|
| Fastspænding af hjul, det er ikke os der h~ Fra : Ukendt |
Dato : 18-04-07 10:32 |
|
Vi sørger altid for korrekt fastspænding af hjul, vi stoler ikke på
værksteder vel:
http://fpn.dk/motor/bil/article55181.ece
De gange hvor jeg har været ude for/hørt om løse hjul, har de altid været
monteret på værksteder.
Hvis man selv gør arbejdet, går man måske en ekstra gang rundt hvis man er i
tvivl.
Så alle har vel en momentnøgle, og ved hvor meget ens hjul skal fastspændes
med, hhv. sommer- og vinter hjul.
og så er vinterdæk ikke beregnet til sommer kørsel
selv sommerdæk over 6 år er for gamle
og min. mønsterdybde bør være 3 mm
alt ifølge samme kilde:
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=190967
Møller
| |
Mr J.. (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Mr J.. |
Dato : 18-04-07 12:32 |
|
> Så alle har vel en momentnøgle, og ved hvor meget ens hjul skal
> fastspændes
> med, hhv. sommer- og vinter hjul.
lalala de skal bare spændes til, moment på hjulbolte er for bøsser ;)
har faktisk prøvet det med et løst hjul engang på en bil jeg næsten luge
havde købt, den vibrede vildt fra bagenden, jeg var nede og mærke på
kardanled og alt muligt, det var kun fordi jeg ville skifte den ene
trækaksel at jeg opdagede at hjulet sad løst hehe..
Mvh
Morten
| |
Uffe Bærentsen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 18-04-07 13:38 |
|
"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:462601b7$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>> Så alle har vel en momentnøgle, og ved hvor meget ens hjul skal
>> fastspændes
>> med, hhv. sommer- og vinter hjul.
>
> lalala de skal bare spændes til, moment på hjulbolte er for bøsser ;)
>
> har faktisk prøvet det med et løst hjul engang på en bil jeg næsten luge
> havde købt, den vibrede vildt fra bagenden, jeg var nede og mærke på
> kardanled og alt muligt, det var kun fordi jeg ville skifte den ene
> trækaksel at jeg opdagede at hjulet sad løst hehe..
Smedens hest og skomagerens kone.......
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Martin Johansen [600~ (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 18-04-07 13:49 |
|
> Smedens hest og skomagerens kone.......
ROFL
| |
Folmer Rasmussen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 18-04-07 14:17 |
|
On Wed, 18 Apr 2007 14:48:56 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:
>> Smedens hest og skomagerens kone.......
>
>ROFL
>--
Jeg var ikke et øjeblik i tvivl om, at netop du ville more dig over
den sætning. Eller er dette også en fejlposting? *LOL*
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Martin Johansen [600~ (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 18-04-07 14:40 |
|
> Jeg var ikke et øjeblik i tvivl om, at netop du ville more dig over
> den sætning. Eller er dette også en fejlposting? *LOL*
Nope.. jeg fik bare nogle tanker
| |
Uffe Bærentsen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 18-04-07 17:06 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:46261fc6$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg var ikke et øjeblik i tvivl om, at netop du ville more dig over
>> den sætning. Eller er dette også en fejlposting? *LOL*
>
> Nope.. jeg fik bare nogle tanker
Jeg kan læse tanker.
GRIS!
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Martin Johansen [600~ (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 18-04-07 17:32 |
|
> Jeg kan læse tanker.
> GRIS!
Som min gamle mormor altid sagde.. "Når du peger på en anden, så peger 3
retur"
| |
Folmer Rasmussen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 18-04-07 14:15 |
|
On Wed, 18 Apr 2007 14:38:22 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:
>Smedens hest og skomagerens kone.......
>--
Hvis det er en konkret sag du hentyder til, findes der så
billedmateriale?
Da tråden oprindeligt handlede om fastspænding af hjul, kunne du måske
oplyse den undrende offentlighed om, hvorvidt det er hesten eller
konen der er udstyret med denne feature.
Ligeledes foreligger det ikke oplyst, om det er smeden eller
skomageren der strammer hjul.
Uffe, der er noget løst, men er du sikker på at det er et hjul? *LOL*
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Mr J.. (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Mr J.. |
Dato : 18-04-07 15:00 |
|
> Smedens hest og skomagerens kone.......
øv den er jeg for ung til at forstå :o/
Mvh
Morten
| |
Leonard (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 18-04-07 15:05 |
|
On Wed, 18 Apr 2007 16:00:03 +0200, Mr J.. wrote:
>> Smedens hest og skomagerens kone.......
>
> øv den er jeg for ung til at forstå :o/
Så skriver vi bare mekanikerens bil og elektrikerens lamper ...
--
Leonard
http://leonard.dk/
| |
Peter Dalgaard (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 18-04-07 15:27 |
|
"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> writes:
>> Smedens hest og skomagerens kone.......
>
> øv den er jeg for ung til at forstå :o/
Uskoet hhv. barfodet. (I min branche siges lignende om lungelæger,
leverlæger og psykiatere.) Havde du håbet på noget saftigere?
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Uffe Bærentsen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 18-04-07 17:03 |
|
"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:46262464$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>> Smedens hest og skomagerens kone.......
>
> øv den er jeg for ung til at forstå :o/
Smedens hest og skomagerens kone har de værste sko,
og bilmekanikere kører i dårlige biler
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Mr J.. (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Mr J.. |
Dato : 19-04-07 07:48 |
|
>>> Smedens hest og skomagerens kone.......
>>
>> øv den er jeg for ung til at forstå :o/
>
> Smedens hest og skomagerens kone har de værste sko,
> og bilmekanikere kører i dårlige biler
det giver jo ingen mening mht mit indlæg.. hehe er da helt lost
Mvh
Morten
| |
Peter Dalgaard (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 19-04-07 07:54 |
|
"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> writes:
>>>> Smedens hest og skomagerens kone.......
>>>
>>> øv den er jeg for ung til at forstå :o/
>>
>> Smedens hest og skomagerens kone har de værste sko,
>> og bilmekanikere kører i dårlige biler
>
> det giver jo ingen mening mht mit indlæg.. hehe er da helt lost
>
> Mvh
> Morten
Muligvis blev du forvekslet med en anden Morten, som sælger den slags
bling...
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Uffe Bærentsen (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 19-04-07 09:09 |
|
"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:462710b3$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Smedens hest og skomagerens kone.......
>>>
>>> øv den er jeg for ung til at forstå :o/
>>
>> Smedens hest og skomagerens kone har de værste sko,
>> og bilmekanikere kører i dårlige biler
>
> det giver jo ingen mening mht mit indlæg.. hehe er da helt lost
Er du ikke i gang med en bil?
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Mr J.. (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Mr J.. |
Dato : 19-04-07 09:25 |
|
> Er du ikke i gang med en bil?
Jow men er da ikke menkaniker...
Mvh
Morten
| |
Brian (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 19-04-07 16:21 |
|
Mr J.. wrote:
>> Er du ikke i gang med en bil?
>
> Jow men er da ikke menkaniker...
Så din kæreste går altså ikke barfodet ?
/Brian
| |
Esben Juul Sørensen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Esben Juul Sørensen |
Dato : 18-04-07 14:58 |
|
> Så alle har vel en momentnøgle, og ved hvor meget ens hjul skal
fastspændes
> med, hhv. sommer- og vinter hjul.
De skal spændes så meget man kan med den nøgle der ligger i bilen! Det er
grunden til at den følger med. Det fejler aldrig.
VH Esben
| |
Leonard (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 18-04-07 15:07 |
|
On Wed, 18 Apr 2007 13:57:54 GMT, Esben Juul Sørensen wrote:
> De skal spændes så meget man kan med den nøgle der ligger i bilen! Det er
> grunden til at den følger med. Det fejler aldrig.
Nu er der jo forskel på om det er en lille person med kontorarme og en
kropsvægt på 48 kg, der spænder med den nøgle eller om det er 120 kg
smed
--
Leonard
http://leonard.dk/
| |
OZ3BTO (18-04-2007)
| Kommentar Fra : OZ3BTO |
Dato : 18-04-07 15:26 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:79ckugyj3r2d.3f93y2wemvqp.dlg@40tude.net...
> On Wed, 18 Apr 2007 13:57:54 GMT, Esben Juul Sørensen wrote:
>
> > De skal spændes så meget man kan med den nøgle der ligger i bilen! Det
er
> > grunden til at den følger med. Det fejler aldrig.
>
> Nu er der jo forskel på om det er en lille person med kontorarme og en
> kropsvægt på 48 kg, der spænder med den nøgle eller om det er 120 kg
> smed
>
> --
> Leonard
> http://leonard.dk/
Nej for en 120kg´s smed ved hvad han laver .:p
Erik
| |
Esben Juul Sørensen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Esben Juul Sørensen |
Dato : 18-04-07 15:37 |
|
> > De skal spændes så meget man kan med den nøgle der ligger i bilen! Det
er
> > grunden til at den følger med. Det fejler aldrig.
>
> Nu er der jo forskel på om det er en lille person med kontorarme og en
> kropsvægt på 48 kg, der spænder med den nøgle eller om det er 120 kg
> smed
Det er klart :) Det er også derfor det er så overdrevet at spænde præcist
med et bestemt antal Nm - efterspænder man et par gange efter montering
ender det med de sidder præcist som de skal.
VH Esben
| |
Folmer Rasmussen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 18-04-07 15:42 |
|
On Wed, 18 Apr 2007 14:37:28 GMT, "Esben Juul Sørensen"
<crap@hellhole.com> wrote:
>> > De skal spændes så meget man kan med den nøgle der ligger i bilen! Det
>er
>> > grunden til at den følger med. Det fejler aldrig.
>>
>> Nu er der jo forskel på om det er en lille person med kontorarme og en
>> kropsvægt på 48 kg, der spænder med den nøgle eller om det er 120 kg
>> smed
>
>Det er klart :) Det er også derfor det er så overdrevet at spænde præcist
>med et bestemt antal Nm - efterspænder man et par gange efter montering
>ender det med de sidder præcist som de skal.
>--
Hvis man gjorde sig den ulejlighed at rense anlægsfladerne grundigt,
inden fastspændingen, så ville man opdage, at efterspændingen ikke er
nødvendig, men bare en beroligende foranstaltning.
Grunden er, at evt. partikler der ikke er renset væk, pr. definition
bliver mindre, når det hele begynder at arbejde, og derfor de løse
hjul.
Altså, rengøring er også her en god ting.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Esben Juul Sørensen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Esben Juul Sørensen |
Dato : 18-04-07 17:53 |
|
> Hvis man gjorde sig den ulejlighed at rense anlægsfladerne grundigt,
> inden fastspændingen, så ville man opdage, at efterspændingen ikke er
> nødvendig, men bare en beroligende foranstaltning.
>
> Grunden er, at evt. partikler der ikke er renset væk, pr. definition
> bliver mindre, når det hele begynder at arbejde, og derfor de løse
> hjul.
>
> Altså, rengøring er også her en god ting.
enig!
| |
Tom (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 18-04-07 17:52 |
|
"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> wrote in message
news:I2qVh.38887$E02.15545@newsb.telia.net...
>> > De skal spændes så meget man kan med den nøgle der ligger i bilen! Det
> er
>> > grunden til at den følger med. Det fejler aldrig.
>>
>> Nu er der jo forskel på om det er en lille person med kontorarme og en
>> kropsvægt på 48 kg, der spænder med den nøgle eller om det er 120 kg
>> smed
>
> Det er klart :) Det er også derfor det er så overdrevet at spænde præcist
> med et bestemt antal Nm - efterspænder man et par gange efter montering
> ender det med de sidder præcist som de skal.
hmm det var vist ikke alle der fik LÆST artiklen
--
Tom
| |
Esben Juul Sørensen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Esben Juul Sørensen |
Dato : 18-04-07 21:02 |
|
> > Det er klart :) Det er også derfor det er så overdrevet at spænde
præcist
> > med et bestemt antal Nm - efterspænder man et par gange efter montering
> > ender det med de sidder præcist som de skal.
>
> hmm det var vist ikke alle der fik LÆST artiklen
Hvad mener du (citat fra artiklen):
"Det gode råd til bilister med nyskiftede hjul er at efterstramme boltene,
når de har kørt en uge."
VH Esben
| |
Tom (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 18-04-07 21:47 |
|
"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> wrote in message
news:EOuVh.38898$E02.15548@newsb.telia.net...
>> > Det er klart :) Det er også derfor det er så overdrevet at spænde
> præcist
>> > med et bestemt antal Nm - efterspænder man et par gange efter montering
>> > ender det med de sidder præcist som de skal.
>>
>> hmm det var vist ikke alle der fik LÆST artiklen
>
> Hvad mener du (citat fra artiklen):
>
> "Det gode råd til bilister med nyskiftede hjul er at efterstramme boltene,
> når de har kørt en uge."
Jeg tænkte mere på de sidste 3 linier
--
Tom
| |
Esben Juul Sørensen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Esben Juul Sørensen |
Dato : 18-04-07 22:07 |
|
> >> hmm det var vist ikke alle der fik LÆST artiklen
> >
> > Hvad mener du (citat fra artiklen):
> >
> > "Det gode råd til bilister med nyskiftede hjul er at efterstramme
boltene,
> > når de har kørt en uge."
>
> Jeg tænkte mere på de sidste 3 linier
Ja - hvis man ikke bruger hovedet går det galt - lidt ligesom at køre over
for rødt.
Hvis man nu brugte momentnøgle og spændte første bolt helt mens bilen var i
luften, derefter sænker bilen ned så den står på hjulet, og derefter skruer
de sidste 4 bolte i med momentnøglen.... Ja så går det nok også galt.
Hvis man ikke har styr på hvad man laver skal man til mekaniker - måske
endda tage bussen
VH Esben
| |
Morten From Sønderga~ (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Morten From Sønderga~ |
Dato : 18-04-07 16:49 |
|
On Wed, 18 Apr 2007 11:31:50 +0200, "Møller" <eamzget2net.dk> wrote:
>Vi sørger altid for korrekt fastspænding af hjul, vi stoler ikke på
>værksteder vel:
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article55181.ece
>
>De gange hvor jeg har været ude for/hørt om løse hjul, har de altid været
>monteret på værksteder.
Jeg har faktisk tabt et hjul, jeg selv havde sat på.
>Hvis man selv gør arbejdet, går man måske en ekstra gang rundt hvis man er i
>tvivl.
>
Ikke hvis man er syg og sløj og burde ligge i sengen.
Jeg havde feber og ondt i halsen, men der skal mere til at holde mig
væk fra Land-Rover klubbens julefrokost i Finnerup Øvelsesterræn, så
aftenen inden stod gik jeg igang med skifte til terrændæk, bevæbnet
med en luftnøgle og en træls lille hobbykompressor. Luftnøglen kunne
godtnok ikke rigtig løsne hjulboltene uden at jeg først havde hjulpet
til men en almindelig hjulnøgle, men dækkene blev da skiftet.
Dagen efter julefrokosten skulle jeg afleve noget grej til et medlem
der bor tæt på Finnerup og skyder genvej igennem terrænet, der er en
eller anden mærkelig bankende lyd, men jeg bliver enig om at det nok
bare er det skrammel der ligger omme i ladet der vibrere.
200 meter efter jeg kommer ud på asfalt, holder bankelyden op,
samtidigt med at venstre forhjul kører fra resten af bilen
Skaderne begrænser sig heldigvis til bremseskiven der har fået et
fladt punkt, da jeg går de øvrige hjul efter er de alle 3 løse og det
er så her jeg kommer i tanke om, at jeg glemte at spænde efter med
hånden.
Jeg er glad for at der ikke skete mere og at der ikke var nogen der
blev ramt af det løse hjul.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87
| |
Anders Majland (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 18-04-07 22:57 |
|
> De gange hvor jeg har været ude for/hørt om løse hjul, har de altid været
> monteret på værksteder.
En kollega fortalte over frokosten igår at han i forrige uge var vindne til
et uheld på motorvejen sydfra til københavn. En feriepakket volvo stationcar
tabte det ene baghjul og føreren mistede øjeblikkeligt herredømmet over den
og den snurre rundt og rammer autoværnet i begge sider. Heldigvis når alle
at bremse for ham. Den var bulet over det hele og alle ruder i bilen var
også smadret, men de kom alle ud i god behold. Chaufføre/familiefaren havde
dog skåret hånden da han fjernede glasskår fra bagruden får at hive den
mindste ud den vej. De var 6 i bilen ... Så de slap utroligt heldigt fra det
Mon de lige havde været på værksted og skifte til sommerhjul ....
| |
|
|