Så er der bestil Xenonkit :)
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-04-07 10:47

Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
automatisch niveauregulering :)

Ahhhhh, et weekend projekt :)

Mvh
Jacob (Snart med Bi-Xenon) :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-07 10:57

On Thu, 12 Apr 2007 11:46:30 +0200, "Jacob Rungwald"
<jacob@rungwald_remove.dk> wrote:

>Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
> [...]

Misundelse er en grim ting. Jeg må finde noget at smøre mig med.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-04-07 11:46

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i en meddelelse

> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
> [...]

Så mangler vi jo bare at høre at _alt_ er koblet korrekt op,
så nieveaureguleringen rent faktisk også er aktiv.

Efter Folmers vise ord, så undlader jeg at sige mere.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-07 11:54

On Thu, 12 Apr 2007 12:46:08 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>Efter Folmers vise ord, så undlader jeg at sige mere.
>

>--

Kloge ord, Uffe.

Under iagttagelse af min sædvanlige rettidige omhu, er der heller ikke
mere at tilføje. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-04-07 12:51

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote in message
> Så mangler vi jo bare at høre at _alt_ er koblet korrekt op,
> så nieveaureguleringen rent faktisk også er aktiv.

Det er så simpel en konstruktion, så det tager max 30 minutter at montere
niveaureguleringen. Resten tager kodningen af lyskontakten sig af

Mvh
Jacob

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 12-04-07 11:53

Jacob Rungwald wrote:
> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler
> und automatisch niveauregulering :)

Lækkert ... det kommer der også i min E36 på et tidspunkt. Det er ikke
sikkert det bliver af den lovlige slags dog, men til gengæld skal jeg nok
love at justere det korrekt

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 12-04-07 13:14

> Lækkert ... det kommer der også i min E36 på et tidspunkt. Det er ikke
> sikkert det bliver af den lovlige slags dog, men til gengæld skal jeg nok
> love at justere det korrekt

Du kan justere alt det du vil - det blænder stadig Ork i guder, jeg
havde den ulovlige udgave på min gamle Honda, uanset om så lygterne pegede
stortset lige ned i asfalten, blændede folk stadig af mig, fordi de mente
jeg blændede dem... Så efter 3 dage røg det ud, og et sæt Thunder GP pærer i
istedet. (alm. H4-pærer)

Troels

Fra : John Sahl

Dato : 12-04-07 13:34

Troels Plougmann-Olsen wrote:
> [...]
> mig, fordi de mente jeg blændede dem... Så efter 3 dage røg det ud,
> og et sæt Thunder GP pærer i istedet. (alm. H4-pærer)

Xenon har intet at gøre i H4 lygter, det er noget helt andet i
DE/ellipsoid-lygter!

--
John Sahl

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-04-07 13:56

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote in message

Fandt du egentligt nogensinde ud af om du skulle købe mit bilstereo :)

Mvh
Jacob

Fra : Hr. Jensen

Dato : 12-04-07 13:45

On Thu, 12 Apr 2007 11:46:30 +0200 "Jacob Rungwald"
<jacob@rungwald_remove.dk> sent the following smoke signals:

>Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
>automatisch niveauregulering :)

Xenon...er det dét som folk med dårlig reaktionsevne og syn er nødt til
at bruge for at kunne køre 80 km/t på en landevej?

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Kim S

Dato : 12-04-07 13:46

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i meddelelsen
> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
> automatisch niveauregulering :)
>
> Ahhhhh, et weekend projekt :)

Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
er så eftertragtet ?

Mvh, Kim

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-04-07 13:55

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote in message
> "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i meddelelsen

> Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
> er så eftertragtet ?

Jeg syntes at det giver et langt bedre lys om natten, min kammis 330 har
det, og det er altså noget helt andet når det er mørkt, syntes jeg
ihvertifald. Desuden bliver bilen lidt mere "rå" at se på med det nye
lygtedesign. Jeg er især spændt på Bi-Xenon functionaliteten, det er nemlig
sådan, på BMW ihvertifald, at Bi-Xenon betyder at den bruger den samme
xenon-lygte til både nær og fjernlys, og ikke det "gamle" fjernlys længere,
det bruges kun til "overhalingsblink" når bilen kodes til Bi-Xenon.

Mvh
Jacob

Fra : Henrik B.

Dato : 13-04-07 06:51

> [...]
> samme xenon-lygte til både nær og fjernlys, og ikke det "gamle" fjernlys
> længere, det bruges kun til "overhalingsblink" når bilen kodes til

Tjah, vi andre har til langlyset BÅDE Bi-Xenon, samt den "gamle" H1 lygte.
Og det skyldes at Xenon ikke er så go' til at lyse langt.

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-04-07 10:54

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i en meddelelse

> Tjah, vi andre har til langlyset BÅDE Bi-Xenon, samt den "gamle" H1 lygte.
> Og det skyldes at Xenon ikke er så go' til at lyse langt.

Det kan min også sagtens laves til :)

Mvh
Jacob

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-04-07 13:53

On Thu, 12 Apr 2007 14:46:27 +0200, "Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk>
wrote:

>Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
>er så eftertragtet ?

Det giver et fantastisk godt lys syntes mange....

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-04-07 14:22

Lars Knudsen skriver:

> Det giver et fantastisk godt lys syntes mange....

Det gjorde gule pærer også for 15 år siden (sytes mange dengang).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 12-04-07 16:58

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Det gjorde gule pærer også for 15 år siden (sytes mange dengang).

Var det ikke kun de frankofile ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-04-07 16:59

Brian skriver:

> Var det ikke kun de frankofile ?

Nope.

Er du gal mand, dengang holdt pærene vidst i franskvognene. I dag
springer de for et godt ord. Prøv at kig lidt på bagenden af en
307'er.....

Fra : Brian

Dato : 12-04-07 18:07

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> Nope.

Jeg har (næsten) ikke set andet end de franske potter med det pisgule lys,
så jeg gik ud fra at det var noget de havde fundet på dernede.

> Er du gal mand, dengang holdt pærene vidst i franskvognene. I dag
> springer de for et godt ord. Prøv at kig lidt på bagenden af en
> 307'er.....

Det kan siges om mange moderne biler, IMO. Det gør det heller ikke bedre, at
det er blevet et mindre projekt at skifte en pære i en moderne bil.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-04-07 18:38

Brian skriver:

> Jeg har (næsten) ikke set andet end de franske potter med det pisgule lys,
> så jeg gik ud fra at det var noget de havde fundet på dernede.

Det har jeg. I massevis, men for 15 år siden (eller sådan noget)

> Det kan siges om mange moderne biler,

Seriøst, prøv at kig på baglygter på 307'ere. Jeg møder _mange_ med den
skavank, _mange....

> IMO. Det gør det heller ikke bedre, at
> det er blevet et mindre projekt at skifte en pære i en moderne bil.

Nope...

Fra : Henning

Dato : 12-04-07 14:22

>Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
>er så eftertragtet ?

At det kun er for de få udvalgt

Fra : Leo Jensen

Dato : 12-04-07 20:55

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i meddelelsen

> Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
> er så eftertragtet ?

Det er dyrt og oftest monteret i nye, dyre biler. Dermed signalerer dine
forlygter at du har penge nok...

MVh Leo

Fra : Inkognito

Dato : 15-04-07 14:11

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er dyrt og oftest monteret i nye, dyre biler. Dermed signalerer dine
> forlygter at du har penge nok...

Underlig kommentar - lyset er markant bedre end "normalt" halogenlys.
Hvis man gør sig den ulejlighed og prøver en bil med xenon, har man
et grundlag for at udtale sig. Prøv det...

Fra : Hr. Jensen

Dato : 15-04-07 15:11

On Sun, 15 Apr 2007 13:11:06 GMT "Inkognito" <a@b.dk> sent the following
smoke signals:

>Underlig kommentar - lyset er markant bedre end "normalt" halogenlys.
>Hvis man gør sig den ulejlighed og prøver en bil med xenon, har man
>et grundlag for at udtale sig. Prøv det...

Og hvis éns syn og reaktionsevne er i orden, hvad er der så galt med
alm. halogen?

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-07 15:27

> Og hvis éns syn og reaktionsevne er i orden, hvad er der så galt med
> alm. halogen?

Det samme som der er galt med ESP, ABS og gode sommerdæk... hvad skal man
med det hvis ens evner er gode nok?

Fra : Hr. Jensen

Dato : 15-04-07 17:58

On Sun, 15 Apr 2007 16:26:36 +0200 "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> sent the following smoke signals:

Nemlig.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-04-07 19:37

> Nemlig.

Jeg ser en sjov tendens i gruppen.. når vi snakker dæk og bremser så kan det
satme ikke blive godt nok.

Men lys...... uha da nej endelig ikke andet og bedre end Halogen..

Fra : Tom

Dato : 15-04-07 19:42

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Jeg ser en sjov tendens i gruppen.. når vi snakker dæk og bremser så kan
> det satme ikke blive godt nok.
>
> Men lys...... uha da nej endelig ikke andet og bedre end Halogen..

nok fordi det er vigtigere at kunne stå fast end at kunne se

--
Tom

Fra : Hr. Jensen

Dato : 16-04-07 07:40

On Sun, 15 Apr 2007 20:36:43 +0200 "Martin Johansen [6000]"
> [...]

>satme ikke blive godt nok.
>
>Men lys...... uha da nej endelig ikke andet og bedre end Halogen..

Jeg savner bare et ordentligt argument for xenon-lygter.
Den her med "Jamen, lyset når 1 km ud, så jeg kan bedre se vejens
forløb.", får mig til at tænke på om vedkommende overhovedet burde køre
bil.
1 km i standselængde, det må være en Bugatti Veyron for fuld skrue
kombineret med en chauffør med en dårlig reaktionsevne.

Og hvad nytter det at man kan se forhindringen, hvis man ikke kan nå at
standse, fordi at man brugte alle skillingerne på de trendy lygter, så
man kun havde råd til 4 'Viborg-dæk' og T.Svansen-bremser?

Desuden hvis halogen-pærer var så 'uduelige', så var de næppe blevet
godkendt herhjemme.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-04-07 10:48

On Mon, 16 Apr 2007 08:39:40 +0200, Hr. Jensen
<aage.er@musikalsk.invalid> wrote:

> [...]
>Den her med "Jamen, lyset når 1 km ud, så jeg kan bedre se vejens
>forløb.", får mig til at tænke på om vedkommende overhovedet burde køre

Men vejen tættere på bilen bliver så også bedre oplyst end med
almindelige halogenpærer. Det er bestemt min oplevelse, på landeveje
kan det gøre forskellen om man ser eksempelvis et dyr i rabatten.

De har også den fordel at de har en dejlig lang levetid, min tidligere
bil havde kørt 260.000 km da jeg solgte den - og kørte stadig på sit
første sæt pærer.

>Og hvad nytter det at man kan se forhindringen, hvis man ikke kan nå at
>standse, fordi at man brugte alle skillingerne på de trendy lygter, så
>man kun havde råd til 4 'Viborg-dæk' og T.Svansen-bremser?

Selvfølgelig skal det grundlæggende være på plads i bilen. Og klart,
der findes udstyr der nok er vigtigere end Xenonlygter...

>Desuden hvis halogen-pærer var så 'uduelige', så var de næppe blevet
>godkendt herhjemme.

Det er jo almindelig udvikling. Præcist som da de gammeldaws pærer som
blev erstattet af Halogen pærer - det var vel ikke ikke et skift så de
gamle blev ulovlige fra den ene dag til den anden.

** Lars

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-04-07 15:52

> Desuden hvis halogen-pærer var så 'uduelige', så var de næppe blevet
> godkendt herhjemme.

Jeg har aldrig sagt, at Halogen er udueligt.. blot at Xenon er bedre ;)

Fra : Benny

Dato : 15-04-07 20:58

> Det samme som der er galt med ESP, ABS og gode sommerdæk... hvad skal man
> med det hvis ens evner er gode nok?

De unge mænd der har fået eftermonteret Xenon her i byen har vist kun
monteret pærerne. Den automatiske niveau del ligger vist i bagagerummet. Såh
deres sikkerhed er måske øget men os stakler der møder dem kan ikke se en
pind. Resultatet trafikmæssig set er vist negativt.

Benny

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-04-07 15:32

Inkognito skrev:
> Underlig kommentar - lyset er markant bedre end "normalt" halogenlys.
> Hvis man gør sig den ulejlighed og prøver en bil med xenon, har man
> et grundlag for at udtale sig. Prøv det...

Og så er det en markant forringelse for dem man nøder på sin vej.

Kommer man ind i den asymetriske kegle fra sådann lygter bliver man
kraftigt blændet. F.eks. hvis man møder en med de lygter i et venstresving.

Er det så de der ulovligt eftermonterede kits, behøver man end ikke et
venstresving for at blive blændet.

Derudover har jeg kørt med både xenon og alm. halogen, og kan sige at
der ikke er den store forskel i andet end at lyset er mere "hvidt".

--
Mvh Finn

Fra : Tom

Dato : 15-04-07 16:08

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Derudover har jeg kørt med både xenon og alm. halogen, og kan sige at der
> ikke er den store forskel i andet end at lyset er mere "hvidt".

Sikke da noget vås, lyset er 3 gange kraftigere fra HID end fra Halogen, du
må have glemt at vaske lygterne

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-04-07 16:51

Tom skrev:
> Sikke da noget vås, lyset er 3 gange kraftigere fra HID end fra Halogen, du
> må have glemt at vaske lygterne

For mig handler det om hvor meget jeg kan se ved det, ikke om hvor meget
kraftigere det er, målt i candela (?). Og med den på er xenon ikke de
ekstra penge værd.

Det kommer de samme steder hen, og lige langt fremad.

--
Mvh Finn

Fra : Inkognito

Dato : 15-04-07 17:45

> For mig handler det om hvor meget jeg kan se ved det, ikke om hvor meget
> kraftigere det er, målt i candela (?). Og med den på er xenon ikke de
> ekstra penge værd. Det kommer de samme steder hen, og lige langt fremad.

Det bliver da værre og værre med din saglighed. Du tror ikke, der er
en sammenhæng mellem lysmængde (candela) og rsultatet heraf?
Det er der, hvis din "naturlige" dømmekraft skulle svigte dig.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-07 16:40

Inkognito skrev
> Det bliver da værre og værre med din saglighed. Du tror ikke, der er
> en sammenhæng mellem lysmængde (candela) og rsultatet heraf?
> Det er der, hvis din "naturlige" dømmekraft skulle svigte dig.

Du kan dømme min saglighed det du vil. Men dår lyset falde akkurat de
samme steder uanset om det er den ene pære eller den anden, så bliver
der ikke meget andet en farven der er forskellig.

--
Mvh Finn

Fra : Inkognito

Dato : 19-04-07 17:11

> Inkognito skrev

> Men når lyset falder akkurat de samme steder uanset om det er den ene pære
> eller den anden, så bliver der ikke meget andet en farven der er
> forskellig.

Så det forøgede antal candela har ingen indflydelse på oplysning af
stedet - det kan du vist ikke mene. Og hvad skulle så være baggrunden
for, at dine kolleger ynder at køre med alverdens lys tændt på bilen...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-07 21:13

Inkognito skrev:
> Så det forøgede antal candela har ingen indflydelse på oplysning af
> stedet - det kan du vist ikke mene. Og hvad skulle så være baggrunden
> for, at dine kolleger ynder at køre med alverdens lys tændt på bilen...

Naturligvis har det indflydelse på lyset, men det kommer ikke længere
væk, eller andre steder end med halogenpærerne. Det er blot mere hvidt.

Og hvorfor jeg har kolleger der vil køre rundt i biler der ligner
juletræer må du spørge dem om.

--
Mvh Finn

Fra : Inkognito

Dato : 19-04-07 21:26

> Naturligvis har det indflydelse på lyset, men det kommer ikke længere væk,
> eller andre steder end med halogenpærerne. Det er blot mere hvidt.

Det oplyser dermed vejen bedre

> Og hvorfor jeg har kolleger der vil køre rundt i biler der ligner
> juletræer må du spørge dem om.

OK, men det kunne jo være, at du havde berørt emnet under en pause
på rastepladsen. Der tales vel om "dumheden"?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-07 07:31

Inkognito skrev:
> Det oplyser dermed vejen bedre

Så skal vi lige have defineret "bedre".

Det jeg kører med nu er en lygte der kan indeholde en xenon pære eller
en halogen pære. Det er samme lygte som da jeg kørte med xenon pærer.

Og der oplever jeg ikke den store forskel, andet end farven på lyset.

Det er muligt at jeg havde oplevet en størrere forskel hvis jeg også
havde haft xenon på det lange lys. Men det har jeg ikke prøvet.

> OK, men det kunne jo være, at du havde berørt emnet under en pause
> på rastepladsen. Der tales vel om "dumheden"?

Nu er visse chaufførere lidt prikne med deres tendenser. Så det eneste
jeg kommenterer er overdreven brug af lyd.

--
Mvh Finn

Fra : Inkognito

Dato : 20-04-07 16:45

> [...]
> Det er muligt at jeg havde oplevet en størrere forskel hvis jeg også havde
> haft xenon på det lange lys. Men det har jeg ikke prøvet.

Jeg taler om xenonlys, produceret af originale xenonlygter, monteret på
fabrikken !

> Nu er visse chaufførere lidt prikne med deres tendenser. Så det eneste jeg
> kommenterer er overdreven brug af lyd.

Lyd?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-07 18:05

Inkognito skrev:
> Jeg taler om xenonlys, produceret af originale xenonlygter, monteret på
> fabrikken !

Det gør jeg også. Men den jeg kører i nu er det en original monteret
lygte. Den kan så blot bruges til både xenon og halogen.

> Lyd?

Nogle af mine kolleger syntes det er smart at proppe et rør gennem
lydpotten så der er fri udblæsning. Det syntes jeg ikke.

--
Mvh Finn

Fra : Inkognito

Dato : 20-04-07 18:23

> Nogle af mine kolleger syntes det er smart at proppe et rør gennem
> lydpotten så der er fri udblæsning. Det syntes jeg ikke.

OK, tænkte det nok. Det lyder nu meget godt på en Scania V8
www.scania.dk/Images/R164_128kbs_tcm89-72913.zip

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-07 21:15

"Inkognito" <a@b.dk> skrev i meddelelsen
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> OK, tænkte det nok. Det lyder nu meget godt på en Scania V8
> www.scania.dk/Images/R164_128kbs_tcm89-72913.zip

Nåh ja - det er en af dem hvor man siger FUCK jeg fik et chok, da jeg kørte
forbi med åben vindue, hvor lastbilen er ved at forsøge at komme i fart

/HB

Fra : Tom

Dato : 19-04-07 18:56

> [...]
> samme steder uanset om det er den ene pære eller den anden, så bliver der
> ikke meget andet en farven der er forskellig.

Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel på
en hallogen og en HID http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-04-07 20:00

On Thu, 19 Apr 2007 19:56:04 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

>Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel på
>en hallogen og en HID http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg

Pjat, Tom - de er jo næsten ens.

** Lars

Fra : Tom

Dato : 19-04-07 20:09

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> wrote in message

> Pjat, Tom - de er jo næsten ens.

hwa, har du skruet ned for kontrasten på din skærm? )

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-04-07 20:27

On Thu, 19 Apr 2007 21:09:24 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

>hwa, har du skruet ned for kontrasten på din skærm? )

Nårh.. Ja.. Skulle lige tage solbrillerne af... Nu ser jeg det
tydeligt.

Er da aldrig et sekund i tvivl om at der er andet end farven til
forskel. Det er - næsten - som nat vs dag.

** Lars

Fra : Hr. Jensen

Dato : 19-04-07 20:40

On Thu, 19 Apr 2007 21:27:06 +0200 Lars Knudsen
<larsremove@landligtremove.dkaway> sent the following smoke signals:

>Er da aldrig et sekund i tvivl om at der er andet end farven til
>forskel. Det er - næsten - som nat vs dag.

Hvordan er lyset så i tåget vejr?
Bliver 'muren' så ikke bare endnu værre?

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Tom

Dato : 19-04-07 20:45

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> wrote in message
> On Thu, 19 Apr 2007 21:27:06 +0200 Lars Knudsen
> <larsremove@landligtremove.dkaway> sent the following smoke signals:

> Hvordan er lyset så i tåget vejr?
> Bliver 'muren' så ikke bare endnu værre?

Jo det gør den faktisk. Men så har man jo TÅGELYGTERNE man kan tænde. Ak ja
disse kære lygter har givet mange gode diskussioner

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-04-07 21:13

On Thu, 19 Apr 2007 21:39:32 +0200, Hr. Jensen

>Hvordan er lyset så i tåget vejr?
>Bliver 'muren' så ikke bare endnu værre?

Jo.. Men så kan man da bare slukke dem..

** Lars

Fra : Hr. Jensen

Dato : 20-04-07 07:44

On Thu, 19 Apr 2007 22:12:47 +0200 Lars Knudsen
<larsremove@landligtremove.dkaway> sent the following smoke signals:

>Jo.. Men så kan man da bare slukke dem..

Vil det så sige at man benytter halogen-pærer sammen med bi-xenon?
Hvis ikke, så ser man jo absolut intet om natten i tåget vejr, hvis man
slukker xenon'erne.

Og jeg ved sgu snart ikke hvad jeg ville foretrække af 'kridhvid
tågemur' eller 'kulsort tågemur'...

Eller er det underforstået at man 'selvfølgelig' har tågeforlygter
monteret?

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-04-07 08:41

On Fri, 20 Apr 2007 08:44:11 +0200, Hr. Jensen

> [...]
>tågemur' eller 'kulsort tågemur'...
>
>Eller er det underforstået at man 'selvfølgelig' har tågeforlygter

Ja til det sidste.

Ellers ville det nok IKKE være smart at slukke for nærlyset, deri er
jeg aldeles enig.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-07 21:16

Tom skrev:
> Det er jo svært at argumentere imod at farven skulle være eneste forskel på
> en hallogen og en HID http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132263.jpg

Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
forskellige pærere.

--
Mvh Finn

Fra : Tom

Dato : 19-04-07 21:35

> Det passer nu ikke helt med det jeg har set til lyset fra de to
> forskellige pærere.

men det er sådan det er
http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-07 07:32

Tom skrev:
> men det er sådan det er
> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg

Kan de sættes i samme lygte?

--
Mvh Finn

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-04-07 08:43

On Fri, 20 Apr 2007 08:32:10 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Kan de sættes i samme lygte?

Ja, men det er ikke lovligt. Lygten skal være godkendt til HID pærer.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-07 09:20

Lars Knudsen skrev:
> Ja, men det er ikke lovligt. Lygten skal være godkendt til HID pærer.

Nu tænkte jeg mere på om det lader sig gøre at bruge en xenon og en
halogen påre hvor alt andet end pæreren er det samme. sådan for
sammenligningens skyld.

Er der forskel på parabol og/eller glas ryger jo en hel del af
sammenligningsgrundlaget.

Det jeg har prøvet er netop de forskellige pære i samme lygte.

Og når jeg kan se tydeligt knap 100 m frem med halogen kan det ikke
blive meget bedre med xenon. Den vil stadig kun lyde de samme knap 100 m
frem.

--
Mvh Finn

Fra : Tom

Dato : 20-04-07 15:51

> [...]
> meget bedre med xenon. Den vil stadig kun lyde de samme knap 100 m frem.

Det har du helt RET i. Selvfølgelig lyser nærlyset ikke længere frem fordi
man kører med HID, det ville netop være med til at blænde modkørende.
Men når det så er sagt, så oplever man især forskellen og behovet når man
kører på våd vejbane. Tror vi alle kender det med at de hvide vejstriber
nærmest bliver sorte når de bliver våde, man kan næsten ikke se en sk*d. Her
er det virkelig at HID gør en forskel....og vi har netop våd vejbare i
temmelig lang tid af året i danmark, hvor næsten hele vinteren bare et et
lang regnvejr.

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-07 16:29

Tom skrev:
> [...]
> er det virkelig at HID gør en forskel....og vi har netop våd vejbare i
> temmelig lang tid af året i danmark, hvor næsten hele vinteren bare et et

Hvordan forskellen er i regnvejr har jeg ikke den store erfaring med.
Xenon lygterne kørte jeg med sidste sommer, og der var det jo begrænset
hvor meget det regnede.

Hvorimod vinteren blev klaret med halogener.

Men måske det også betyder noget at jeg sidder så meget højere oppe.

--
Mvh Finn

Fra : Tom

Dato : 20-04-07 16:38

> [...]
>
> Hvorimod vinteren blev klaret med halogener.
>
> Men måske det også betyder noget at jeg sidder så meget højere oppe.

ganske givet.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-07 19:08

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

Fordi man har det store overblik er det ikke sikkert, at man har indsigt

Møller

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-07 22:22

Møller skrev:
> Fordi man har det store overblik er det ikke sikkert, at man har indsigt

Nu syntes jeg også udsigt er mere vigtig.

--
Mvh Finn

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 09:03

> Nu syntes jeg også udsigt er mere vigtig.
og udsigten for i dag: klart vejr med frost

Møller

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-07 09:42

Møller skrev:

> og udsigten for i dag: klart vejr med frost

Så er det da godt at biler er hule så man kan sidde indendøres.

--
Mvh Finn

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 10:10

> Så er det da godt at biler er hule så man kan sidde indendøres.

Jeg tænkte det nok: Finn er huleboer
Møller

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-07 10:59

Møller skrev:
> indsigt

> Jeg tænkte det nok: Finn er huleboer

Måske derfor jeg render rundt i T-shirt hele året, når jeg kommer ud.

(Kommenteres ofte af folk der stadig render rundt i vinterudstyret i
april.)

--
Mvh Finn

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-04-07 12:05

On Sat, 21 Apr 2007 11:58:41 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Måske derfor jeg render rundt i T-shirt hele året, når jeg kommer ud.
>
>(Kommenteres ofte af folk der stadig render rundt i vinterudstyret i
>april.)

>--

Hvilket kunne skyldes at nogen er udstyret med mere naturlig isolering
end andre?

Det var vel ikke dig der blev beskrevet som ham med det runde tøj,
forleden dag?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 21-04-07 19:54

Folmer Rasmussen wrote:

> Det var vel ikke dig der blev beskrevet som ham med det runde tøj,
> forleden dag?

ROFL - den er noteret og lagt på lager til førstkommende lejlighed

/Brian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-04-07 22:08

On Sat, 21 Apr 2007 20:53:37 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>ROFL - den er noteret og lagt på lager til førstkommende lejlighed

>--

Det skal ikke koste dig noget.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-04-07 14:44

Folmer Rasmussen skrev:
> Hvilket kunne skyldes at nogen er udstyret med mere naturlig isolering
> end andre?

Der skal jo være noget til at give det mening når jeg siger at jeg ikke
slår på folk, men sætte mig på dem i stedet.

> Det var vel ikke dig der blev beskrevet som ham med det runde tøj,
> forleden dag?

Ikke det jeg ved af. Hvor og af hvem?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-04-07 09:27

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> men det er sådan det er
> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132262.jpg

Lad nu være Tom.
Finn 'Jeg-ved-alting-og-vil-have-det-sidste-ord' Guldmann har en mening,
og du kan ikke få ham til at ændre den.
Andre har forsøgt, jeg har givet op.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-04-07 10:00

On Fri, 20 Apr 2007 10:26:49 +0200, "Uffe Bærentsen"

ROFL.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Tom

Dato : 20-04-07 15:53

> [...]
>
> Lad nu være Tom.
> Finn 'Jeg-ved-alting-og-vil-have-det-sidste-ord' Guldmann har en mening,

hehe, troede at billeder kunne overbevise selv de mest hårdnakkede meninger

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-04-07 16:58

On Sun, 15 Apr 2007 16:32:27 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Og så er det en markant forringelse for dem man nøder på sin vej.
>Kommer man ind i den asymetriske kegle fra sådann lygter bliver man
>kraftigt blændet. F.eks. hvis man møder en med de lygter i et venstresving.

Jeg syntes bestemt ikke problemet er særlig stort. Jeg bliver da
mindst lige så ofte blændet af fejljusterede halogenlygter, eller
fordi den modkørende har "glemt" at fjernlyset er tændt. Og præcist i
venstresvings situationen, man kan jo eksempelvis bare lade være med
at se ind i forlygterne på den der kommer på tværs, så bliver man da
ikke blændet.

>Er det så de der ulovligt eftermonterede kits, behøver man end ikke et
>venstresving for at blive blændet.

Enig... De bør bestemt sidde i lygter der er beregnet til det.

>Derudover har jeg kørt med både xenon og alm. halogen, og kan sige at
>der ikke er den store forskel i andet end at lyset er mere "hvidt".

Jeg syntes bestemt forskellen er til stede, og ikke kun på "tonen" af
lyset. Det lyser kraftigere og længere.

** Lars

Fra : ShutEye

Dato : 15-04-07 20:12

> Jeg syntes bestemt forskellen er til stede, og ikke kun på "tonen" af
> lyset. Det lyser kraftigere og længere.

Hvis det lyser længere lyser det så ikke også højere?
Det må da blænde mere hvis det er tilfældet?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-04-07 20:34

On Sun, 15 Apr 2007 21:12:21 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Hvis det lyser længere lyser det så ikke også højere?
>Det må da blænde mere hvis det er tilfældet?

Givetvis i teorien. Men i praksis blænder det nu altså ikke med mindre
man er modkørende i en go-cart....

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-07 16:42

Lars Knudsen skrev:
> Givetvis i teorien. Men i praksis blænder det nu altså ikke med mindre
> man er modkørende i en go-cart....

Fordi det er mere hvidt (læs; Skarpt) blænder det mere hvis man kommer
ind i lyskeglen.

--
Mvh Finn

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-04-07 20:56

>Hvis det lyser længere lyser det så ikke også højere?
>Det må da blænde mere hvis det er tilfældet?

Tænkte lidt over denne....

Det er nok egentlig sådan at lyset ikke når længere. Men at lyset blot
er kraftigere i store dele af det område der lyses op

Som f.eks. vist her

http://www.xenon-light.at/Images/BELLOF_HID_vs_Halogen_table_sm10.jpg

Det passer nok meget godt, de erstatter jo eksempelvis ikke fjernlys.

Men ved kørsel på eksempelvis motorvej - eller landevej - om natten
hvor man pga modkørende slukker fjernlyset syntes jeg bestemt man får
et meget bedre lys med HID nærlys i forhold til halogen.

Og jeg oplever samtidig generelt ikke noget problem med modkørende med
HID lygter - hvis jeg endelig skal sammenligne syntes jeg bestemt at
to sæt forlygter (nærlys+tåge forlygter) blænder mere. Basalt set
handler det vel om at have korrekt justerede forlygter og at man som
modkørende ser i sin egen vognbane og ikke over i lygterne på den
modkørende.

** Lars

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 16-04-07 09:59

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> wrote in message > Som
f.eks. vist her

> http://www.xenon-light.at/Images/BELLOF_HID_vs_Halogen_table_sm10.jpg
>

> Det passer nok meget godt, de erstatter jo eksempelvis ikke fjernlys.

Det gør Bi-Xenon lygter så, derfor er jeg meget spændt på at se fjernlyset
om natten :)

Mvh
Jacob

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-04-07 10:48

On Mon, 16 Apr 2007 10:59:13 +0200, "Jacob Rungwald"

Yes... Det bliver spændende at høre om!

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-07 16:46

Lars Knudsen skrev:
> [...]
> Det er nok egentlig sådan at lyset ikke når længere. Men at lyset blot
> er kraftigere i store dele af det område der lyses op

Den sammenligning er jo mellem en almindelig lygte og en xenon lygte.
Ikke en halogen pære og en xenon pære i samme lygte. Det er den
sammenligning jeg har prøvet.

--
Mvh Finn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-07 16:41

ShutEye skrev:
> Hvis det lyser længere lyser det så ikke også højere?
> Det må da blænde mere hvis det er tilfældet?

Det er det jo nok også ved de eftermonterede.

--
Mvh Finn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-04-07 16:38

Lars Knudsen skrev:
> [...]
> venstresvings situationen, man kan jo eksempelvis bare lade være med
> at se ind i forlygterne på den der kommer på tværs, så bliver man da

Nu er det jo lidt svært at se et andet sted hen når det der blænder
befinder sig mere eller mindre lige i den retning man skal kigge for at
se hvad man selv laver. Og heldigvis er det endnu ikke os alle der er
belæmret med tunnelsyn.

> Jeg syntes bestemt forskellen er til stede, og ikke kun på "tonen" af
> lyset. Det lyser kraftigere og længere.

På den jeg kører i nu, med halogen, og den jeg kørte før, med xenon, er
det samme lygte. Så lyset ender de samme steder. Det er blot ikke så
hvidt som det var før.

--
Mvh Finn

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-04-07 21:38

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i meddelelsen

> Har aldrig prøvet Xenon.... Hvad er det lige, der gør at det
> er så eftertragtet ?

Det er ikke så meget selve "lysvinduet" (kunne ikke lige finde et bedre
ord) - men det at vejstriber,skilte m.v. bliver oplyst langt foran
lysvinduet. Det gør du noget bedre kan se vejens forløb :)

/Dennis

Fra : Hr. Jensen

Dato : 13-04-07 07:27

On Thu, 12 Apr 2007 22:38:02 +0200 "Dennis Pedersen"
<usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> sent the following smoke signals:

>Det er ikke så meget selve "lysvinduet" (kunne ikke lige finde et bedre
>ord) - men det at vejstriber,skilte m.v. bliver oplyst langt foran
>lysvinduet. Det gør du noget bedre kan se vejens forløb :)

Med andre ord: Hvis man har nedsat syns- og reaktionsevne, så er det
fremragende...

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-04-07 08:59

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse

> Med andre ord: Hvis man har nedsat syns- og reaktionsevne, så er det
> fremragende...

Tidligere kælenavn:
Brianlys.

Nuværende kælenavn:
Mimrelys.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Brian S Jensen

Dato : 12-04-07 14:03

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i en meddelelse
> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler und
> [...]

Jamen, det kan jo ikke undgå at blive en god weekend

Vi glæder os til at høre (se) resultatet

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4i

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-04-07 15:20

Jacob Rungwald wrote:
> Men inden i går amok, så er det et originalt BMW kit, mit lygtespuler
> und automatisch niveauregulering :)
>
> Ahhhhh, et weekend projekt :)
>
> Mvh
> Jacob (Snart med Bi-Xenon) :)

Hvad koster sådan en sæt originalt? Med niveauregulering osv? Det må jo
koste en del mere end de uoriginale, siden nogle gerne vil køre med dét.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Brian S Jensen

Dato : 12-04-07 15:44

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad koster sådan en sæt originalt? Med niveauregulering osv? Det må jo
> koste en del mere end de uoriginale, siden nogle gerne vil køre med dét.

> [...]

Hej

Til en E39 (5-serie) er det ikke fordi det er så voldsomt - jeg gav lige i
underkanten
af 10.000 for Xenon Faceliftlygter, Faclift (celis) baglygter, nyt lysmodul
samt facelift-nyre
(og et par andre småting jeg ikke lige husker)

Og så er alt originalt og i super kvalitet

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4i

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-04-07 19:47

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> lysmodul samt facelift-nyre
> (og et par andre småting jeg ikke lige husker)

Jeg kom lige til at tænke på om der egentligt følger xenonpærer med i en ny
xenonlygte, var der pære med da du købte dine lygter ? De er nemlig ikke med
i listen over dele i retrofit kittet.

Mvh
Jacob

Fra : Brian S Jensen

Dato : 12-04-07 19:56

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ny xenonlygte, var der pære med da du købte dine lygter ? De er nemlig
> ikke med i listen over dele i retrofit kittet.

Hej Jacob

Ja, både Xenon, blinkpære ovs. - alle pærer var monteret.

Blinklyspærerne er dog de gule modeller (altså, hvide blink, men med
gul pære), hvis man ønsker det kan de jo skiftes ud med de "blanke", så
blinklyset er HELT hvidt

Jeg har dog ikke gjort det i min

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4.i

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-04-07 20:23

> [...]
>
> Blinklyspærerne er dog de gule modeller (altså, hvide blink, men med
> gul pære), hvis man ønsker det kan de jo skiftes ud med de "blanke", så

Ok, men er der ikke noget om til E39 der sidder blinklysdelen sammen med
lygten, på E46 er det 2 dele, så jeg har nok ikke blinkpærer med, men bare
der er xenonpæren med er det jo fint fint :)

> Jeg har dog ikke gjort det i min

Det har jeg, det giver et helt andet look :)

Mvh
Jacob

Fra : Brian S Jensen

Dato : 12-04-07 20:46

> Ok, men er der ikke noget om til E39 der sidder blinklysdelen sammen med
> lygten, på E46 er det 2 dele, så jeg har nok ikke blinkpærer med, men bare
> der er xenonpæren med er det jo fint fint :)

Jo, det er korrekt - på E39 er forlygte og blinklygte samme enhed

> Det har jeg, det giver et helt andet look :)

Nå, ja,ja - så må jeg da hellere få det gjort - men de koster jo kassen

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-04-07 17:39

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> wrote in message

> Hvad koster sådan en sæt originalt? Med niveauregulering osv? Det må jo
> koste en del mere end de uoriginale, siden nogle gerne vil køre med dét.

Jeg kommer til at give ca 11-12k men det er jo så også fordi jeg skal have
lygtespul med i samme omgang, ellers kunne jeg have sparet ca 2k

Jeg var igang med at finde dele på eBay, men jeg kunne ikke spare mere end
ca 3-3,5k når jeg havde fundet alle dele, i forhold til nyt, samt alt det
besvær/bøvl for så "lidt" penge.

Mvh
Jacob