Netbank, digital sig og internethandel
Fra : Mich Ottosen

Dato : 16-04-07 14:59

Jo, jo, jeg _har_ læst mange tråde i tidens løn om netbankløsninger
(manglende netbankløsninger til Mac). For mit vedkommende har det bare
betydet, at jeg ikke gad det der netbank

Men nu var jeg inde på Skype i går og ville opgradere til SKypePro og
endte så bare med en afvisning, da jeg ikke har dig.sig og netbank
(Danske Bank). Har forstået, at det er en ny ordning (højere sikkerhed),
og det er da i orden med højere sikkerhed.

Så hvis jeg vil handle på nettet _skal_ jeg åbenbart få lavet det der
netbank. Med dig.sign.

Er der nye/friske/gode erfaringer med Danske Banks løsning til Mac? Det
er noget med "lommeregner", har jeg forstået.

Hvilken browser duer til det?

Har Safari 2.0.4 (419.3), Firefox 2.0.0.3, Camino 2006091101 (1.0.3)
(SIC) og Opera 9.10 (build 3588) (men har set at der er en ny version
9.20). Altsammen på en MB med MacOS 10.4.6 (som jeg egentlig ikke agter
at opdatere endnu, for det virker helt pingeling hos mig - iiwdfi

Undskyld, at jeg så omstændelig, men det ville nu være rart at kunne
komme til at handle på nettet igen.

--
v.h.,
Mich.

Fra : helge.hammer@post4.t~

Dato : 16-04-07 15:49

<1hwo6gx.1nsjlej190hlj8N%Mich@noget.invalid>,
Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> skrev:

> [...]
> netbank (Danske Bank). Har forstået, at det er en ny ordning
> (højere sikkerhed), og det er da i orden med højere sikkerhed.

Sparekassernes netbank kører fint på Mac OSX, ingen problemer der.

> Så hvis jeg vil handle på nettet _skal_ jeg åbenbart få lavet det
> der netbank. Med dig.sign.

Hvorfor det? Med et VISA/Dankort kan du handle alle steder p229
nettet.

> [...]

> ny version 9.20). Altsammen på en MB med MacOS 10.4.6 (som jeg
> egentlig ikke agter at opdatere endnu, for det virker helt

Hvis browseren har JAVA plugin (sikkerhed), kan den bruges til
netbank .

> Undskyld, at jeg så omstændelig, men det ville nu være rart at kunne
> komme til at handle på nettet igen.

Selvfølgelig kan du det

--
Helge.

Fra : Jesper

Dato : 16-04-07 16:52

<helge.hammer@post4.tele.dk> wrote:

> Hvorfor det? Med et VISA/Dankort kan du handle alle steder p229

Der er flere steder de i dag kører med Verified Visa, her skal man logge
ind på sin netbankkonto og godkende købet. Systemet virker ikke på Mac
med Nordea, det er simpelthen ikke alle funktioner i Nordeas Netbank der
er Mac kompatible. Online Inverstering er det heller ikke.

F.eks. bruger de Verified Visa på http://www.dddhouse.com/ , her kan jeg
kun handle via Windows.
--
Jesper

Fra : Jesper

Dato : 16-04-07 16:52

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Er der nye/friske/gode erfaringer med Danske Banks løsning til Mac? Det
> er noget med "lommeregner", har jeg forstået.
>
> Hvilken browser duer til det?

Ja, hjalp min mor på Danske Banks Netbank med ActiveCard, som
lommeregneren hedder, for et par uger siden. Virker fint Safari 2.0.4
under MacOS 10.4.9.
--
Jesper

Fra : Mich Ottosen

Dato : 16-04-07 22:48

> Ja, hjalp min mor på Danske Banks Netbank med ActiveCard, som
> lommeregneren hedder, for et par uger siden. Virker fint Safari 2.0.4
> under MacOS 10.4.9.

Ved du så, om det osse virker under Mac OS 10.4.6 ?
Nå, ja, jeg kan selvfølgelig prøve, når banken får sendt sådan et
ActiveCard til mig.

Måske er der andre, som kører det under 10.4.6 ?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Jesper

Dato : 16-04-07 23:19

"Mich Ottosen" <Mich@noget.invalid> wrote in message

> [...]
> ActiveCard til mig.
>
> Måske er der andre, som kører det under 10.4.6 ?

Er der nogen speciel grund til at du ikke opdatere til 10.4.9? Jeg kender
ingen mac som kan køre 10.4.6 men ikke 10.4.9.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 18-04-07 00:28

> Er der nogen speciel grund til at du ikke opdatere til 10.4.9? Jeg kender
> ingen mac som kan køre 10.4.6 men ikke 10.4.9.

Dette er en grundholdning: If It Works Don't Fix It# :)

--
v.h.,
Mich.

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 16-04-07 23:11

"Mich Ottosen" <Mich@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> Jo, jo, jeg _har_ læst mange tråde i tidens løn om netbankløsninger
> (manglende netbankløsninger til Mac). For mit vedkommende har det bare
> betydet, at jeg ikke gad det der netbank

[SNIP]

Jeg har digital signatur på min PC, som jeg bare har lavet
sikkerhedskopiering af til min Mac. Dér kan jeg bruge den i Safari uden
problemer - den driller dog lidt i Firefox, men det gør den også på pc'en
(hvor jeg skal bruge IE). Man kan til gengæld hente en IE-plugin, som
muligvis også virker til Mac, hvis man altså VIL bruge Firefox.

Netbank - jeg ved ikke med Danske Bank, men Sydbank fungerer upåklageligt
både i FF og Safari.

/Lars

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 17-04-07 05:31

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Er der nye/friske/gode erfaringer med Danske Banks løsning til Mac? Det
> er noget med "lommeregner", har jeg forstået.
>
> Hvilken browser duer til det?

Jeg bruger DanskeBanks ActiveCard løsning (gennem flere år): Ingen
problemer - kører m Safari, Firefox, Opera

Min digitale signatur virker kun 100% i Safari (på skat.dk vil Firefox
ikke f. eks.)

Men det virker altså

Martin

--
MA @ 55.01.43N/11.50.36E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Mich Ottosen

Dato : 02-05-07 21:46

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Jeg bruger DanskeBanks ActiveCard løsning (gennem flere år): Ingen
> problemer - kører m Safari, Firefox, Opera

Tak til alle for svarene, mit sene svar skyldes, at jeg først i dag fik
mit Active Card. Har rpøvet flere gange her i aften, første forsøg i
Opera glippede, kunne ikke komme videre fra "betingelser", kunne ikke
godkende.
Flere forsøg i Opera 2.0.4 mislykkedes, men ved ét af forsøgene kom jeg
frem til en side med en kontrolkode og et felt til at taste ny kode ind.
Dét troede jeg ville være en kode efter eget valg. Så jeg prøvede en
kombination af tal og bogstaver - fejlmelding: der skal være seks tegn i
koden.
Ringede supporten op - efter tra forsøg og lange ventedtider kom jeg
igennem. Supporteren tjekkede rundt og talte med en kollega. Svaret var
nedslående: Du skal have et nyt kort i din afdeling, du har gjort for
mange forsøg. Sådan var essensen af budskabet.
Nu vil jeg ikke begive mig ud i en lang række skældsord om ordningen,
men spørger blot (retorisk): hvis Active Card er så god en løsning,
hvorfor er der så så lang ventetid hos supporten? Nå, det kan vel være
fordi deres løsning til WIn er (lige så) dårlig?

Nå, jeg tror nu, at jeg går ud i byen i morgen og finder en anden bank
til min internethandel (jeg opgiver ikke Dansk Bank som almindelig
bankforbindelse).

Jeg tror, det var Helge, der bruger Sydbank, det kunne være en mulighed.

Men er der andre positive erfaringer med andre banker er jeg åben for
forslag.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 22-05-07 22:59

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

<snip> en masse om fortrædeligheder med Danske Bank og Active Card.

Jeg véd godt, at det er en _sen_ opfølgning, men I fortjener da en
endelig afslutning. Fejlen var selvfølgelig min egen - eller var den?
Jeg kom så langt første gang, at jeg kom til log on og videre til
godkendelse af handelsbetingelser, så poppede der et lille vidue op,
hvor jeg skulle taste bruger-ID ind, der var osse et fikseret vindue med
en kontrolkode på seks cifre, og et åbent vindue med en blinkende
cursor, der _osse_ hed kontrolkode.

Bare for sjov: hvad ville _du_ gøre?

Løsningen viser sig at være at man igen skal aktivere sit ActiveCard
(det er vel derfor det hedder sådan) og taste den angivne kode ind i
det. ActiveCard'et leverer så en ny sekscifret talkode, som skal tastes
ind i feltet på det åbne browservindue. Så gik det hele i orden.

Men hvor er det liiiige, at der står noget om den fremgangsmåde? Jeg har
ikke fundet det, men fik fin hjælp af supporten over telefonen. De er nu
flinke folk, de supportere, men det er måske noget med, at man skal
indtaste sit cpr.nr. på telefonen? Så kan de jo se, at det er en gammel
idiot, der ringer, det afføder straks en stor overbærenhed - og så er
han Macbruger :)

Flere af vennerne omkring mig har fortalt om den store sikkerhed ved
ActiveCardet, så selvom det er lidt upraktisk i det daglige, så er jeg
yderst tilfreds med ordningen. En journalistkollega er vældig begejstret
for, når han rejser i udlandet, kan han bare gå ind på sine konti fra en
fremmed computer (eller i en netcafe) og ordne sine bankforretninger i
DK. Bare han har det lille Active Card med sig. Der bliver ikke gemt
noget på den fremmede computer, som kan misbruges.

Sådan endte mit "eventyr" med netbanksproblemer. Tak for hjælpen og
deltagelsen.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 03-05-07 09:03

> Men er der andre positive erfaringer med andre banker er jeg åben for
> forslag.

Jyske Netbank har kørt problemfrit på Mac i årevis.