Kørsel på tyske plader i DK
Fra : Holten

Dato : 10-04-07 20:34

Hejsa

Prøv lige at læse stk. 6 i denne bekendtgørelse om benyttelse af udenlandske
køretøjer i DK
Vil det sige at en momsregistreret automekaniker gerne må køre en Tysk
indregistreret bil fra Padborg til sit hjem, hvis tyskeren har bedt ham
afprøve/lave den. Altså på de tyske nummerplader ??
Faldt over den, fordi jeg leder med lys og lygte efter den lov som en dum
betjent vil give mig en bøde for i lørdags.
Jeg blev stoppet med min danske bil med tysk indregistreret bådtrailer. Det
må man sørme ikke, blot kunne han ikke finde loven jeg har overtrådt, men
overtråden den havde jeg sagde han.
Han ville finde loven og sende mig bøden.
Nogen der kan finde paragraffen for mig, for nu har jeg søgt over 2 timer på
retsinfo.
Altså ikke noget med at det må du ikke; venligst hvilken lov ?

MVH

Holten

§ 17. Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet
registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2-6 og § 18.

Stk. 2. Personer med bopæl her i landet må dog føre motorkøretøjer
registreret til virksomheder etableret i udlandet, såfremt motorkøretøjerne
udelukkende er beregnet og indrettet til godstransport, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedernes interesse som godstransport for
fremmed regning i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 af
26. marts 1992 (adgang til markedet), herunder cabotagekørsel i
overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93 af 25. oktober
1993, eller

2) der udføres godstransport i overensstemmelse med bilag II i Rådets
forordning (EØF) nr. 881/92 af 26. marts 1992, herunder cabotagekørsel i
overensstemmelse med punkt 4 i samme bilag.

Stk. 3. Ligeledes må personer med bopæl her i landet føre motorkøretøjer
registreret til virksomheder - og for så vidt angår nr. 2) tillige
sammenslutninger, der ikke arbejder med gevinst for øje - etableret i
udlandet, såfremt motorkøretøjerne er indrettet til befordring af flere end
9 personer, føreren medregnet, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedens interesse som erhvervsmæssig
personbefordring, jf. Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992
(adgang til markedet), herunder cabotagekørsel, jf. Rådets forordning (EF)
nr. 12/98 af 11. december 1997, eller

2) der udføres personbefordring for egen regning i overensstemmelse med
Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992 (adgang til markedet),
jf. bekendtgørelse om buskørsel.

Stk. 4. Endvidere må en person med bopæl her i landet føre et motorkøretøj,
der stilles til rådighed af en virksomhed eller et fast driftssted, der er
beliggende i udlandet, med henblik på enten erhvervsmæssig anvendelse eller
erhvervsmæssig og privat anvendelse i det pågældende udland og her i landet.
Beskæftigelse ved virksomheden eller det faste driftssted skal udgøre den
pågældende persons hovederhverv. Det er en forudsætning for kørslen, at de
statslige told- og skattemyndigheder efter ansøgning har meddelt tilladelse
til, at der betales registreringsafgift af køretøjet efter de særlige regler
herom. Tilladelsen skal medbringes i motorkøretøjet under kørslen her i
landet og på forlangende vises til politiet. Motorkøretøjet må alene føres
af den person, som er omfattet af tilladelsen, eller af personer, der hører
til den pågældendes husstand.

Stk. 5. Personer med bopæl her i landet må føre et motorkøretøj, der er
registreret til taxikørsel (hyrekørsel) i udlandet. Personen må her i landet
udelukkende anvende motorkøretøjet til erhvervsmæssig personbefordring. Det
er en forudsætning for kørslen, at de statslige told- og skattemyndigheder
efter ansøgning har meddelt tilladelse til fritagelse for afgift af
køretøjer efter de særlige regler herom. Tilladelsen skal medbringes i
motorkøretøjet under kørslen her i landet og på forlangende vises til
politiet.

Stk. 6. Personer med bopæl her i landet, der er beskæftiget i
automobilværksteder, automobilservicestationer, parkeringsanlæg,
automobilfirmaer, automobiludlejningsfirmaer, motororganisationer,
redningskorps, speditionsfirmaer, skibsmæglerfirmaer, rederier og hoteller,
kan føre motorkøretøjer, der er registreret i udlandet, og som er indført af
ejeren (brugeren) eller en anden berettiget, hvis kørslen alene finder sted
i forbindelse med køretøjets afhentning, udbringning, afprøvning, parkering,
klargøring, afskibning eller hjemtransport.

Stk. 7. Rigspolitiet kan, eventuelt på nærmere fastsatte vilkår, give
personer med bopæl her i landet tilladelse til at benytte udenlandske
køretøjer til kørsel her i landet, hvis

1) et køretøj køres i transit direkte fra indførselsstedet til
udførselsstedet, eller

2) et køretøj, der i henhold til en forsikringsaftale er stillet til
rådighed for den pågældende person, efter at vedkommendes eget køretøj er
havareret i forbindelse med kørsel uden for landet, køres direkte fra
grænsen til bopælen og videre til afleveringsstedet.

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 11-04-07 07:09

> Jeg blev stoppet med min danske bil med tysk indregistreret bådtrailer.
> Det må man sørme ikke, blot kunne han ikke finde loven jeg har overtrådt,
> men overtråden den havde jeg sagde han.

Det kunne måske være at din bil og en trailer i DK er godkendt til synsfri
sammenkobling, men at den Tyske trailer ikke har den gdkendelse. Jeg mener
at hvis du skal kører med en Tysk trailer skal den synes sammen med bilen.

VH
Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-04-07 18:13

Holten wrote:

> Jeg blev stoppet med min danske bil med tysk indregistreret
> bådtrailer.

Det har været længe kendt imellem campister at det er forbudt at køre med
campingvogn på tyske plader efterspændt en dansk indregistreret bil i DK.

Det er nok samme regel der er gældende her - men jeg ved ikke lige hvor det
står :)

--
Per, Esbjerg