Sikkerheds backup af ens system ?
Fra : Per Hansen

Dato : 21-04-07 10:38

Kender nogen til en god software til at tage en sikkerheds backup
af hele ens system, dvs af C: drevet, til nu hvis uheldet skulle
være ude og man har brug for at re-etablere ens system ?

Jeg har prøvet med den under Nero 6.6, men den melder at flere af
filerne ikke kan kopieres, så det er jo ikke for godt da jeg gerne
vil have alt med.
Windows XP's egen vil heller ikke være med, grundet at det sted at
at backupen skal lægges ind på er min eksterne harddisk, der er
FAT32, så det batyder max 4GB pr. fil.
Samlet størrelse på backup vil være på godt 11GB.

--
Per Hansen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 21-04-07 10:52

Per Hansen skrev:
> [...]
> FAT32, så det batyder max 4GB pr. fil.
> Samlet størrelse på backup vil være på godt 11GB.

XP Backup kan vist sættes til at lave flere filer, hvor man så sætter
størelsen på filerne. feks max 2 GB pr fil, og så laver den 6 filer.

Men du skal beslutte om du bil bruge et backup eller et image. Et Image
vil være en tro kopi der kan genindlæses på een gang, hvor en backup kan
du hente enkelte filer eller mapper ud efter behov.

Der findes flere forskellige Image programmer - Ghost er et af dem. Men
der er vist også nogle gratis nogle.

/Andreas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-04-07 10:57

On Sat, 2007-04-21 at 09:38 +0000, Per Hansen wrote:
> Kender nogen til en god software til at tage en sikkerheds backup
> af hele ens system, dvs af C: drevet, til nu hvis uheldet skulle
> være ude og man har brug for at re-etablere ens system ?

Har du gjort dig nogle tanker om hvordan reetableringen skal ske?

Fra : Per Hansen

Dato : 21-04-07 21:46

"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> mentioned this

> Har du gjort dig nogle tanker om hvordan reetableringen skal ske?

Jeg har også tænkt lidt over det, så med disks der bruges til når
man starter maskinen. Sådan en funktion er jeg kommet i tanke om at
jeg havde dengang jeg havde en Aptiva computer.
Der kunne man lave backup disks der kunne fjerne hele ens system
og dernæst lægge den backup ind man havde foretaget.
Disk 1 indeholdt ud over backup også en software der startede automatisk
op hvis CD'en lå i maskinen når man tændte den.
Den spurgte så bare efter den ene disk efter den anden indtil at
reetableringen var overstået.

--
Per Hansen

Fra : Rado

Dato : 21-04-07 14:07

On Sat, 21 Apr 2007 09:38:07 GMT, Per Hansen
<onoman99****opoetikon@yahoo.dk> wrote:

>Kender nogen til en god software til at tage en sikkerheds backup
>af hele ens system, dvs af C: drevet, til nu hvis uheldet skulle
>være ude og man har brug for at re-etablere ens system ?

Prøv evt. Image for DOS, den splitter image op i flere filer på max 2
GB, og er meget simpel at bruge.

http://terabyteunlimited.com

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Lasse Andersen

Dato : 21-04-07 21:47

Hej.

Jeg bruger Acronis True Image, som fungerer rigtig godt. Her kan du bl.a.
lave backup til eksterne harddiske, der er tilsluttet USB-porten. Programmet
gør det også muligt at lave en boot cd, så du kan starte direkte op fra cd
og indlæse din backup fra en ekstern harddisk eller fra en intern harddisk.

Du kan også lave såkaldte incremental backups, hvor du opdaterer din
eksisterende backup med de sidste nye ændringer på dit system (seneste
Windows opdateringer, emails, dokumenter, billeder osv.) Så er man fri for
at skulle tage en komplet backup hver gang.

Jeg kan varmt anbefale True Image, da det også fungerer under Vista, hvis du
på et senere tidspunkt vælger at opgradere til dette. Jeg mener ikke, at
Norton Ghost kan kører under Vista.

Norton Ghost er også rigtig godt og fungerer stort set på samme måde som
Acronis True Image. Begge programmer er meget lette at bruge.

Mvh, Lasse Andersen.

Fra : Per Hansen

Dato : 21-04-07 22:00

"Lasse Andersen" <bredgade7b@remove.mail.dk> mentioned this

> [...]
>
> Norton Ghost er også rigtig godt og fungerer stort set på samme måde
> som Acronis True Image. Begge programmer er meget lette at bruge.

Det lydder som lige det jeg godt kan bruge.
Jeg prøver at kigge på de 2 programmer, takker for tips.

--
Per Hansen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-04-07 22:43

On Sat, 2007-04-21 at 22:46 +0200, Lasse Andersen wrote:
> Norton Ghost er også rigtig godt og fungerer stort set på samme måde som

Pas på med Ghost...jeg begynder at få flere dårlige erfaringer.

Det er fint nok til installation af en ny maskine, udfra et image.

Men for en maskine, der har kørt i længere tid, der laver mange
skrivninger (fx en SQL server, eller en server der lavet log), oplever
jeg flere og flere problemer. Ghost imaget bygges fint uden problemer,
men kan
ikke bruges ved reetableringen.

Inden sidste jul gik jeg vores lagersystem igennem, halvdelen af
maskinerne kunne ikke reetableres.

Det er MFT datastrukturen i NTFS der giver problemer, specielt når den
er for fragmenteret. Nogle gange ses det ved at det tager ufatteligt
lang tid at bygge imaget.

Fra : Per Hansen

Dato : 24-04-07 14:31

Hej igen.

Jeg har kigget lidt på Nortons produkter og er faldet over en
anden backup software kaldet: Norton Save And Restore 2.0
Lydder også atraktiv, for der står på Symantec's hjemmeside
at den også kan lave backup og restore af hele harddisken.

Har nogen prøvet hvordan den er ?

--
Per Hansen

Fra : Thore

Dato : 25-04-07 09:22

On Tue, 24 Apr 2007 13:31:01 GMT, Per Hansen
> [...]

>Lydder også atraktiv, for der står på Symantec's hjemmeside
>at den også kan lave backup og restore af hele harddisken.

Den gamle Ghost med nyt navn...

>Har nogen prøvet hvordan den er ?

Jeg har ikke...bruger G2003.

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Per Hansen

Dato : 25-04-07 09:40

Thore <dinotec@mail.invalid> mentioned this

> Den gamle Ghost med nyt navn...

> Jeg har ikke...bruger G2003.

Aha, bare weird de så kører med begge 2 stadig væk.
Tak for forklaringen.

--
Per Hansen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-04-07 22:52

On Sat, 2007-04-21 at 20:45 +0000, Per Hansen wrote:
> [...]
> op hvis CD'en lå i maskinen når man tændte den.
> Den spurgte så bare efter den ene disk efter den anden indtil at

De kan de to stykker software du fået forslået også. Evt. kan imaget
splittes op over flere CD/DVD'er.

Den strategi du oprindeligt ligger op til, er at ligge en backup på en
FAT32 disk, som jeg gætter på du ikke kan boote fra.

Ved restore må strategien være at du skaffer en ny disk (den gamle er jo
gået i stykker når du har brug for at restore systemet), installere
Windows XP, og starte en recovery...om den kan køre mens Windows XP
køre, ved jeg ikke.

Kan du ikke lave din eksterne harddisk som en tro kopi af C:? Dvs. du
kan starte direkte fra din eksterne harddisk?

Har du forresten data på den eksterne harddisk du også skal have backup
af?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-04-07 22:53

On Sat, 2007-04-21 at 23:51 +0200, Christian E. Lysel wrote:
> Ved restore må strategien være at du skaffer en ny disk (den gamle er jo

Jeg glemte en pointe.

Til at teste restore, behøver du ikke smadre din installation. Du kan
køre det virtuelt med vmware server:

http://www.vmware.com/download/server/