Nenas 99 luftballon
Fra : Snuttenborg

Dato : 10-04-07 15:00

Er Nenas 99 Luftballons lavet på dansk og evt med hvem?

mvh

Stig

Fra : Holst

Dato : 10-04-07 15:09

Snuttenborg wrote:

> Er Nenas 99 Luftballons lavet på dansk og evt med hvem?

Jeg har i hvert fald aldrig hørt en dansk udgave.

Men derfor kan der selvfølgelig godt være noget, jeg ikke har hørt. Nå,
mon ikke man skulle smække noget Nena på cd-afspilleren, når du nu lige
pirrer Nena-nerven?!

Fra : Poul C

Dato : 10-04-07 16:54

> Jeg har i hvert fald aldrig hørt en dansk udgave.

Heller ikke jeg har hørt om en dansk indspilning (heldigvis!)

Men jeg ved at der findes en dansk oversættelse (som vist kun har været
brugt i undervisnings-sammenhæng)

Jeg har prøvet at synge den (rolig nu: lydløst "inde i mig selv", - så
ingen hverken mennesker eller dyr led skade herved)
Såvidt jeg kunne fornemme var den "sang-bar"

Jeg prøver lige at google lidt efter den.

Mvh Poul C

Fra : Poul C

Dato : 10-04-07 19:20

Hej igen.

"Poul C" skrev i en meddelelse
> Men jeg ved at der findes en dansk oversættelse (som vist kun har været
> brugt i undervisnings-sammenhæng)
>
> Jeg prøver lige at google lidt efter den.

Det være hermed gjort...:

http://www.begyndertysk.dk/slesvig/transport/bus/bustur_indhold.htm
(klik på det danske flag)

Men ellers er teksten herunder

99 Luftballoner
Har du noget tid til mig

så synger jeg en sang for dig

om 99 luftballoner

på deres vej mod horisonten.

Tænker du måske netop på mig

så synger jeg en sang for dig

om 99 luftballoner

og at der kan komme noget sådant ud af sådan noget

99 luftballoner

på deres vej mod horisonten

anså man for at være UFOer fra rummet.

Derfor sendte en general en flyvereskadrille afsted

for at slå alarm, hvis det skulle være sådan noget.

Og så var der jo bare tale om

99 luftballoner.

99 jetfly.

Hvert af dem var en stor kriger

anså sig for at være 'Captain Kirk'.

Det gav et stort fyrværkeri

naboerne opsnappede det ikke

og følte sig forulempede

Og så var der jo bare tale om

99 luftballoner.

99 års krigsministre

tændstik og benzindunk

anså sig selv for at være snu

vejrede stort bytte

råbte: krig og ville have magt.

Hold da op, hvem kunne have forestillet sig

at det kunne komme så vidt

på grund af 99 luftballoner.

99 års krig

skabte ingen plads for sejrherrer.

Krigsministre findes ikke mere

og heller ingen jetfly.

I dag går jeg min runde

ser verden ligge i ruiner

har fundet en luftballon

tænker på dig og lader den flyve.

Fra : Bruno

Dato : 10-04-07 19:35

Poul C wrote:
> Hej

> Heller ikke jeg har hørt om en dansk indspilning (heldigvis!)

Jeg har heller ikke hørt om en dansk indspilning, det er nu også slemt
nok Nena selv har indspillet en engelsk udgave!

Mvh
Bruno

Fra : Per Hansen

Dato : 10-04-07 23:15

Bruno <dont.use@this.address.ever> mentioned this

> Jeg har heller ikke hørt om en dansk indspilning, det er nu også slemt
> nok Nena selv har indspillet en engelsk udgave!
>
> Mvh
> Bruno

Det var dengang hun ville prøve sig internationalt.
Hun fik også kun det ud af det at blive kaldt for et one hit wonder.
Men hvis det havde gået godt for hende, så prøv at forestille dig
Nur Geträumt eller Leuchturm på engelsk, uha uha.

--
Per Hansen

Fra : Bruno

Dato : 11-04-07 22:35

Per Hansen wrote:

> [...]
> Men hvis det havde gået godt for hende, så prøv at forestille dig
> Nur Geträumt eller Leuchturm på engelsk, uha uha.

Der skal ikke meget forestillingsevne til, jeg har lige gravet i LP
skabet og fandt et album på tysk/engelsk og et næsten helt på engelsk!

Album: Nena
Numre på album:

99 red ballons
Hangin' on you
Just a Dream
Let me be your Pirate
Kino
Das Land Der Elefanten
Leuchtturm
Rette Mich
Unerkannt Durch's Märchenland
99 Luftballons

Album: It's all in the Game
Mumre på album:

Utopia
It's all in the Game
Young as You
Are you Awake?
Woman on fire
Warning Signs
Let's Humanize
Anyplace, Anywhere, Anytime
You don't know what Love is
Auf Wiedersehn

Heldigvis har jeg de rigtige tyske udgaver, så de engelske er mest for skæg.

Mvh
Bruno

Fra : Karsten Vinding

Dato : 12-04-07 15:13

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
> Album: Nena
> Numre på album:

> Rette Mich

Det her nummer kan jeg tydeligt huske også var et rimeligt hit, ihvertfald i
de kredse jeg færdedes.

Ved genlyt synes jeg skam stadig det lyder godt nok.

Men det ændrer nok ikke på One Hit Wonder statusen.

--
Mvh, Karsten.

Fra : Holst

Dato : 12-04-07 15:59

Karsten Vinding wrote:

> Det her nummer kan jeg tydeligt huske også var et rimeligt hit, ihvertfald i
> de kredse jeg færdedes.
>
> Ved genlyt synes jeg skam stadig det lyder godt nok.

Ja, det er også et fint nummer.

> Men det ændrer nok ikke på One Hit Wonder statusen.

Nena var så absolut ikke et One Hit Wonder i Danmark. Hvor godt de
klarede sig, ved jeg ikke, men sange som '99 Luftballons', '?', 'Rette
Mich', 'Lass mich dein Pirat sein' og 'Irgendwie, irgendwo, irgendwann'
var i en eller anden udstrækning hits i Danmark.

Men når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at Nena i Danmark havde
en kort blomstringstid. Det er mit indtryk, at både 'Nena' fra 1983 og
'?' fra 1984 klarede sig endog ganske godt i Danmark. Men allerede med
'Feuer und Flamme' fra 1985 gik det ned ad bakke for hende - i hvert
fald herhjemme. Det er dog fra denne, at hittet 'Irgendwie, irgendwo,
irgendwann' stammer. I 1986 udgav hun 'Eisbrecher', men det var et
album, man næsten intet hørte til herhjemme. Når jeg sidder og kigger på
bagsiden, så er der end ikke rigtig nogen sangtitel, der får en klokke
til at ringe.

Så vidt jeg ved, var 'Eisbrecher' også det sidste album, der blev
udgivet som bandet Nena. Siden har Nena udgivet en lang række plader som
solist. Så vidt jeg ved, skulle hun ud over pop/rock også have udgivet
flere børne-cd'ere. Jeg rendte for nogle år siden på et billigt album,
'Chokmah', med hende, men jeg har aldrig rigtig fået hørt det. Jeg kan
ikke finde noget årstal på det, men det er nok fra omkring år 2000.

Fra : Per Hansen

Dato : 13-04-07 11:42

Holst <newsnov06@shelter.dk> mentioned this

> [...]
> billigt album, 'Chokmah', med hende, men jeg har aldrig rigtig fået
> hørt det. Jeg kan ikke finde noget årstal på det, men det er nok fra

Albummet Chokmah er fra 2001.

One hit wonder statusen kom fordi hun ikke klarede sig 100% internationalt.
Det var nærmest kun i de omkring liggende lande at hun klarede sig fint med
hendes numre, men efterhånden så fadede hun også væk fra det danske marked
fordi at danskernes smag ændrede sig, nu skulle alt hvad der kom fra
udlandet nu pludselig være på engelsk og sådan er nærmest den dag idag
også, Nena har ikke noget videre salg af hendes albums i Danmark.

Men heller ikke alle tyskere har taget imod hende med åbne arme efter
hendes lange pause fra musik branchen.
De huskede jo en rigtig rockende Nena og nu kom pludselig en Nena der var
mere blid og havde lavet om på selv hendes gamle tracks.
Men ja, sådan er det når sådan nogle små pus de pludeslig bliver en del
af ens liv, det sætter en kraftig stopper for det vilde rockende liv
og åbner for nogle andre døre.

--
Per Hansen

Fra : Snuttenborg