Sapphire RADEON X1950 PRO (Begrænset versi~
Fra : Per Nielsen

Dato : 20-04-07 08:27

Hejsa.

Nogen der ved hvori begrænsningen ligger i dette Sapphire RADEON X1950 PRO
AGP kort:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=263003

Det skulle være det hurtigste gfx der efterhånden fås til AGP. Er der nogen
der kender til støjniveauet på dette kort? Hvis jeg vælger det bliver det en
opgradering fra et dejligt tyst GeForce 6800GT med Zalman køler

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-04-07 15:28

Per Nielsen wrote:

> Nogen der ved hvori begrænsningen ligger i dette Sapphire RADEON
> X1950 PRO AGP kort:

Check evt foraene på sapphire.com
fx
http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=12698

Netop dette kort (i PCI-E versionen) er kendt for at være notorisk
fejlbehæftet
Har selv haft kortet (til PCI-E) og det crashede efter en uge

Jeg har nu et X1950XT fra MSI på samme HW konfiguration - det kører bare

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-04-07 16:36

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fejlbehæftet
> Har selv haft kortet (til PCI-E) og det crashede efter en uge

Fik kigget lidt på det. Ser også ud til at X1950 Pro kortene kræver en del
PSU-saft. Hvis ikke min SeaSonic 480W kan trække læsset, er det ikke længere
så interessant. Har ikke tænkt mig at lægge en tusse oveni til ny PSU også.

> Jeg har nu et X1950XT fra MSI på samme HW konfiguration - det kører bare
>
> - Peter

Hvad har du så af PSU?

Skulle der mon være noget i vejen for at vælge en af de andre AGP-versioner
i stedet. Og selvfølgelig uden at jeg skal spendere på en ny PSU?

http://tinyurl.com/32oalg

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-04-07 17:24

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> PSU-saft. Hvis ikke min SeaSonic 480W kan trække læsset, er det ikke
> længere så interessant. Har ikke tænkt mig at lægge en tusse oveni til ny

Jeg har en eller anden noname psu på 350w i min og det ruller uden problemer

1 sata disk
3,4ghz Prescott
x1950pro PCIe
og diverse

På toms hardware, skriver de forøvrigt: Citat
The X1950 PRO is similar to the X1900 GT: the main difference is that it is
not based on the X1900 XT, but rather a whole new and less power-hungry core

Bjarne K.

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-04-07 17:39

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> Jeg har en eller anden noname psu på 350w i min og det ruller uden
> [...]

Det lyder da beroligende Bedømmelserne på edbpriser er også fine nok.
Støjmæssigt er det måske ikke blandt de allerbedste. Hvilket fabrikat kører
du med?

Har du evt. et direkte link?

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-04-07 03:07

> Det lyder da beroligende Bedømmelserne på edbpriser er også fine nok.
> Støjmæssigt er det måske ikke blandt de allerbedste. Hvilket fabrikat
> kører du med?

Asus, det larmer dog en del, dog slet ikke så meget som min cpu blæser når
systemet udsættes for en omgang bf2

> Har du evt. et direkte link?
http://www17.tomshardware.com/2007/04/09/the_best_gaming_video_cards_for_the_money/page2.html

Bjarne K.

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-07 08:08

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> [...]

Takker

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-04-07 19:14

Per Nielsen wrote:

> Hvad har du så af PSU?

Seasonic S12-500
Den smider 16A på 12V delen

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-04-07 19:23

> Seasonic S12-500
> Den smider 16A på 12V delen
>
> - Peter

Sorry. Det er ikke en 480'er jeg har, men en 430W. Den skulle give 14-15A på
12V.

Fra : Anders Ecklon

Dato : 21-04-07 09:13

Hej Per

> Sorry. Det er ikke en 480'er jeg har, men en 430W. Den skulle give 14-15A på
> 12V.

Jeg kører et Club3D x1950pro AGP på den samme Seasonic 430W med de to
15amps rails. Fungerer fint. Har desuden 4 HD, 1 DVD osv. der trækkes af
strømforsyningen, så nægter at tro du vil få problemer.

Mvh Anders E

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-07 09:34

"Anders Ecklon" <ecklonfjernmig@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 15amps rails. Fungerer fint. Har desuden 4 HD, 1 DVD osv. der trækkes af
> strømforsyningen, så nægter at tro du vil få problemer.

Lyder godt Hvis jeg kan få afsat mit GeForce 6800GT bliver det et
Sapphire eller Powercolor:

http://tinyurl.com/32oalg

Powercolor (256MB) skulle have god stille køling (I like that) og lidt
utilities, mens Sapphire har 512MB og er bulk. Spil som STALKER skulle vist
efterhånden kunne bruge mere end 256MB på grafikkortet (textures). Så jeg
vakler lidt endnu.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-04-07 10:57

Per Nielsen wrote:

> Spil som STALKER skulle vist efterhånden kunne bruge mere end 256MB på
> grafikkortet
> (textures). Så jeg vakler lidt endnu.

Stalker dribler ganske fint på en AMD 64 4000+ /Msi X1900XT med 256MB :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-07 11:11

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Stalker dribler ganske fint på en AMD 64 4000+ /Msi X1900XT med 256MB :)
>
> - Peter

Ok Jeg har lidt problemer i mellemste opløsning og 1024x768.

Athlon Barton 3200+
Gainward GeForce 6800GT (256MB)
2GB PC3200

STALKER er faktisk den væsentligste grund til at jeg overvejer et X1950Pro.
Ja, og så de kommende spil selvfølgelig.

Jeg har lige fundet en mulig køber til mit GeForce 6800GT. 800,- og så
installerer jeg det

Fra : Flemming

Dato : 21-04-07 10:00

> [...]
> nogen der kender til støjniveauet på dette kort? Hvis jeg vælger det
> bliver det en opgradering fra et dejligt tyst GeForce 6800GT med Zalman

Har selv et sådanne kort, har opgraderet fra Geforce 6800GT (skal også
sælges). Har i test på internettet set, at det er lige så hurtigt som en PCI
verson.

Har en NorthQ 400W PSU med nogle år på bagen, der er ingen problemer.

Mht. støj er det min CPU køler jeg kan høre (medfl. Intelkøler), kan ikke
vurdere GPU blæseren.

Men under alle omstændigheder kommer du til at se en både flottere grafik og
hurtigere grafik.

Jeg købte mit brugt for 1100 kr. for ikke så lang tid siden, sender nu og da
en venlig hilsen til sælgeren, når jeg sidder og gamer.

Jeg ved dog ikke rigtig hvad begrænsningen står for. Måske 580 i stedet for
600 på GPU'en?

Mvh.
Flemming Kbh. NV.

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-07 10:10

"Flemming" <boole@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Har en NorthQ 400W PSU med nogle år på bagen, der er ingen problemer.

Oki

> Mht. støj er det min CPU køler jeg kan høre (medfl. Intelkøler), kan ikke
> vurdere GPU blæseren.

Jeg var nødt til at skifte mit bundkort, og på det nye passer min Zalman
CPU-køler desværre ikke Så en anden køler støjer lidt mere, men det kan
dog accepteres. Støjsvage kølere til Socket A/462 er ikke så let at finde
efterhånden. Men grafikkortet skulle ikke gerne (må ikke) støje mere

> Men under alle omstændigheder kommer du til at se en både flottere grafik
> og hurtigere grafik.

Det var jo lige det jeg håbede på

> Jeg ved dog ikke rigtig hvad begrænsningen står for. Måske 580 i stedet
> for 600 på GPU'en?

Jeg sendte en e-mail til pc-netto som svarede:

"Det betyder at der ikke er noget yderligere tilbehør i pakningen."

Så det må jo betyde at man kun får kortet og nix weiter. Skulle jeg beslutte
mig for Sapphire-kortet skal nødvendige adaptere dog gerne følge med.

Fra : Flemming

Dato : 21-04-07 12:40

> [...]
>
> Så det må jo betyde at man kun får kortet og nix weiter. Skulle jeg
> beslutte mig for Sapphire-kortet skal nødvendige adaptere dog gerne følge

OK - selvom pakken er meget lille, er der da hvad jeg skal bruge.
Klik på billederne, så kan du se hvad der hører med.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814102071

Hilsen Flemming

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-07 13:47

> OK - selvom pakken er meget lille, er der da hvad jeg skal bruge.
> Klik på billederne, så kan du se hvad der hører med.
>
> http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814102071
>
> Hilsen Flemming

Takker

Jeg har forstået det sådan at al tilbehøret mangler i den begrænsede
version. Så det bliver nok PowerColor, da jeg gerne vil have kabler og
adaptere med. Driverne skulle jeg nok kunne finde selv.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-04-07 14:01

Per Nielsen wrote:

> Jeg har forstået det sådan at al tilbehøret mangler i den begrænsede
> version.

Ved ikke med AGP versionen, men sammen med PCI-E versionen fulgte alle
nødvendige kabler/adaptere med
fx
http://www.tweakup.dk/article/1038/dk/

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-07 14:56

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Ved ikke med AGP versionen, men sammen med PCI-E versionen fulgte alle
> [...]

Det er jo også godt nok, jeg tror bare ikke der er nogen tvivl i dette
tilfælde

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=263003

Der står begrænset version, og det er også hvad pc-netto skriver:

"Det betyder at der ikke er noget yderligere tilbehør i pakningen."

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-04-07 15:20

Per Nielsen wrote:

> Der står begrænset version, og det er også hvad pc-netto skriver:
> "Det betyder at der ikke er noget yderligere tilbehør i pakningen."

Hvis der ikke er kabler og adaptere med i pakken fra pc-netto så er det
sandsynligvis en demovare

Shg's beskrivelse af samme kort
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?mode=specs&lang=DK&varenr=2056015&lokation=

Sapphires produktblad
http://www.sapphiretech.com/en/productfiles/168brochure.pdf

Den model jeg købte var ligeledes en limited version men med 256Mb RAM - dog
PCI-E
Alle kabler/adaptere etc fulgte med - men igen spil/ekstra ting

Men bortset fra det så ville jeg stadig ikke købe Sapphires X1950Pro kort :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-07 16:07

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis der ikke er kabler og adaptere med i pakken fra pc-netto så er det
> sandsynligvis en demovare

Det er jeg også blevet lidt usikker på om det er. Det er kun de 512MB RAM
der gør at jeg ville vælge Sapphire på nuværende tidspunkt. Alt andet taler
for PowerColor.

> [...]
> Alle kabler/adaptere etc fulgte med - men igen spil/ekstra ting
>
> Men bortset fra det så ville jeg stadig ikke købe Sapphires X1950Pro kort

Nej, det ved jeg jo Jeg overvejer lige en dag eller to mere, men det
bliver nok PowerColor. Det har også Video-In, og det kunne da blive meget
sjovt at rode lidt med.

Fra : Flemming

Dato : 21-04-07 15:44

> [...]
> version. Så det bliver nok PowerColor, da jeg gerne vil have kabler og
> adaptere med. Driverne skulle jeg nok kunne finde selv.

Inden jeg købte mit kort, havde jeg længe holdt øje med priserne på
www.edbpriser.dk og de mange fine anbefalinger.
Jeg har på intet tidspunkt set kortet i en anden version end den begrænsede.

I gamle dage kaldte man den skrabede version bulk, men tror ikke at man idag
sælger grafikkort uden kabler og stik.

Mvh. Flemming

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-07 16:13

> Inden jeg købte mit kort, havde jeg længe holdt øje med priserne på
> www.edbpriser.dk og de mange fine anbefalinger.
> Jeg har på intet tidspunkt set kortet i en anden version end den
> begrænsede.

Ok.

> I gamle dage kaldte man den skrabede version bulk, men tror ikke at man
> idag sælger grafikkort uden kabler og stik.
>
> Mvh. Flemming

Nej, kabler og stik bør efterhånden nødvendigvis følge med kortet Jeg
har resten af weekenden til at overveje i, de kan jo ikke sende før mandag
alligevel. Men lige nu hælder jeg mest til PowerColor:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309116

Er der evt. nogen der kender til butikkerne:

Komplett.dk
Databutikken.com (SE)

Bedømmelserne siger ikke så meget i det her tilfælde.

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-04-07 18:27

> [...]
> Hejsa.
>
> Nogen der ved hvori begrænsningen ligger i dette Sapphire RADEON X1950 PRO

Øh, kom til at tænke på om edbpriser skulle have oversat forkert. Hvis der
har stået limited edition, kan det vel være noget reklamegas, om at kortet
kun udkommer i et begrænset antal..

Bjarne K.

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-04-07 18:37

> [...]
> har stået limited edition, kan det vel være noget reklamegas, om at kortet

Nej, det tror jeg ikke. Jeg sendte en e-mail til pc-netto som svarede:

"Det betyder at der ikke er noget yderligere tilbehør i pakningen."

Så der mangler sikkert software. Om der mangler kabler og/eller adaptere
skal jeg ikke kunne sige, men det burde ikke være tilfældet. Betyder ikke
længere noget for mig. Når jeg har fundet en køber til mit GeForce 6800GT
bliver det et PowerColor

Fra : Flemming

Dato : 24-04-07 17:55

> [...]
> længere noget for mig. Når jeg har fundet en køber til mit GeForce 6800GT

Hmmmm Per - tag nu og bestil det Sapphire kort ik' ????

Hilsen Flemming

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-04-07 18:15

> Hmmmm Per - tag nu og bestil det Sapphire kort ik' ????
>
> Hilsen Flemming

Ja og nej En ferietur til LaSanta med min datter skal også betales. Så
egentlig vil jeg gerne have solgt mit GeForce 6800GT først, men det kan da
også være jeg bider i det sure æble

Hvis man kan tale om fremtidssikring indenfor grafikkort (??), så gik jeg da
gerne efter Sapphire's 512MB kort (512MB <-> 256MB). Jeg kunne selvfølgelig
ringe til firmaet hvor det skal bestilles, og høre om kabler og adaptere
følger med. Drivere skal jeg nok selv finde ud af.

Jeg er så ikke i tvivl om at det hele følger med PowerColor kortet. Desuden
skulle det være rimeligt lydløst, pga den løsning de har valgt, og det er
ikke længere urelevant for mig. Det er skisme dejligt, når man efterhånden
har fået gjort sin pjuter så lydløs som muligt. Og jeg tror Sapphire kortet
"støjer" lidt mere end PowerColor's ditto.

Summa summarum. Jeg er stadig i tvivl, men det er kun fordi jeg ikke har
fået solgt mit 6800GT endnu Var det blevet solgt, skulle jeg nok få
bestilt hurtigst muligst.

Nogen der kender til links der belyser om der er nogen forskel på
performance af 512MB kontra 256MB grafikkort? Forskellen kommer vel på et
tidspunkt, men hvordan ser det ud lige nu?

Fra : Flemming

Dato : 24-04-07 19:01

> [...]
> performance af 512MB kontra 256MB grafikkort? Forskellen kommer vel på et
> tidspunkt, men hvordan ser det ud lige nu?

Ok - jeg tjener til gængæld røven ud af bukserne, jeg har således ikke det
økonomiske aspekt med i mine overvejelser, men ville da godt have vejledt
dig lidt på vej.

mvh. Flemming

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-04-07 20:35

> [...]
> økonomiske aspekt med i mine overvejelser, men ville da godt have vejledt

Hvorfor er du så ikke ovre på PCI-E og GeForce 8800...? Men det er du måske
også

Fra : N/A

Dato : 25-04-07 09:30

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-04-07 09:30

> Det er spild af penge, jeg foretrækker at buge dem på noget andet end
> uptodate IT-hardware
> Per du har trukket den for langt, jeg kan forstå et du er en slags
> kolbøtte.
>
> Jeg kan jo ikke rådgive dig om noget som helst.
> Derfor er det slut herfra.

Når man har penge nok, er den slags overvejelser jo nemme nok...Jeg havde en
køber til mit GeForce 6800GT for 800,-, men desværre passer det ikke til
hendes bundkort/kabinet/strømforsyning. Så hun skal investere i yderligere
nyt kabinet med større strømforsyning og have mit gamle bundkort. Men hun er
også ved at købe hus og har 4 børn, så der er også andre prioriteter. Så
indtil videre er det lidt på stand by.

Jeg skal lige have regnet lidt på det omkring d. 1.. 1.600,- er også en slat
penge (for mig). Hvis det var 800,- (1.600 - 800 for det gamle GeForce
6800GT) havde jeg gjort det på nuværende tidspunkt. Sådan er der så meget...

Fra : Bjarne K.

Dato : 25-04-07 01:05

> [...]

> Ja og nej En ferietur til LaSanta med min datter skal også betales. Så
> egentlig vil jeg gerne have solgt mit GeForce 6800GT først, men det kan da

Glem kortet, og brug nogle flere penge på jeres ferie. Havde helt overset at
du havde et 6800gt, så skiftet vil ikke være at gå fra en Citroen til en
Porche. Har selv lige skiftet fra et X600 til en X1950Pro, og er egentlig
overrasket over, hvor lidt skiftet til det nye kort har givet. Mest i fear
og doom3, men ikke super revulusionerende. Det gamle viste lysbilleder ved
en høj opløsning i f.eks doom, men i 800*600 var det flydende og egentlig
stadig en flot grafik. Og din 6800 er mange gange bedre end et x600.

> Nogen der kender til links der belyser om der er nogen forskel på
> performance af 512MB kontra 256MB grafikkort? Forskellen kommer vel på et
> tidspunkt, men hvordan ser det ud lige nu?

Søg på textures 512 256 på google og få en forklaring.

Bjarne K.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-04-07 07:26

Bjarne K. wrote:

> [...]
> X1950Pro, og er egentlig overrasket over, hvor lidt skiftet til det
> nye kort har givet. Mest i fear og doom3, men ikke super

Hmm det er korrekt at der ikke vil være den helt vilde forskel i ældre spil
Men kikker på du på fx Oblivion eller Battlefield 2142 (i 1024x768) så får
du en fordobling i fps
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html

Selvfølgelig alt afhængig af resten maskinens opbygning :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne K.

Dato : 25-04-07 09:02

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
> [...]
> du en fordobling i fps
> http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html
>
> Selvfølgelig alt afhængig af resten maskinens opbygning :)

Det er rigtigt, men alt andet lige, må en 6800gt kunne køre samtlige spil
(også nye (med undtagelse af Obliviation måske)) i en nogenlunde opløsning
på medium/low detail. Det kommer selvfølgelig an på hvilke kvalitetskrav man
har.

Bjarne K.

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-04-07 09:32

> Glem kortet, og brug nogle flere penge på jeres ferie. Havde helt overset
> at du havde et 6800gt, så skiftet vil ikke være at gå fra en Citroen til
> en Porche.

Hvis jeg kunne sælge det gamle for 800 gjorde jeg det. Det ville være den
sidste opgradering til AGP, inden det hele skal opgraderes næste gang til
PCI-E. Kabinet, PSU, bundkort, CPU, RAM, grafikkort.