
Pris m/moms: 211.794

Seat Altea 2,0 16V TDI PD FR 170HK Van 6g
Pris m/moms: 213.144

VW Golf plus van Sportline 2.0 TDI DPF
Pris m/moms: 214.392

P.g.a. mediernes skræmmekampagne hvor hver eneste morgendag indeholder
truslen om et lovindgreb har vi valgt at medtænke personbilsmarkedet.

I prisklassen op til 250.000 kan jeg kun finde meget få biler på hvide
plader som har rimelig styrke, splitbagsæde og en smule udstyr uden at være
sådan nogle Aldi biler fra Korea.
Derfor har vi valgt at strække budgettet lidt eller acceptere biler som har
op til 10-15 tusinde kilometer på klokken.

Citroën C4 i 2.0 benzin udgave eller i 1.6 110 udgave i
personvognskarrosse.
Pris 2.0i 16V Prestige: 233.990
Pris HDi 110 Prestige: 261.790

Honda Civic 1.8 comfort 5d
Pris: 256.950

Enkelte Fiat og Alfa modeller med den glimrende 1.9 JTD maskine er
endvidere tilgængelige på brugtmarkedet.
Desuden fås de nævnte Citroën og Honda måske en smule billigere med nogle
få tusinde på klokken.

Så er Citroën (den store), Peugeot, Renault, Seat, Toyota, Ford og VW
testet af ovenstående kandidater

Delkonklusion:

Peugeot kører godt og har en dejlig motor som fungerer tyst og
overbevisende men førepladsen er krampagtig og i forsøget på at skabe en
gulpladebil er alle mennesker over 185 cm overset.
Kasseret

Renault kører rimeligt omend den føles lidt højbenet men alle detaljer
ved bilen virker meget plasticagtige. Efterlader et indtryk af en bil fra
Aldi.
Kasseret.

VW kører dejligt og har en dejlig føreplads selvom man umiddelbart føler
at den er noget skrabet ligemeget hvor udstyr man propper den med.
Detaljerne er bare gemt bag menuer som kun er tilgængelige i stilstand.
Øv.
Motoren føles overbevisende med god trækkraft men hold da op hvor er
maskinen en irriterende støjkilde.
Desuden koster alt udstyr en milliard.
Den er nu overgået i køreegenskaber og især overgået i maskinen af andre
mere velkonstruerede.
Kasseret

Citroën har muligvis samme power som de andre men har bare mere at slæbe
på og det kan mærkes. Karossen føles lidt som en klods om benet for os
uanset om vi taler om præstationer eller køreegenskaber og handyness.
Dette til trods kører den faktisk godt. Man føler bare den ville gøre det
meget bedre hvis ikke det var for den store kasse.
Bilen føles meget appelerende i indretning og alle detaljer er
velfungerende. Kabinen og indretningen er den bedste af de 4 hidtil
testede. Hvis den nye C4 Picasso (ikke grand) var tilgængelig på gule
skilte var kandidaturet straks udskiftet med den.
For stor, uhandy og føles for meget som en lastbil når man sidder så højt
og langt fra hinanden. Meget sidevindsfølsom.
Kasseret.

Ford har den klare ford-el/hehehe/fordel at man får pokkers meget udstyr
med til en bil som har ganske udemærkede maskiner og køreegenskaber som er
nutidige uden dog at være nogen wauw oplevelse.
Desværre er det som om Forden ikke er gennemtænkt i flere detaljer.
F.eks. så sidder konsolen til gearstangen irriterende meget i vejen for ens
knæ. Træindlæg i Ghia modellen er til at brække sig over fordi de er så
syntetiske. Levering af bilen kan ikke ske før efter sommerferien hvis man
ønsker den med ESP (og hvem vil have en MPV karosse uden ESP) alene fordi
der er sket en kommunikationsfejl mellem importøren og fabrikken omkring
Van bestilling. Sikke nogle kvaj.
Ny faceliftet model kommer til Maj men selv ikke den kan leveres med ESP
før efter sommerferien.
Maskinen er dejlig, køreegenskaberne rimelige, udstyret mangfoldigt men
ikke i helt tilfredsstillende kvalitet.
Kasseret.

Toyota Sportsvan har en totalt overlegen maskine (177 HK) i forhold til de
andre.
Støjsvag, kraftig og veltrimmet.
Af en så stor karosse må køreegenskaberne siges at være tæt på toppen.
Den er imødekommende og funktionel i kabinen uden dog at være så indbydende
som f.eks. Citroën's kabine.
Designet er hverken kønt eller grimt. Det er ligegyldigt.
Denne bil vil egne sig super til de lange stræk på autobahn men måske være
mindre afslappende på de små Alpe veje i Schweiz p.g.a. størrelsen.
Dejlig bil.
Stadig i overvejelse.

Seat Altea FR er en bastard.
En varevogn som er forsøgt skabt som sportsvogn.
Det er næsten lykkedes til fulde. Den har de bedste køreegenskaber af de
hidtil beskrevne.
Maskinen virker mere overbevisende (nok p.g.a. det mindre karrosseri) i
styrke end selv Toyotaen men har dog ikke samme smidighed og veltrimmethed
og kan heller ikke være med på Toyotaens tyste virkemåde.
Den er depressiv at opholde sig i desværre. Der er da udstyr men det er som
om at de skabte en køremaskine og bagefter tænkte: "Så lad os smide
hylderesterne ind i kabinen"
Og designet, det udvendige, er efter min smag heller ikke kønt. Denne bil
bør bære en knald rød farve for at kompensere.
Denne bil appelerer til kørsel på småveje..............men føles en smule
opmærksomhedskrævende på lange motorvejsstræk.
Den er stadig med i overvejelserne fordi den kører godt.

Mandag skal Mazda, 2 x Honda, den lille Citroën og Opel testes.
Indtryk følger.

Det er ikke nemt når man er vant til Alfa'ens niveau.
Ingen har endnu matchet dens køreegenskaber, følelse af aktiv sikkerhed
eller følelsen af en helstøbt bil (ingen stilforvirring eller halvt
gennemtænkte designmæssige eller tekniske detaljer).

--
Lars Holst

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-04-07 22:55

On 20 Apr 2007 21:48:25 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

> [...]
>eller følelsen af en helstøbt bil (ingen stilforvirring eller halvt
>gennemtænkte designmæssige eller tekniske detaljer).

Hvis det er en 156'er, kan jeg forstå at du ikke selv har hældt
sprinklervæske på den.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars Holst

Dato : 20-04-07 23:03

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> said in

> Hvis det er en 156'er, kan jeg forstå at du ikke selv har hældt
> sprinklervæske på den.

Kun de tidlige modeller af 156 havde en for lille sprinkler beholder.
Vores er en 156 sportswagon.
De kom først på markedet i 2000 efter der var blevet taget hånd om den
detalje.

Så, jo, jeg har selv hældt sprinklervædske på. Ikke ret tit selvom jeg
bruger specielt meget på mine Europature.

--
Lars Holst

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 20-04-07 23:26

> [...]
> Denne bil vil egne sig super til de lange stræk på autobahn men måske være
> mindre afslappende på de små Alpe veje i Schweiz p.g.a. størrelsen.

Hej.

Jeg har selv en 177´er. Dejlig vogn, og man frydes hver gang man trykker
lidt på speederen. jeg må indrømme, at Toyotas ry for at være en usædvanlig
driftssikker bil, talte godt med. For du har helt ret i, at det ikke er den
mest spændende bil indvendig. Men ok... kan den holde til 3 år / 100.000 km
og derudover holde prisen "fornuftigt" er jeg godt tilfreds.

Men jeg må da sige, at jeg er imponeret over din tålmodighed... jeg lavede
lidt reseach på nettet, prøvede bilen, og bestilte bilen en uge senere.

/Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 01:48

Jeg har nu heller ikke fundet mange fejl på min Toyota 177 hk og nyder hver
gang man trykker på speederen i 4-5 gear ;))))

og så det at man ikke kan få udstyr til den , den har jo næsten alt :)

Eneste 2 anker jeg har er for tynd lak og så sorte sæder/dørbeklædning dur
ikke til håndværer

Har dog oplevet et par gange at den nulstiller sig i kørecomputeren
dieselforbrug , men har ikke fundet den røde tråd

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-04-07 03:37

PE wrote:

> Har dog oplevet et par gange at den nulstiller sig i kørecomputeren
> dieselforbrug , men har ikke fundet den røde tråd

For lav spænding på batteriet?

Jeg har et par gange - nu har jeg lært det(!) - drænet mit batteri så meget
at den godt kunne starte, men den nulstillede kørecomputeren (der kommer en
sjov lyd fra området omkring omdrejningstælleren) alligevel.

Husk at lukke dørene _helt_ i begge sider selv om bilen står i en aflåst
garage - loftslyset (s)lukker ikke :)

Og husk også at tage gps´en fra :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-07 06:08

Lars Holst skriver:

> [...]
> Desuden koster alt udstyr en milliard.
> Den er nu overgået i køreegenskaber og især overgået i maskinen af andre

Har du kørt både Touran og Golf Plus ?

> [...]
> Denne bil vil egne sig super til de lange stræk på autobahn men måske være
> mindre afslappende på de små Alpe veje i Schweiz p.g.a. størrelsen.

Og hvis den følger Toyota standard, en yderst uproblematisk bil - men en
smule kedelig, den mangler sjælen som du har i en Alfa.

> [...]
> opmærksomhedskrævende på lange motorvejsstræk.
> Den er stadig med i overvejelserne fordi den kører godt.

Men motoren er stadig den samme som i Touran/Golf Plus omend en smule
mere larmende i Altea. Jeg vil dog tro at det opvejes at den mere
sportslige kørekomfort.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Holst

Dato : 21-04-07 10:39

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> Lars Holst skriver:

> Har du kørt både Touran og Golf Plus ?

Jeg har ikke kørt touran.
Har fra starten fravlagt den fordi den i karrosse er på størrelse med den
Citroën Grand C4 Picasso vi har prøvet og kasseret p.g.a. størrelse.

> Og hvis den følger Toyota standard, en yderst uproblematisk bil - men
> en smule kedelig, den mangler sjælen som du har i en Alfa.

Sjælen er ikke nærværende i nogle af de testede som den er i Alfa.

Nu har vi måske været heldige med vores Alfa m.h.t. vedligehold og
reperationer.
Man hører om folk hvis biler lider under rust, knækkede tandremme,
stenslag i ruder og våde vognbunde.
Jeg ved at meget af det (absolut nok det meste hvis jeg medtænker min
viden fra Alfa klubben og værkstederne) er
smædekampagner/skræmmekampagner startet af folk som er mærkeliderlige på
ikke-italienske biler.

Men vedligeholdelsesudgifterne på en Alfa 156 er ikke noget der kommer i
nærheden af VW/Audi/Seat eller mange andre biler for den sags skyld.

Man skal bare være sikker på at dem der roder med ens Alfa har styr på
det fordi en inkompetent mekaniker kan virkelig smadre en Alfa.

Havde vi 550.000 til bil i stedet for 250.000 ville vi uden at tvivle gå
efter 159 SW.

> Men motoren er stadig den samme som i Touran/Golf Plus omend en smule
> mere larmende i Altea. Jeg vil dog tro at det opvejes at den mere
> sportslige kørekomfort.
>

> Klaus

Jeg er klar over at maskinen i Altea stammer fra VAG og bruges i anden
form i Golf plus 2.0 TDI.
Jeg nævner også at Toyota er mere tyst og smidig.

Motorens karakteristik i Altea er heller ikke det jeg roser og lader den
forblive i konkurrencen på.
Tværtom.
Kun dens styrke er et plus.

Toyota har endnu mere styrke _og_ smidighed og lavt støjniveau i sin
maskine end Altea. Den har bare mere at slæbe på og den har knap de
veltrimmede køreegenskaber som Altea.

--
Lars Holst

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-04-07 10:11

On 20 Apr., 23:48, Lars Holst <delfine...@yahoo.com> wrote:
> Udgangspunktet var køb af gulpladebil med styrke, køreegenskaber og udstyr.

> [...]

Jeg kan anbefale at du går efter Sport-modellen, både som ny og brugt
er Sport mere populær end Comfort. Det kan både ses i gadebilledet og
på bilbasen.dk da jeg kiggede efter, kun to 1,8 Comfort og atten 1,8
Sport til salg.

Sport har oven i Comfort's udstyr:
Ratbetjent fartpilot
Regnsensor
Læderrat
Alarm
Diskanthøjttalere (oven i de fire i dørene)
Tågelygter for
Elektrisk sammenklappelige sidespejle
17" aluminiumsfælge
Aluminiumspedaler

De to første vil jeg meget nødigt undvære og de tilbydes ikke til
eftermontering, alarm og klapfunktionen på spejle eftermonteres heller
ikke. Sport har en lidt anden udveksling på styringen, og min Sport
har "blinkrobot" som ikke er beskrevet i brochurematerialet så jeg ved
ikke om det findes på Comfort.

God jagt!

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lars Holst

Dato : 21-04-07 11:24

Nu er der kommet en kandidat mere.

Fiat Croma Van 1,9 JTD Dynamic
Pris inkl. moms: 224.128,-

Ret veludstyret og en, efter sigende, vidunderlig motor.

Er der nogen der har erfaringer med denne som jeg kan tage med i mine
overvejelser når vi skal prøvekøre denne?

Fra : TDN

Dato : 21-04-07 13:38

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med denne som jeg kan tage med i mine
> overvejelser når vi skal prøvekøre denne?

Modellen er helt ny så der er nok ikke så mange erfaringer. Den bruger samme
dieselmotor som Alfa, som plejer at blive rost.
Du skal nok regne med store afskrivninger.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/DD88887A-B7E2-41A7-975B-509E8EB3749C/0/6264.pdf

http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=886

Her er lidt om motoren dog i en Alfa:
http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=807