Berlin
Fra : Kristoffer

Dato : 14-04-07 21:03

Vi planlegger et tredagers opphold i Berlin i slutten av mai.
Er det noen som kan gi tips om hva vi bør/kan få med oss av
severdigheter/opplevelser?
PS. Vi er godt voksne mennesker

Fra : Ditte

Dato : 15-04-07 07:42

"Kristoffer" <krusten@online.no> skrev i en meddelelse
> Vi planlegger et tredagers opphold i Berlin i slutten av mai.
> Er det noen som kan gi tips om hva vi bør/kan få med oss av
> severdigheter/opplevelser?
> PS. Vi er godt voksne mennesker

Vi skal dertil i september.
Brandenburger Tor, symbolet for delingen af Berlin og senere symbolet for
genforeningen. Ynter den Linden med den smukke Berliner Dom, Bebelplatz. De
nye nordiske ambassader. Rester af den berygtede Berlinmur. Rigsdagen, dem
365 , det 365 m høje fjernsynstårn på Alexanderplatz og det nyopførte center
på Potsdamer Platz med biografer mm
Så er der shopping på Kurfursterndamm. Museumsøen, hvor 5 museer er
beliggende, deriblandt Pergamonmuseet.
En tur til Schloss Sanssouci i Potsdam - turen varer ca 4 timer.

Fra : Bjarne

Dato : 15-04-07 16:08

Kristoffer skrev:
> Vi planlegger et tredagers opphold i Berlin i slutten av mai.
> Er det noen som kan gi tips om hva vi bør/kan få med oss av
> severdigheter/opplevelser?
> PS. Vi er godt voksne mennesker

Voksne mennesker har også forskellige interesser.
Der er voldsomt meget nybyggeri i tidens stil, som jeg personligt ikke
er tiltrukket af. Jeg opfatter det heller ikke som særligt berlinsk, men
snarere som almindelig globaliseret arkitektur med mange penge i.
(men nogle kan lide det, vi er jo forskellige)
Den nye Hauptbahnhof skulle dog være ret imponerende, og den er ikke kun
lavet som pral men med et funktionelt formål.

Men prøv at tage rundt med den velfungerende S- og U-bane, kør længere
ture i sporvognen og se den østlige del på den måde, besøg de hyggelige
byer Friedrichshagen og Köpenick i øst eller Spandau i vest, find museer
eller teatre, som i kan lide, så skal i nok få tiden til at gå.

Bjarne

Fra : Mads Pedersen

Dato : 10-05-07 19:28

Hej Kristoffer

Jeg har været i Berlin en hel del gange efterhånden. I påsken skulle jeg så
være guide for en flok venner og bekendte på en tur dernede, og lavede en
mini-guide til dem. (ligger i dk.binaer.kultur som "Berlin - en miniguide"
Den er meget langt fra at være dækkende og "handler" for en stor dels
vedkommende om hvor man kan finde spor af Muren i dag, men tag et kig på
den, og tøv endelig ikke med at kontakte mig hvis du skulle have nogle
spørgsmål.

Af ting jeg ikke har nævnt i guiden - og som jeg personligt synes er en stor
oplevelse - er Berliner Unterweltens tur i et beskyttelsesrum fra 2.
verdenskrig. (http://www.berliner-unterwelten.de/en/003/a/003a.htm) For at
få fuldt udbytte af den, skal I dog være nogenlunde velbevandrede i
engelsk - alternativt være det i tysk og så tage den tyske rundvisning.

En middag på Restaurant Nocti Vagus (http://www.noctivagus.de/) er så
absolut også en oplevelse. Man bestiller sin mad på normal vis og bliver
derefter fulgt ned i selve restauranten hvor man sidder i totalt (og jeg
mener _totalt_) mørke og spiser. Tjenerne er blinde (kokkene er det dog
næppe (-: ) og tanken med konceptet er vel sagtens at give gæsterne en
fornemmelse af hvordan det føles at være blind. Meget, meget interessant
oplevelse!

Hvis I vil ud og spise brunch, kan Freischwimmer
(http://www.freischwimmer-berlin.de/) varmt anbefales. Det ligger direkte
ned til vandet, 2 minutters gang fra vagttårnet der står hvor Puschkin Allee
møder Am Treptower Park (har skrevet om det i guiden). Mit forslag er, at I
starter med at tage forbi det sovjetiske mindesmærke, derefter går tilbage
til vagttårnet og så tager en gang brunch, frokost (hvad er det nu egentlig
lige det måltid man spiser midt på dagen hedder på norsk?!!) eller aftensmad
på Freischwimmer. Ved ikke hvordan deres dag- og aftenkort er, men deres
brunch er som sagt supergod.

Nå, det var lige hvad jeg havde af input. Ellers kan jeg kun tilslutte mig
hvad du allerede har fået anbefalet, og jeg håber I må få en rigtigt god
tur - er kun en lille smule misundelig

Mvh Mads
----
Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Mads Pedersen

Dato : 10-05-07 19:36

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdette.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så være guide for en flok venner og bekendte på en tur dernede, og lavede
> en mini-guide til dem. (ligger i dk.binaer.kultur som "Berlin - en

Nå, det lykkedes så tilsyneladende ikke at få sendt til dk.binaer.kultur,
men skulle nogen herinde være interesserede i guiden, skal jeg meget gerne
sende den pr. mail

--
Mvh Mads
----

Fra : John

Dato : 10-05-07 23:21

Mads Pedersen skrev:
> [...]
> men skulle nogen herinde være interesserede i guiden, skal jeg meget gerne

Hej Mads

Jeg vil gerne have et eksemplar af din guide, da jeg jævnligt er i
Berlin og synes det er en spændende by at gå på opdagelse i.

Mvh

John

Fra : Mads Pedersen

Dato : 11-05-07 21:50

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Mads
>
> Jeg vil gerne have et eksemplar af din guide, da jeg jævnligt er i
> Berlin og synes det er en spændende by at gå på opdagelse i.

"Hvad du ønsker skal du få..."

Er på vej til din mailbox

Hilsen Mads

Fra : John

Dato : 12-05-07 01:27

Mads Pedersen skrev:

> "Hvad du ønsker skal du få..."
>
> Er på vej til din mailbox

Jeps. Og den er også modtaget. Takker.

Mvh

John

Fra : Mads Pedersen

Dato : 13-05-07 09:19

> Jeps. Og den er også modtaget. Takker.

Ingen årsag

Fra : Soren Hedeby Sorense~

Dato : 13-05-07 11:13

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdette.hotmail.com> wrote:

>Nå, det lykkedes så tilsyneladende ikke at få sendt til dk.binaer.kultur,
>men skulle nogen herinde være interesserede i guiden, skal jeg meget gerne
>sende den pr. mail

Hej Mads,

Skal til Berlin for første gang til sommer. Vil derfor gerne have din
guide.

mvh

Søren H. Sørensen, Viborg
(slet FJERN fra min e-mail adresse)

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-05-07 18:52

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdette.hotmail.com> wrote in

> [...]
> dk.binaer.kultur, men skulle nogen herinde være interesserede i
> guiden, skal jeg meget gerne sende den pr. mail

Jeg vil også gerne have din guide

mvh Poul Chrístensen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-05-07 23:14

On Thu, 10 May 2007 20:36:22 +0200, "Mads Pedersen"

send den gerne til k-j @ direkte.org

Fra : Jan

Dato : 12-05-07 11:05

Thu, 10 May 2007 20:27:51 +0200, "Mads Pedersen"
<4643650e$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>og så tager en gang brunch, frokost (hvad er det nu egentlig
>lige det måltid man spiser midt på dagen hedder på norsk?!!)

Formiddagsmat, eller (i løbet af de sidste 30 år: lunch/lunsj). Vi
spiser dog også gerne (dansk) frokost

(jeg modtager gerne din Berlin-guide!
jan snabela jpharo punkt net)
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Mads Pedersen

Dato : 13-05-07 09:19

"Jan" <address@nospam.no.invalid> skrev i en meddelelse
> Formiddagsmat, eller (i løbet af de sidste 30 år: lunch/lunsj). Vi
> spiser dog også gerne (dansk) frokost
>
> (jeg modtager gerne din Berlin-guide!
> jan snabela jpharo punkt net)

Jeg takker for sprogundervisningen og kvitterer med en miniguide til Berlin

Rigtigt god fornøjelse

Hilsen Mads

Fra : Jan

Dato : 14-05-07 19:45

Sun, 13 May 2007 10:18:58 +0200, "Mads Pedersen"
<4646c9f7$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>Jeg takker for sprogundervisningen og kvitterer med en miniguide til Berlin

Tak, den er modtaget
Med syv Berlin-år (for 40 år siden) er det altid godt at rejse dertil
med ny info.
"Ich hab' noch einen Koffer in Berlin - deswegen muss ich nächstens
wieder hin..."

>Rigtigt god fornøjelse

Tak for ønsket!
--