ADVARSEL!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-04-07 17:15

Det er lige blevet meddelt i Danmarks Radio - Radioavisen, at de mails,
der i dag er rundsendt i hele Skandinavien, og som udgiver sig for at
være fra FedEx er et program, der giver adgang til samtlige passwords,
bankoplysninger m.m..

Jeg véd godt, at den ikke umiddelbart kan eksekveres på Mac OS - hverken
classic eller OS X, men den kan eksekveres, hvis man bruger både
BootCamp og/eller Parallels og har Windows installeret og evt. kørende
samtidig med Mac OS.

Undlad at åbne den!!!

Og til dem, der faktisk venter en meddelelse fra FedEx, kontroller, at
FedEx nummeret er identisk med det nummer, der står på den meddelelse,
der er tilsendt fra leverandøren.

mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : tom

Dato : 19-04-07 17:28

On 2007-04-19 18:15:16 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
>
> Og til dem, der faktisk venter en meddelelse fra FedEx, kontroller, at
> FedEx nummeret er identisk med det nummer, der står på den meddelelse ,

Jeg fik den inat, og prøve at sende en mail til fedex.. ( for at advare dem)
Desværre er det - mere eller mindre - kun muligt at bestille et eller
andet på deres site, så jeg kom ikke videre.
Tom

Men de har jo nok hørt om denne mail nu..

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 19-04-07 19:30

* Erik Richard Sørensen:

* tom:
> Jeg fik den inat [...]

Hoax?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hoax
http://searchg.symantec.com/search?q=fedex&charset=utf-8&proxystylesheet=symc_en_US&client=symc_en_US&hitsceil=100&site=symc_en_US_vir&output=xml_no_dtd&context=&x=0&y=0

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-04-07 19:55

Hej Martin

Martin Bekkelund wrote:
> [...]
> stylesheet=symc_en_US&client=symc_en_US&hitsceil=100&site=symc
> _en_US_vir&output=xml_no_dtd&context=&x=0&y=0>

Nej, det er et spyware program, der bliver installeret, som giver
hackeren adgang til fx. dine forskellige kontooplysninger på fx.
netbank, VISA konti osv.osv.. Programmet kan kun eksekveres på et aktivt
Windows system, men kan være farlige for dual-boot brugere.

Der skal også gøres opmærksom på, at det _IKKE_ er den samme, som
florerede for ca. 6 uger siden, og som blev sendt dels til computere,
dels til mobiltelefoner.

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 19-04-07 20:07

Erik Richard Sørensen skrev:

> Programmet kan kun eksekveres på et aktivt
> Windows system, men kan være farlige for dual-boot brugere.

Et Windows-problem, altså.

Så lenge dette kun er et problem for Windows-brukere, anser jeg det som
en hoax for meg som utelukkende er Mac-bruker.

Ellers takk for omtanken.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-04-07 21:43

Martin Bekkelund wrote:

> Et Windows-problem, altså.

Ja et Windows system problem.

> Så lenge dette kun er et problem for Windows-brukere, anser jeg det som
> en hoax for meg som utelukkende er Mac-bruker.

Men som jeg skriver, så kan den være farlig for Mac brugere, der bruger
dual-boot - Mac OS X + Windows på samme maskine, da spy-programmet går
ind og læser hele harddisken. - Hvis dette ikke havde været tilfældet,
ville jeg slet ikke have skrevet noget...

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 19-04-07 22:36

> [...]

> ind og læser hele harddisken. - Hvis dette ikke havde været tilfældet,
> ville jeg slet ikke have skrevet noget...

I en dual-boot-løsning med Boot Camp vil man operere med to partisjoner;
en for Windows og en for Mac OS X. Windows-partisjonen vil benytte FAT32
eller NTFS, mens Mac OS X vil benytte HFS+.

Så langt jeg vet vil det være tilnærmet umulig å aksessere data i andre
partisjoner. Det vil si at applikasjoner i Windows-partisjonen ikke kan
manipulere Mac-partisjonen, og omvendt. I hvert fall ikke annet enn på
det eksperimentelle stadiet.

Det eneste alternativet jeg kan se, er at programvare på
Windows-partisjonen kan endre andre partisjoner på disken, dersom det
opptrer som et partisjoneringsprogram. Jeg vil tro at sannsynligheten
for dette er liten, selv om det selvfølgelig ikke kan utelukkes.

Alternativet er virtualiseringsløsningen Parallels, men heller ikke
denne ser jeg for meg kan inneholde applikasjoner som kan gjøre skade
utenfor den virtuelle maskinen.

Dette er mine tanker om saken. Fint om du kan utdype hvordan
applikasjonen du omtaler fungerer i detalj, eller hvordan du tror den
vil fungere.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-07 00:14

Martin Bekkelund wrote:

> I en dual-boot-løsning med Boot Camp vil man operere med to partisjoner;
> en for Windows og en for Mac OS X. Windows-partisjonen vil benytte FAT32
> eller NTFS, mens Mac OS X vil benytte HFS+.

Korrekt. - Og det samme gælder for såvidt også, hvis man bruger
parallels. - Her er det så blot en del af HFS+ disken, der bruges som en
'virtuel' FAT32/NTFS disk.

> [...]
> partisjoner. Det vil si at applikasjoner i Windows-partisjonen ikke kan
> manipulere Mac-partisjonen, og omvendt. I hvert fall ikke annet enn på

Hvis der bruges BootCamp eller Parallels, vil Mac disken/partitionen
fungere som en 'shared disk', hvilket betyder, at spy-programmet vil
kunne læse og indsamle data fra en Mac disk/partition. - Ganske på samme
måde, som var det sat op i et netværk med en Mac og en PC med hvert sit
helt adskilte system.

> [...]
> opptrer som et partisjoneringsprogram. Jeg vil tro at sannsynligheten
> for dette er liten, selv om det selvfølgelig ikke kan utelukkes.

Nej, spy-programmet kan ikke skrive _til_ en Mac formatteret
disk/partition, - kun læse _fra_ en Mac formatteret disk/partition. Det
betyder, at programmet ikke kan ændre noget på Mac-delen - kun indsamle
oplysninger fra bestående filer - primært browser- og mailfiler, men fx.
også fra Word og Excel samt filer, der er kompatible med disse.

> Alternativet er virtualiseringsløsningen Parallels, men heller ikke
> denne ser jeg for meg kan inneholde applikasjoner som kan gjøre skade
> utenfor den virtuelle maskinen.

Det er nøjagtig det samme som ovenfor. Spy-programmet kan ikke ændre på
Mac'ens disk, - kun læse fra den / indsamle oplysninger.

> Dette er mine tanker om saken. Fint om du kan utdype hvordan
> applikasjonen du omtaler fungerer i detalj, eller hvordan du tror den
> vil fungere.

Kort sagt vil spy-programmet indsamle alle data, der er nødvendig for at
en ekstern tilgang kan blive gjort mulig fra en PC, der kan stå et
hvilket som helst sted i verden. På den måde kan hackeren gå ind og
overtage og undersøge din maskine for de oplysninger, der er nødvendige
for, at han fx. kan bruge dine bankkoder til at tømme din konto med.

Den sidste, der huserede for ca. 6 uger siden var lidt anderledes end
denne. Dengang skulle spy-programmet bruge flere oplysninger til at
overtage maskinen med. Den nye her er derfor mere farlig, da den skal
bruge færre oplysninger.

Det betyder, at hvis du fx. bruger din IntelMac med Windows XP +
InternetExplorer 6.x til at surfe på nogle bestemte sider, der kun kan
ses med MSIE, så har hackeren sat en 'webscanner' op, der hele tiden
søger på nettet efter brugere, der er logget på via MSIE, hvorefter han
kan overtage kontrollen med din maskine gennem Windows, søge på både en
reel FAT32 partition eller den virtuelle i Parallels, og tilgå din Mac
OS X del via 'shared disk' funktion.

Han søger så fx. efter alle dine HTML filer fra dine browsere, og hvis
du har handlet via netbank, så vil dine kontooplysninger og passwords
ligge gemt i browsernes 'history' filer. - Dernæst vil hackeren så søge
på alle Word/Excel og kompatible filer på både Win og Mac delen,
gennemlæse dem og se, om du skulle have gemt dine kontooplysninger et
eller andet sted deri.

Har du fx. fast password til din bank, vil hackeren så kunne bruge din
egen maskine til at logge på din netbank og lave en bankoverførsel til
en konto i fx. Brasilien eller HongKong.

Bruger du en dongle/active card, vil hackeren ikke kunne bruge dine
kontooplysninger til noget som helst, da en sådan dongle vil skifte
password for hver gang, du skal logge dig ind. Donglen/active card'en er
specifik for hver enkelt bank, der bruger denne type adgangstegn.

Sidste gang, denne type spy-program var ude her i Danmark, anbefalede
den danske IT&Telestyrelse, at man fik sådan en Dongle/active card, da
det vil give en 100%s beskyttelse sammen med fx. en firewall, - selvom
jeg faktisk ikke kan se, hvad gavn en firewall vil være her. Disse mails
udgiver sig jo for at være fra eksisterende firmaer med både korrekt
header og mailadresser osv.

Så lad mig slå det helt fast. - INGEN Mac, der kun bruger Mac OS kan
eksekvere disse spy-programmer. De kan kun eksekveres, hvis man har
Windows på sin Mac og bruger Windows til at gå på nettet med. Det
betyder også, at skulle du få den på din Mac med Windows aktiv, selv med
en Windows browser åben, vil der heller ikke ske noget. - Spy-programmet
_SKAL_ installeres direkte fra Windows som det aktive system.

Fra : Berg

Dato : 20-04-07 01:02

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> en Windows browser åben, vil der heller ikke ske noget. - Spy-programmet
> _SKAL_ installeres direkte fra Windows som det aktive system.

Hear hear!

Mr. Sørensen for president!
No joke.

Jørn.

Ps. Takk for att du bruker din tid til at forklare tingenes tilstand.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-04-07 07:17

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> kunne læse og indsamle data fra en Mac disk/partition. - Ganske på
> samme måde, som var det sat op i et netværk med en Mac og en PC med

Har du egentligt prøvet det du skriver om, endnu?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-07 08:26

> [...]
> kunne læse og indsamle data fra en Mac disk/partition. - Ganske på samme
> måde, som var det sat op i et netværk med en Mac og en PC med hvert sit

I Parallels er det kun hvis du har sat shared folders op, og så _kun_
den delte mappe. Og der er vel ingen der dele hele deres bootvolume med
deres Parallels installation ?

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-07 11:35

Thomas von Hassel wrote:

> I Parallels er det kun hvis du har sat shared folders op, og så _kun_
> den delte mappe. Og der er vel ingen der dele hele deres bootvolume med
> deres Parallels installation ?

Hvorfor ikke? - Hvis ikke man kan etablere fuld adgang, hvis mn i
perioder er tvunget til at benytte et Windows system, så er der da slet
ingen fidus ved at bruge Windows overhovedet. - Jeg kører da helt klart
med fuld deling på mine 2 Windows opsætninger på mine Mac.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-07 11:39

> [...]
> ingen fidus ved at bruge Windows overhovedet. - Jeg kører da helt klart
> med fuld deling på mine 2 Windows opsætninger på mine Mac.

Jeg vil altid begrænse mig til én enkelt shared folder f.eks. på mac'ens
skrivebord. Derudover kan du jo drag&drop filer imellem parallels og
mac'en ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-07 12:15

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg vil altid begrænse mig til én enkelt shared folder f.eks. på mac'ens
> skrivebord.

Det véd jeg godt... - Jeg har i begyndelsen også brugt den opsætning på
mine Windows opsætninger, men gik fra den igen...

> Derudover kan du jo drag&drop filer imellem parallels og mac'en ...

Ja, hvis du sidder ved samme maskine, som de filer, du skal bruge,
ligger på. Men sidder du fx. i den anden ende af huset, så er det jo
ikke så nemt at bruge D&D. - Fx. er jeg ved at omorganisere, så jeg kun
får Windows på den ene maskine, mens visse opgaver vil blive lavet på en
anden, der står i netværk et helt andet sted. - Det vil da være virkelig
bøvlet at skulle gå ind til den ene computer, trække de nødvendige filer
til en shared mappe, og så gå tilbage til din Win opsætning for at
arbejde videre... ...OK, det øger da sikkerheden, men det tager tid...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-07 12:31

> [...]
> til en shared mappe, og så gå tilbage til din Win opsætning for at
> arbejde videre... ...OK, det øger da sikkerheden, men det tager tid...

Så ville jeg jo have en server som kan tilgåes fra begge maskiner og fra
Parallels via netværk.

/thomas

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 22-04-07 01:07

> [...]

> kunne læse og indsamle data fra en Mac disk/partition. - Ganske på samme
> måde, som var det sat op i et netværk med en Mac og en PC med hvert sit

For at dette skal kunne utgjøre et reelt problem er det en del
forutsetninger som må være på plass:

1) Det må være satt opp en delt disk.
2) Den delte disken må inneholde systemområder på Mac-en.
3) Den skadelige programvaren må vite hvor den skal lete etter data.
4) Den skadelige programvaren må få tilgang til sensitive data.
5) Den skadelige programvaren må kunne dekryptere data den måtte finne.

Sensitive data ligger aldri ukryptert i systemet. Det er ikke så enkelt
at man i noen av systemene vi diskuterer kan lese ut brukernavn, passord
og brukersensitive opplysninger uten noen form for autentisering /
dekryptering.

Dette gjelder selvfølgelig kun når man snakker om å aksessere
informasjon i et Mac-system fra et Windows-system. Hva som skjer kun i
Windows-systemet er uinteressant i denne kontekst, ettersom vi faktisk
diskuterer i Mac-grupper.

> [...]
> oplysninger fra bestående filer - primært browser- og mailfiler, men fx.
> også fra Word og Excel samt filer, der er kompatible med disse.

Nemlig, forutsatt at ovennevnte fem punkter er oppfylt, selvsagt.

> Det er nøjagtig det samme som ovenfor. Spy-programmet kan ikke ændre på
> Mac'ens disk, - kun læse fra den / indsamle oplysninger.

Det vi altså står igjen med, er en applikasjon som kun er i stand til å
innsamle informasjon fra et Mac-system, via et Windows-system, dersom en
del forutsetninger er på plass. Brukeren må faktisk sågar godkjenne
tilgangen til informasjonen i utgangspunktet.

> [...]
> overtage og undersøge din maskine for de oplysninger, der er nødvendige
> for, at han fx. kan bruge dine bankkoder til at tømme din konto med.

Teoretisk sett kan dette gjennomføres, men det krever som nevnt at en
del forutsetninger er på plass før det blir en reell trussel. Jeg hevder
på ingen måte at trusselen skal ignoreres, men at den ikke er like
alvorlig som jeg fikk inntrykk av innledningsvis.

Ellers interessante synspunkter.

[snip]

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-04-07 02:12

Hej Martin

Martin Bekkelund wrote:

> For at dette skal kunne utgjøre et reelt problem er det en del
> forutsetninger som må være på plass:
>
> 1) Det må være satt opp en delt disk.

Selvfølgelig, ellers er der jo ikke megen fidus i at køre med en
dualboot maskine...

> 2) Den delte disken må inneholde systemområder på Mac-en.

Nej, det er ikke nødvendig qua delt disk.

> 3) Den skadelige programvaren må vite hvor den skal lete etter data.

Ikke nødvendig, da spy-programmet søger alle tilgængelige diske/partitioner.

> 4) Den skadelige programvaren må få tilgang til sensitive data.

Hvis din Mac disk/partition er sat op som standard, vil både 'grupper'
og 'andre' automatisk have læseadgang på disken, når den i Windows er
sat op som delt disk.

> 5) Den skadelige programvaren må kunne dekryptere data den måtte finne.

Såvidt jeg har fået oplyst, kan de to sidste angreb - den for ca. 6 uger
siden og den nuværende - sagtens klare selv triple krypterede filer -
altså 2x 256 bits krypterede filer. - Det er faktisk ret avancerede
dekrypteringsværktøjer, de banditter råder over...

> [...]
> at man i noen av systemene vi diskuterer kan lese ut brukernavn, passord
> og brukersensitive opplysninger uten noen form for autentisering /

De data, der her er tale om, ligger ikke krypteret, hvis du ikke selv
aktivt har krypteret dem. - Og som skrevet ovenfor, så vil
spy-programmet automatisk kunne indsamle, sortere og analysere alle data
på en Mac disk/partition, qua opsætning som delt disk. - Desuden ligger
de følsomme data jo heller ikke i systemet, men oftest i en HTML fil
tilhørende en browser eller mailklient.

Hvis du handler over nettet og sender de forskellige kortoplysninger, så
vil disse oplysninger først blive krypteret i det øjeblik, du trykker på
en 'Send'/'Submit' knap. Det er så det 'Security certificate', som den
pågældende butik bruger, der relaterer/snakker med de forskellige
certifikater, du har liggende i din browser/klient, og det er så den
matchende certifikat på din computer, der afgør krypteringen i
sendeøjeblikket.

> [...]
> informasjon i et Mac-system fra et Windows-system. Hva som skjer kun i
> Windows-systemet er uinteressant i denne kontekst, ettersom vi faktisk

Ikke helt længere. Efterhånden, som der kommer flere og flere Mac, der
kan lave dualboot, vil problemerne også blive større for os, og så er
det særdeles relevant - også i en Mac gruppe, når det gælder forhold
mellem henholdsvis Mac OS + Windows OS på samme maskine.

> Nemlig, forutsatt at ovennevnte fem punkter er oppfylt, selvsagt.

Se ovenfor om de enkelte punkter.

> [...]
> del forutsetninger er på plass. Brukeren må faktisk sågar godkjenne
> tilgangen til informasjonen i utgangspunktet.

Som sagt, så er en forudsætning selvfølgelig, at man kan tilgå Mac
diske/partitioner i form af delte/shared disk opsætning. - Helt ærlig, -
så synes jeg, at Windows vil være mere eller mindre ubrugeligt, hvis
ikke det er sat op med delt disk aktiv. - Hele princippet i både
BootCamp og Parallels går jo fløjten, hvis man ikke kan tilgå fra Mac
til Windows og visa versa.

> [...]
> på ingen måte at trusselen skal ignoreres, men at den ikke er like
> alvorlig som jeg fikk inntrykk av innledningsvis.

Jeg mener helt klart, at truslen både er dér, og at den er alvorlig på
de nye Mac med dualboot, - selvfølgelig hvis Windows er installeret.
- Hvis man kører ren OS X, er der ingen trussel fra dette angrebsforsøg.

> Ellers interessante synspunkter.

Tja, både interessante, men også lidt skræmmende. Jeg tror, vi i
fremtiden skal til at regne mere alvorlig med, at der kan komme
indbrudsforsøg på den nye Mac hardware/software. Men pt. er risici
ganske minimale, hvis man blot passer på - især, når man arbejder med
Windows aktivt i Parallels eller har BootCamp + Windows på samme maskine.

Så mit råd vil være den samme, som en IT tekniker fra Danske Bank gav,
da jeg havde en snak omkring Danske Banks krav om brug af
dongle/ActiveCard. - Jeg vil gerne have en løsning, hvor man ikke skulle
bruge ActiveCard, da mit syn er så dårligt, at jeg ikke kan se de
bittesmå tal, der står på donglen, - der skiftes jo kode for hver enkelt
transaktion... Men nu kan jeg da godt se, at en dongle er det sikreste
ved brug af netbank...

Hans råd var ganske enkelt: "Gem aldrig dine kontooplysninger på en
computer. Print dem ud på et stykke papir istedet for og lad være med at
gemme oplysninger, når du afslutter en transaktion". - Så det råd være
hermed givet videre. Og så vil jeg gentage, hvad jeg tidl. har
skrevet... Kontroller altid ID på din originale 'customer receipt' med
den ID, der står på de her falske forsendelses-/afhentnings meddelelser.
- Hvis de ikke er identiske, så er mailen altid et falsum, og den _skal_
slettes uden videre.

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 23-04-07 20:55

Erik Richard Sørensen skrev:

> Hvis din Mac disk/partition er sat op som standard, vil både 'grupper'
> og 'andre' automatisk have læseadgang på disken, når den i Windows er
> sat op som delt disk.

Ja, men forutsetter ikke det at man har satt opp en delt disk i
utgangspunktet?

> [...]
> altså 2x 256 bits krypterede filer. - Det er faktisk ret avancerede
> dekrypteringsværktøjer, de banditter råder over...

Hva slags krypteringsalgoritmer er det snakk om? Hvor kan jeg evt. lese
mer om dette?

> [...]
> på en Mac disk/partition, qua opsætning som delt disk. - Desuden ligger
> de følsomme data jo heller ikke i systemet, men oftest i en HTML fil

Du må nesten konkretisere hvilke data du snakker om. Brukernavn og
passord jeg har lagret til diverse nettsteder i min nettleser, ligger
_ikke_ tilgjengelig som ukryptert informasjon.

Eksemplet du refererer til vedr. nettbutikk, ser jeg ikke som relevant,
da det heller er et spørsmål om dårlig arkitektur i nettbutikk, kontra
avlytting av pakker i et nettverk, eller MITM, og ikke lagring av
brukernavn / passord lokalt på disk.

> [...]
> det særdeles relevant - også i en Mac gruppe, når det gælder forhold
> mellem henholdsvis Mac OS + Windows OS på samme maskine.

Jeg ser absolutt poenget, men jeg syntes fortsatt det råder en viss
ulv-ulv-mentalitet over "problemstillingen".

> [...]
> ikke det er sat op med delt disk aktiv. - Hele princippet i både
> BootCamp og Parallels går jo fløjten, hvis man ikke kan tilgå fra Mac

Enig.

Ellers deler jeg dine generelle syn på sikkerhet.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-07 00:19

Martin Bekkelund wrote:

> Ja, men forutsetter ikke det at man har satt opp en delt disk i
> utgangspunktet?

Selvfølgelig skal det være sat op som 'shared disk'/delt disk'. - Hvis
ikke man har det, så forsvinder jo noget af fordelen ved at køre med en
dualboot maskine.

> Hva slags krypteringsalgoritmer er det snakk om? Hvor kan jeg evt. lese
> mer om dette?

Ærlig talt, så har jeg ikke checket efter. Jeg har det fra et interview
med en fyr fra et dansk IT sikkerhedsfirma på DanmarksRadios P1. - Men
jeg vil tro, du kan finde noget om kryptering af sikkerhedscertifikater
bl.a. hos Verisign. - De er jo blandt de største firmaer, der udvikler
IT sikkerhed...

> Du må nesten konkretisere hvilke data du snakker om. Brukernavn og
> passord jeg har lagret til diverse nettsteder i min nettleser, ligger
> _ikke_ tilgjengelig som ukryptert informasjon.

Øh, hvis ikke du har slået kryptering til i din browser, så ligger de
fuldt tilgængeligt i en HTML fil...

> [...]
> da det heller er et spørsmål om dårlig arkitektur i nettbutikk, kontra
> avlytting av pakker i et nettverk, eller MITM, og ikke lagring av

Det vil jeg nu ikke sige. De firmaer, jeg har handlet med, bruger alle
Verisign Certificates. - Men igen - hvis du ikke har slået kryptering
til i din(3) browser(e), så har det intet med en netbutiks håndtering at
gøre

Jeg har ikke selv slået kryptering til i mine browsere, men lader
Verisign gøre det. Og desuden har jeg lavet min VISA konto sådan, at der
ikke kan trækkes på den, før jeg har givet lov til det...

> Jeg ser absolutt poenget, men jeg syntes fortsatt det råder en viss
> ulv-ulv-mentalitet over "problemstillingen".

Tja, måske, men helt irrelevant er det nu ikke. - Vi Mac brugere har jo
(næsten) altid været vant til, at vi ikke har haft behov for at beskytte
os, - og jeg har desværre allerede nu mødt et par stykker - godt nok
især blandt den ældre generation, - der har købt IntelMac, og som
fortsat regner med, at disse maskiner er lige så sikre, - men Windows er
nu blevet 'et hul' ud til den 'fagre nye verden'

> Enig.
>
> Ellers deler jeg dine generelle syn på sikkerhet.

Tja, desværre tror jeg, vi lige så godt kan lære det fra starten, at vi
ikke med dualboot er helt så sikre, som vi tidligere har været, - så
lige så godt først som sidst må vi lære at beskytte os. - Jeg har lige
købt en VPC 7.x, og jeg kan godt love for, at der kommer en Avast! på
den, såsnart den er sat op!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-07 06:43

> [...]

> interview med en fyr fra et dansk IT sikkerhedsfirma på DanmarksRadios
> P1. - Men jeg vil tro, du kan finde noget om kryptering af

Hvis du kan huske hvilken udsendelse og hvornår, kan den sikkert
hittes i arkivet.

> sikkerhedscertifikater bl.a. hos Verisign. - De er jo blandt de
> største firmaer, der udvikler IT sikkerhed...

Verisign lever fedt af at lave digitale certifikater. Det er dæleme
noget med penge i.

> Øh, hvis ikke du har slået kryptering til i din browser, så ligger de
> fuldt tilgængeligt i en HTML fil...

Krypteringen sker "undervejs", altså at de enkelte tegn ikke kan læses
af trediepart på vejen. Det der ligger i din ende som filer, er det
samme.

Jeg morede mig tidligere på året med Verisign og et SSL certifikat til
en større "ikke-PC" - det er dæleme om at holde tungen lige i munden...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 24-04-07 19:19

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ærlig talt, så har jeg ikke checket efter. [...]

Det må da være interessant å vite hva de såkalte bandittene klarer å
knekke, dersom det skal være noe troverdighet over påstanden. Jeg skal
som nevnt like å se troverdige kilder skrive om akkurat dette.

> Øh, hvis ikke du har slået kryptering til i din browser, så ligger de
> fuldt tilgængeligt i en HTML fil...

I eksempelvis Firefox, som er en svært utbredt nettleser for Mac, heter
filen "signon.txt" eller "signons2.txt" som gjerne er å finne i
"/brukere/[brukernavn]/bibliotek/application
support/firefox/profiles/[...].default/. Informasjonen du finner her er
ikke informasjon i klartekst, men kryptert, selv om filen i seg selv
ikke er kryptert i OS-ets filsystem. Dette er standardinnstillingene i
Firefox, og man trenger ikke å aktivere denne funksjonaliteten manuelt.

Hvordan Safari eller Opera fungerer har jeg ikke satt meg inn i, men det
vil forbause meg veldig hvis informasjon om brukernavn og passord lå
tilgjengelig i klartekst i noen filer i disse nettleserne.

Derfor hadde det vært fint om du kunne ytdype. Det finnes mange
nettlesere på markedet, og alle fungerer ikke identisk. Henvis gjerne
til hvilken nettleser, samt hvor man kan finne omtalte fil, hva den
heter, etc.

> [...]
> fortsat regner med, at disse maskiner er lige så sikre, - men Windows er
> nu blevet 'et hul' ud til den 'fagre nye verden'

Selv er jeg glad og fornøyd eier av en Intel-Mac, og ser ikke behovet
for å besudle min maskin med ubehageligheter som Windows. Med mindre man
har spesielle applikasjoner som utelukkende kun kjører på Windows, ser
jeg heller ingen grunn til å benytte verken Boot Camp, Parallells eller
MSTSC.

Til slutt vil jeg være interessert i generell informasjon om trusselen
du omtaler, gjerne fra store, anerkjente og troverdige sikkerhetsselskaper.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-07 20:18

Martin Bekkelund wrote:

> Det må da være interessant å vite hva de såkalte bandittene klarer å
> knekke, dersom det skal være noe troverdighet over påstanden. Jeg skal
> som nevnt like å se troverdige kilder skrive om akkurat dette.

Tja, men dengang var det ikke aktuel for mig, og det var først senere,
jeg kom til at snakke med en kammerat, der måske vil have en Mac som
supplement, og vi kom til at diskutere sikkerhed på hhv. G4, G5 og
IntelMacs, - at jeg kom til at tænke på dualboot+Win+'huller'. Og da det
så kom op sidste gang med filen fra FedEx, sendte radioen kun en
advarsel mod den og ikke andet...

> [...]
> ikke er kryptert i OS-ets filsystem. Dette er standardinnstillingene i
> Firefox, og man trenger ikke å aktivere denne funksjonaliteten manuelt.

Hm, - jeg har slet intet Mozilla i ApplicationSupport... Den ligger hos
mig i username/library/mozilla. (Jeg bruger SeaMonkey). Ingen filer med
navne, der blot ligner noget med 'signon', men derimod en certxxx.db og
secrxxxx.db fil. Åbner jeg dem med fx. BBEdit, så skal der ikke meget
fantasi til at udlede mine adgangskoder til div. sites, selvom SSL er
slået til som default. - Jeg har ingen netbank, så der er intet af den
slags på...

> Hvordan Safari eller Opera fungerer har jeg ikke satt meg inn i, men det
> vil forbause meg veldig hvis informasjon om brukernavn og passord lå
> tilgjengelig i klartekst i noen filer i disse nettleserne.

Jeg bruger slet ikke Safari, og Opera bruger jeg som InternetExplorer
'substitut'...

> [...]
> nettlesere på markedet, og alle fungerer ikke identisk. Henvis gjerne
> til hvilken nettleser, samt hvor man kan finne omtalte fil, hva den

Som sagt, bruger jeg ikke Firefox, men SeaMonkey. Tidligere brugte jeg
den tyske WaMCom X, men jeg skiftede, da SeaMonkey blev frigivet.

Der står en hel del om sikkerhed hos både Mozilla.org, VeriSign - og
faktisk også hos AVG, men AVGs er mest Windows relevant + lidt generelt.

> [...]
> har spesielle applikasjoner som utelukkende kun kjører på Windows, ser
> jeg heller ingen grunn til å benytte verken Boot Camp, Parallells eller

Du har så heller ikke behov for en beskyttelse, når du kun bruger Mac OS
X. - Jeg har hele tiden sagt, at risikoen for problemer kun er, hvis man
bruger både OS X og Windows på en IntelMac. Men nu, hvor jeg har købt en
VPC til mine maskiner, skal jeg nok sørge for, at der kommer Avast! på
den.

> Til slutt vil jeg være interessert i generell informasjon om trusselen
> du omtaler, gjerne fra store, anerkjente og troverdige sikkerhetsselskaper.

Du kan som sagt finde en masse hos fx. VeriSign og andre udbydere af
certifikater. - Det er jo det, de lever af. Symantecs website har også
en hel del omkring emnet. Og når det er Win-only, så er det hos Sophos
og AVG, der står mest - ihvertfald af dem, jeg kender til...

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 26-04-07 11:56

Erik Richard Sørensen skrev:

> Og da det
> så kom op sidste gang med filen fra FedEx, sendte radioen kun en
> advarsel mod den og ikke andet...

Altså, hvis alt du kan henvise meg til er en omtale i radio, har jeg
beklageligvis liten tro på at dette faktisk kommer til å utgjøre et problem.

Martin Bekkelund - www.bekkelund.net - www.greatest-bits.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-07 08:23

> [...]
> ind og læser hele harddisken. - Hvis dette ikke havde været tilfældet,
> ville jeg slet ikke have skrevet noget...

Du skal aktivt flyttet programmet over og aktivere det manuelt ... Så
risikoen er da begrænset ...

Fra : Espen Vestre

Dato : 20-04-07 09:36

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Du skal aktivt flyttet programmet over og aktivere det manuelt ... Så
> risikoen er da begrænset ...

Jeg har ikke lest så nøye om akkurat det gitte programmet spesielt,
men jeg antar at det som de fleste andre slike faktisk forutsetter at
brukeren er naiv nok til å starte programmet som følger med i
"fedex-mailen". For macbrukere vil det vel derfor først og fremst
utgjøre en fare dersom man leser mailen i Windows (f.eks. under
Parallels), for hvis man leser den på mac, må man jo aktivt flytte
programmet over slik du sier, og innen man går så aktivt til verks for
å infisere seg selv bør det kanskje ha ringt et par bjeller?

Men for alt jeg vet er det kanskje ikke blitt helt uvanlig å lese mail
under Parallels, f.eks. hvis man jobber på en arbeidsplass som bruker
Outlook!
--
(espen)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-07 09:39

Espen Vestre <espen@vestre.net> wrote:

> [...]
>
> Men for alt jeg vet er det kanskje ikke blitt helt uvanlig å lese mail
> under Parallels, f.eks. hvis man jobber på en arbeidsplass som bruker

Korrekt ... men så er det jo stadig ikke et problem for mac _brugerene_
.... En der bruger windows under mac bliver jo til en windows bruger :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-07 11:53

Hej Espen

Espen Vestre wrote:

> [...]
> programmet over slik du sier, og innen man går så aktivt til verks for
> å infisere seg selv bør det kanskje ha ringt et par bjeller?

Fuldstændig korrekt! - Hvis du har fået mailen på din Mac mailprogram,
så skal du aktivt flytte den for at kunne aktivere. Men der er, som du
skriver, en del, der bruger fx. MSOutlook, og de får jo så mailen i
deres Windows opsætning. De skal stadig selv aktivere .exe-programmet
for at den vil kunne lave skade.

Det er også rigtig, at 'klokken'/'bjellen' burde ringe, - men der er jo
en del af os, der jævnligt har fået leveret varer med FedEx, og så er
det jo egentlig naturligt, at man checker. - Det er det, der kan blive
farligt.

> Men for alt jeg vet er det kanskje ikke blitt helt uvanlig å lese mail
> under Parallels, f.eks. hvis man jobber på en arbeidsplass som bruker
> Outlook!

Lige netop!