Moms på varebiler lavere end 25%...??
Fra : Lars Holst

Dato : 14-04-07 00:42

Hvis jeg undersøger bilpriser på varevogne/vans på biltorvet

http://www.biltorvet.dk

og jeg laver en beregning af momsen på de opgivne priser uden moms og
sammenligner resultatet af min momsberegning med hvad de skriver er
momsbeløbet så er der gerne ca. 10.000 kroners difference.

Eksempel med citat fra biltorvets hjemmeside:

"Citroën Grand C4 Picasso 2,0 i 16V VTR 143HK Van Aut.
Pris: 172.096 kr. + moms
Momsbeløb: 33.802 kr."

Min egen momsberegning giver Dkr. 43.024,-
(172.096/100) x 25 = 43.024

Hvordan kan det være?
Er der en del af bilens råpris som er fritaget for moms?

Er der så evt. også noget ekstraudstyr som kan være fritaget for moms?

--
Lars Holst

Fra : BJ

Dato : 14-04-07 01:25

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Er der en del af bilens råpris som er fritaget for moms?
>
> Er der så evt. også noget ekstraudstyr som kan være fritaget for moms?

Told- og Skattestyrelsen beregner i dag momsen på motorkøretøjer ud fra
bilens pris eksl. registreringsafgiften.

Hvad er bilens pris.?
--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 14-04-07 01:38

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Told- og Skattestyrelsen beregner i dag momsen på motorkøretøjer ud fra
> bilens pris eksl. registreringsafgiften.

.... minus det afgiftsfrie udstyr:

http://www.tax.dk/pjecer/sikkerhedsudstyr.htm
--
Bjørn J.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-04-07 01:39

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> writes:

> [...]
> Er der en del af bilens råpris som er fritaget for moms?
>
> Er der så evt. også noget ekstraudstyr som kan være fritaget for moms?

Registreringsafgiften?

Det var det der var halløj omkring for et stykke tid siden: Her i
landet betaler vi ikke moms af registreringsafgifter, til gengæld
betaler vi registreringsafgift af momsen. Men på gulpladebiler man man
vel ikke have forskellig afgift afhængig af om der momses eller ej??

Fra : BJ

Dato : 14-04-07 01:53

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> betaler vi registreringsafgift af momsen. Men på gulpladebiler man man
> vel ikke have forskellig afgift afhængig af om der momses eller ej??

Ret beset er afgiftsfritagelsen/nedsættelsen samt deres fortjeneste (9%) et
værn for bilforhandlere (du kan også kalde det en statslig beskyttelse af
privat virksomhed).

Den gælder kun for nye biler, desuagtet en brugt udenlandsk selvimporteret
potte indeholder det samme udstyr.

Her gælder dog ingen kære mor.
--
Bjørn J.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-04-07 06:57

Lars Holst wrote:
> Hvordan kan det være?
> Er der en del af bilens råpris som er fritaget for moms?

Ja.
Men hvordan det er ved jeg ikke...
Måske noget med, at der ikke er moms på stykafgiften, så man tager bilens
bil + moms og efterfølgende + afgift.

XXXXXXXXXXXX CENCURERET XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 14-04-07 09:44

Hejsa

Tag prisen og læg 19 % til - ikke den helt rigtigt nøjagtige
beregning, men det rammer meget præcist !

--

Lars Engelhardt
ADMIN www.GPSdebat.dk

Fra : claus b.p.

Dato : 16-04-07 22:15

> [...]
> sammenligner resultatet af min momsberegning med hvad de skriver er
> momsbeløbet så er der gerne ca. 10.000 kroners difference.

Bilens salgspris tillægges 25% moms, derefter afgift, for varebiler over 2
tons er det et fast beløb, (stykafgift) for biler under 2 tons er det 95% af
beløbet incl. moms. (svjh)
Næste gang bilen handles beregnes momsen af den fulde handelspris.
Firmaer trækker momsen fra i deres momsregnskab. Er der derimod først en
gang betalt moms, (og den ikke er fratrukket i et firmaregnskab) betragtes
vognen som momsfri, og kan ikke længere handles ex. moms.
Dog skal momsen betales hvis der på nogen måde køres privat i den.
Der findes sikkerhedsudstyr som giver fradrag i registreringsafgiften, (men
ikke i momsen) men reglerne er ikke ens for person- og varevogne.

/Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-04-07 06:35

claus b.p. wrote:

> Bilens salgspris tillægges 25% moms, derefter afgift, for varebiler
> over 2 tons er det et fast beløb, (stykafgift)

Nej. 30 %.

XXXXXXXXXXXX CENCURERET XXXXXXXXXXXXXXXXXXX