Hvorfor hørte vi aldrig mere til de Hellig~
Fra : Jens Bruun

Dato : 06-04-07 11:15

De vidste jo alt om Jesus' baggrund og angivelige guddommelige ophav.
Hvorfor skred de ikke ind, da man naglede gutten til korset?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-04-07 11:53

Jens Bruun wrote:
> De vidste jo alt om Jesus' baggrund og angivelige guddommelige ophav.
> Hvorfor skred de ikke ind, da man naglede gutten til korset?

De var vel rejst hjem til Ur i Kaldæa, og der var ingen, der sendte dem en
sms, før det var for sent.

Per V.

--
En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
inkonsekvent.

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-04-07 12:45

In article <46162699$0$37406$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote:

> De var vel rejst hjem til Ur i Kaldæa, og der var ingen, der sendte dem en
> sms, før det var for sent.

Da Ur blev forladt omkring den 4. årh. fvt. (floden Eufrat ændrede kurs
i denne periode), ville det nok have været svært for de påståede hellige
mænd (og ikke konger) at have noget som helst at gøre med denne by.

--
Venligst,

Cyril

http://www.malka.dk -=- http://www.psyken.com -=- http://www.psyken.org

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-07 12:52

Cyril Malka <cyril@malka.dk> writes:

> Da Ur blev forladt omkring den 4. årh. fvt. (floden Eufrat ændrede kurs
> i denne periode), ville det nok have været svært for de påståede hellige
> mænd (og ikke konger) at have noget som helst at gøre med denne by.

Kan være de var på charterferie så.

Se Mellemøsten fra kamelryg, og mød de lokale.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-04-07 13:43

In article <yu2fy7daffy.fsf@luhmann.netc.dk>,
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Kan være de var på charterferie så.
> Se Mellemøsten fra kamelryg, og mød de lokale.

Hører dit indlæg ontopic i "kristendom" eller i "videnskab.historie" ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-07 14:34

> Hører dit indlæg ontopic i "kristendom" eller i "videnskab.historie" ?

Det oprindelige spørgsmål var i bedste fald kontrafaktisk, og i værste
fald rent troll.

At du laver FUT til mudderet viser at dit spørgsmål i bedste fald er
retorisk.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bæ nni

Dato : 06-04-07 19:23

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan være de var på charterferie så.
>
> Se Mellemøsten fra kamelryg, og mød de lokale.

men lad være med at spise chips på de kanter!!

Fra : Bæ nni

Dato : 06-04-07 19:22

Per Vadmand wrote:

> De var vel rejst hjem til Ur i Kaldæa, og der var ingen, der sendte dem en
> sms, før det var for sent.
>
> Per V.

de lå vel og rodede med nogle messedrenge

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-07 14:52

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> De vidste jo alt om Jesus' baggrund og angivelige guddommelige ophav.
> Hvorfor skred de ikke ind, da man naglede gutten til korset?

De hellige 'tre konger' er nu også apokryfe i deres natur. Du finder dem
da heller ikke omtalt i NTs kanoniske skrifter - de må betragtes som
senere tildigtninger, som så meget andet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-04-07 16:17

Per Rønne wrote:

> De hellige 'tre konger' er nu også apokryfe i deres natur. Du finder dem
> da heller ikke omtalt i NTs kanoniske skrifter - de må betragtes som
> senere tildigtninger, som så meget andet.

Jeg har (stadig) ikke fået læst biblen, men ovenstående er nyt for
mig... Jeg gik rundt og var overbevist om at de tre magi har optrådt i
mindst et af de fire kanoniske evangelier.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-07 16:31

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Jeg har (stadig) ikke fået læst biblen, men ovenstående er nyt for
> mig... Jeg gik rundt og var overbevist om at de tre magi har optrådt i
> mindst et af de fire kanoniske evangelier.

SDE:

vismændene fra Østerland, de hellige tre konger, de mænd, der ifølge
Matth. 2,1-12 opsøgte den nyfødte Jesus for at tilbede ham og give ham
gaver. Det græske ord betyder 'magere', dvs. stjernetydere. At der
skulle være tre, fremgår ikke af teksten, men skyldes en slutning ud fra
antallet af gaver: guld, røgelse og myrra. Traditionen om, at de var
konger, stammer fra 200-t., antagelig inspireret af Sl.72,11.

Senere legendedannelse kender deres navne: Kasper, Melchior og Balthasar
og ved, at Balthasar skal have været sort. De vise mænds appel til den
digteriske fantasi fremgår ikke blot af Grundtvigs digt "Dejlig er den
Himmel blå" (1811), men også af en moderne roman som Michel Tourniers
Kasper, Melchior & Balthasar (1980, da. 1986), hvor der tilmed indføres
en fjerde figur.

Müll
=

I øvrigt skal man være meget varsom med at tillægge Jesu
barndomshistorie andet en en mytisk betydning. Selv dem der kendte Jesus
som voksen, som disciplen Johannes der ifølge Johannesevangeliet er
identisk med forfatteren af selvsamme evangelium, ser jo den korsfæstede
gennem en skægløs drengs øjne.

Jvf i øvrigt Leonardos berømte nadver-fresko, hvor nogle gerne vil
opfatte den skægløse Johannes som Maria Magdalene ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bæ nni

Dato : 06-04-07 19:26

Per Rønne wrote:

> De hellige 'tre konger' er nu også apokryfe i deres natur. Du finder dem
> da heller ikke omtalt i NTs kanoniske skrifter - de må betragtes som
> senere tildigtninger, som så meget andet.

hvorfor sætter du tre i ' - mener du ikke kun 'konger'?

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-07 18:39

Bæ nni <ude@f.drift> wrote:

> hvorfor sætter du tre i ' - mener du ikke kun 'konger'?

'Tre' er skam også apokryf, jvt mit citat fra SDE.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk