/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sierra 2.0i DOHC spørgsmål
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 08:38

Hej,

Jeg har en Sierra 2.0i fra 89.
Den starter og kører fint, bortset fra et lille problem.

Symptomet er små "udsættere", ofte når jeg har kørt ca 8-15Km... Lidt at
sammenligne med fornemmelsen af en karburator-bil der lider af
karburatoris?? Når den så har kørt lidt "ujævnt" et par kilometer, stopper
det meget pludseligt med et "ryk" (helt som en knap der bli'r trykket på)
hvor den helt tydeligt trækker som den skal igen.

Problemet kan også opstå igen senere hvis jeg kører f.eks 100Km eller mere,
og føles nøjagtig på samme måde.

Desuden har den ind imellem en ustabil tomgang. (Ikke nødvendigvis i
sammenhæng med ovenstående problem.)
Det viser sig ved at den i tomgang kører ret langt ned i omdrejninger, dog
uden nogensinde at gå i stå, men ligesom står og "bølger" op og ned mellem
normal og meget lave omdrejninger. Det holder op hvis jeg stopper motoren og
starter den igen, - så er det helt normalt igen??? Har jeg en sjælden gang
batteriet af den, så er det iøvrigt samme problem.

Tja!!! - Jeg hører gerne fra nogen der har kendskab til problemet

PS! - Jeg har skiftet tændrør, da jeg tænkte det kunne være årsagen, men det
hjalp ikke.

Venlige hilsner

Per,



 
 
Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 12:07

> Symptomet er små "udsættere", ofte når jeg har kørt ca 8-15Km... Lidt at
> sammenligne med fornemmelsen af en karburator-bil der lider af
> karburatoris?? Når den så har kørt lidt "ujævnt" et par kilometer, stopper
> det meget pludseligt med et "ryk" (helt som en knap der bli'r trykket på)
> hvor den helt tydeligt trækker som den skal igen.

Defekt vandtemp føler evt, eller lambda sonde.. har du målt disse igennem?

Mvh
Morten



Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 12:26


> Defekt vandtemp føler evt, eller lambda sonde.. har du målt disse igennem?
>
Nej det har jeg ikke...
Har du evt. nogle værdier på dem på lager ?

Vh. Per



Tom (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 09-04-07 12:48


"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i meddelelsen
news:461a22bb$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Defekt vandtemp føler evt, eller lambda sonde.. har du målt disse
>> igennem?
>>
> Nej det har jeg ikke...
> Har du evt. nogle værdier på dem på lager ?

Lambda sonde skal ligge på ca. 0.3-0.9 volt og en gang hvert 10. sekund
falder spændingen til 0V i ca. 1 sek.
Ligger spændingen på 0V hele tiden så er sonden færdig og biler opfører sig
som du beskriver

--
Tom




Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 15:25

> Lambda sonde skal ligge på ca. 0.3-0.9 volt og en gang hvert 10. sekund
> falder spændingen til 0V i ca. 1 sek.
> Ligger spændingen på 0V hele tiden så er sonden færdig og biler opfører
> sig
> som du beskriver

Hej Tom,

Nu er fruen lige ude at køre i bilen, og i mellemtiden kan jeg så forberede
mig med multimeteret
Så vidt jeg husker er der 3 ledninger i stikket på sonden - eller er det mig
der husker galt.?
Hvis der bare er 2, ja så gi'r det jo sig selv - , men ellers hvilke skal
jeg måle over?

Mvh. Per



Tom (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 09-04-07 16:15


"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i meddelelsen
news:461a4cb0$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Lambda sonde skal ligge på ca. 0.3-0.9 volt og en gang hvert 10. sekund
>> falder spændingen til 0V i ca. 1 sek.
>> Ligger spændingen på 0V hele tiden så er sonden færdig og biler opfører
>> sig
>> som du beskriver
>
> Hej Tom,
>
> Nu er fruen lige ude at køre i bilen, og i mellemtiden kan jeg så
> forberede mig med multimeteret
> Så vidt jeg husker er der 3 ledninger i stikket på sonden - eller er det
> mig der husker galt.?
> Hvis der bare er 2, ja så gi'r det jo sig selv - , men ellers hvilke skal
> jeg måle over?

øv det husker jeg ikke mere. Det er snart 10 år siden jeg havde fejlen. Du
må bare prøve.

Da det ikke er til at komme ind til noget du kan måle på, så kan du vælge at
bruge nogle målespidser der bare går gennem isoleringen på kablet.

--
Tom




Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 16:16

> Så vidt jeg husker er der 3 ledninger i stikket på sonden - eller er det
> mig der husker galt.?
> Hvis der bare er 2, ja så gi'r det jo sig selv - , men ellers hvilke skal
> jeg måle over?

prøv lige at søg gruppen igennem, ved det er nævnt engang før, men ellers
prøv dig frem, det sker der ikke noget ved..

Mvh
Morten



Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 17:09


>
> prøv lige at søg gruppen igennem, ved det er nævnt engang før, men ellers
> prøv dig frem, det sker der ikke noget ved..

Hej Tom og Morten,

Jeg prøver mig frem, men nu blir det først når det er tørvejr igen :o//
Under alle omstændigheder får I en tilbagemelding.

Mvh. Per



Tom (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 09-04-07 19:04


"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i meddelelsen
news:461a6510$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>>
>> prøv lige at søg gruppen igennem, ved det er nævnt engang før, men ellers
>> prøv dig frem, det sker der ikke noget ved..
>
> Hej Tom og Morten,
>
> Jeg prøver mig frem, men nu blir det først når det er tørvejr igen :o//
> Under alle omstændigheder får I en tilbagemelding.

Ellers må du jo udlæse fejlkoderne. Det kan du gøre med en lysdiode og
modstand som du slutter til stikket der sidder lige ved siden af batteriet.
3-polet stik

--
Tom




Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 21:23

> Ellers må du jo udlæse fejlkoderne. Det kan du gøre med en lysdiode og
> modstand som du slutter til stikket der sidder lige ved siden af
> batteriet.
> 3-polet stik

Damn!! Nu bli'r det avanceret
-Jeg starter med at måle spændingen v. lambda'en. Jeg har iøvrigt lige
fundet et ledningsdiagram over EFI og tændingssystem på min.
Det er lidt hjælpsomt ift. at se hvad ledningerne gør v. sonden. - Der er
faktisk 4 ledninger.

Hvis det overhovedet har interesse, så ligger diagrammerne som en sendbar
pdf-fil (ca 2,5Mb) og dækker alle sierra-modeller m/u indsprøjtning,
tilsyneladende alle årgange.

Jeg takker mange gange for hjælpen indtil videre.
- "I'll be back"

Mvh. Per



Tom (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 10-04-07 17:57


"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i meddelelsen
news:461aa0a1$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Ellers må du jo udlæse fejlkoderne. Det kan du gøre med en lysdiode og
>> modstand som du slutter til stikket der sidder lige ved siden af
>> batteriet.
>> 3-polet stik
>
> Damn!! Nu bli'r det avanceret
> -Jeg starter med at måle spændingen v. lambda'en. Jeg har iøvrigt lige
> fundet et ledningsdiagram over EFI og tændingssystem på min.
> Det er lidt hjælpsomt ift. at se hvad ledningerne gør v. sonden. - Der er
> faktisk 4 ledninger.

Så er de 2 af dem nok til opvarmningen af sonden


> Hvis det overhovedet har interesse, så ligger diagrammerne som en sendbar
> pdf-fil (ca 2,5Mb) og dækker alle sierra-modeller m/u indsprøjtning,
> tilsyneladende alle årgange.

Tak, men jeg har haft mine 3 sierra'er

--
Tom



Claus Espeholt (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Claus Espeholt


Dato : 10-04-07 12:31


>
> Ellers må du jo udlæse fejlkoderne. Det kan du gøre med en lysdiode og
> modstand som du slutter til stikket der sidder lige ved siden af
> batteriet.
> 3-polet stik
>
> --
> Tom
>
>

Hej
Nu bliver det interessant. Jeg har en Sierra 4x4 2.9. Jeg har alle
oplysninger fra Ford om fejlfinding af EFIIV-systemet, men hvordan udlæser
man fejlkoderne hel konkret fra det 3-polede stik der sidder ved batteriet
??? Iflg. manualen skal der bruges en STAR-tester, men ingen kan mere finde
en sådan tester.
mvh
Claus



Tom (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 10-04-07 18:09


"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i meddelelsen
news:461b7565$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>
>> Ellers må du jo udlæse fejlkoderne. Det kan du gøre med en lysdiode og
>> modstand som du slutter til stikket der sidder lige ved siden af
>> batteriet.
>> 3-polet stik
>>
>> --
>> Tom
>>
>>
>
> Hej
> Nu bliver det interessant. Jeg har en Sierra 4x4 2.9. Jeg har alle
> oplysninger fra Ford om fejlfinding af EFIIV-systemet, men hvordan udlæser
> man fejlkoderne hel konkret fra det 3-polede stik der sidder ved batteriet
> ??? Iflg. manualen skal der bruges en STAR-tester, men ingen kan mere
> finde en sådan tester.

Hvis det er lige som de alm DOHC'er med EFI, så tilslut lysdiode i serie med
en 1 Kohm modstand til 2 af benene. Når du finder de rigtige ben så begynder
den at blinke. Så lader du motoren køre i tomgang i et godt stykke tid og
det hele skal være varmt.

Mens den kører i tomgang kan du så udlæse koderne, hvor man tydeligt kan
identificere start_koden og så den efterfølgende fejlkode. Du skal ikke
bruge nogen STAR tester eller andet, du kan udlæse det samme med lysdioden
og et stykke papir med fejlkoderne.
Alt dette fik jeg grundigt forklaret af Ford mekanikeren da han udlæste
fejlkoderne på min på denne måde. Han brugte nemlig heller ikke andet end en
lysdiode. Jeg spurgte ikke engang til det, han begyndte bare at fortælle og
vise mig det hele.

Jeg fik hele detaljeforklaringen. At motorstyringen hvert 10 sek. lige
kortvarigt stopper og at man rent faktisk kan høre det på motoren fordi den
så tager måske 50 RPM mere. Det er i dette tidsrum at computeren regulerer
og beregner nogle når værdier i ca. 1 sekund. Han var temmelig ferm til det
med motorstyringen og fandt fejlen lynhurtig.

--
Tom




Ukendt (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-07 18:44

>> Hej
>> Nu bliver det interessant. Jeg har en Sierra 4x4 2.9. Jeg har alle
>> oplysninger fra Ford om fejlfinding af EFIIV-systemet, men hvordan
>> udlæser
>> man fejlkoderne hel konkret fra det 3-polede stik der sidder ved
>> batteriet
>> ??? Iflg. manualen skal der bruges en STAR-tester, men ingen kan mere
>> finde en sådan tester.
>
> Hvis det er lige som de alm DOHC'er med EFI, så tilslut lysdiode i serie
> med
> en 1 Kohm modstand til 2 af benene. Når du finder de rigtige ben så
> begynder
> den at blinke. Så lader du motoren køre i tomgang i et godt stykke tid og
> det hele skal være varmt.
>
> Mens den kører i tomgang kan du så udlæse koderne, hvor man tydeligt kan
> identificere start_koden og så den efterfølgende fejlkode. Du skal ikke
> bruge nogen STAR tester eller andet, du kan udlæse det samme med lysdioden
> og et stykke papir med fejlkoderne.
> Alt dette fik jeg grundigt forklaret af Ford mekanikeren da han udlæste
> fejlkoderne på min på denne måde. Han brugte nemlig heller ikke andet end
> en
> lysdiode. Jeg spurgte ikke engang til det, han begyndte bare at fortælle
> og
> vise mig det hele.
>
> Jeg fik hele detaljeforklaringen. At motorstyringen hvert 10 sek. lige
> kortvarigt stopper og at man rent faktisk kan høre det på motoren fordi
> den
> så tager måske 50 RPM mere. Det er i dette tidsrum at computeren regulerer
> og beregner nogle når værdier i ca. 1 sekund. Han var temmelig ferm til
> det
> med motorstyringen og fandt fejlen lynhurtig.



Hmmm!!!
Googlede lidt på det, og det her ser rigtigt ud:

http://www.fordsites.net/displayarticle35.html

Vh. Per



Ukendt (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-07 19:13

Så lykkedes det at finde fejlen..

Det var det potentiometer, der sidder i indsugningen med et multistik og 3
ledninger (lige overfor gastrækket).
Den ene ledning var meget lidt i forbindelse.

Tak for hjælpen herindefra til alle der deltog.

Mvh. Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste