Trist slit glasfiberflagstang
Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 03-07-01 09:30

Hejsa,

Hvad kan jeg gøre med en list glasfiberflagstang, der har fået mange
mærker af flaglinen.

Hvilke materialer skal jeg bruge til at gøre den pæn hvid igen?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Torben

Fra : Tobias Simonsen

Dato : 03-07-01 10:49

Torben Borre Larsen wrote:

> [...]
> mærker af flaglinen.
>
> Hvilke materialer skal jeg bruge til at gøre den pæn hvid igen?

Den skal vel først renses af og dernæst vel have noget coatning. Det må
lidt henad den samme måde som man gør ved en gammel glasfiber båd. Spørg
evt. en bådebygger/bådeforretning. Tag ned til en havn, der er næsten
altid en butik der handler med bådudstyr. Der kan de sikkert hjælpe dig.

/Tobias

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-07-01 00:04

Tobias Simonsen <tobiassimonsen@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> evt. en bådebygger/bådeforretning. Tag ned til en havn, der er næsten
> altid en butik der handler med bådudstyr. Der kan de sikkert hjælpe dig.

Man kan male den på helt normal vis, med alkydprodukter helst en god billak,
det kræver at den er helt ren = affedtet/slebet. Man kan også bruge
tokomponentlak eller tokomponent urethanlak. Og endelig kan man give den
topcoat. Metoderne er stigende i pris og holdbarhed i nævnte rækkefølge. Men
måske den blot skal renses. Prøv om ren klorin ikke kan gøre den hvid. Eller
måske blot en skrap sæbe? Evt hjulpet af lidt slibning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : oleballe

Dato : 08-10-01 22:17

Hej Torben
Glasfiberbåde bliver "genopmalet" med et produkt som hedder Perfection,
som er et to komponent produkt fra Internationals skibsfarver. Dette
produkt er mere slidstærkt end den gelcoat som er på din flagstang fra
starten. Alle bådudstyrsforretninger har den, og den findes i mange
farver(naturligvis også hvid.
Den lidt nemmere løsning er et en komponent produkt som hedder Toplac,
fra samme producent. Dette er nemmere at arbejde med og særdeles stærkt
og med en flot finish. Den er knap så slidstærk som Perfection, men
meget stærkere end almindelig maling.
Go arbejdslyst
Ole Balle

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Olsen

Dato : 03-07-01 12:47

Torben Borre Larsen <torben@dui.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fc.0073fb6b0349c3fc0073fb6b0349c3fc.349c453@net.dialog.dk..
..
> [...]
> mærker af flaglinen.
>
> Hvilke materialer skal jeg bruge til at gøre den pæn hvid igen?

Hejsa!

Jeg har en hvid glasfiberjolle, der havde nogle kedelige rustbrune skjolder.
De blev fjenet med oxalsyre. Det købes hos Matas, i pulverformog røres op i
vand. Blandingsforholdet står på bøtten. Det gør glasfiber hvidt igen. Er
der hakker i den findes der en tokomponent spartelmasse fra Hempel. Kan
købes i bådudstyrsforretninger. Hvis det kan undgås, så lad være med at male
den. Skal den males så brug bådmaling ( ikke bundmaling) evt. fra Hempel.Det
er nemlig vandtæt og stærk maling. Hvis den ikke males ville jeg også polere
den med noget bilvoks. Så sætter skidtet sig ikke så nemt.

MVH Niels

PS: Nej jeg hverken arbejder, eller har aktier hos Hempel )).

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 05-07-01 09:38

Tak for svarene.

Jeg prøver mig frem hér i sommerferien.