Historie om, og løsning på KLONK-lyden.
Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 18:41

Afleverer bilen til værksted med besked om at bærearme og forfjedre skal
skiftes iflg. Ford, de vil lige checke den først og så lave den et par dage
senere.
Jeg bliver ringet op og får besked på at bærearmene intet fejler, de kunne
ikke finde noget slør i dem - fint jeg sparer de 4000,-.

Så kommer dagen hvor den skal laves, jeg hører ikke fra dem, så alt må jo
være gået godt. Jeg henter bilen og får besked på, at bærearmene faktisk var
defekte alligevel, så dem havde de skiftet, surt men ok.

Det første jeg opdager på vej ud over kantstenen er et højt KLONK fra
venstre side, jeg kører lidt rundt og lyden kommer flere gange, jeg synes
også bilen kører sært men er fokuseret på lyden. Kører tilbage med det
samme, og gør dem opmærksom på det, de vil kigge på den dagen efter.

Dagen efter:
Jeg bliver ringet op med besked om, at de ikke kan se eller høre noget
unormalt, men at de har spændt den efter! Jeg får derudover at vide, at
værkføreren synes at selvopretningen er helt gal, og at mekanikeren godt nok
havde fortalt ham, at det ene forhjul stod så skævt at man kunne se det med
det blotte øje! Værkstedet havde for det første ikke udstyr til at spore en
bil, og derudover mente de ikke at det var deres problem, da de ikke havde
rodet med nogle ting der havde med sporing at gøre.

Jeg kommer og henter den og kører en tur med værkføreren, det var uheldigvis
ikke helt så let at fremprovokere lyden, men han fik den hørt et par gange.
Nu vil jeg gerne have en ting af gangen, og have den sporet inden mine dæk
forsvinder helt, så jeg fik gennemtrumfet at det var hans problem at spore
den, det skulle forgå på den lokale Statoil på hans regning, det måtte jeg
jo gå med til.

Mekanikeren på Statoil var 1½ time og 10-12 køreture frem og tilbage, om at
få den sporet, og det lykkedes alligevel ikke helt, så han mente også at
noget var helt galt. Jeg fortalte om klonk-lyden som han også lige skulle
høre, han løftede den op og opdagede at de 3 møtrikker på bærearmen til
styrekuglen kunne spændes næsten en hel omgang med et almindelig gaffelnøgle
i hver side! Dette på trods af, at de oven i købet skulle have "efterspændt"
den

Desværre hjalp efterspændingen ikke på klonk-lyden og sporingens-forsøget
hjalp ikke på selvopretning og køreegenskaber.

Ned til mekanikeren igen igen, han beklagede og vil nu have den sendt til et
andet værksted han kender, som har mulighed for at lave en 4-hjulsudsmåling
på den, så kunne de også kigge efter lyden .....

Nu var bilen så nede på værksted nummer 3 hos nogle mere kompetente folk,
forklaring:
Forkerte bærearme! Lyden skyldes at krængningsstabilisatoren rammer
bærearmen og de underlige køreegenskaber at der var toe-in på 1,4 grader på
begge hjul.
Han fik fat i nogle bærearme han vidste virkede, og bilen kører nu som en
drøm - eller ok, en Mondeo

.....så mit evige uheld med uoriginale reservedele fortsætter - det er
billigt og passer tit.
Og en lærestreg, når man ved første øjekast synes at et lille usselt
værksted virker meget usselt, så hold dig væk.

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-04-07 18:53

> Thomas H. - www.thhe.dk

Offtopic:

Må jeg be' om http://www.thhe-foto.dk/Freeway-2.jpg i en større opløsning?
Det ville være en genial baggrund på min PC!

Troels

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 18:59

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:4627ac8b$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Offtopic:
>
> Må jeg be' om http://www.thhe-foto.dk/Freeway-2.jpg i en større opløsning?
> Det ville være en genial baggrund på min PC!

Hvad størrelse vil du ha' det?

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-04-07 19:14

> Hvad størrelse vil du ha' det?

Jeg selv kører 1280*1024

Troels

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:24

meddelelse news:4627b183$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Jeg selv kører 1280*1024

Det er et meget meget støjfyldt billede taget med et Panasonic FZ-30, så det
er ikke så pænt i store størrelser, men her er det da:
http://www.snabelapunktumdk.dk/Freeway_1280.jpg

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-04-07 19:29

> Det er et meget meget støjfyldt billede taget med et Panasonic FZ-30, så
> det er ikke så pænt i store størrelser, men her er det da:
> http://www.snabelapunktumdk.dk/Freeway_1280.jpg

Tusind mange tak. Kanonflot billede!

Troels

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:30

meddelelse news:4627b4d3$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Tusind mange tak. Kanonflot billede!

Men med et lortekamera

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-04-07 19:32

> Men med et lortekamera

Tag nu bare den ros, gider du?

Troels

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:34

meddelelse news:4627b594$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Tag nu bare den ros, gider du?

ok så

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-04-07 19:37

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "Troels Plougmann-Olsen"
> <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
> meddelelse news:4627b4d3$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Men med et lortekamera

Hvis du taler om dit FZ-kamera så vask lige din mund

Har selv et, nu ældre, FZ5.

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:40

> Hvis du taler om dit FZ-kamera så vask lige din mund
>
> Har selv et, nu ældre, FZ5.

Det var et jeg lånte, og der var VIRKELIG meget støj på, meget mere end FZ25

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-04-07 19:36

meddelelsen news:4627b4d3$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Tusind mange tak. Kanonflot billede!

Ja det er bare superflot! Og især teknisk flot synes jeg.. der er minimalt
med støj synes jeg.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-04-07 19:01

> Må jeg be' om http://www.thhe-foto.dk/Freeway-2.jpg i en større opløsning?
> Det ville være en genial baggrund på min PC!

Gerne i 1680x1050 eller alt derover, så kan jeg selv skalere ned :)

Ser flot ud!

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:24

> Gerne i 1680x1050 eller alt derover, så kan jeg selv skalere ned :)

Det er det sgu støjfyldt til at jeg vil være bekendt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-04-07 19:35

> Det er det sgu støjfyldt til at jeg vil være bekendt

Hehe.. er det for meget forlangt, hvis du kan sende et link til
"rå-billedet" ?

Så kan jeg selv skalere og evt. prøve, at fjerne lidt støj..

Så skal du se mit nattebillede af samme type hvis du vil se støj.. uha :)

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:46

> [...]
>
> Så kan jeg selv skalere og evt. prøve, at fjerne lidt støj..
>
> Så skal du se mit nattebillede af samme type hvis du vil se støj.. uha :)

Vil helst gerne beholde mine råbilleder

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-04-07 19:52

> Vil helst gerne beholde mine råbilleder

Kan du lave et i 1680x1050 med korrekt aspekt?

Eller 1680x1200 så kan jeg selv lige beskære det.. ved godt jeg er besværlig
nu :)

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:56

Ok så: http://www.snabelapunktumdk.dk/Freeway_1680.jpg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-04-07 20:05

> Ok så: http://www.snabelapunktumdk.dk/Freeway_1680.jpg

Det er jo fantastisk! Takker! :)

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 19-04-07 19:03

> Må jeg be' om http://www.thhe-foto.dk/Freeway-2.jpg i en større opløsning?
> Det ville være en genial baggrund på min PC!

Enig - det er et godt billede - lige til en ramme og så op at hænge på
drengerøvskontoret!

VH Esben

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:25

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> Enig - det er et godt billede - lige til en ramme og så op at hænge på
> drengerøvskontoret!

Du kan købe et A3 af mig, det er et 8mpix billede så jeg tror det kunne
blive flot

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-04-07 18:52

> Og en lærestreg, når man ved første øjekast synes at et lille usselt
> værksted virker meget usselt, så hold dig væk.

Netop derfor DIY er så meget bedre

Der kan man se om noget passer. Passer det ikke, bytter man det - det gør
man ikke på et værksted. "Han skal jo ha bilen i dag, så mon ikke det kan
fåes til at passe?"

Troels

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-04-07 18:52

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i
meddelelsen news:4627ac24$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

.... og iøvrigt en lykønskning med herfra

Troels

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 18:58

meddelelse news:4627ac24$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Netop derfor DIY er så meget bedre

Ikke hvis man ikke er DIY-guy

Fra : John Sahl

Dato : 20-04-07 04:11

Thomas H. wrote:
> "Troels Plougmann-Olsen"
>
> Ikke hvis man ikke er DIY-guy

Det bliver man!

--
John Sahl

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-04-07 18:54

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Og en lærestreg, når man ved første øjekast synes at et lille usselt
> værksted virker meget usselt, så hold dig væk.

Så kan du lære det :)

Mvh
Jacob (Der har lært det, dog kun med latterlige ringe bremseskiver fra
schmiedmann)

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-04-07 19:14

> Jacob (Der har lært det, dog kun med latterlige ringe bremseskiver fra
> schmiedmann)

Er der andet fra Schmiedmann der stinker?

Troels

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-04-07 19:20

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote in message

> Er der andet fra Schmiedmann der stinker?

Ikke som jeg har prøvet, jeg er stoppet med at købe vitale bildele
uoriginalt, så alt som bremser/støddæmper osv bliver originalt.

Mvh
Jacob

Fra : Brian

Dato : 19-04-07 19:02

Thomas H. wrote:

> Han fik fat i nogle bærearme han vidste virkede, og bilen kører nu
> som en drøm - eller ok, en Mondeo

Ja den var sgu svært at gætte sig frem til, men godt at de fik styr på det

/Brian

Fra : Tom

Dato : 19-04-07 19:17

> [...]

> på begge hjul.
> Han fik fat i nogle bærearme han vidste virkede, og bilen kører nu som en

Fint nok. DET havde jeg aldrig gættet kunne være årsagen
Hold kææææft nogle spassere der har kopieret de bærearme. Det er nemlig de
samme til alle mondeo'er lige fra 1993 til 2000 og fra 1.6 til 2.6 og ST200.

> [...]
> Og en lærestreg, når man ved første øjekast synes at et lille usselt
> værksted virker meget usselt, så hold dig væk.

hehe, ja kunsten er at finde et KOMPETENT og billig værksted. Jeg har et i
vores lokalområde som opfylder disse krav når jeg ikke selv gider lave
bilen.

Men om det kan være en trøst eller ej, så kan man også få udleveret de
forkerte reservedele hos Ford. Jeg glemmer stadig aldrig da jeg fik
ribberemmen til en mondeo med tomatkasse som åbenbart er 2 cm kortere. Jeg
knoklede i snart en 1 time med at montere den uden at det lykkedes....så
måtte jeg samle det hele igen og køre ud og bytte remmen og starte forfra.

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:22

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hold kææææft nogle spassere der har kopieret de bærearme. Det er nemlig de
> samme til alle mondeo'er lige fra 1993 til 2000 og fra 1.6 til 2.6 og

Nej det er ikke helt sandt, bærearmen skiller 9. månede '99 og min er fra
10. månede '99
Jeg har nok fået de "gamle"

> hehe, ja kunsten er at finde et KOMPETENT og billig værksted. Jeg har et i
> vores lokalområde som opfylder disse krav når jeg ikke selv gider lave
> bilen.

Ja det er rigtigt..

> [...]
> måtte jeg samle det hele igen og køre ud og bytte remmen og starte forfra.

Men jeg tror ikke Ford bare havde givet op med det samme, og sendt mig til
to andre værsksteder

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-04-07 19:28

> Nej det er ikke helt sandt, bærearmen skiller 9. månede '99 og min er fra
> 10. månede '99
> Jeg har nok fået de "gamle"

Husk at man regner dele i produktionsdatoen, og ikke registreringsdatoen.
Din er nok registreret 10/99, men næppe produceret dér. Vil tro du har fået
de "nye"

Troels

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:29

meddelelse news:4627b4bd$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Husk at man regner dele i produktionsdatoen, og ikke registreringsdatoen.
> Din er nok registreret 10/99, men næppe produceret dér. Vil tro du har
> fået de "nye"

Nej den er produceret 10/99 ...vil du vide hvornår den er indregistreret
første gang?

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-04-07 19:30

> Nej den er produceret 10/99 ...vil du vide hvornår den er indregistreret
> første gang?

Medio 2000?

Troels

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:35

meddelelse news:4627b53f$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Medio 2000?

4/2001 !!

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-04-07 19:49

> 4/2001 !!

Herregud, kun et år ved siden af

Troels

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 20:39

meddelelse news:4627b9b2$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Herregud, kun et år ved siden af

Den har altså stået 1½ et eller andet sted og samlet støv, eller brugt som
demovogn - DOH!

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-07 20:43

On Thu, 19 Apr 2007 21:39:17 +0200, "Thomas H."
> [...]

>meddelelse news:4627b9b2$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

>Den har altså stået 1½ et eller andet sted og samlet støv, eller brugt som

Det er da ingenting. Mazda solgte da så sent som sent i ´88 626'ere af
modellen før årgang 86
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Tom

Dato : 19-04-07 19:48

> Nej det er ikke helt sandt, bærearmen skiller 9. månede '99 og min er fra
> 10. månede '99
> Jeg har nok fået de "gamle"

okay, jeg så dem bare hos tsvansen hvor de skriver at de passer på hele
serien, så de ved heller ikke at der er sket ændringer, der skal nok et par
reklamationer til før det går op for dem

%"#%""%!"#¤ træls at ford skal gå og lave forbedringer på de enkelte
årgange. Det tog mig en hel weekend at flyttet læder/stoffet fra en ST200
over i min fordi man har lavet en voldsom ændring i hele
bagsædekonstruktionen.

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 19-04-07 19:48

> [...]

> serien, så de ved heller ikke at der er sket ændringer, der skal nok et
> par reklamationer til før det går op for dem

Men folk siger stadig at tingene er NØJAGTIG de samme, det bliver altsammen
lavet på samme fabrik og at der ingen forskelle er osv.

> %"#%""%!"#¤ træls at ford skal gå og lave forbedringer på de enkelte
> årgange.

Ja uden at fortælle det til THansen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 19-04-07 20:01

> okay, jeg så dem bare hos tsvansen hvor de skriver at de passer på hele
> serien, så de ved heller ikke at der er sket ændringer, der skal nok et
> par reklamationer til før det går op for dem

Nej, gå til en butikschef hos Høyer!!! DE er noget ved det!!! Tro mig
Min BC hos Høyer Nr. Sundby gik direkte til Bent Jensen i direktionen hvis
dem der stod for XAL-kataloget ikke gad ændre noget, der åbenlyst skulle
ændres som følge af en reklamation..

Troels

Fra : JL

Dato : 20-04-07 09:45

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> Tom

Hey Tom og Thomas H.

Hvilken kølervæske hælder i på jeres Mondeo?

Fra : Tom

Dato : 20-04-07 15:44

"JL" <invalid@invalid.dk.invalid> wrote in message
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> Hey Tom og Thomas H.
>
> Hvilken kølervæske hælder i på jeres Mondeo?

Jeg prøvede først at få fat i Fords den røde der skulle kunne holde i 8-10
år, men det kan man åbenbart kun få hvis man får lavet service hos Ford, så
det vil dermed sige at jeg bliver nægtet købemulighed til denne.
Jeg har derfor valgt onkel høyers den blå som jeg skifter hvert 3-4 år. Jeg
bruger demineraliseret vand i stedet for postevand, fordi så er jeg SIKKER
på ikke at få alt mulig ogger og kalk i systemet, så der skal ikke skiftes
vandpumpe og lign. som på en VW

--
Tom

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 20-04-07 15:49

> Jeg prøvede først at få fat i Fords den røde der skulle kunne holde i 8-10
> år, men det kan man åbenbart kun få hvis man får lavet service hos Ford,
> så det vil dermed sige at jeg bliver nægtet købemulighed til denne.

Med med Onkel Høyers den røde?

Troels

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 20-04-07 16:01

meddelelse news:4628d2d9$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Med med Onkel Høyers den røde?
>
> Troels

Den bruger jeg til min A4. Biltema har den samme.

/Carsten

Fra : Tom

Dato : 20-04-07 16:22

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote in message

> Med med Onkel Høyers den røde?

Sidst jeg købte, havde de kun den blå som ikke har så lang levetid

--
Tom

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 20-04-07 22:36

> Sidst jeg købte, havde de kun den blå som ikke har så lang levetid

Så er det godtnok længe siden...

Troels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-04-07 05:29

Tom wrote:

> [...]
> er jeg SIKKER på ikke at få alt mulig ogger og kalk i systemet, så
> der skal ikke skiftes vandpumpe og lign. som på en VW

Min G3 TDI havde angiveligt kørt 80Kkm da jeg købte bilen og jeg har endnu
ikke skiftet vandpumpe på den, nu hvor den står på 278.000 km.

Så kør over på den anden side af grænsen og vask din mund med sæbe :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Tom

Dato : 22-04-07 08:37

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> Min G3 TDI havde angiveligt kørt 80Kkm da jeg købte bilen og jeg har endnu
> ikke skiftet vandpumpe på den, nu hvor den står på 278.000 km.
>
> Så kør over på den anden side af grænsen og vask din mund med sæbe :)

næh, min har heller aldrig fået skiftet vandpumpe efter 337.000 Km og 3
tandremsskift

--
Tom

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 11:43

> næh, min har heller aldrig fået skiftet vandpumpe efter 337.000 Km og 3
> tandremsskift

Nu kan Ford også nogle tricks

Troels

Fra : Thomas H.

Dato : 23-04-07 21:05

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> næh, min har heller aldrig fået skiftet vandpumpe efter 337.000 Km og 3
> tandremsskift

3 x 4000 kroner, det er sgu godt at de har sparet en kæde i
produktionsprisen

Fra : Tom

Dato : 24-04-07 20:00

> 3 x 4000 kroner, det er sgu godt at de har sparet en kæde i
> produktionsprisen

hmm, tja jeg kan faktisk købe en ny (læs NY) motor for de penge som 3
tandremsskift koster.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=013&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=230078908228&rd=1&rd=1

Dog skal det sige at første skifte ikke var noget jeg betalte da jeg
forhandlede mig til dette som en del af købet dengang.

--
Tom

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 24-04-07 20:47

> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=013&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=230078908228&rd=1&rd=1

Hvem faen siger den nødvendigvis er fabriksneu? Den kunne vel lige så godt
være renoveret? :)

Troels

Fra : Tom

Dato : 24-04-07 21:11

> Hvem faen siger den nødvendigvis er fabriksneu? Den kunne vel lige så godt
> være renoveret? :)

Så ville de kalde den "uberholt" og ikke "neu"

Det ville være umådelig let at se forskel hvis man står med motoren og se
forskel på ny og på renoveret. Der ville være tale om direkte svindel at
sælge en renoveret motor som ny, men skal da ikke kunne afvise det ud fra
billederne alene

--
Tom