spejlvendte ressource tags
Fra : Nicolai Gideon

Dato : 23-04-07 09:37

For nylig opdagede jeg, at mange af mine gamle dokumenter, som jeg har
haft med mig siden Arilds tid, ikke kunne åbnes. De var alle sammen
(eller mange af dem) pludselig blevet til "Unix executables", tror jeg
nok, der stod.

Jeg forsøgte at definere, hvilket program, der skulle åbne dem i Vis
Info, men lige lidt hjalp det.

Hvis jeg så satte en extension på, så kunne jeg måske få nogle af
dokumenterne åbnet (i gamle dage havde vi jo ikke den slags), men der
var stadig en del, som forblev "Unix executables".

Nuvel - jeg gav mig til at kigge på nogle af disse filer med File Buddy
(findes der i øvrigt andre programmer end dét, der kan gøre noget
lignende?), og det viste sig, at fil-type og oprettelsesprogram var
blevet spejlvendt!...

Dvs: Dét, der i gamle dage hed "TEXT" & "ttxt", hvilket indikerede, at
der var tale om en tekst-fil, oprettet af Tekst & Lyd, hed nu pludselig
"TXET" & "txtt". Ikke særlig smart. Det viste sig at stort set alle mine
dokumenter, som lå i Dokument-mappen, havde fået spejlvendt sine gamle
fil-tags (eller hva de nu hedder), og jeg måtte møjsommeligt sidde og
ændre dem i hobetal (Gud ske lov ikke én efter én) med File Buddy. Jeg
tror ikke, jeg er færdig endnu, men jeg tager det sådan lidt hen ad
vejen, efterhånden som jeg opdager, at jeg ikke kan åbne en bestemt
dokument-type.

Jeg har forsøgt at gennemtænke, hvad jeg mon kunne have gjort, og det
eneste større projekt jeg har kastet mine dokumenter igennem (bortset
fra 2-3 migrationer) er en tur/retur med Carbon Copy Cloner, som vel
ikke burde lave dén slags!?

Håber, der er nogen, der kan gennemskue, hvad der kan være på spil - thi
det er i sandhed en noget af et irritationsmoment, som jeg gerne vil
undgå at skulle have gentaget.

På forhånd ærbødigst tak.

Nicolai