Chiptuning vs. motoroptimering?
Fra : Henning

Dato : 18-04-07 15:15

Jeg har lige været forbi Palms Auto med min Mazda6. Han havde godt nok
ikke erfaring med denne model, men mente ikke det ville være noget
problem at optimere motorstyringen. Dvs. åbne computeren, hive
softwaren ud, måle, optimere, trimme og lukke igen. Det skulle kunne
gi' ~35Hk ekstra, fra de eksisterende knap 140 til omkring 175.
Det kan vel i princippet ikke kaldes "chiptuning"? Eller er det så
snart der sker indgreb i fabriksindstillingene, det blive ulovligt?
Hvad er forskellen på denne form for "tuning" og så hvor man sætter en
ekstern box imellem den nuværende og motoren?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-04-07 16:26

> Hvad er forskellen på denne form for "tuning" og så hvor man sætter en
> ekstern box imellem den nuværende og motoren?

Forskellen er, at det du har fået tilbudt er den rigtige løsning hvor den
anden løsning med boks er noget "baks".

Det du har fået tilbudt er en decideret optimeren dvs. hvor man indstiller
det hele optimalt mod hinanden. En boks kan ikke dette.

Og ja.. det er stadig chiptun uanset hvad man kalder det

Fra : Henning

Dato : 18-04-07 19:19

On Wed, 18 Apr 2007 17:26:20 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Forskellen er, at det du har fået tilbudt er den rigtige løsning hvor den
>anden løsning med boks er noget "baks".

Ok, det lyder fortrøstningsfuldt. Jeg har også fået en pris - men hvad
skal den lyde på, før det er rimeligt Jeg gider naturligvis ikke
betale dobbelt pris i forhold til hvad det samme koster andre
steder

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-07 19:18

Henning skriver:

> [...]
> skal den lyde på, før det er rimeligt Jeg gider naturligvis ikke
> betale dobbelt pris i forhold til hvad det samme koster andre

Du skal bare huske på at det bliver betegnet som chiptuning.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henning

Dato : 18-04-07 20:45

On Wed, 18 Apr 2007 20:18:18 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Henning skriver:

>Du skal bare huske på at det bliver betegnet som chiptuning.....

Ja, men jeg kan med god samvittighed sige til syn, at der ikke er
skiftet chip...

Fra : Jonas R.

Dato : 19-04-07 08:20

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Ja, men jeg kan med god samvittighed sige til syn, at der ikke er
> skiftet chip...

Er du nu sikker på det? Normalt så loader de softwaren ud og brænden en ny
epprom med den nye software og ergo er din chip blevet skiftet.
Hvis din bil er rent sug, tror jeg ikke på de tal, det er alt for højt.

PS.
Jeg kan ikke personligt fordrage Palms, magen til plattenslagere skal man
lede længe efter, men det er så bare mig.

/Jonas R.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-04-07 19:58

> [...]
> skal den lyde på, før det er rimeligt Jeg gider naturligvis ikke
> betale dobbelt pris i forhold til hvad det samme koster andre

Jeg ville jo ikke give mere end max 5kilo inkl. rullefelt.

Fra : SG

Dato : 18-04-07 20:02

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i

> [...]
>
> Det du har fået tilbudt er en decideret optimeren dvs. hvor man
> indstiller det hele optimalt mod hinanden. En boks kan ikke dette.

Det er rigtigt, at optimeringen af chippen i bilen giver en mere optimal
forbedring. Boksen er mere generel indstillet til motortypen, og kan derfor
ikke stilles lige så optimalt til den enkelte bil. Boksen kan dog stadig
godt være en væsentlig forbedring i forhold til ingenting.

Og så har boksen den fordel, at du bare kan pille den ud af bilen igen,
hvis du skulle få behovet (fx inden service eller syn - hvis altså ikke
bilen er synet med boksen).

-SG

Fra : Klaus G.

Dato : 18-04-07 16:40

> [...]
> Hvad er forskellen på denne form for "tuning" og så hvor man sætter en
> ekstern box imellem den nuværende og motoren?
Chiptuning og mototoptimering er to ord for samme ting. Sidstnævnte ophidser
bare ikke så mange folk :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus G.

Dato : 18-04-07 17:41

> Chiptuning og mototoptimering er to ord for samme ting. Sidstnævnte
> ophidser bare ikke så mange folk :)

Whoops, fik ikk lige læst det med Boxen. Så kun du skrev at den optimering
du fik ikke var en chiptuning, men kun en motoroptimering. Men vil kalde det
en chiptuning. Det jeg ville frem til :)

Anyway. En box er noget stadard indkodet værdier, og derfor kan man af gode
grunde godt regne ud at det ikke er helt lige så godt, som når en bil kommer
på rullefelt, og man derfra optimere de forskellige parametre.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jonas R.

Dato : 19-04-07 08:22

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
SNIP
> [...]
> gode grunde godt regne ud at det ikke er helt lige så godt, som når en bil
> kommer på rullefelt, og man derfra optimere de forskellige parametre.

Men hos Palms, kan du jo også sagtens for en færdig fabrikeret chip et eller
andet firma.

/Jonas R.