Justering af speedometer (km/h angivelse)
Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-04-07 10:21

Jeg har for nyligt købt en Citroen Xsara HDI 2.0 fra 2002 som har den ret
kedelige skavank at speedometeret konsekvent viser mindt 25% for lidt. -
dvs. viser ca 100 km/t når jeg kører 125 km/t.

Kan det lade sig gøre at enten få speedometeret justeret så det passer -
eller få speedometeret udskiftet (og vil det i så fald passe eller ligger
fejlen et andet sted?? )

Bilen er købt med 3 mdrs 100% garanti - vil i mene at ovenstående hører
under garanti eller er det bare noget man må leve med ???

Fra : Peter Fischer

Dato : 09-04-07 10:24

Uffe S. Callesen skrev:

> [...]
>
> Bilen er købt med 3 mdrs 100% garanti - vil i mene at ovenstående hører
> under garanti eller er det bare noget man må leve med ???

Er der monteret dæk som overholder lovens krav ift. orig. dækstr.?

m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-04-07 10:54

> Er der monteret dæk som overholder lovens krav ift. orig. dækstr.?

Jeps dækkene er af samme størrelse som bilen leveres med fra fabrikken.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-07 10:33

"Uffe S. Callesen" skriver:

> Jeg har for nyligt købt en Citroen Xsara HDI 2.0 fra 2002 som har den ret
> kedelige skavank at speedometeret konsekvent viser mindt 25% for lidt. -
> dvs. viser ca 100 km/t når jeg kører 125 km/t.

Sidste gang var det over 33%

> Bilen er købt med 3 mdrs 100% garanti - vil i mene at ovenstående hører
> under garanti eller er det bare noget man må leve med ???

Hvad har du tjekket det op imod ?

Jeg ville nok køre til forhandleren og sige, hov her er der noget galt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-04-07 11:01

> Sidste gang var det over 33%

og...... ? nu har jeg ikke lige måleudstyr stående til at måle den nøjagtige
misvisning - derfor gør jeg det næstbedste - gætter..

> Hvad har du tjekket det op imod ?

Hvis du mener hvad jeg har målt hastigheden med ? så står der én af de der
lasermålere på en landevej ikke langt fra hvor jeg bor - desværre står den
midt i et helleanlæg så svært at checke højere hastigheder end ca. 80 km/t
uden at det bliver livsfarligt og ikke mindst kriminelt

Men jeg fik for alvor bekræftet min mistanke da jeg forleden kørte fra
Hamburg ad motorvejen mod Flensborg - med 110 km/t (jf speedemeteret) måtte
jeg overhale alt og alle.

> Jeg ville nok køre til forhandleren og sige, hov her er der noget galt.

Der har jeg været han påstår at det ikke kan justeres....... og derfor
postede jeg her i gruppen - på et eller andet tidspunkt svarer én eller
anden forhåbentligt på det jeg spurgte om og ikke en helt masse andet

/Uffe

Fra : Leonard

Dato : 09-04-07 11:13

On Mon, 9 Apr 2007 12:00:46 +0200, Uffe S. Callesen wrote:

> så står der én af de der
> lasermålere på en landevej ikke langt fra hvor jeg bor

Den kan du absolut ikke regne med viser rigtigt.

Find ned på motorvejen på et tidspunkt, indhent en dansk indregistreret
lastbil, der kører eksport og læg dig bag den. Den kører sandsynligvis
89 km/t. Find den hastighed, hvor du bliver bagved lastbilen uden at
tabe afstand til den og sæt fartpiloten til. Tag så et stopur og tag tid
på hvormange sekunder, det tager at køre forbi 10 hvide pæle i vejsiden.

3600/antallet af sekunder giver hastigheden i km/t

40 sek = 90 km/t
36 sek = 100 km/t

Sammenlign resultatet med det speedometeret har vist konstant under hele
målingen.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-07 12:04

"Uffe S. Callesen" skriver:

> og...... ? nu har jeg ikke lige måleudstyr stående til at måle den nøjagtige
> misvisning - derfor gør jeg det næstbedste - gætter..

Fint, dermed aner du intet. Kender du ikek en der har en GPS du kan låne
?

> [...]
> midt i et helleanlæg så svært at checke højere hastigheder end ca. 80 km/t
> uden at det bliver livsfarligt og ikke mindst kriminelt

De er lige så præcise som regnvejr.

> Der har jeg været han påstår at det ikke kan justeres....... og derfor
> postede jeg her i gruppen - på et eller andet tidspunkt svarer én eller
> anden forhåbentligt på det jeg spurgte om og ikke en helt masse andet

Så har han vel ret ?

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-04-07 16:40

> De er lige så præcise som regnvejr.

De er nu temmelig præcise, min erfaring er at de passer inden for 1 km/t.
Bilens speedometer er til gengæld upræcist, hvis du ikke holder konstant
hastighed. Speedometeret reagerer temmelig langsomt, og det betyder, at det
viser for lidt ved acceleration og for meget ved opbremsning.

MVH Leo

Fra : Brian

Dato : 09-04-07 16:53

Leo Jensen wrote:

> De er nu temmelig præcise, min erfaring er at de passer inden for 1
> km/t. Bilens speedometer er til gengæld upræcist, hvis du ikke holder
> konstant hastighed.

Helt enig, jeg synes de rammer temmelig godt 9/10 gange. Ofte måler de også
hastigheden før man tror, hvilket kan snyde når man får sin hastighed vist.

/Brian

Fra : Karsten Andersen

Dato : 09-04-07 23:08

Mon, 9 Apr 2007 17:39:50 +0200, skrev Leo Jensen, på 18 linier, i
<461a5ea7$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, :

> [...]
>hastighed. Speedometeret reagerer temmelig langsomt, og det betyder, at det
>viser for lidt ved acceleration og for meget ved opbremsning.

Hvordan det når den springer 2-3 km fra 60 og op til 90 ?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 14-04-07 09:40

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Så har han vel ret ?

En anden mulighed er vel også, at han gider ikke lave det under
garantien, og venter ind til den er udløbet. Det sørgelige for
forhandleren er så, at når der er blevet gjort opmærksom på fejlen inden
garantiens udløb, hænger han stadig på den ind til fejlen er udbedret.

Jesper

Fra : Kim S

Dato : 09-04-07 10:34

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Bilen er købt med 3 mdrs 100% garanti - vil i mene at ovenstående hører
> under garanti eller er det bare noget man må leve med ???
Bilen lever ikke op til lovens krav. Svjh må et speedometer ikke vise
for lidt, men gerne lidt for meget. Men fejlen KAN jo være for
store dæk ??

Mvh, Kim

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 11:07

On Mon, 9 Apr 2007 11:34:10 +0200, "Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk>
wrote:

> [...]
>Bilen lever ikke op til lovens krav. Svjh må et speedometer ikke vise
>for lidt, men gerne lidt for meget. Men fejlen KAN jo være for

Der er simpelt hen ikke plads til hjul, der giver afvigelse i den
størrelsesorden. Der er da kun at køre hen til forhandleren og bede
ham få det lavet - som andre er inde på, må en bils speedometer ikke
vise for lidt, men op til (10%+4 km/t) for meget, dvs. 114 ved reel
hastighed 100 km/t.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32000L0007:DA:HTML

Den bekendtgørelse er en del af baggrundsmaterialet for
færdselsstyrelsens detailforskrifter for køretøjer.

Gad vide om der er blevet skiftet gearkasse uden for megen hensyntagen
til, hvad det er for en bil. En bekendt havde en Simca 1100, der fik
ny gearkasse og den sjove effekt, at speedometeret viste 166, når han
kørte 100. Aldrig havde den været så hurtig )
Få lige en ekspert til at se efter, at der ikke er "pillet" ved
gearkasse og differentiale. Passer omdrejningstallet - min går 2000
o/min ved 90 i 5. gear? (jeg tror nok, tabellen siger 44,8 km/t ved
1000 o/min)
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-04-07 15:40

> [...]
> ham få det lavet - som andre er inde på, må en bils speedometer ikke
> vise for lidt, men op til (10%+4 km/t) for meget, dvs. 114 ved reel

Tak Ivan det var lige den information jeg søgte.

/Uffe

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-04-07 16:00

Der var jeg lige hurtigt nok ude - er der ingen der har et link til de
bestemmelser der gælder på området - dvs. hvor kan jeg få bekræftet 10% + 4
km/t regelen ??

/Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 16:06

On Mon, 9 Apr 2007 16:59:38 +0200, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

>Der var jeg lige hurtigt nok ude - er der ingen der har et link til de
>bestemmelser der gælder på området - dvs. hvor kan jeg få bekræftet 10% + 4
>km/t regelen ??

Læs hele teksten - især punkt 2.3.7!
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-04-07 16:15

> Læs hele teksten - især punkt 2.3.7!

Ja men teksten gælder jo kun "to- og trehjulede motordrevne køretøjer" - og
det ser så fjollet ud at køre rundt med kun 3 hjul på bilen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-04-07 16:37

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> writes:

> Ja men teksten gælder jo kun "to- og trehjulede motordrevne køretøjer"
> - og det ser så fjollet ud at køre rundt med kun 3 hjul på bilen

En anden Uffe spurgte om det samme 15. marts.

Svaret var dengang http://kortlink.dk/3qxv, men kortlink.dk er pt gået
i coma...

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-04-07 18:43

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> En anden Uffe spurgte om det samme 15. marts.
>
> Svaret var dengang http://kortlink.dk/3qxv, men kortlink.dk er pt gået
> i coma...

Så kom der hul igennem og det står der sørme endnu. (Og en anden del
af samme direktiv gør bakgear obligatorisk, så det er nok ikke
motorcykler denne gang.)

Der er forresten en "kattelem": Instrumentet der måler "true speed"
skal være inden for +/- 1%, og hvis det viser for lidt så kan
speedometeret også ende med at vise op til en procent for lidt.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 10-04-07 19:32

> Så kom der hul igennem og det står der sørme endnu. (Og en anden del
> af samme direktiv gør bakgear obligatorisk, så det er nok ikke
> motorcykler denne gang.)

Men er det gældende lov her i landet ??

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 16:48

On Mon, 9 Apr 2007 17:14:57 +0200, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

>Ja men teksten gælder jo kun "to- og trehjulede motordrevne køretøjer" - og
>det ser så fjollet ud at køre rundt med kun 3 hjul på bilen

Det er da også rigtigt - jeg kan ikke lige finde den rigtige, hvis den
overhovedet findes? Der begynder at ringe en klokke om, at sidst emnet
var oppe endte det med at der vist ikke rigtigt var nogen.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Tom

Dato : 09-04-07 11:07

> [...]
>
> Bilen er købt med 3 mdrs 100% garanti - vil i mene at ovenstående hører
> under garanti eller er det bare noget man må leve med ???

Jeg har rettet dette til ved min mondeo som viste 9% for meget. Nu viser den
+/- 1 Km i hele området. Jeg gjorde det at jeg afmonterede glasset og hev
viseren af instrumentet. Derefter køre med GPS med 80 Km/t og så montere
nålen mens man kører......egentlig så latterlig let at gøre at jeg fatter
ikke jeg har gjort det for år siden.

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-04-07 11:47

Tom wrote:

> [...]
> Km/t og så montere nålen mens man kører......egentlig så latterlig
> let at gøre at jeg fatter ikke jeg har gjort det for år siden.

Problemet kan kun være at få Mondeo´en op på 80 km/t ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Tom

Dato : 09-04-07 12:44

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> Problemet kan kun være at få Mondeo´en op på 80 km/t ;)

jeg kører jo ikke med campingvogn

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-04-07 22:55

> Problemet kan kun være at få Mondeo´en op på 80 km/t ;)

Hov-hov du.
Der stod ikke 180 km/t

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Jan Petersen

Dato : 09-04-07 22:37

> Bilen er købt med 3 mdrs 100% garanti - vil i mene at ovenstående hører
> under garanti eller er det bare noget man må leve med ???
Nu er der så mange der har svaret på det relevante spørgsmål. Jeg har blot
en kommentar til ovenstående.
Ser er ikke noget der hedder 100% garanti, derimod er det købeloven der
gælder - 6 måneders reklamationsret med bevisbyrde på forhandlerens skuldre,
derefter 18 mdr. med bevisbyrde på køberens side. Det sidste vil i praksis
sige at alt der ikke kan formodes at blive slidt istykker på de 2 år men må
forventes at have længere levetid også skal dækkes af forhandleren.

De må da snart have fået det lært!

Mvh
Jan Petersen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-04-07 23:00

"Jan Petersen" <jan@kosmo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i praksis sige at alt der ikke kan formodes at blive slidt istykker på de
> 2 år men må forventes at have længere levetid også skal dækkes af

Hvis forhandleren har lyst til at give garanti, må han da gerne det.
Hvis han giver garanti, så stiller han køber bedre end hvad købeloven
forskriver.
Det er svjv. da ikke blevet forbudt

At der så kommer alt det andet med reklamationsret bagefter, er en anden
snak.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-04-07 05:04

Jan Petersen skriver:

> Ser er ikke noget der hedder 100% garanti

Selvfølgelig er der det.

Det er blot noget forhandleren tilbyder ud over købeloven.
Jeg har eksempelvis købt en DVD afspiller med 3 års garanti.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 10-04-07 07:29

On Tue, 10 Apr 2007 06:03:41 +0200 "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> sent the following smoke signals:

>Det er blot noget forhandleren tilbyder ud over købeloven.
>Jeg har eksempelvis købt en DVD afspiller med 3 års garanti.

Aldi eller TC?

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-04-07 14:20

"Hr. Jensen" skriver:

> Aldi eller TC?

TC.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 10-04-07 19:29

> Ser er ikke noget der hedder 100% garanti.

Så er det sgu da pussigt at jeg sammen med bilen modtog en attest som klart
bekriver at forhandleren yder 3 mdr.s 100% garanti på bilen.