Lidelsen i den kristnes liv
Fra : jørgen

Dato : 12-04-07 14:36

Jeg har netop læst bogen "Gud, hvorfor sover du?" af Leif Andersen, hvilket
har sat tanker igang om lidelsen og Gud's plads i den.

Leif Andersen skriver at den kristnes lidelse på et eller andet niveau er
villet af Gud. At lidelsen i sig selv ingen mening har men at den har en
mening når man er i Gud's hånd.

Gud tillader lidelsen, men overgiver os ikke i den. Han tager kontrol over
den. Gud er ikke som en ansvarsløs fader der forlader sine børn, for Jesus
har sagt at enhver som kommer til Ham vil Han ikke støde bort. Derfor er Gud
kun en bøn væk.

Leif Andersen er også flere steder inde på at lidelsen er uundgåelig for den
kristne, fordi vores kødelige timelige natur brydes og vånder sig i mødet
med den hellige og til tider uforståelige, skjulte Gud, hvis tanker er
alenhøjt over vore. "Vi ser Gud bagfra", citere han Luther for, med
henvisning til 2 Mos 33.

Evighedsperspektivet er vigtigt for at forstå og klare lidelsen. At man ser
fremad til det herlige håb som Paulus siger i Rom 8:18 "Jeg mener nemlig, at
lidelserne i den tid, der nu er inde, er for intet at regne mod den
herlighed, som skal åbenbares på os."

Og i 2 Kor 4:17-18 :"For vore lette trængsler her i tiden bringer os i
overmål en evig vægt af herlighed, for vi ser ikke på det synlige, men på
det usynlige; det synlige varer jo kun en tid, det usynlige evigt."

mvh jørgen.

Fra : Martin Andersen

Dato : 12-04-07 16:28

jørgen wrote:
> [...]
> overmål en evig vægt af herlighed, for vi ser ikke på det synlige, men på
> det usynlige; det synlige varer jo kun en tid, det usynlige evigt."

Ja, evighedsperspektivet er en sjov størrelse. Med antagelsen om evig herlighed
for de frelste, hvorfor skulle man da ikke gøre dem en tjeneste og forkorte
ventetiden for dem? Det ville alt andet lige være ondt ikke at gøre.

Og hvad så hvis man selv bliver fortabt i processen? Man gjorde det jo for de
andre. Men hov, er den slags selvopofrelse ikke hvad der skal til for at blive
frelst?

Evig frelse til offer og bøddel.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-04-07 12:53

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

Det er en rasende omgang snik-snak, du og Leif Andersen roder jer ud i,
Jørgen. Jeres problem er, at I forsøger at sætte ord på noget, der ikke kan
sættes ord på. Der *er* ikke en grund til alt. Selvom det kan være svært at
erkende, er den trøst, din gudstro giver dig, ikke større end den varme det
giver, når man en kold vinterdag tisser i bukserne; det varmer et kort
øjeblik, og så bliver det tilfold koldere bagefter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : jørgen

Dato : 14-04-07 21:03

> [...]
> varme det giver, når man en kold vinterdag tisser i bukserne; det varmer
> et kort øjeblik, og så bliver det tilfold koldere bagefter.

Jeg mener ikke at det er en sådan kortvarig og flygtig trøst vi har i
Kristus. Tværtimod vokser det fordi vi dag efter dag nærmer os det hinsides
endnu mere. Jeg vil anbefale at du studerer 1 Pet 1:3-9

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-04-07 04:29

jørgen wrote:

> [...]
> Kristus. Tværtimod vokser det fordi vi dag efter dag nærmer os det
> hinsides endnu mere. Jeg vil anbefale at du studerer 1 Pet 1:3-9

Hertil føler jeg spontan trang til at istemme Pauli lovsang af og til og om
Kristus gengivet i hele Hebræerbrevets førstekapitel:

v1 Mangfoldige gange og på mangfoldige måder har Gud i fortiden talt til
fædrene gennem profeterne, v2 men nu ved dagenes ende har han talt til os
gennem sin søn, hvem han har indsat som arving til alle ting, ved hvem han
også har skabt verden. v3 Han er Guds herligheds glans og hans væsens
udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord. Da han havde skaffet
renselse for vore synder, tog han sæde ved den Højestes højre hånd i det
høje, v4 og han er blevet så meget mægtigere end englene, som det navn, han
har arvet, overgår deres.

v5 For til hvem af englene har Gud nogen sinde sagt:
Du er min søn,
jeg har født dig i dag,
og et andet sted:
Jeg vil være hans fader,
og han skal være min søn?
v6 Og når han igen fører sin førstefødte ind i verden, siger han:
Alle Guds engle skal kaste sig ned for ham.
v7 Om englene hedder det:
Han gør sine engle til vinde
og sine tjenere til flammende ild,
v8 men til Sønnen:
Din trone, Gud, står til evig tid,
dit kongescepter er retfærdighedens scepter.
v9 Du elskede ret og hadede uret,
derfor har Gud, din Gud, salvet dig
med glædens olie frem for dine lige.
v10 Endvidere:
Du, Herre, grundlagde i begyndelsen jorden,
himlen er dine hænders værk.
v11 De går til grunde, men du består,
de slides alle op som klæder,
v12 du ruller dem sammen som en klædning.
De skiftes ud som klæder,
men du er den samme,
dine år får aldrig ende.
v13 Til hvem af englene har han nogen sinde sagt:
Sæt dig ved min højre hånd,
indtil jeg får lagt dine fjender
som en skammel for dine fødder?
v14 Alle engle er jo kun tjenende ånder, der sendes ud for at hjælpe dem,
som skal arve frelsen.

(Amen!)

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 13-04-07 15:42

On 13 Apr., 13:52, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> giver, når man en kold vinterdag tisser i bukserne; det varmer et kort
> øjeblik, og så bliver det tilfold koldere bagefter.

Her har vi så en læremester, der kan fortælle, hvordan det opleves at
tisse i bukserne for at holde sig varm

Ja, ja -

Prøv med http://voksenbleer.dk/butik/contact_us.php

Mvh. Niels Bruun.

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 13-04-07 15:58

On 13 Apr., 16:41, Niels_Br...@yahoo.dk wrote:
> [...]

> øjeblik, og så bliver det tilfold koldere bagefter.

Her har vi så en læremester, der kan fortælle, hvordan det opleves at

Prøv med http://voksenbleer.dk/butik/index.php/cPath/47

Mvh. Niels Bruun.