Hjælp til rumlen
Fra : Tom

Dato : 05-04-07 15:09

Hej

Så er mine idéer snart ved at være opbrugt. Bilen rumler stadig som bare
pokker selv om jeg har skiftet de dele jeg mente kunne være opslidte.
Mondeo 1.8 med 334.000 Km på bagen. Udskiftede dele:
- Begge baghjulslejer
- Forhjulsleje i højre side
- Skiver og tromler skiftet i samme ombæring

Lejet i venstre side er skiftet for et par år siden og jeg tror ikke helt på
at det kan være det.

Rumlen er MEGET markant ved 25 Km/t og forsvinder så ved nogle hastigheder
for at blive meget markant igen ved 70, 90 og over 120 Km/t. Støjen
overdøver motoren og selv i frigear på lige vej er der voldsom rumlen i
kabinen. Det er umuligt at sige om det kommer forfra eller bagved.

Hvis jeg svinger hårdt til venstre så bliver støjen noget kraftigere og kan
næsten forsvinde ved kraftige højresving. Man skulle mene det den lå lige
til højrebenet med hjullejrene i højre side, men de ER jo skiftet og det har
intet gavnet

Det gør INGEN forskel om bilen har noget at trække på eller kører i
"friløb". Det gør heller ingen forskel om der er ekstra vægt på bagsædet i
bagagerum eller ej.
Rumlen er 100% afhængig af bilens hastighed og er kommet inden for ret kort
tid (ca. en uge).

HJÆLP jeg kan ikke sige hvad det er.
Kan det virkelig være leddet i drivakslen selv om det rumler lige så tosset
uanset hvor meget motoren har at trække på?
Jeg havde en kollega med i forrige uge og uden jeg havde sagt noget, så var
hans første kommentar, "Nå den har vist en del lejestøj"

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-04-07 15:25

Så ville jeg prøve at bytte rundt på dækkene og se om det ændrer noget.

Mvh Niels

Fra : Tom

Dato : 05-04-07 15:28

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse
> Så ville jeg prøve at bytte rundt på dækkene og se om det ændrer noget.

Jep det var måske en god idé

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-04-07 17:37

> Jep det var måske en god idé

Mine sommerdæk larmer i hvert fald meget mere end vinterdækkene og det ene
sommerforhjul runger som en tosset ved ca. 80 km/t. Så nu bliver forhjulene
skiftet med nye.

Mvh Niels

Fra : Tom

Dato : 05-04-07 17:44

> Mine sommerdæk larmer i hvert fald meget mere end vinterdækkene og det ene
> sommerforhjul runger som en tosset ved ca. 80 km/t. Så nu bliver
> forhjulene skiftet med nye.

Vil da lige prøve at montere mine vinterdæk, som ikke blev monteret i
vinters

--
Tom

Fra : TDN

Dato : 05-04-07 21:46

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse

> Vil da lige prøve at montere mine vinterdæk, som ikke blev monteret i
> [...]

Check dine dæk om de har lavet "hæl tå" det kan give rumlen. Man kan næsten
mærke det ved at køre hånden hen over dækket.

Her står lidt om det:
http://ndias.com/sw1058.asp

Mvh
Thomas

Fra : Tom

Dato : 12-04-07 17:52

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen

> Check dine dæk om de har lavet "hæl tå" det kan give rumlen. Man kan
> næsten mærke det ved at køre hånden hen over dækket.

Noget tyder på at jeg må se at få prøvet et dækskifte.
Jeg var hos mekkeren i dag for at bestille tid til AC-service og spurgte om
han måske havde en anelse om hvad rumlen kunne være. Efter en prøvetur og
lidt følen på dækket var hans konklusion at det var bagdækkene der havde
hæl/tå......så godt jeg endnu ikke har købt nogen trækaksler.

--
Tom

Fra : Henrik

Dato : 05-04-07 17:42

On 2007-04-05 16:28:01 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com> said:

> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jep det var måske en god idé

Lad os høre om det hjælper??

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-04-07 19:51

On Apr 5, 4:08 pm, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> Kan det virkelig være leddet i drivakslen selv om det rumler lige så tosset
> uanset hvor meget motoren har at trække på?

Ja,det kan det godt.
Prøv at løfte bilen op og føl efter ledene,
både de ydre og de indre.
På min var det de indre der var stået af.

Få en til at vrikke frem og tilbage med hjulene,
mens du selv mærker på leddene.
Et tip til hvor trækaksler med led fås til menneskepenge:
Rødding Autoophug

--
Uffe
Mondeo 1,8i (har skiftet drivaksler)

Fra : Tom

Dato : 05-04-07 21:06

"Uffe Bærentsen" <uffe.baerentsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

>Få en til at vrikke frem og tilbage med hjulene,
>mens du selv mærker på leddene.
>Et tip til hvor trækaksler med led fås til menneskepenge:

Tak Uffe, jeg hælder nu også mest til at det må være trækakslen i højre
side, men vil da undersøge det nærmere samt prøve at skifte hjul, inden jeg
ofrer en masse penge på noget jeg ikke er sikker på.
På ebay sælges en ny trækaksel for 1.500 Kr m. lev. så de er ikke helt
billige
http://cgi.ebay.de/Antriebswelle-Gelenkwelle-FORD-Mondeo-I-II-rechts_W0QQitemZ300098962956QQcategoryZ61025QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-04-07 19:56

Tom skrev:

> Så er mine idéer snart ved at være opbrugt. Bilen rumler stadig som
> bare pokker selv om jeg har skiftet de dele jeg mente kunne være
> opslidte. Mondeo 1.8 med 334.000 Km på bagen.

Ka du ik køw en gammel Kadett så du slipper for at ligge og rode med l*rtet
hele tiden!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Søren Kristensen

Dato : 06-04-07 19:52

Jeg har en mondeo (395000 km) med samme problem. Jeg troede først det var et
skævt vinterdæk, men efter at jeg skiftede til sommerdæk er lyden der
stadig. Jeg hælder mest til højre forhjulsleje, men jeg er før blevet snydt
for lyden forplanter sig, så det er svært at høre hvor fra det kommer.
Selvom du f´har fået det en leje skiftet, så kan det nemt være det samme
igen. Jeg fik skiftet det venstre forhjulsleje ved 200.000 km og allerede
igen ved 320.000 kr, de andre lejer er aldrig blevet skiftet. Jeg ser frem
til at høre hvad du finder ud af. Jeg skal nok skrive når jeg selv finder
fejlen på min egen.

/Søren

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-04-07 09:25

On Fri, 6 Apr 2007 20:52:15 +0200, "Søren Kristensen"
<sjk_email@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>til at høre hvad du finder ud af. Jeg skal nok skrive når jeg selv finder

334.000 og 395.000 km.!?

De er åbenbart ikke nemme at komme af med, de Deo'er. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Tom

Dato : 11-04-07 17:25

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> 334.000 og 395.000 km.!?
>
> De er åbenbart ikke nemme at komme af med, de Deo'er. )

Hmm, svært at sige når bilerne dårligt kørt til endnu.

--
Tom

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-04-07 10:08

Tom wrote:

> Hmm, svært at sige når bilerne dårligt kørt til endnu.

Det tror da pokker. I skifter stumper i de deo'er hele tiden, så det
faktisk konstant er en ny bil og skal tilkøres
Jeg har en kammerat der, da han skildte sig af med hans toyota,
der havde kørt nogelunde det samme som jeres deo'er havde skiftet
bremser foran 2 gange og bag en gang, en ny udstødning og en køler
og han brokkede sig over at det ikke var til at have råd til en bil der
"konstant" skulle repareres.

mvh
Henning

Fra : Tom

Dato : 12-04-07 17:41

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i meddelelsen

> [...]
> bremser foran 2 gange og bag en gang, en ny udstødning og en køler
> og han brokkede sig over at det ikke var til at have råd til en bil der

joeh, men så har min mondeo til gengæld ikke kostet mere i stumper end min
arbejdskollega lige har betalt for et stort service på sin A4 )

--
Tom

Fra : Søren Kristensen

Dato : 03-05-07 18:33

"Søren Kristensen" <sjk_email@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> allerede igen ved 320.000 kr, de andre lejer er aldrig blevet skiftet. Jeg
> ser frem til at høre hvad du finder ud af. Jeg skal nok skrive når jeg

Har lige haft bilen på værksted. Det højre forhjulsleje er defekt!

Fra : Tom

Dato : 04-05-07 17:10

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message
> Hej
>
> Så er mine idéer snart ved at være opbrugt. Bilen rumler stadig som bare
> pokker selv om jeg har skiftet de dele jeg mente kunne være opslidte.

Så slap jeg af med problemet (nej ikke bilen). Det var bagdækkene som havde
flatspot eller hæl&tå. Hold da fast, det er fuldstændig som at få en ny bil
igen.....troede slet ikke dæk kunne larme SÅ meget.
2 nye Firestone fra Flensborg......og jeg er ligeglad med at de ikke scorer
mere end middel i FDM test, de er gode nok til mig

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-05-07 17:14

> 2 nye Firestone fra Flensborg......og jeg er ligeglad med at de ikke
> scorer mere end middel i FDM test, de er gode nok til mig

Det' en ommer!! Det skal MINDST være Bridestone Putenza eller hvad fanden
det nu hedder.

Det varer ikke længe før Christian kommer efter dig nu )))

Fra : Tom

Dato : 04-05-07 17:28

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Det' en ommer!! Det skal MINDST være Bridestone Putenza eller hvad fanden
> det nu hedder.
>
> Det varer ikke længe før Christian kommer efter dig nu )))

også derfor at jeg på forhånd skrev at jeg er ligeglad selv om de kun ligger
midt i feltet af testede dæk. Er selvfølgelig klar over det totalt
uansvarlige i at min bremselængde er længere end med Bridgestone POTENS dæk,
og at andre håber aldrig de møder mig på vejen når jeg nu er så uansvarlig
at køre med dæk som bilen ikke kan stå fast med......but I don't mind.

--
Tom

Fra : TDN

Dato : 06-05-07 13:23

> [...]
> 2 nye Firestone fra Flensborg......og jeg er ligeglad med at de ikke
> scorer mere end middel i FDM test, de er gode nok til mig

Må man så spørge om størrelsen og prisen, for der er altså ikke mere end ca.
25 kr. i forskel på et Bridgestone og et par Firestone hos Daekonline. Så
jeg kan da godt forstå du er ligeglad hvis du har sparet 100 kr. og fået
nogle dårligere dæk

Nu er jeg godt nok økonom og da muligvis skadet af dette, men jeg forstår
ikke helt at man, hvis prisen er stort set den samme og man ved det ene
produkt er bedre end det andet, vælger det dårligste, men sådan er vi jo så
forskellige, og den der sælger de dårligere produkter ville jo heller ikke
have nogen kunder vi tænkte ens.

Mvh
Thomas

Fra : Tom

Dato : 06-05-07 14:09

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
> ca. 25 kr. i forskel på et Bridgestone og et par Firestone hos Daekonline.
> Så jeg kan da godt forstå du er ligeglad hvis du har sparet 100 kr. og

Jeg kan ikke bruge Daekonline til noget da jeg også vil have dem monteret

Jge kender ingen som monterer og afballancerer dæk gratis og da særligt ikke
hvis dækkene er købt et andet sted.
Jeg gav 1200,- for 2 stk Firestone 205/50-15H MONTERET

Muligt at de findes billigere i andre landsdele men der er HELLER ikke
aktuelt for mit vedkommende. Jeg køber kun dæk inden for en radius af ca. 70
Km (sdr jylland)

> [...]
> produkt er bedre end det andet, vælger det dårligste, men sådan er vi jo
> så forskellige, og den der sælger de dårligere produkter ville jo heller

Hmm, måske fordi Bridgestone koster mere end Firestone

--
Tom