Spørgsmål ang. gulpladebiler
Fra : KickAssCowboy

Dato : 15-04-07 20:29

På Seat's hjemmeside står der følgende:

Jeg skal også bruge bilen i jobbet og får kilometerpenge:
Du køber bilen privat på samme vilkår som ovenfor - bortset fra, at
"misundelsesafgiften" kun er på 2.520 kr., når din arbejdsgiver
dokumenterer, at du bruger bilen i arbejdet.
For hver eneste kilometer, du kører i arbejdsmæssig sammenhæng, får du
kilometer-godtgørelse af din arbejdsgiver. Kilometerpengene er skattefri,
fordi du "udlåner" din bil til firmaet.

Så er mit spørgsmål så, om det er arbejdsbrug, hvis jeg skal til et møde
uden for arbejdsstedet? Det kan dreje sig om 12 - 100km jeg skal køre og jeg
er til møde i gennemsnit 1 - 2 gange om måneden. Jeg får kørselspenge når
jeg kører til møderne.

Vil jeg kunne udnytte loven om kun at betale ½ misundelsesafgift på en
gulpladebil?

Mvh
KaK

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-04-07 20:39

KickAssCowboy wrote:
> Vil jeg kunne udnytte loven om kun at betale ½ misundelsesafgift på en
> gulpladebil?

Ja.

XXXXXXXXXXXX CENCURERET XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-07 21:36

meddelelse news:46227f39$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja.

Og det sparede går lige i forsikringsselsskabets lomme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : KickAssCowboy

Dato : 16-04-07 06:28

> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:46227f39$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

> Og det sparede går lige i forsikringsselsskabets lomme.

Hvad mener du med det?

Fra : KickAssCowboy

Dato : 16-04-07 06:28

meddelelse news:46227f39$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja.

OK.. nice

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-04-07 13:33

KickAssCowboy wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:46227f39$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

> OK.. nice

Hvis det har stor betydning for dig, så ring til T&S og hør hvordan de
tolker reglerne...
Nogle steder skal der være krav om varebil før man må, men det kan du jo
også let have brug for...

XXXXXXXXXXXX CENCURERET XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Fra : Kong Gulerod

Dato : 15-04-07 20:36

"KickAssCowboy" <KaK@ms.com> wrote in message
> [...]
| jeg kører til møderne.
|
| Vil jeg kunne udnytte loven om kun at betale ½ misundelsesafgift på en

og så købe en gulplade bil?,-det er sgu da for dumt!, kilometerpengene er
jo det samme ligemget hvilken bil du har, og en hvidplade bil er da meget
mere anvendelig til privat brug,-hvis du skal bruge en gulpladebil til dit
arbejde, så få din arbejdsgiver til at købe den, og indrette den som
'special bil' dvs. med hylder etc, så den er 'lavet' til erhverv, så må du
kører i den til og fra arbejde (incl transport af børn om morgenen!), samt
ca km 1000 privat år år,-UDEN at blive beskattet overhoved!!, godt nok må du
så heller ikke trække transport fradrag fra i skat!.'

Fra : KickAssCowboy

Dato : 16-04-07 06:27

"Kong Gulerod" <avalid@(hasd)dsf.dr> skrev i en meddelelse

> [...]
> du
> så heller ikke trække transport fradrag fra i skat!.'

Jeg tror måske du har misforstået mig. Jeg overvejer at købe en gulpladebil,
men ville da gerne have halvveret misundelsesafgiften. Vil skattevæsnet
godkende det, hvis jeg kører i den til møder engang i mellem på mit arbejde?

Fra : claus b. p.

Dato : 16-04-07 09:55

"Kong Gulerod" <avalid@(hasd)dsf.dr> wrote in message

> [...]
> du
> så heller ikke trække transport fradrag fra i skat!.'

Ifølge domstolsafgørelse http://www.taxconsult.dk/down/nyhed-30-2006.pdf
har du 100% uret!
Her er en bil stillet til rådighed fra hjemmet, for at medarbejderen kunne
køre tilkaldevagter ol. Er der ikke betalt moms af bilen må den
_overhovedet_ikke_ bruges privat, man må formelt ikke engang køre en omvej
for at sætte lillen af i vuggestue. Er der betalt moms, er det lovligt at
benytte den privat, og så _skal_ den beskattes som fri bil. Selv ikke en
aftale med arbejdsgiveren om at man ikke må benytte bilen privat, er altså
nok til ikke at blive beskattet. Eneste mulighed er at bilen bliver stående
i firmaet uden for arbejdstid. (En ting er hvad folk gør, og slipper afsted
med, men dette er altså hvordan domstolen ser på det!)
/Claus

Fra : Kong Gulerod

Dato : 16-04-07 13:48

| Ifølge domstolsafgørelse http://www.taxconsult.dk/down/nyhed-30-2006.pdf
| har du 100% uret!

jeg har set på:

http://www.kipp.dk/nyheder/nyhed.asp?id=28 eller
http://www.revinet.dk/default.aspx?pageID=3&lang=da

Specialindrettede køretøjer bliver defineret som lukkede kassevogne med
fastmonteret hylder eller fastmonteret værktøjsindretning. Denne type biler
betragtes ikke som et alternativ til en privat bil, og skal derfor ikke
beskattes efter LL §16, stk. 4.

Hvis bilen falder ind under kategorien specialkøretøj, er der mulighed for
følgende kørsel uden at blive beskattet af fri bil:

a.. Kørsel mellem hjem og arbejde
b.. Privat kørsel i tilknytning til en erhvervsmæssig kørsel
Kørsel mellem hjem og arbejde
Hvis medarbejderen ikke har taget befordringsfradrag, udløser kørsel mellem
hjem og arbejde ikke beskatning af fri bil til rådighed.

Hvis der er fratrukket befordringsfradrag, skal det samme beløb beskattes
som personlig indkomst. Det er naturligvis ikke en god idé, da der er en
væsentlig forskel på skatteværdien af personlig indkomst og ligningsmæssige
fradrag.

Privat kørsel i tilknytning til en erhvervsmæssig kørsel
Privat kørsel i tilknytning til en erhvervsmæssig kørsel er også tilladt,
hvis det ikke overstiger 1.000 km pr. år. I den forbindelse tænkes der på
småture i forbindelse med arbejdet, f.eks. private indkøb og aflevere og
hente børn i institutioner, så længe kørslen ikke afviger fra den
erhvervsbetingede rute.

Hvis den private kørsel overstiger bundgrænsen på 1.000 km, skal
medarbejderen beskattes med 3,30 kr. pr. km (2006) ud over bundgrænsen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-07 14:47

Kong Gulerod skriver:

> [...]
>
> Hvis den private kørsel overstiger bundgrænsen på 1.000 km, skal
> medarbejderen beskattes med 3,30 kr. pr. km (2006) ud over bundgrænsen.

Skal man så ikke føre kørebog ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leonard

Dato : 15-04-07 22:07

On Sun, 15 Apr 2007 21:28:46 +0200, KickAssCowboy wrote:

> Vil jeg kunne udnytte loven om kun at betale ½ misundelsesafgift på en
> gulpladebil?

Hvis der er en årsag til at køre i varevogn, altså hvis du skal have
noget med som ikke kan være i en personbil. Svjhh er det ikke nok at
tage en bærbar PC med på turen.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : KickAssCowboy

Dato : 16-04-07 06:29

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis der er en årsag til at køre i varevogn, altså hvis du skal have
> noget med som ikke kan være i en personbil. Svjhh er det ikke nok at
> tage en bærbar PC med på turen.

Hmm ok. Nu bliver jeg i tvivl...?!?

Fra : claus b. p.

Dato : 16-04-07 09:45

"KickAssCowboy" <KaK@ms.com> wrote in message

> Vil jeg kunne udnytte loven om kun at betale ½ misundelsesafgift på en
> gulpladebil?

Prøv om denne publikation giver dig svar på dette og andre spørgsmål om
skatter/afgifter af bil:
http://www.kpmg.dk/getMedia.asp?mb_GUID=7F029D83-1B3D-467B-BD0A-2E2FDBB1E598.pdf
Naturligvis er kørsel til møder udenfor arbejdstid arbejdskørsel,
sidestillet med hjem-arbejde, men man kan selvfølgelig ikke få
transportfradrag hvis man får kørepenge.
Iøvrigt er det ikke afgørende hvor mange kilometer du kører, for at få
halveret misundelsesafgiften, så det er vel egentlig ikke relevant om
møderne er arbejdskørsel, det afgørende er at du i dit daglige arbejde
bruger bilen, og at din arbejdsgiver vil bekræfte det. At du får kørepenge
er jo egentlig en bekræftelse i sig selv.

/Claus

Fra : Leo

Dato : 16-04-07 12:11

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger bilen, og at din arbejdsgiver vil bekræfte det. At du får kørepenge
> er jo egentlig en bekræftelse i sig selv.

Hmm så bliver man nysgerrig lige pludselig, gælder det også en hjemmehjælper
der stiller sin bil til rådighed for kommunen i det daglige arbejde, hvis ja
så er der da vist liiige noget jeg skal have kikket på der da, hun kører i
en picasso på gule plader nemlig.

Leo

Fra : claus b. p.

Dato : 16-04-07 12:43

"Leo" <hoffmannnospam@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> arbejde, hvis ja så er der da vist liiige noget jeg skal have kikket på
> der da, hun kører i en picasso på gule plader nemlig.

En af mine kolleger har lige købt gulpladebil på ovenstående forudsætninger,
og han har selvfølgelig undersøgt det. Jeg mindes at have set et sted at
Skat yderligere gerne vil at det skal være nødvendigt med en varevogn, det
er altså ikke nok at man kører med en laptop og et sæt håndværktøj, der skal
noget tungere til. Om den holder i retten ved jeg ikke, der står ihvertfald
ikke noget i ovennævnte KPMG publikation.
En anden ting er, at der vel ofte er større afskrivning på en gulpladebil,
så det er lidt som at tisse i bukserne. Det varmer lige her og nu...
/Claus

Fra : KickAssCowboy

Dato : 16-04-07 20:42

Jeg tror jeg dropper hele idéen. Det er sgi meget ståhej for 2520kr om året.
Men tak for, at i gad løbe med på mit lille tankeeksperiment
Mvh
KaK

Fra : Leo

Dato : 19-04-07 12:35

> Jeg tror jeg dropper hele idéen. Det er sgi meget ståhej for 2520kr om
> året. Men tak for, at i gad løbe med på mit lille tankeeksperiment
> Mvh
> KaK

Har lige mailet lidt med CRM omkring emnet og ud fra deres svar er det ok
med halv tillægsafgift i vores tilfælde hvor konen bruger bilen i sit job
som hjemmehjælper, klistrer lige mail og svar fra dem ind herunder.
Mvh
Leo.

------------indsat fra div mail start fra neden af -------------

Det burde det være i forhold til de andre sager vi ser herinde.

venlig hilsen

Flemming Redøn
Betalingsafsnittet
Dataafdelingen