Så er testen halvvejs
Fra : Lars Holst

Dato : 19-04-07 13:11

Så er Citroën, Peugeot, Renault og VW testet af nedenstående kandidater
til køb af gulpladebil med styrke, køreegenskaber og udstyr.

Delkonklusion:

Peugeot kører godt og har en dejlig motor som fungerer tyst og
overbevisende men førepladsen er krampagtig og i forsøget på at skabe en
gulpladebil er alle mennesker over 185 cm overset.
Kasseret

Renault kører rimeligt omend den føles lidt højbenet men alle detaljer
ved bilen virker meget plasticagtige. Efterlader et indtryk af en bil fra
Aldi.
Kasseret.

VW kører dejligt og har en dejlig føreplads selvom man umiddelbart føler
at den er noget skrabet ligemeget hvor udstyr man propper den med.
Detaljerne er bare gemt bag menuer som kun er tilgængelige i stilstand.
Øv.
Motoren føles overbevisende med god trækkraft men hold da op hvor er
maskinen en irriterende støjkilde.
Stadig kandidat.

Citroën har muligvis samme power som de andre men har bare mere at slæbe
på og det kan mærkes. Karossen føles lidt som en klods om benet for os
uanset om vi taler om præstationer eller køreegenskaber og handyness.
Dette til trods kører den faktisk godt. Man føler bare den ville gøre det
meget bedre hvis ikke det var for den store kasse.
Bilen føles meget appelerende i indretning og alle detaljer er
velfungerende. Kabinen og indretningen er den bedste af de 4 hidtil
testede. Hvis den nye C4 Picasso (ikke grand) var tilgængelig på gule
skilte var kandidaturet straks udskiftet med den.
Stadig kandidat.

Opel Zafira Flexivan Cosmo 1.9 CDTI DPF
Pris m/moms: 199.459

Toyota Sportsvan 2.2 sol D-4D Diesel 5d m/tagræling og VSC 177 HK
Pris m/moms: 225.336

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDi 138 VTR van E6G
Pris m/moms: 204.583

Ford Focus C-.max 2,0 TDCi Ghia 135HK Van 6g
Pris m/moms: 194.886

Peugeot 307 Griffe 2,0 HDI 136HK Van 6g
Pris m/moms: 209.537

Honda FR-V 2,2 CTDI Executive 140HK Van 6g
Pris m/moms: 243.544
Comfort udgave: 217.544

Mazda 5 2,0 D Touring 143HK Van 6g
Pris m/moms: 196.756
Sport udgave: 208.183

Renault Scénic 2,0 DCI Sport 150HK Van 6g
Pris m/moms: 211.794

Seat Altea 2,0 16V TDI PD FR 170HK Van 6g
Pris m/moms: 213.144

VW Golf plus van Sportline 2.0 TDI DPF
Pris m/moms: 214.392

Fredag skal Toyota, Ford, Honda og Seat afprøves.
Indtryk følger.

--
Lars Holst

Fra : Mr J..

Dato : 19-04-07 14:17

> [...]
> overbevisende men førepladsen er krampagtig og i forsøget på at skabe en
> gulpladebil er alle mennesker over 185 cm overset.

Sjovt det har jeg også observeret både på 806/807/307SW, men skulle tro at
de med vilje presser pladsen, jeg sidder sq ikke godt i nogle af dem, med
mine lange stænger.. og jeg sidder endda rimeligt godt i min lille polo 3!!!

Mvh
Morten

Fra : Jens

Dato : 19-04-07 19:22

> [...]
> Øv.
> Motoren føles overbevisende med god trækkraft men hold da op hvor er

Hvis det er det optimale, så vent på at VW får deres motorer konverteret til
commonrail, det sker inden for en overskuelig fremtid da PD ikke kan
overholde miljøkravene i de nyeste euronormer.
Men om det er 6 eller 18 måneder det drejer sig om ved jeg ikke.
Skulle jeg vælge blev det Toyota pga motoren alene.
Mvh
Jens

Fra : mohr

Dato : 21-04-07 02:39

"Jens" <jenswj@hotmail.com> skrev:

> Hvis det er det optimale, så vent på at VW får deres motorer konverteret
> til commonrail, det sker inden for en overskuelig fremtid da PD ikke kan
> overholde miljøkravene i de nyeste euronormer.

Har du en kilde på dette?

\Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-07 05:28

mohr skriver:

> Har du en kilde på dette?

Ind til flere steder - inklusiv VW's egne pressemeddelelser. Det har
også været oppe her i gruppen. VW har lavet CR motorer i mange år, men
PD'erne har været de mest brændstofeffektive.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : mohr

Dato : 04-05-07 11:21

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

> Ind til flere steder - inklusiv VW's egne pressemeddelelser. Det har
> også været oppe her i gruppen. VW har lavet CR motorer i mange år, men
> PD'erne har været de mest brændstofeffektive.

Det er jeg klar over. De lavede mig bekendt deres første CR i Audi A8 i
2001. Det var argumentet for skiftet jeg efterlyste kilde på.

\Morten

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 09:17

"mohr" <mohr.fjern-dette.@mail.dk> wrote in message

> Har du en kilde på dette?

kan dette bruges:
http://www.autoblog.com/2005/10/20/vw-says-goodbye-to-tdi-hello-to-common-rail/
http://www.autobild.de/aktuell/meldungen/artikel.php?artikel_id=9994
http://www.bt.dk/article/20070412/BIL_OG_CAMPING/704120344/1308
http://www.vagcars.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=134733
http://www.egmcartech.com/2007/03/07/geneva-motor-show-vw-touareg-bluetdi/
http://www.automotivewebtv.com/web/technology/touareg-bluetdi-world-pre.shtml

og så kan du jo selv søge videre.

Møller

Fra : Lars Holst

Dato : 21-04-07 10:45

"mohr" <mohr.fjern-dette.@mail.dk> said in

> Har du en kilde på dette?
>
> \Morten

Årsagen til at VAG addopterer Alfa Romeos Common Rail patent og kasserer
deres egen pumpe-dyse teknologi er at der er for mange der fravælger VAG's
diesel produkter p.g.a. overdreven meget støj i pumpe-dyse teknologien.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-07 19:27

Lars Holst skriver:

> [...]
> diesel produkter p.g.a. overdreven meget støj i pumpe-dyse teknologien.

Og månen er lavet af grøn ost.

Lars, det er fint at du selv tror på historien, men ser du dig lidt
omkring vil du opdage at det intet har med sagen at gøre. Det er såmænd
forureningen det drejer sig om, krav fra Californien og Euro V norm.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 19:34

> [...]
> omkring vil du opdage at det intet har med sagen at gøre. Det er såmænd
> forureningen det drejer sig om, krav fra Californien og Euro V norm.

Har du en kilde? Det kunne jeg godt tænke mig at læse om..ik fordi jeg ikke
tror på det

/HB

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-07 19:44

HB skriver:

> Har du en kilde? Det kunne jeg godt tænke mig at læse om..ik fordi jeg ikke
> tror på det

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/EF5566E8-4B7F-4B71-A3F3-35E0C0C6DAE4/0/1415.pdf
Og en del af de links "Møller" gav os tidligere. Vær dog opmærksom på at
VW fortsat kalder motorene TDI.

Thomas Landberg har tidligere fortalt om det her i gruppen.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 19:49

> [...]
> VW fortsat kalder motorene TDI.
>
> Thomas Landberg har tidligere fortalt om det her i gruppen.

Takker

/HB

Fra : Lars Holst

Dato : 21-04-07 20:43

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> [...]
> omkring vil du opdage at det intet har med sagen at gøre. Det er
> såmænd forureningen det drejer sig om, krav fra Californien og Euro V

Tja.
Jeg har i hvert fald kasseret den p.g.a støj og fordi den er så langt fra
at spinde som nogen motor.

Jeg var ved en VW forhandler forleden og teste VW Golf plus van Sportline
2.0 TDI DPF og selv indehaveren af forretningen indrømmede at den var
larmende og sagde endda at 1.9 modellen larmer endnu mere og at de snart
skal skiftes ud på det grundlag.

Det er da muligt at den egentlige årsag er miljøkrav.
Det kan også være at det egentlige grundlag er der bare for at hænge sin
hat et eller andet sted.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-07 21:54

Lars Holst skriver:

> Tja.
> Jeg har i hvert fald kasseret den p.g.a støj og fordi den er så langt fra
> at spinde som nogen motor.

Tro mig VW koncernen er nok ikke til sinds at ændre motorvalg på grund
af dig

> [...]
> 2.0 TDI DPF og selv indehaveren af forretningen indrømmede at den var
> larmende og sagde endda at 1.9 modellen larmer endnu mere og at de snart

En yderst troværdig VW sælger kan jeg forstå.

> Det er da muligt at den egentlige årsag er miljøkrav.

Det er det.

> Det kan også være at det egentlige grundlag er der bare for at hænge sin
> hat et eller andet sted.

Ja og månen er lavet af grøn ost......

Fra : Lars Holst

Dato : 21-04-07 22:47

> [...]
> af dig

> En yderst troværdig VW sælger kan jeg forstå.

Jeg ved det ikke.

Men jeg har da større tillid til en VAG forhandlers ytringer om
modelskifte i VW koncernen end jeg har til dine udgydelser.

Forresten...................
Alene fordi du påstår at månen er lavet af grøn ost er jeg nu holdt op
med at tro at det forholder sig sådan.

--
Lars Holst

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-04-07 23:02

On 21 Apr 2007 21:46:43 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

>Forresten...................
>Alene fordi du påstår at månen er lavet af grøn ost er jeg nu holdt op
>med at tro at det forholder sig sådan.
>

>--

Det tror jeg heller ikke på.

Jeg tror nærmere det er en slags skimmelost. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-07 05:27

Lars Holst skriver:

> Jeg ved det ikke.

Nej, det kan jeg se.

> Men jeg har da større tillid til en VAG forhandlers ytringer om
> modelskifte i VW koncernen end jeg har til dine udgydelser.

Bevares, jeg gengiver kun andres ytringer.

> Forresten...................
> Alene fordi du påstår at månen er lavet af grøn ost er jeg nu holdt op
> med at tro at det forholder sig sådan.

ROFL....

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-04-07 11:11

> Ja og månen er lavet af grøn ost......

Inden du nedgør manden for meget, kunne du så ikke overveje at grunden til
at VW skifter over til CR kunne være en kombination af støjene fra PD samt
forureningen? Ved godt, at i din verden er VW bilmærket over alle, men jeg
tror alle andre kan se, at commonrail-motorerne er ved at overhale
PD-motorerne godt og grundigt - på alle fronter. VW synes nok ikke det er
for smart hvis flere kunder fravælger deres biler på samme grundlag som det
er set her i tråden og hvis de gerne vil overleve må de jo tilpasse sig
kundernes ønsker. Nu kan selv Kia levere en 1.6 CR med 115hk og 7 års
garanti mens VW stadig har en 1.9TDi med 105hk og to års garanti.

--

Thomas Landberg - www.landberg.dk
Chiptuning/OBD-tuning inkl. måling på felt: 3.995kr.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-07 11:32

Thomas Landberg skriver:

> Inden du nedgør manden for meget, kunne du så ikke overveje at grunden til
> at VW skifter over til CR kunne være en kombination af støjene fra PD samt
> forureningen?

Har du kørt i en A4 af nyeste aftapning med 2,0TDI ?
Her er lyden væk.

> Ved godt, at i din verden er VW bilmærket over alle

Du tager grueligt fejl.

> Nu kan selv Kia levere en 1.6 CR med 115hk og 7 års
> garanti mens VW stadig har en 1.9TDi med 105hk og to års garanti.

Og du mener at VW så giver 7 års garanti på en CR motor, eller ???

Volvo kan levere en 2,4 liters turbodiesel med 180 hk og 2 års garanti -
har det også relevans ?

Fra : Lars Holst

Dato : 22-04-07 11:45

> [...]
>
> Og du mener at VW så giver 7 års garanti på en CR motor, eller ???
>
> Volvo kan levere en 2,4 liters turbodiesel med 180 hk og 2 års garanti

Essensen er at VW ikke er noget topprodukt.

Der er mange andre biler som samlet set er meget bedre.

Motor, køreegenskaber, komfort, holdbarhed og garantiordninger,
vedligeholdelsesudgifter.................i alle discipliner overgås VAG
koncernens biler.

Og selvfølgelig kan du finde biler der er ringere end VW i enkelte
discipliner og, hvis du leder længe nok, ganske givet også samlet set.

De lever højt på image og laurbær.
Det holder bare ikke i længden.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-07 12:26

Lars Holst skriver:

> Essensen er at VW ikke er noget topprodukt.

Som alt andet.

> Der er mange andre biler som samlet set er meget bedre.

Det komemr jo an på, hvad man vægter.

> Motor, køreegenskaber, komfort, holdbarhed og garantiordninger,
> vedligeholdelsesudgifter.................i alle discipliner overgås VAG
> koncernens biler.

Nu du nævner vedligeholdelsesudgifter, så kan jeg fortælle at de første
59.000 km min Golf har levet, har kostet 1308,08 kr + 1 liter motorolie.
Hvor mange biler kan leve op til det ?

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-04-07 12:46

> Har du kørt i en A4 af nyeste aftapning med 2,0TDI ?
> Her er lyden væk.

Ja da. Har tunet en del af dem. Sæt sådan en bil ved siden af dens direkte
konkurrent, en 320D E90, og Audien lyder stadig som en traktor.

> Du tager grueligt fejl.

> Og du mener at VW så giver 7 års garanti på en CR motor, eller ???
>
> Volvo kan levere en 2,4 liters turbodiesel med 180 hk og 2 års garanti -
> har det også relevans ?

Det har relevans da du siger, at PD er overlegent f.s.v.a. effekt og
økonomi, men Kia (i al respekt ikke verdens mest respekterede mærke) nu
tilbyder en bil der har en højteknologisk motor på 1.6 liter der har flere
kræfter, har bedre økonomi, har bedre motorgang og har bedre garanti end en
Golf 1.9TDi til 50k mere. Sagt på en anden måde, så har et hidtil
underlegent mærke lanceret en motor som er den mest oplagte konkurrent fra
VW overlegen på samtlige punkter. Bl.a. det bliver VW da nødt til at reagere
på.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-07 13:20

Thomas Landberg skriver:

> Ja da. Har tunet en del af dem. Sæt sådan en bil ved siden af dens direkte
> konkurrent, en 320D E90, og Audien lyder stadig som en traktor.

Udvendigt, eller indvendigt ?

> Det har relevans da du siger, at PD er overlegent f.s.v.a. effekt og
> økonomi

Det har de været indtil nu - hvis du ellers læser bare en smule tilbage
har du også set mig skrive at CR motorene er kommet op på siden af PD.

> men Kia (i al respekt ikke verdens mest respekterede mærke) nu
> tilbyder en bil der har en højteknologisk motor på 1.6 liter der har flere
> kræfter

Det har 1,6HDI (eller tdci om du vil) også. Intet nyt i det.

> har bedre økonomi

Hvis det paser, hvad Kia skriver.
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/C1379284-B9F3-48D1-A941-E5885BC63DF3/0/2025.pdf

> har bedre motorgang

Det kan være den har det.

> og har bedre garanti end en Golf 1.9TDi til 50k mere.

Og bedre garanti end en BMW til xxx.xxx kr mere.

Det er for øvrigt 60.000 mere en Golf koster.

> [...]
> VW overlegen på samtlige punkter. Bl.a. det bliver VW da nødt til at reagere

Og alle de andre bilmærker, som har CR gør vel også ?
De kan jo heller ikke levere 7 års garanti eller samme forbrugstal ?

Fra : mohr

Dato : 04-05-07 11:58

"Thomas Landberg" <Thomas@LandbergFJERN2DETTE.dk> skrev:

> Inden du nedgør manden for meget, kunne du så ikke overveje at grunden til
> at VW skifter over til CR kunne være en kombination af støjene fra PD samt
> forureningen?

Du glemmer en væsentlig faktor - økonomi - VW er pressede.

CR teknikken er i pricippet mere enkel, består af færre dele og har meget
større udbredelse med, hvorfor omkostningerne til R&D og produktion af PD er
klart højere end tilfældet er med CR. Eftersom trykket med CR nu er på
2000-2500 bar, er der ingen ydelses eller forbrugsfordele med PD, hvilket
gør at CR er ikke er et alternativ til PD, det er et 'must' for VW. Dertil
kommer at CR er klart mere støjsvag og vibrationssvag.

Så TDI i 2. generation var PD, og 3. generation af TDI motorerne er CR. Det
er en naturlig udvikling, og som du skriver, så prøver VW at tilpasse sig
kundernes ønsker - som alle andre virksomheder.

Miljøkrav betyder nok mindre for VW's beslutning. PD teknologien overholdt
allerede i 1999 euro4 normen, og har ingen problemer med euro5 med DPF.

\Morten

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-04-07 13:20

On 22 Apr., 12:32, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Thomas Landberg skriver:
>

> Har du kørt i en A4 af nyeste aftapning med 2,0TDI ?
> Her er lyden væk.
>

> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

2,0 FSI lyder til gengæld lidt hen af diesel, men det skyldes jo nok
den direkte indsprøjtning.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-04-07 13:22

On 22 Apr., 12:44, Lars Holst <delfine...@yahoo.com> wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> said innews:462B39B5.E9998AED@du.kan.finde.den:
>

> De lever højt på image og laurbær.
> Det holder bare ikke i længden.
>
> --
> Lars Holst- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Men ikke på "duften" i bageriet http://www.aftonbladet.se/vss/
nyheter/story/0,2789,1034873,00.html

Med venlig hilsen Kim