For meget olie, hvad er det der sker...
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 20-04-07 09:24

Hej

Hvad er det der sker med motoren hvis man kører med for meget olie. Konkret
en 1,6 TD i en gammel golf

Stef

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-04-07 12:22

> Hvad er det der sker med motoren hvis man kører med for meget olie.
> Konkret en 1,6 TD i en gammel golf

De elsker, at tage gassen på eget initiativ = du kan ikke slukke
motoren hvis den går i selvsving.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 20-04-07 12:53

> De elsker, at tage gassen på eget initiativ = du kan ikke slukke
> motoren hvis den går i selvsving.

5. gear og fuld brems ?

Thomas

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 20-04-07 14:45

> 5. gear og fuld brems ?

Er første ikke bedre?

Troels

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-04-07 14:59

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:4628c3f1$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Er første ikke bedre?

Nej...

- Martin

Fra : Klaus G.

Dato : 20-04-07 15:33

> Nej...

Fuldstændig ligemeget. Alle biler jeg har haft, der har bremserne været i
stand til at kvæle motoren i 1.gear.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-04-07 19:18

> Fuldstændig ligemeget. Alle biler jeg har haft, der har bremserne været i
> stand til at kvæle motoren i 1.gear.

Jeg er da i princippet enig, men en 1000 hestes fætter kunne måske nok rive
hjulene rundt? Derfor er det højeste gear bedst (medmindre koblingen ikke
kan følge med, så er det fuldstændig ligegyldigt :) ).

- Martin

Fra : Leonard

Dato : 20-04-07 20:18

On Fri, 20 Apr 2007 20:17:34 +0200, Martin Petersen wrote:

> Jeg er da i princippet enig, men en 1000 hestes fætter kunne måske nok rive
> hjulene rundt?

Nu er der jo tale om en udbollet 1,6 D Golf
- har den mere end 34 HK ?
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 20-04-07 21:44

> Nu er der jo tale om en udbollet 1,6 D Golf
> - har den mere end 34 HK ?
lol :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-07 21:50

On Fri, 20 Apr 2007 21:18:29 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Nu er der jo tale om en udbollet 1,6 D Golf
>- har den mere end 34 HK ?

Den kan da have haft helt op til 80, da den forlod Wolfsburg....måske
lidt ekstra olie (den sidste) kan få den til at gentage det nummer
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-04-07 22:07

Leonard skrev:

> Nu er der jo tale om en udbollet 1,6 D Golf
> - har den mere end 34 HK ?

Ja, da. Hvis den får et kosttilskud af motorolie. Har selv prøvet en ord
P100, der gik fra 100 til 150km/t hurtigere end en sportsvogn.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-04-07 23:54

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rive hjulene rundt? Derfor er det højeste gear bedst (medmindre koblingen
> ikke kan følge med, så er det fuldstændig ligegyldigt :) ).

Så er drivelinen og bremserne ikke dimensioneret til de kræfter.
Altså burde paradokset ikke kunne forekomme.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 20-04-07 22:59

> De elsker, at tage gassen på eget initiativ = du kan ikke slukke
> motoren hvis den går i selvsving.
Det var nu ikke problemet tværdigtmod, meeeeeget røg, næsten ingen acc. max
60-70 km/t og på et tidspunkt blev bremsen helt hård og jeg kunne ikke
bremse. Så der blev bilen smidt og bliver hentet på autotrailer imorgen. Jeg
snakkede med en her til aften der mener der er røget et stempel, nok fordi
olie pumpen er gået en tur.

Stef

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-04-07 03:44

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]
> autotrailer imorgen. Jeg snakkede med en her til aften der mener der
> er røget et stempel, nok fordi olie pumpen er gået en tur.

"Kunne ikke bremse" - har du bremset den over en længere strækning?

Jeg har gjort det samme med en Golf II D - det var ingen sag at bremse den
ned.

Hvorfor H jeg har hældt for meget olie på kan jeg den dag i dag ikke
begribe - jeg har nok været lidt for ung til at lege med biler dengang :)

Golf II D skal have en slange fra krumtaphuset til et T-stykke, der fordeler
sig til luftfilteret og - svjh - tilbage til topstykket. Det havde min ikke
efter et motorskift og så er den åbenbart ekstra følsom overfor for meget
olie på motoren.

--
Per, Esbjerg

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 21-04-07 10:10

> "Kunne ikke bremse" - har du bremset den over en længere strækning?

Nej der er ikke bremset, men teorien er at olien har presset sig ind i
bremseforstærkeren.

> [...]

> Hvorfor H jeg har hældt for meget olie på kan jeg den dag i dag ikke
> begribe - jeg har nok været lidt for ung til at lege med biler dengang :)

Ditto her, men det skulle jo gå stærkt!

> [...]
> fordeler sig til luftfilteret og - svjh - tilbage til topstykket. Det
> havde min ikke efter et motorskift og så er den åbenbart ekstra følsom

Det sidder fint på min, men konklutionen er at der kommer en anden motor i,
inden vi får den skildt ad, får skiftet evt. døde del etc. og samlet igen,
kunne vi have skiftet motor 3 gange og brugt færre penge

Stef

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-04-07 12:04

Stefan Jacobsen wrote:

> [...]
> motor i, inden vi får den skildt ad, får skiftet evt. døde del etc.
> og samlet igen, kunne vi have skiftet motor 3 gange og brugt færre

Dengang min motor gjorde det blev den skilt ad. Der var mig bekendt ingen
skadede dele, men der var masser af olie over stemplerne :)

Motoren blev lavet på garanti.

--
Per, Esbjerg

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 21-04-07 22:08

Dengang min motor gjorde det blev den skilt ad. Der var mig bekendt ingen
> skadede dele, men der var masser af olie over stemplerne :)
>
> Motoren blev lavet på garanti.

Jeg tror garantien er gået på den her

Stef

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 21-04-07 15:25

> Det sidder fint på min, men konklutionen er at der kommer en anden motor
> i, inden vi får den skildt ad, får skiftet evt. døde del etc. og samlet
> igen, kunne vi have skiftet motor 3 gange og brugt færre penge

Prøv nu lige at tappe noget olie af så niveauet passer, og prøv igen.

Ingen grund til at dømme den død endnu :)

Troels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-04-07 21:09

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> Prøv nu lige at tappe noget olie af så niveauet passer, og prøv igen.

> Ingen grund til at dømme den død endnu :)

Da min stoppede med motorolie i oliefilter og videre ned i
forbrændingskammerat kunne den ikke tørne motoren pga alt det motorolie :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 21-04-07 22:10

"Per Henneberg > Da min stoppede med motorolie i oliefilter og videre ned i
> forbrændingskammerat kunne den ikke tørne motoren pga alt det motorolie :)

Jeg kan nu godt få liv, men det lyder meget træls.

Stef

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-04-07 22:18

On Sat, 21 Apr 2007 22:08:36 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Da min stoppede med motorolie i oliefilter og videre ned i
>forbrændingskammerat kunne den ikke tørne motoren pga alt det motorolie :)

>--

Jeg er sikker på at min bil også har motorolie i oliefilteret. Er det
farligt, og hvad gjorde du ved det?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-04-07 05:16

Folmer Rasmussen wrote:

> Jeg er sikker på at min bil også har motorolie i oliefilteret. Er det
> farligt, og hvad gjorde du ved det?

Så i luftfilteret da.

Der er så mange filtre i en bil at det ikke er til at finde ud af det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 21-04-07 22:10

> Prøv nu lige at tappe noget olie af så niveauet passer, og prøv igen.
>
> Ingen grund til at dømme den død endnu :)

Det er da et forsøg værd men jeg er overbevist om det er et overstået
kapitel, 400kkm er ved også ok for en 1.6 TD'er fra engang i firserne.

Stef

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-04-07 05:18

Stefan Jacobsen wrote:

> Det er da et forsøg værd men jeg er overbevist om det er et overstået
> kapitel, 400kkm er ved også ok for en 1.6 TD'er fra engang i firserne.

Min havde kørt 415.000, da jeg solgte den, såhh nej.. Den brugte hverken
olie eller vand. Det var en G2 GTD.

Den bil jeg snakkede om før var en G1 D. Den har jeg desværre ingen anelse
om hvor mange km jeg kørte i - men det blev da til nogen stykker :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 20-04-07 14:53

"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad er det der sker med motoren hvis man kører med for meget olie.
> Konkret en 1,6 TD i en gammel golf
>
> Stef

Ja, kvæl den i gear. (håb at koblingen ikke skrider
Jeg bilder mig også ind at man risikerer at krumtappen begynder at "piske"
olien, og det kan ikke være godt...

\Morten

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 23-04-07 21:33

Det viste sig problemet nok var et helt andet, en dårlig oliepumpe, og den
skærm der sidder i bunden af den. Skærmen var knust og havde stoppet
indtaget i oliepumpen samt sat sig fast oppe ved snekkehjulet til
bremseforstærkeren! Så nu kommer der en anden pumpe på imorgen... hvis
T-svansen eller kan har den på lager og så må vi se om ikke den kommer til
at køre igen.

Stef