/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvordan repereres rust?
Fra : Morten


Dato : 11-04-07 19:38

Hej

Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.

Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en vinkelsliber,
svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er noget fundamænt,
og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det nye metal, for at
lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.

Hvordan gøres det bedst?



 
 
Niels Bengaard (11-04-2007)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 11-04-07 21:07

> Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.
>
> Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
>
> Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
> vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er
> noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det
> nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.
>
> Hvordan gøres det bedst?

Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke ind,
spartle, male osv.
Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.

Mvh Niels



Tom (12-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 12-04-07 18:05


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i meddelelsen
news:evjf2j$1pf2$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.
>>
>> Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
>>
>> Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
>> vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er
>> noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det
>> nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.
>>
>> Hvordan gøres det bedst?
>
> Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke ind,
> spartle, male osv.
> Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.

Men reparationstykker ruster også skulle jeg hilse og sige...jeg behøver
bare se på min mondeo med en ny 3 år gammel skærmkant som har en lille
boble. Det hele er lavet af prof. med rød grunder og autolakerer der har
været igang bagefter.

--
Tom



Niels Bengaard (12-04-2007)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 12-04-07 19:14

>>> Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.
>>>
>>> Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
>>>
>>> Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
>>> vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er
>>> noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det
>>> nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.
>>>
>>> Hvordan gøres det bedst?
>>
>> Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke ind,
>> spartle, male osv.
>> Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.
>
> Men reparationstykker ruster også skulle jeg hilse og sige...jeg behøver
> bare se på min mondeo med en ny 3 år gammel skærmkant som har en lille
> boble. Det hele er lavet af prof. med rød grunder og autolakerer der har
> været igang bagefter.
>
> --
> Tom

Hvor ruster det, i samlingen eller på rep. stykket?

Mvh Niels



Tom (12-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 12-04-07 19:28


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> wrote in message
news:evlsq1$2nji$1@newsbin.cybercity.dk...
>>>> Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en
>>>> Renault.
>>>>
>>>> Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
>>>>
>>>> Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
>>>> vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er
>>>> noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på
>>>> det nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det
>>>> eksisterende.
>>>>
>>>> Hvordan gøres det bedst?
>>>
>>> Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke ind,
>>> spartle, male osv.
>>> Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.
>>
>> Men reparationstykker ruster også skulle jeg hilse og sige...jeg behøver
>> bare se på min mondeo med en ny 3 år gammel skærmkant som har en lille
>> boble. Det hele er lavet af prof. med rød grunder og autolakerer der har
>> været igang bagefter.
>>
>> --
>> Tom
>
> Hvor ruster det, i samlingen eller på rep. stykket?

Det er ikke til at se da jeg ikke ved hvor det nye og det gamle
ender.....jeg har som sagt intet lavet af det selv

--
Tom



JBH (13-04-2007)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 13-04-07 18:57

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:461e79f5$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> wrote in message
> news:evlsq1$2nji$1@newsbin.cybercity.dk...
>>>>> Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en
>>>>> Renault.
>>>>>
>>>>> Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
>>>>>
>>>>> Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
>>>>> vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der
>>>>> er noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden
>>>>> på det nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det
>>>>> eksisterende.
>>>>>
>>>>> Hvordan gøres det bedst?
>>>>
>>>> Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke
>>>> ind, spartle, male osv.
>>>> Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.
>>>
>>> Men reparationstykker ruster også skulle jeg hilse og sige...jeg behøver
>>> bare se på min mondeo med en ny 3 år gammel skærmkant som har en lille
>>> boble. Det hele er lavet af prof. med rød grunder og autolakerer der har
>>> været igang bagefter.
>>>
>>> --
>>> Tom
>>
>> Hvor ruster det, i samlingen eller på rep. stykket?
>
> Det er ikke til at se da jeg ikke ved hvor det nye og det gamle
> ender.....jeg har som sagt intet lavet af det selv
>

Spartel på blank metal og manglende forsegling af overlapningen ?

mvh
JBH



JBH (11-04-2007)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 11-04-07 22:12


"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:461d2aff$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.
>
> Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
>
> Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
> vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er
> noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det
> nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.
>
> Hvordan gøres det bedst?

Hvis det er et større stykke metal som er rustet bort, så køb et
reparationsstykke som passer til bilmodellen, det har facon'en og du skal
kun spartle minimalt. Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort tid.

mvh
JBH.



Søren (12-04-2007)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 12-04-07 07:20

[snip]

> Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
> forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort tid.
>

æhh .. er det ikke noget sludder?

Jeg har altid brugt at spartle direkte på metallet - og det har aldrig
givet probs. Når først alt rust er sandblæst væk, og enmet er afrenset
med f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget
spartel, for så er det lukket til.


> mvh
> JBH.
>
>

Niels Bengaard (12-04-2007)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 12-04-07 16:39

> > Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
>> forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort tid.
>>
>
> æhh .. er det ikke noget sludder?
>
> Jeg har altid brugt at spartle direkte på metallet - og det har aldrig
> givet probs. Når først alt rust er sandblæst væk, og enmet er afrenset med
> f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget spartel,
> for så er det lukket til.

Lige præcis, man spartler på det rene metal.

Mvh Niels



JBH (13-04-2007)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 13-04-07 18:52


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse
news:evljn0$2jg5$1@newsbin.cybercity.dk...
>> > Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
>>> forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort tid.
>>>
>>
>> æhh .. er det ikke noget sludder?
>>
>> Jeg har altid brugt at spartle direkte på metallet - og det har aldrig
>> givet probs. Når først alt rust er sandblæst væk, og enmet er afrenset
>> med f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget
>> spartel, for så er det lukket til.
>
> Lige præcis, man spartler på det rene metal.
>


Ja, hvis man skal sælge bilen

Hvis det laves fagmessigt korrekt, f.eks. punktsvejses og fuld loddes så
samlingen/overlapningen er 100% tæt så ikke fugt trænger ud, indefra
imellem metallet og spartelmassen er det ok, men men for hobbyfolk som ikke
kan det, vil rusten pible frem i løbet af et års tid, hvis man spartler
direkte oven på blank metal. Hvis man inden man spartler, lige "forsegler
med en god maling/lak holder det. (min erfaring som fhv. Opel ejer)

mvh
JBH



Niels Bengaard (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 13-04-07 21:33

>>> > Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
>>>> forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort
>>>> tid.
>>>>
>>>
>>> æhh .. er det ikke noget sludder?
>>>
>>> Jeg har altid brugt at spartle direkte på metallet - og det har aldrig
>>> givet probs. Når først alt rust er sandblæst væk, og enmet er afrenset
>>> med f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget
>>> spartel, for så er det lukket til.
>>
>> Lige præcis, man spartler på det rene metal.
>>
>
>
> Ja, hvis man skal sælge bilen
>
> Hvis det laves fagmessigt korrekt, f.eks. punktsvejses og fuld loddes så
> samlingen/overlapningen er 100% tæt så ikke fugt trænger ud, indefra
> imellem metallet og spartelmassen er det ok, men men for hobbyfolk som
> ikke kan det, vil rusten pible frem i løbet af et års tid, hvis man
> spartler direkte oven på blank metal. Hvis man inden man spartler, lige
> "forsegler med en god maling/lak holder det. (min erfaring som fhv. Opel
> ejer)
>
> mvh
> JBH

Det er sgi ikke sådan det foregår når en prof repper biler, har altid set
pladesmeden spartle på blank metal og så til lakering bagefter.

Mvh Niels



JBH (14-04-2007)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 14-04-07 09:11


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse
news:evopb6$qiv$1@newsbin.cybercity.dk...
>>>> > Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
>>>>> forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort
>>>>> tid.
>>>>>
>>>>
>>>> æhh .. er det ikke noget sludder?
>>>>
>>>> Jeg har altid brugt at spartle direkte på metallet - og det har aldrig
>>>> givet probs. Når først alt rust er sandblæst væk, og enmet er afrenset
>>>> med f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget
>>>> spartel, for så er det lukket til.
>>>
>>> Lige præcis, man spartler på det rene metal.
>>>
>>
>>
>> Ja, hvis man skal sælge bilen
>>
>> Hvis det laves fagmessigt korrekt, f.eks. punktsvejses og fuld loddes så
>> samlingen/overlapningen er 100% tæt så ikke fugt trænger ud, indefra
>> imellem metallet og spartelmassen er det ok, men men for hobbyfolk som
>> ikke kan det, vil rusten pible frem i løbet af et års tid, hvis man
>> spartler direkte oven på blank metal. Hvis man inden man spartler, lige
>> "forsegler med en god maling/lak holder det. (min erfaring som fhv. Opel
>> ejer)
>>
>> mvh
>> JBH
>
> Det er sgi ikke sådan det foregår når en prof repper biler, har altid set
> pladesmeden spartle på blank metal og så til lakering bagefter.
>

Spartler man direkte ind i en ikke forseglet samling/overlapning ?

mvh
JBH



Niels Bengaard (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 14-04-07 21:43

>>> Hvis det laves fagmessigt korrekt, f.eks. punktsvejses og fuld loddes så
>>> samlingen/overlapningen er 100% tæt så ikke fugt trænger ud, indefra
>>> imellem metallet og spartelmassen er det ok, men men for hobbyfolk som
>>> ikke kan det, vil rusten pible frem i løbet af et års tid, hvis man
>>> spartler direkte oven på blank metal. Hvis man inden man spartler, lige
>>> "forsegler med en god maling/lak holder det. (min erfaring som fhv. Opel
>>> ejer)
>>>
>>> mvh
>>> JBH
>>
>> Det er sgi ikke sådan det foregår når en prof repper biler, har altid set
>> pladesmeden spartle på blank metal og så til lakering bagefter.
>>
>
> Spartler man direkte ind i en ikke forseglet samling/overlapning ?
>

Hvor skal den forsegles? Forfra forsegles den jo med spartelmasse, bagfra
kan man da ikke forsegle alligevel, der må man sprøjte rustbeskyttelse ind.

Mvh Niel



Jan Mikkelsen (12-04-2007)
Kommentar
Fra : Jan Mikkelsen


Dato : 12-04-07 08:40

Morten wrote:
> Hej
>
> Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.
>
> Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
>
> Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en vinkelsliber,
> svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er noget fundamænt,
> og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det nye metal, for at
> lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.
>
> Hvordan gøres det bedst?

Hej Morten

Renault + rust i bagskærm -> Clio?

Nå .. Clio eller ej, her har du i hvert fald en udemærket beskrivelse af
hvordan det kan gøres:

http://www.clio-forum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=4&id=13&artlang=de

/Jan

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste