Mandlige præster vil af med kvinderne
Fra : Cyril Malka

Dato : 15-04-07 22:03

Kvinder bør ikke stå på prædikestolen i kirken, mener hver tiende
mandlige præst. Det betyder blandt andet, at der nogle steder arrangeres
ekstragudstjenester med en mandlig præst efter de kvindelige præsters
prædikener.

Kvinder bør ifølge Bibelen tie i forsamlinger, og derfor bør kvinder
slet ikke stå på prædikestolen i landets kirker.

Det mener hver tiende mandlige præst ifølge TV 2 Nyhederne. Og de
mandlige præster kan bestemt ikke se noget problem i at udelukke
kvinderne... Læs resten her:

http://avisen.dk/mandlige-praester-vil-kvinderne-150407.aspx

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? =>
http://www.nytestamente.org
.... You miss 100% of the shot you don't make

Fra : Børge

Dato : 15-04-07 22:35

Det der undre mig var at der ikke var en eller anden præst der talte om at
være salvet og indsat af Gud, Nej det var en værslig debat ikke noget om
præsten var salvet med Helligånden til at forkynde om det så var mand elle
kvinde. Sørgeligt.
--
Hej fra Børge
Se hjemmesiden.

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-04-07 23:51

Børge wrote:
> [...]
> at være salvet og indsat af Gud, Nej det var en værslig debat ikke noget
> om præsten var salvet med Helligånden til at forkynde om det så var mand

Jeg synes det mest uudholdelige var da Bertel Haarder forsøgte at forklare
hvordan det ikke var at sætte religionsfrihed over ligestilling. Hvis jeg nu
legede djævlens advokat og skulle forestille mig at jeg var i Haarders position,
så havde mit forsvar gået på at religion nærmere skal ses som en forening af
mennesker der frivilligt går ind på dennes betingelser eller en sport med nogle
bestemte regler, og ikke som en arbejdsplads.

Men den slags udtalelser kan man vel for det første næppe komme med når man er
kirkeminister og folkekirken er tilknyttet staten som den er, og for det andet
så er der jo lønninger involveret. Det at være en præst ér et monetært aflønnet
job. Avisbude, ikke cykelentusiaster.

Ligestilling på arbejdsmarkedet eller fjern den del af jobbeskrivelsen der gør
det til en del af arbejdsmarkedet, vil jeg sige. Det indskrænker vel ikke nogens
religion at forlange præsterne ikke får penge for jobbet?

Jeg kan ikke se hvordan man ellers undgår at skulle rangordne religionsfrihed og
ligestilling.

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-04-07 00:41

Cyril Malka wrote:
> [...]
>
> Kvinder bør ifølge Bibelen tie i forsamlinger, og derfor bør kvinder
> slet ikke stå på prædikestolen i landets kirker.

Og i jødedommen kan kvinner - - ?

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-04-07 02:15

Harald Mossige skrev:

> Og i jødedommen kan kvinner - - ?

Jødedommen er *ikke* en uniform gruppe. Du finder mange variationer.

Men prøv at kigge på følgende steder, hvis du vil ud over den
almindelige uvidenhed og de almindelige fordomme der findes så mange
steder i forvejen:

http://www.jewfaq.org/women.htm
Den første kvindelige profet, Miriam - http://www.jewfaq.org/moshe.htm

Når du en dag når frem til dette link http://www.jewfaq.org/sex.htm vil
du opdage, at det f.eks. også er en mands pligt at sørge godt for sin
kone - på det område kan mange dovne, kristne mænd vist godt trænge til
lidt af et "løft", og den lader vi lige *stå* lidt endnu.

Henrik, Dianalund

"Kan tykke mænd få tynd mave?"

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-04-07 04:37

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> kone - på det område kan mange dovne, kristne mænd vist godt trænge til
> lidt af et "løft", og den lader vi lige *stå* lidt endnu.

Jeg undres, hvordan tolket /du/ det jeg skrev?

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-04-07 09:21

Harald Mossige skrev:

> Jeg undres, hvordan tolket /du/ det jeg skrev?

Kan nogen tolke dit spørgsmål, som var:
      "Og i jødedommen kan kvinner - - ?"

I bedste fald spørger du om bindestreg-bindestreg...

Men i stedet for at undres over dette, skulle du måske først læse den
første sætning, og så sætte dig ind i sandhedsværdien sætning for
sætning, for så behøver du ikke at lede efter ligheder mellem jøde- og
kristendom. De få der måtte være i kristendommen taler til dens fordel,
men ellers svarer det til at sammenligne wienerpølser med donuts.

Henrik, Dianalund

"Fleksnes var en nordmann etter hjerte mitt!"

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-04-07 09:49

Henrik Vestergaard wrote:

> Men i stedet for at undres over dette,

Det eneste man kan undres over er at du lader dine forkvaklede fordomme få
frit løb i samme åndedrag som du beklager dig over andres fordomme. Men den
slags hører vel til når man er en Malka-discipel??

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-04-07 10:03

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> kristendom. De få der måtte være i kristendommen taler til dens fordel,
> men ellers svarer det til at sammenligne wienerpølser med donuts.

Du oppfattet spørsmålet som et angrep på jødene, og så er det revnende
likegyldig for meg om du innrømmer det eller ei.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-04-07 11:36

Harald Mossige skrev:

> Du oppfattet spørsmålet som et angrep på jødene, og så er det revnende
> likegyldig for meg om du innrømmer det eller ei.

Igen: "I bedste fald spørger du om bindestreg-bindestreg... "

Netop det at alt der ikke lige passer ind i hvad du vil have og hvad du
ikke vil have er intet nyt. Det er en af grundene til, at jeg så ofte
fristes til at overse dine indlæg.
Alligevel er der så også lidt for gode debatter hvor du kommer med
indhold. --> Altså: et dilemma.

Men jeg kan da kun beklage, at mit lix tal var så højt at du måtte nøjes
med at undres.

Henrik, Dianalund

16. april 2007: Margrethe II bliver 67. Stort tillykke.

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-04-07 09:47

Henrik Vestergaard wrote:

> Jødedommen er *ikke* en uniform gruppe. Du finder mange variationer.

Sådan er det også inden for kristendommen. Så det er ikke noget specielt for
jøder

> [...]
> sin kone - på det område kan mange dovne, kristne mænd vist godt
> trænge til lidt af et "løft", og den lader vi lige *stå* lidt endnu.

Og heller ikke dette er forskelligt fra kristendommen. Og mange dovne
jødiske mænd kunne godt til til lidt af et løft.

Så hvem var det lige der skulle have luftet nogle forkvaklede fordomme om
kristne, hva* Henrik Malka Blunck Vestergaard??